Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem

Extremt häftigt

Permalänk
Medlem

Det är tid för grafiken att ta nästa steg i PC-marknaden, den har vart fast länge nog nu...

Permalänk
Medlem

Intressant...

Fast har väldigt svårt att tänka mig spelbolag lägga tid och pengar på sådana detaljer nuförtiden när gaming branchen bara verkar handla om större säljsiffror.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Skrivet av Legitjunkie:

*skräppost*

Du pratar om ditt eget inlägg då antar jag...?

Sjung ut eller förbli tyst. Min åsikt är den jag har och delar med mig av här. Förra året tyckte jag det här var riktigt imponerande, men när dom kommer med nästan samma sak ett år efter utan att ens släppa en video i 720p så börjar klockorna ringa...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det, som även disskuterades för ett år sedan, är att det tar enormt stor plats. Visst, du får fin geometri men du kan inte ha hur många unika objekt som hellst. Det blir ännu värre om du skall göra animeringar. Det finns helt enkelt inte plats för ett modernt spel, endast spel med få unika objekt kan dra nytta av detta.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att spelutvecklare inte kommer att envisas om man stå fast vid en gammal koncept

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Äntligen säger jag bara! Detta har jag längtat efter i ett bra tag nu. Hoppas det är lika bra som dom säger!;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många bäckar små

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Problemet som jag ser det, som även disskuterades för ett år sedan, är att det tar enormt stor plats. Visst, du får fin geometri men du kan inte ha hur många unika objekt som hellst. Det blir ännu värre om du skall göra animeringar. Det finns helt enkelt inte plats för ett modernt spel, endast spel med få unika objekt kan dra nytta av detta.

Blueray skivor till spel?

Kommer inte texturerna också ta jävligt mycket plats? Hjälper ju knappast att ha flera miljarder polygoner och dåliga texturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

håller med och de sa att det vara bra för samma föremål och mer eller mindre alla träd var identiska. Tycker det var fult att använda DX9 crysis då DX11 med tesselerisering mångdubblar polygonerna...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

*skräppost*

Varför det? Finns många obesvarade frågor, de visar exempelvis bara statiska objekt, vad händer när de blir dynamiska och rör på sig? Om de nu verkligen har en så fruktansvärt bra idé (om det nu är sant och verkligen fungerar), varför har ingen köpt upp dem eller börjat utveckla egna motorer med samma teknik? Allt som glimmar är inte guld ..

Det enda inlägget som är skräppost är ditt eget.

Permalänk
Medlem

Om de lyckas lösa ljussättningen så kanske det kan bli nåt. Det ser ju lite platt ut som det är nu. Sen kan man ju undra hur mycket CPU-kraft som blir kvar till spellogik, fysik och AI med mera när detta körs i software.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

min egna tanke och kommentar till detta är bara: hoppas de kan sälja in sin idé till spelutvecklare / programmerare också, desto fler som hoppar på tåget och fastnar för idén är ju bara bra.

troligen så kommer vi behöva andra skärmar också för att uppleva det riktigt riktigt bra. hur många atomer de än får in så förblir en pixel en pixel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Några uppgifter om exakt hur stora dom blir, eller en länk där det tas upp?

Jag tycker att det är konstigt att detta inte har kommit tidigare. Problemet är väl säkerligen att så länge företagen som skulle ha kunnat ta fram detta tjänar stora pengar på den nuvarande föråldrade tekniken så har de inget ritkitgt "insentive" att lägga pengar på något som är så pass osäkert och inte kommer att generera inkomster på ett bra tag.

Och hårdvarukraft finns det ju, och jag tror Intel/nVidia/AMD kan pressa utvecklingen på det området om de bara tvingas till det.

CPU: 8-kärnig
GFX: 4GB minne
RAM: 8-16 GB

Även om det skulle krävas en sådan dator så är det ju inte så långt borta innan det är en budgetdator. Redan nu är ju 4-kärnig CPU, 4GB minne och GFX med 1GB standard mer eller mindre.

Och hårddiskutrymme är ju inte speciellt dyrt heller, och SSD blir ju billigare och billigare och större och större.

