SiSoftware läcker testresultat: AMD Bulldozer mot Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Stämmer detta är det riktigt tråkigt men det är PÅ TOK för tidigt att säga varken eller.

Dock en jävligt tråkig indikation på att en repeat på Athlon 64 tiden högst troligen uteblir.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Phenom X6 1100T Whetstone FPU = ca 58 GFLOPS...
X6 1055T 2.8Ghz = 48 GFLOPS = samma som i7 2500K
Bulldozer enligt bilderna whetstone/drystone 54.64... GOPS? förkortning på GFLOPS? kombinerad?

Vad de menar med "Dhrystone/Whetstone" har jag ingen aning om (så dhrystone typiskt mäter heltalsprestanda (OPS) medan whetstone ger flyttalsprestanda (FLOPS)), men det kanske är något sisoftware brukar använda?

Permalänk
Medlem

Detta testet ger inte en korrekt bild av Bulldozers prestanda. Att posta det här som en förstasidesnyhet ger inte ett seriöst intryckt.

Jag vill upprepa det som många redan nämnt tidigare fast denna gången från Anand som driver Anandtech:

"Beware of any leaked Bulldozer benchmarks, unless you're running B2.G you're not looking at shipping performance"

http://twitter.com/#!/anandshimpi

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta är fake, skulle vara rejält obra för oss konsumenter annars.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att amd säger att man måste vänta på lanseringen är väl inte särskilt konstigt, men sisoftware känns väl lite för seriösa för att publicera ett påhittat test? Och även om det skulle råka vara någon tidig version de har testat (vilket de väl borde ha noterat (under förutsättning att de som sagt är seriösa)) är det väl kanske optimistiskt att förvänta sig väldigt mycket bättre prestanda för den slutgiltiga produkten?

PR-kupp skulle jag vilja säga. Hemsidan får grymt mycket publicitet nu från detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Herregud, AMD saknar ekonomiska muskler verkar det som, utvecklingen går ju mycket långsammare. Synd då konkurrens alltid är bra. Monopol på för desktop processorer kanske?

Fast man behöver ju inte ha bäst prylar för att lyckas, se bara på Apple, med bra marknadsföring så kommer man långt

Permalänk
Medlem

Man kanske ska åka ner till Ica och köpa sig lite popcorn kanske? Otroligt roligt att läsa såna här trådar. Tur att man väntade med att köpa Crosshair V, nu väntar jag på sweclockers recension och duger det inte så blir det SB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiftypants:

PR-kupp skulle jag vilja säga. Hemsidan får grymt mycket publicitet nu från detta.

Förvisso, men även om all pr är god pr kan man undra om falsk statistik verkligen är lämpligt för ett företag som lever på att leverera (förhoppningsvis korrekt) statistik...

Permalänk
Skrivet av Arrogant:

Detta testet ger inte en korrekt bild av Bulldozers prestanda. Att posta det här som en förstasidesnyhet ger inte ett seriöst intryckt.

Jag vill upprepa det som många redan nämnt tidigare fast denna gången från Anand som driver Anandtech:

"Beware of any leaked Bulldozer benchmarks, unless you're running B2.G you're not looking at shipping performance"

http://twitter.com/#!/anandshimpi

Från Anands twitterkonto:
Quote:anandshimpi
B2.G is where AMD is at today, no word on whether or not that's final, it's close though

11 hours ago

anandshimpi

This is why we never did an early preview of Bulldozer on AT, no sense in putting out numbers that may not be representative

11 hours ago

anandshimpi

And I don't believe the final decision has been made to go to market (desktop) with B2.G either, will know for sure in the coming weeks

11 hours ago

anandshimpi

I'm not saying anything about absolute performance, just keep in mind that silicon that's older than ~2 weeks isn't production worthy

11 hours ago

anandshimpi

Beware of any leaked Bulldozer benchmarks, unless you're running B2.G you're not looking at shipping
performance

Så grattis sweclockers till ännu oinformerad "nyhetspost"

Permalänk
Skrivet av Rockentin:

