Samsung, LG och Sharp producerar högupplösta skärmar till ny Apple Ipad

Permalänk
Melding Plague

Samsung, LG och Sharp producerar högupplösta skärmar till ny Apple Ipad

Enligt analysföretaget Displaysearch har tre stora tillverkare redan börjat producera nya skärmar till nästa generation Ipad, med fyra gånger högre upplösning än innan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

I och med det betyder det även att det kommer en ny processor som orkar driva så många pixlar?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

2 047 x 1 536 pixlar

Blev lite fel där va?

Permalänk
Musikälskare

Coolt Tyckte redan Ipad'en hade skarp skärm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nice... Väntar vi tills mars då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

I och med det betyder det även att det kommer en ny processor som orkar driva så många pixlar?

Precis som du säger. Det krävs mer ström både för att driva skärmen och gpun som ska driva den.. Ska bli intressant att se batteritiden på den.

Acer har förövrigt ett platta på G med relativ hög upplösning. Nu minns jag inte var jag läste det eller vad upplösningen låg på. Men googlar man så finner man säkert.

Permalänk
Medlem

tycker det är lite ironiskt att samsung gör skärmar åt apple.
men iaf, jäklar vad skarpt!

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Galet!

Behövs en riktigt bra GPU för att driva spel på den plattan!
Höre upplösning majoriteten av SweC medlemars spel-skärmar!
Batteritiden? :S

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fazzel:

2 047 x 1 536 pixlar

Blev lite fel där va?

Que?

Citat:

Apple iPad 3 will Acquire a Retina Display of 2048 x 1536 Resolution?

2 047 x 1 536 pixlar är 4:3 vilket är samma format som idag

Permalänk
Medlem

Okej, så en liten iPad på 10" eller vad den kan va, förtjänar högre upplösning än större delen av dagens datorskärmar på kanske i snitt 20"? Känns inte rätt. Varför finns det inte till exempel 22" med högre än 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

tycker det är lite ironiskt att samsung gör skärmar åt apple.
men iaf, jäklar vad skarpt!

allt för att tjäna pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

Okej, så en liten iPad på 10" eller vad den kan va, förtjänar högre upplösning än större delen av dagens datorskärmar på kanske i snitt 20"? Känns inte rätt. Varför finns det inte till exempel 22" med högre än 1080p?

*host* Toshiba W-QUXGA (3,840x2,400px) 22.2 inch LCD Monitor *host*

källa: http://www.i4u.com/16582/toshiba-w-quxga-3840x2400px-222-inch...

Permalänk
Medlem

Nu kommer ju snart mobiler och tablets att springa om oss med stationära datorer vad gäller upplösning. Varför kan de inte få ut skärmar med högre upplösning i storlekarna mellan 22-27" utan att det kostar skjortan?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Det sa man ju om ipad 2 också?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför de inte satsar på att göra iOS skalbart när det gäller upplösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

*host* Toshiba W-QUXGA (3,840x2,400px) 22.2 inch LCD Monitor *host*

källa: http://www.i4u.com/16582/toshiba-w-quxga-3840x2400px-222-inch...

Jag syftade på lite mer "mainstream" skärmar med ett pris som inte ligger på över 100 tusen...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte så förtjust i iOS, men är galen i upplösning. Det kommer bli en svår mental strid när trean släpps. Hoppas inte plånboken vill vara med och slåss också...

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande! Stora frågan är väl om hårdvaran i övrigt kommer hänga med?

Permalänk
Medlem

Sjystans, då blir det äntligen en surfplatta som är behaglig att läsa på.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk

smidigt att samsung gör skärmar till apple när apple stämmer dom hela jävla tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

Jag syftade på lite mer "mainstream" skärmar med ett pris som inte ligger på över 100 tusen...

De enda som idag har någon praktiskt användning för skärmar med den sortens upplösning är professionella användare inom tex flygledning, astronomi eller mycket avancerade grafiska tillämpningar. Små användargrupper + liten produktion = högt pris.

Edit: Den dagen vi får se massunderhållning i form av spel eller video som använder upplösningen så lär vi få se fler skärmar med samma upplösning.

Permalänk
Medlem

Levereras utan batteritid då alltså?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliviro:

Riktigt imponerande! Stora frågan är väl om hårdvaran i övrigt kommer hänga med?

Apple kompromissar aldrig med "flytet" i operativsystemet och webbläsaren, så det behöver du inte oroa dig för! Batteritiden är också en sak de väldigt sällan kompromissar med.

Permalänk
Medlem

Vet nån när iPad 3 kommer då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Frågan är ändå varför i hela friden en 9-10" skärm behöver bättre upplösning än en datorskärm/TV. Jag förstår i TV fallet, då sitter man långt ifrån så det upplevs bättre än om man skulle titta nära men så mycket längre ifrån är väl inte en datorskärm jämfört med en tablet? Bra att det går framåt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Vet nån när iPad 3 kommer då?

Som alltid i mars-april.....

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Que?

2 047 x 1 536 pixlar är 4:3 vilket är samma format som idag

Njae vänta lite nu, om du tror att 2047 är jämt delbart med 4 så får du nog räkna igen.

De skrev fel, jag skickade in rättning, och såvida det inte är ett autosvar man får så håller de med om felet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX

Permalänk
Inaktiv

Vad har ni grabbar för arbetstider? Klockan är ändå kvart i 11... hehe.

OnT Verkar grymt, störd upplösning på så pass liten skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte det kommit ut datorskärmar med lika hög ppi som dessa plattor.

Ipad 2 132 ppi

Ipad 3 264 ppi

Iphone 4 326 ppi

datorskärm 90 ppi

Varför ska vi datoranvändare stå ut med denna skitupplösning?

EDIT: Jag skrev innan fel på ipad 3 ppi. Detta beror på att jag inte hade koll på hur man räknade... Fårlåt för det och tack till abbe_93 som notera felet och sa till på ett bra och schysst sätt!!!

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB