Hjälp mig att välja konsol

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att välja konsol

Hej!
Jag ska köpa en konsoll till julen och den ska mestadels användas för att spela upp HD-filmer (720p, 1080p = .mkv) men även avi och spela spel. Filmerna är tänkta att spelas upp via usb eller via nätverk. Jag vet dock inte alltför mycket om Playstation 3 eller Xbox 360.
Än så länge lutar det mot Playstation 3 då de har fri multiplaying på nätet.
Man ska väl kunna spela upp filmer med Playstation 3 via nätverket och då, behöver man ha några specialinställningar?

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag vet inte så mycket om krysslådan men min kompis har ett PS3 och det funkar bra att spela upp filmer via USB!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

Om du är mot film/spel så rekomenderar jag dig ps3, kör som htpc för tillfället.

Permalänk

det är ju bara ps3 som har blu-ray om du vill ha 1080p.... finns en mjukvara att hämta för att streama film från datorn till ps3

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

det är ju bara ps3 som har blu-ray om du vill ha 1080p.... finns en mjukvara att hämta för att streama film från datorn till ps3

Xbox har också 1080p upplösning, det är dock inte möjligt att spela upp blue-ray utan bara HD skivor.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Xbox har också 1080p upplösning, det är dock inte möjligt att spela upp blue-ray utan bara HD skivor.

Som är ett dött format. Så köp ett PS3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

Vilken typ av mjukvara är det vi snackar om? Installeras på dator eller Playstation?
Om jag inte minns fel så måste man väl ha fat 32, inte ntfs, för att kunna koppla till Playstationet? USB <=> PS3, Dator(nätverk)<=>PS3
Källa
Men PS3 kan alltså läsa mkv, avi, mp4, mp3, mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Som är ett dött format. Så köp ett PS3!

Nej, skivor är ett dött format

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Swe91:

Vilken typ av mjukvara är det vi snackar om? Installeras på dator eller Playstation?
Om jag inte minns fel så måste man väl ha fat 32, inte ntfs, för att kunna koppla till Playstationet? USB <=> PS3, Dator(nätverk)<=>PS3
Källa

http://www.ps3mediaserver.org/ installeras på datorn och ansluter till ps3an

Permalänk
Skrivet av crazymike:

http://www.ps3mediaserver.org/ installeras på datorn och ansluter till ps3an

Funkar även till Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Källa

PS3 klarar inte mkv vad jag vet och fat 32 kan inte ha filer större än 4 gig om jag minns mig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limemil:

PS3 klarar inte mkv vad jag vet och fat 32 kan inte ha filer större än 4 gig om jag minns mig rätt.

Precis! Fat 32 klarar av filer som är strax över fyra gb men det är ju för lite space för en hd film..men samtidigt så har dem ju fortfarande inte mkv stöd!:O Trodde det var en självklarhet hos en ny mediaspelare..
Källa över MKV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

+1

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Vänta tills julen 2012 och köp Nintendos nya Wii U som kommer pissa på den gamla generationens konsoler.

</trollolol>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Vänta tills julen 2012 och köp Nintendos nya Wii U som kommer pissa på den gamla generationens konsoler.

</trollolol>

Vänta ett år?(: Tänkte ju sätta upp ett hemmabiosystem av något slag till julen:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Precis! Fat 32 klarar av filer som är strax över fyra gb men det är ju för lite space för en hd film..men samtidigt så har dem ju fortfarande inte mkv stöd!:O Trodde det var en självklarhet hos en ny mediaspelare..
Källa över MKV

Att PS3an inte stödjer .mkv eller att dess hårddisk är i FAT32 är en sanning med viss modifikation...
Det stämmer att PS3 officiellt inte har stöd för .mkv-filer, Dock så går det att streama .mkv-filer med hjälp av PMS (programet som det länkades till tidigare i tråden). Sedan så använder sig PS3an inte av FAT32 utan någon egendesignat hemligt filsystem som bara Sony känner till. Jag har själv tex the Independence Day i 1080p som är 12GB på min PS3a. Så på den interna hårddisken(som enkelt går att byta ut till en större utan att förverka garantin) kan du ha större filer än 4gb. Dock så kan du inte ansluta externa hårddiskar via USB som är NTFS, utan de måste vara FAT32.

Permalänk
Medlem

Använder ingen programvara till någon av mina konsoler(PS3 och Xbox 360) och Xboxen kan tack vare Windows media center spela upp alla format jag hittills testat men det klarar inte PS3. Märk väl INGEN extra programvara så det kanske är möjligt att spela upp allt på PS3 också med rätt program de vet jag inte.

Rätt skönt att kunna se fedagspanelen på tv'n(Xbox 360) istället för lilla datorskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krazko:

Att PS3an inte stödjer .mkv eller att dess hårddisk är i FAT32 är en sanning med viss modifikation...
Det stämmer att PS3 officiellt inte har stöd för .mkv-filer, Dock så går det att streama .mkv-filer med hjälp av PMS (programet som det länkades till tidigare i tråden). Sedan så använder sig PS3an inte av FAT32 utan någon egendesignat hemligt filsystem som bara Sony känner till. Jag har själv tex the Independence Day i 1080p som är 12GB på min PS3a. Så på den interna hårddisken(som enkelt går att byta ut till en större utan att förverka garantin) kan du ha större filer än 4gb. Dock så kan du inte ansluta externa hårddiskar via USB som är NTFS, utan de måste vara FAT32.

