Permalänk
Medlem

Hur snabbt starta din nybyggda dator?

Hej alla nybyggda datorer.

Hur snabbt starta er nybyggda dator?

Själv byggde jag för 4 dagar sedan en datorn som starta på 51 sekund. Det tar 41 sek för att komma in i windows utan inloggning och ytterligare 10 sek för att laddar klar allt för att kunna använda.

Datorn består av
Moderkort: ASUS Maximus IV GENE-Z - mATX
CPU: Core i5 2500k
Minne: 16 GD Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC-12800 1600MHz
Hårdisk: Seagate Barracuda 7200.12 - 16MB 500GB sata6
Win7 ultimate

Tyckte det är segare än jobbets dator från HP med ganska standard grejer och CPU dual core E8400 och den kommer fram till inloggning på ca 25-30 sen 5-10 sek att logga in och färdig laddad. Den kör win7 32bit professional tror jag.

..

Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem

Kan det vara för att jobbdatorn kör windows xp eller windows 7 basic /starter medans du kör proffesional / ultimate ?

Permalänk
Medlem

Sant, jobbet har win7 32 bit pro, medan mitt bygge har 64 bit win7 ultimate. Men borde inte ultimate vara bättre och snabbare? hmm

Permalänk
Medlem

Kanske, eller så har den mera och avancerade tjänster och program som ska startas innan. Även att din jobbdator har annorlunda antivirus osv. kan bidra

Permalänk
Medlem

Mer hårdvara = mer information som BIOS ska hämta. Tex hårddiskar som ska snurra igång osv.

Nyare OS = mer processer och grafik som ska laddas.

Din nya dator har inget övertag mot en äldre dator på denna fronten. Vill du ha det, så skaffa en SSD.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

min bärbara tar 12s från bios till färdigladdad i win... köp ssd och ta bort alla skitprogram som startar när datorn laddar windows

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

min bärbara tar 12s från bios till färdigladdad i win... köp ssd och ta bort alla skitprogram som startar när datorn laddar windows

Om du inte vet hur;
öppna upp cmd och skriv in msconfig, om UAC kommer upp acceptera, gå till fliken autostart - resten är ganska självklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

Om du inte vet hur;
öppna upp cmd och skriv in msconfig, om UAC kommer upp acceptera, gå till fliken autostart - resten är ganska självklart..

vad får dig att tror att jag inte skulle veta?

Visa signatur

en dator

Permalänk
Skrivet av niro:

vad får dig att tror att jag inte skulle veta?

Han syftade givetvis på trådskaparens kunskap.

Permalänk
Medlem

Din hårddisk är inte så snabb, den lämpar sig inte för lagring av OS utan funkar bättre för att lagra filer.

Du kan antingen skaffa en SSD eller en HDD med större cache men eftersom att en 500gb HDD med 32MB cache kostar som en 60-90gb SDD så det är nog bäst att köpa en SSD.

Eller så nöjer du dig med 2 min start tid, det är inte hela världen

Är inte säker på om det är problemet dock, men jag skulle tro det.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mer minne så den tar mer tid i BIOS, BIOS kan ta mer mer tid på sig än konkurrenter, det kan vara inställningar som gör att det tar tid på sig, drivrutiner tar tid på sig innan du får upp någon inloggningsruta i Windows så det är högst individuellt hur långt det tar. Eftersom det är en stationär dator lämpar väl sig sömn/hybridläget (som du kan ställa in så det blir bara hybrid och inte sleep), så behöver du inte möta denna minut varje dag. Att du har Ultimate betyder bara att det tar mer tid på sig som sagt eftersom den startar tjänster som inte finns till de andra varianterna (editions). Där får du ju överväga vilka tjänster du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Han syftade givetvis på trådskaparens kunskap.

Tyckte själv att det skulle vara ganska uppenbart att det skulle vara till ttky, ja..