dator som efter 6 månader började frysa och svartna, skickade in för reparation och de bytte moderkort. har för mig det var grafikkortet som bråkade vilket är integrerat i moderkortet.
nu har garantitiden gått ut och liknande problem återkommit. skärmen blir svart och datorn svarar inte på något. stänger av med strömbrytare och datorn går sedan varierande länge vid återstart innan den svartnar och fryser igen. ibland går den inte ens att starta om på ett tag.
tänkte försöka mig på att öppna upp skrället och byta ut moderkortet själv den här gången, då jag misstänker bråkar grafikkortet igen. någon som har gjort liknande eller har allmäna tips och råd om detta? jag har ingen som helst erfarenhet av att mecka med datorer.
har även tänkt köpa ny dator (en någorlunda fin asus med TVÅ års garanti, fuck hp)
Jag har både bytt moderkort och skruvat i sär en hel del hp datorer med överhättningsproblem och det har gått galant så länge man är försiktig. För just din dator så har du servicemanualen här : http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01035677.pdf
Som sagt var försiktig när du skruvar i sär den. Sen just ditt problem låter som att grafikkortet har gett upp. Det du kan pröva är att införskaffa en varmluftspistol och värma upp grafikkretsen. Har gjort detta på en del hpdatorer och enbart misslyckats 1 gång (visade sig att det inte var grafikkortet som det var fel på)
TACK så mycket! väldigt hjälpsamt. en kanske dum fråga, gäller allt eller det mesta för dv6000 även för min dv6 2070eo? har hittat ganska många vanliga fel osv angående dv6000 nämligen.
ser fram emot att börja mecka med datorjäveln, är sjukt nyfiken! mest orolig för att jag inte är särskilt fingerfärdig och kommer ha sönder något av ren klumpighet. är det viktigt att det är dammfritt eller väl ventilerat eller något sådant?
edit: fy jäklar vilken djungel det är att hitta moderkort! en kanske till dum fråga, behöver jag hitta ett moderkort som inkluderar cpu, minne och grafik eller kan man flytta över (förhoppningsvis) fungerande delar typ cpu och minne till det nya moderkortet?
Du kan flytta över dela så som minne, cpu och hd utan bekymmer så länge det är ett liknande moderkort. Sen är det sjukt viktigt att när man byter ut moderkortet mot nytt att man kommer i håg hur saker och ting satt. Därför är det rekomenderat att ta bilder eller att märka med tejp var saker ska sitta. Sen är det viktigt att även rengöra cpu på gammal pasta innan man sätter dit ny. detta gäller även när man gör samma sak på gpun. Tvätta det med sprit nogrant.
Vad det gäller likheten med felen mellan dv6 och din modell gäller i praktiken alla hp laptops.
Självklart ska du ha damfritt så gott det går. Även se till att inte ha hund eller katt med på äventyret. Köp ett esd armband av din lokala datorbutik för 30kr för att det ska bli så säkert som möjligt. Själv brukar jag använda ett sådant när jag håller på med datorer.
Lycka till och du kan alltid posta bilder på vad du gör i galleriet ;D