Från Anands twitterkonto:
Quote:anandshimpi
B2.G is where AMD is at today, no word on whether or not that's final, it's close though

11 hours ago

anandshimpi

This is why we never did an early preview of Bulldozer on AT, no sense in putting out numbers that may not be representative

11 hours ago

anandshimpi

And I don't believe the final decision has been made to go to market (desktop) with B2.G either, will know for sure in the coming weeks

11 hours ago

anandshimpi

I'm not saying anything about absolute performance, just keep in mind that silicon that's older than ~2 weeks isn't production worthy

11 hours ago

anandshimpi

Beware of any leaked Bulldozer benchmarks, unless you're running B2.G you're not looking at shipping
performance

För Swec går verkligen ut och säger att det här är bekräftade siffror.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vad de menar med "Dhrystone/Whetstone" har jag ingen aning om (så dhrystone typiskt mäter heltalsprestanda (OPS) medan whetstone ger flyttalsprestanda (FLOPS)), men det kanske är något sisoftware brukar använda?

Värdena de ger verkar vara Whetstone FPU GFLOPS om man tar siffran för i7 2600K och jämnför med andra benchmarks.

Då bulldozer har 4 FPU så verkar det ganska ok mot Phenom X6 med 6st men hade hoppats på mera.

men en ökning på 50-60% på FPU enheten från phenom II är inte så illa egentligen.

Man får ha i åtanke att 2600k har FPU på 83 GFLOPS medan 2500K har endast 48 GFLOPS på det test jag just nu tittar på.

Permalänk
Medlem

Syntetiska benchmarks, ja, det är ju bra om man vill ha höga siffror i syntetiska benchmarks. För allt annat kan vi ju vänta på benchmarks som avspeglar verkligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

men en ökning på 60% på FPU enheten från phenom II är inte så illa egentligen.

Kommentaren till många av siffrorna är ju att de är jämförbara eller bättre än nehalem/lynnfield, så hade lanseringen skett för ett par månader sedan hade det väl inte varit så illa?

Permalänk
Medlem

2500K har ej HT, HT verkar ge ganska mycket på FPU prestanda. (2600K har HT)

Så Bulldozer hamnar mellan i7 HT och utan HT versioner i FPU prestanda?

Så ni som ska ta SB ta en med HT annars riskerar ni förlora på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Jag går ur tråden istället. Nyheten är som gjort för pajkastning och en extremt omogen diskussion. Det är inget annat än patetiskt att vissa stenhårt tror på värderna stämmer. Dom har ju gjort sig ganska uppenbara i tråden och jag undrar hur vida erfarenhet eller kunskap vissa har med sina uttalanden? Bevis att dom inte är äkta? Det är väl om något minst lika mycket tvivel på att dom skulle vara äkta, inte bara pga värderna som inte stämmer, utan folk medvetet gjort falska benchmarks och publicerat, och så har det varit i många många år. Att det är officiella tester från Sisoftware med en slutgiltig batch av Bulldozer kan ni glömma. Eventuellt återkommer jag med mer info.

Du bidrar ju till den omogna situationen genom att bara se på ena sidan av myntet. Nej som neutral och inget fanboy av ett specifikt märke så är ett sådant här test en fingervisning och av intresse, därmed inte sagt att det är något facit men i väntan på andra tester så är det bra att man får se lite siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Förvisso, men även om all pr är god pr kan man undra om falsk statistik verkligen är lämpligt för ett företag som lever på att leverera (förhoppningsvis korrekt) statistik...

Dagens klokaste kommentar å värd en extra tanke, Sisoft är ett seriöst företag, det här är en preview och inget slutgiltigt test, ta det för vad det är, sanslöst hur vissa AMD fanboys tar det hela (med Intel fanboys som eldar på dom..)

Permalänk
Medlem

Väntar in ordentliga tester från SweC eller andra recensenter istället.... Dessa läckta prestandasiffror har en tendens att vara way of.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Hoppas att detta är fake, skulle vara rejält obra för oss konsumenter annars.

Ja hoppas verkligen de.
Kom igen nu amd!!