Så ser detta som väldigt realistiskt, om bara företagen som styr marknaden stödjer det.

Annars är det ju ett ypperligt läge för nya aktörer att sno åt sig en del av kakan genom att hoppa på detta tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Blueray skivor till spel?

Kommer inte texturerna också ta jävligt mycket plats? Hjälper ju knappast att ha flera miljarder polygoner och dåliga texturer.

Förutom att lagra spelet så behöver det ju "lite" minne under runtime. Det enda jag kan komma på som kan lösa detta är någon sorts SSD-RAM lösning som laddar in vid behov, lite som frustum culling. Fast man kan fortfarande inte ha flera unika objekt i samma scene utan stora problem.

När det kommer till texturerna ser jag två lösningar, anting använder de texturer som de mappar eller så har varje "atom" en unik färg.
En unik färg per atom skulle ta mycket större plats så antagligen kör de med texturer och då kan man ju välja upplösning, precis som när det kommer till polygoner.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Ser fränt ut givetvis. Nu nämnde de ju förvisso bristerna i ljuset i slutet av videon annars är det just en sådan faktor jag kan tänka mig är problematisk om man arbetar med partiklar som inte är uppbyggt av polygoner. Det måste ju vara ruskigt viktigt att partiklarna är uppbyggda på rätt sätt annars kommer ju ljus att skina igenom mm? En annan sak jag ställer mig rätt tveksam till är hur lätt det skulle vara att driva. Jag kan inte förstå ekvationen i att det skulle vara lättare att arbeta information om miljardtals partiklar än att räkna faces i polygoner med texturer på. Det finns säkert jättebra svar på detta dock. Hur som helst, kan de få det att fungera även med bra ljuseffekter osv ser det ju onekligen välidigt bra ut. Skulle dock gissa att det dröjer flera år innan vi (om) får se det i spel eftersom utvecklare ju förmodligen också lär behöva en del tid för att börja arbeta med detta.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Och alla världens främsta grafikprogrammerare missar medan det här lilla företaget gör någonting såhär extraordinärt?

Innovation kräver att man kan tänka utanför lådan, det är etablerade företag generellt sett dåliga på. Nytänk kommer allt som oftast från mindre företag som sedan blir uppköpta av större företag.

Skrivet av iNfragiq:

Låter fishy mil bort. Han pratar endast om polygoner men absolut ingenting om allt annat som gör grafik snyggt. Vill ha en professionell grafikprogrammerare åsikt om det här.

Jag tror du kommer få vänta snällt till nästa presentation.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta kan stå på egna ben med enbart deras teknik i. Däremot lär den stora röda eller gröna draken köpa upp dem om tekniken visar sig tillförlitlig sen blir det här ett tillägg för GPU's likt Tesselering idag. Att vissa detaljer i spel kan byggas av detta kommer göra sig jättebra som ett komplement. Dock så vill jag se tredje part arbeta med och sen ge en åsikt om detta. Det är mycket lovord och ursäkter fortfarande.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Jag tror att det kommer ersätta polygons, men först måste folk bemästra teknologin med animationer etc.

Jag tror att det kommer bli som USB 3.0, blir använt 3-4 år senare.

Permalänk
Medlem

Vill veta vad Nvidia säger om detta.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk

Kul att de lever igen. Tyckte att deras första presentation var väldigt intressant så jag har googlat efter nyheter från dem ungefär var tredje månad men aldrig hittat något nytt Måste säga att tekniker som dessa kan vara grunden på hur spel kommer se ut om 10 år då jag alltid tyckt att polygon-tekniken varit effektiv.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Blir lite skeptisk när de demonstrerar en ny teknologi för datagrafik " Unlimited power" i upplösningen 480p på youtube.
Fast om några månader lär vi veta säkert.

Visa signatur

"Finns det svenskt kaffe på hotellet?"