Tanken var att ha filmer och sånt på hårddisken (internt) för att kunna ta med sig, serier (mkv ligger mina oftast i). Nog kan jag streama men då är det ju inge portabilitet:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Kanske i länder som sverige men inte i länder med slöare internet , Typ Somalia USA osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Tanken var att ha filmer och sånt på hårddisken (internt) för att kunna ta med sig, serier (mkv ligger mina oftast i). Nog kan jag streama men då är det ju inge portabilitet:(

Ok, ps3+mkv+portabilitet är nog inge bra kombo tyvärr.
Det finns dock en, om omständig lösning. Man kan konvertera .mkv filer till något annat format och kopiera .mkv filmer med hjälp av PMS. (PMS sköter konvertering automatiskt) Dock så tar de extremt mycket plats på hdd. Tror LOTR:FOTR i 720p tog 15-20gig när jag gjorde så. Det är ingen optimal lösning men det funkar i nödlägen. Om du inte är intresserad av spel utan bara film så skulle jag lagt mina pengar på en HTCP istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krazko:

Ok, ps3+mkv+portabilitet är nog inge bra kombo tyvärr.
Det finns dock en, om omständig lösning. Man kan konvertera .mkv filer till något annat format och kopiera .mkv filmer med hjälp av PMS. (PMS sköter konvertering automatiskt) Dock så tar de extremt mycket plats på hdd. Tror LOTR:FOTR i 720p tog 15-20gig när jag gjorde så. Det är ingen optimal lösning men det funkar i nödlägen. Om du inte är intresserad av spel utan bara film så skulle jag lagt mina pengar på en HTCP istället.

Nja det var ju mest film men spel var ju en stor morot:) HTPC lär jag inte köpa innan hårddiskspriserna har sjunkit:(..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Hej!
Jag ska köpa en konsoll till julen och den ska mestadels användas för att spela upp HD-filmer (720p, 1080p = .mkv) men även avi och spela spel. Filmerna är tänkta att spelas upp via usb eller via nätverk. Jag vet dock inte alltför mycket om Playstation 3 eller Xbox 360.
Än så länge lutar det mot Playstation 3 då de har fri multiplaying på nätet.
Man ska väl kunna spela upp filmer med Playstation 3 via nätverket och då, behöver man ha några specialinställningar?

En annan lösning är att bara köra med ps3/xbox kontrollen mot pc Då du kan göra allt som du vill och även spela spel med handkontroll

Permalänk
Hedersmedlem

* Rubrik ändrad enl. §3.1 *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Vänta tills CES hålls i Januari och se om nästa XBOX visas, spekulationer säger att den visas då och släpps redan till jul 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vänta tills CES hålls i Januari och se om nästa XBOX visas, spekulationer säger att den visas då och släpps redan till jul 2012.

Dessvärre fungerar ju det lite så att det är julklapp till familjen och då är det ju bra om det skulle bli köpt före den 24(: men förstår vad ni menar med att vänta..! Vem vill köpa något som snart dör ut x)

Permalänk
Medlem

Äger 2 PS3 och ett Xbox 360. Får jag välja använder jag ps3orna framför Xboxen, dels för att den har bluray, jag personligen tycker bättre om användargränsnittet på den kontra xbox, kontrollen tycker jag är skönare(smaksak men ändå), streamar allt möjligt till ps3(utan problem, använder Playstation Media Server för att få lite mer funktionalitet till den). Kan inte säga så mycket om att spelen är bättre då det kommer oftast till både ps3 och xboxen. Helhetsintrycket tycker jag är bättre på ps3 än xbox.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Avstängd

Kör PC. Alla dessa konsollportningar tar kål på mig. Testade ett spel igår. Var en sådan port, att det inte gick att exita.. Bara genom att slå utav konsollen. (inte ens alt f4! blev en alt ctrl del).

Annars "gillar" jag väl krysslåda tresextio. Bästa är dock Nintendo64.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... njae, prismässigt så är det väl fortfarande bäst.

Och med tanke på att PS3 och XBOX 360 just nu har så pass små hårddiskar så är det inte så många spel som får plats.

XBOX 360 - 250Gb... ca 31 spel om man räknar på 8Gb i medel per spel... men nu tar ju många av spelen upp fler än en skiva, så det blir ju färre spel.

PS3 - 320Gb... med tanke på att vissa av de spelen kräver upp emot 50Gb så ja...

Man lägger inte in spelen på PS3an, utan installerar bara vissa filer som gör det snabbare än att läsa allt från skivan.

Dvs, om man inte chippar det. Och chippar man det inte så räcker 320gb långa vägar. Är det en phat-PS3 kan man dessutom installera egen HDD.

Skrivet av Demonoidz:

Bästa är dock Nintendo64.

NES

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jodu... dessa "portningar" åt BÅDA hållen är ofta tråkiga. :/ Själv tycker jag det är "kontrollproblemen" som är värst oftast...

Men det finns ju en hel del konsolexklusiva spel som är riktigt bra... gillar man inte dessa så missar man ju inget såklart ifall man bara håller sig till PC.

Det är ju spelen det hänger på som sagt. Själv så tycker jag man ska ha ALLA plattformarna... finns så MÅNGA roliga spel.

Yepyep! Ett Dreamcast i mintcondition hade varit fappable!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa alla inlägg men PS3 alla gånger om du skall använda den som media anläggning!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510