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

1. hoppas detta är fejk.
2. Om inte så hoppas jag detta är något dom jobbar på och är anledningen till att släpp skjuts fram hela tiden.

Kom igen AMD vi vet att ni kan om ni vill.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag drar sammanfattningen att testet inte är fake.

verkar vara riktigt.

Dock är inte Bulldozer 2.8Ghz riktigt rätt att ställas mot i7 2600K nerclockad eller ej.
De billigare i5/ i7 har ju inte HT som den har.
Så FPU prestandan på de i5/i7 denna Bulldozer ställer sig mot är inte så hög som testet vill få oss att tro. Bulldozer har troligen bättre FPU prestanda än dem.

Permalänk
Medlem

Tvekar att dessa siffror är riktiga. Dom kan väl ändå inte ha fått bulldozer att prestera likvärdigt/sämre än Phenom II?

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Medlem

skulle inte förvåna mig om dessa tester är korrekta. Jag gillar AMD, har alltid kört AMD baserade system. Men jag gör de pga bra pris/prestanda, intel har länge varit kungen av prestanda, men den prestandan är onödig för vanliga konsumenter eller "gamers" som jag själv. Har man ett bra graffe så krävs det inte nån i7 överklockad till 5ghz.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Japp bara hoppas detta är helt fel. AMD är bra för marknaden då det tvingar intel att kriga ner priserna. Om detta stämmer så kommer min Windows 8 rigg gå mot Intel för första gången sedans AMD såg marknadens ljus.

Dvs om inte AMD kan sälja deras värsing modeller för 500 lappen

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Varför postar SweC denna om INFOn inte är bekräftat? Sen vem bryr sig om den är lite sämre i syntetiska testerna? i spel kommer inte märka något ändå förutom alla snorungar som skriker min SB rig har 1FPS mer än din AMD

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Lite inte på de här siffrorna! Det står ju inte ens vilka processorer det är. Det kan vara den billigaste bulldozer mot en underklockar 2600k. Och sen verkar allt lite konstigt. De är noga med att skriva hur mycket snabbare sandy-bridge är. Och om de nu skulle fått tag ett exemplar av bulldozer kommer ändå inte slutprodukten vara likadan. Helt klart fake.

Det är ju inte fake bara föra att de kör en pre-production processor? Det är bara mindre korrekt jämfört med hur det troligen kommer att se ut vid lansering. Sen är ju SiSoftware (detta har sagts tidigare i tråden) ett ganska så respekterat företag. Att tappa den respekten på något såpass onödigt känns dumt och ganska osannolikt.

Skrivet av Rockentin:

På vilket sätt har SweC gjort "ännu en oinformerad "nyhetspost""? Och vilka övriga nyheter är det du syftar på?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

är dessa siffror falska så bör ju amd presentera egna siffror som är riktiga
för annars så lär ju inte så många av oss som väntar med köp tills bulldozer kommer ut vänta längre utan i stället köpa något annat

så om amd inte överbevisar detta snabbt nu så kommer många gå över till intel

jag känner min förväntan gå i kras

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Hjälpsam

Det verkar orimligt att inte en av Bulldozers moduler skulle vara snabbare än en Phenomkärna.
En modul har ju tex två heltalsenheter meden Phenoms kärna bara har en.

Nope jag kommer nog kunna sova gott i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Nej och vi har inga bevis för att dom är fake, du tror verkligen AMD skulle säga något annat än dom stämmer ej? Komiskt verkligen ;>

mm bra jämförelse med religion lol, försök igen.

Jag antar att det tar tid för vissa innan hissen går ända upp.

Seså, tillbaka till sandlådan nu med dig.

Permalänk
Skrivet av Rockentin:

Det faktum att SiSoft har läckt testresultat är sant och en värdig nyhet.
Swec ställer sig inte någonstans i frågan huruvida det är äkta eller fake.

Så grattis Rocketin till ännu ett ogenomtänkt "forumsinlägg".

Permalänk
Medlem

Bulldozer stöder ju DDR3 på 1866 MHz, hade velat se ett test med det, och sen med överklockade minnen.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"