Permalänk

Kommer ihåg att det kändes lite "Da Vinci-koden" när detta kom ut för ett år sedan, alltså helt revolutionerande och lite "WHAAAT??". Sanningen är att detta är ingenting nytt. Det fanns redan spel för 15 år sedan som använde sig av punktmolns-teknik. Eftersom allt är äkta geometriskt, alltså vektorbaserat istället för pixlar så kan man få oändlig detaljrikedom, men det är väldigt svårt att skapa realistiska animationer, ljuseffekter och annat som gör en miljö trovärdig.
Hoppas dock att de är något på spåren och kanske att man kan kombinera teknikerna på något vis för att ta det bästa från båda världarna. Hur som helst kul att man får höra från dem igen och det ska bli spännande att se vad de presenterar nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jag hade varit mer intresserad av att höra hur olika shaders kommer fungera.
Sen finns det långt ifrån tid/pengar att spendera på att polera varje asset till den detaljnivån som uppvisas här.

Permalänk
Medlem

skulle vilja se någon sort av fysikmotor med denna teknik innan jag kan få " wooow känslan". Men självklart ser de lovande och jävligt häftigt ut !

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Hmm undra om dem kommer att göra ett nytt cs med denna grafiken

Visa signatur

[XFX nForce(MI-9300-7AS9)] [Intel C8200 2.33GHz ] [Siberian Tiger2 NQ-3590] [4gig ram] [Nvidia Gforce 8800GT med Arctic Cooling Accelero S1 rev2.] [1100 Gb lager] [OCZ 600W] [TT Aguila] [fraktfritt från indomo.se vid orders över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"]

Permalänk

Som förut, många frågor består osvarade. Ball idé hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Några uppgifter om exakt hur stora dom blir, eller en länk där det tas upp?

Jag tycker att det är konstigt att detta inte har kommit tidigare. Problemet är väl säkerligen att så länge företagen som skulle ha kunnat ta fram detta tjänar stora pengar på den nuvarande föråldrade tekniken så har de inget ritkitgt "insentive" att lägga pengar på något som är så pass osäkert och inte kommer att generera inkomster på ett bra tag.

Och hårdvarukraft finns det ju, och jag tror Intel/nVidia/AMD kan pressa utvecklingen på det området om de bara tvingas till det.

CPU: 8-kärnig
GFX: 4GB minne
RAM: 8-16 GB

Även om det skulle krävas en sådan dator så är det ju inte så långt borta innan det är en budgetdator. Redan nu är ju 4-kärnig CPU, 4GB minne och GFX med 1GB standard mer eller mindre.

Och hårddiskutrymme är ju inte speciellt dyrt heller, och SSD blir ju billigare och billigare och större och större.

Så ser detta som väldigt realistiskt, om bara företagen som styr marknaden stödjer det.

Annars är det ju ett ypperligt läge för nya aktörer att sno åt sig en del av kakan genom att hoppa på detta tidigt.

Det är som de sa i videon ingen ny teknik, det enda de har löst att optimera renderingen. Problemet med storleken för denna teknik kvarstår alltså. Finns säkert hur mycket material som hellst på nätet om denna tekinik då den är vanlig i forskning/medecin o.s.v.
Men annars kan man räkna efter lite själv, en representation i 3d rymden med bra precision ger oss 12 bytes per atom. De hade en upplösning av 64 atomer per mm^3. Då de antagligen enbart sparar ytan ger det oss att en människa med 2m^2 skinn tar upp ca 1536 MB. Och det är endast geometrin för en stelkropp. Även om man utvecklar en bra animationsteknik tar det på tok förmycket plats.

Visa signatur

citera!

Permalänk

Jaha, då kommer inte jag kunna sova ikväll

Skulle vilja se detta med lite DICE destruction och fysik, undrar bara hur lång tid det tar innan hårdvaran hinner ikapp för att man ska kunna spela i minst 60fps ?

Permalänk
Medlem

Varför skulle detta bli mycket mindre krävande undrar jag?
Sen om det tar mycket minne är inget större problem. Kräver det 12Gb minne så är det ändå standard på speldatorer isf inom ett år. Men det kanske tar mycket mer än så? Skulle vara trevligt om de gav ut lite mera information. Blir rätt jobbigt om ett spel tar 2000 gigabyte och drar 32 gigabyte i minnesanvändning. Känns som att så är fallet om man ska använda många olika modeller (som det brukar vara i spel) och att det endast fungerar nu med ett fåtal modeller på en bra dator (som i deras video)

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |