Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Tyst dator?

Hej. Jag har tänkt att köpa en kompl. dator för ca 5-8 ". till barnen. Har tittat på en del trådar har ej hittat någon,eller så fattar jag inte! Har pratat med en kompis som rekomenderade er. Behov är surf.musik,foto tar mycket foto och lägger in, ska även kunna ta spel,och är tyst,och inte krabbar, dom trådarna jag har tittat på är det ingen som skriver om datorn är tyst,jag kan ha missat någon! jag har en acer som som väsnas hela tiden, och när man spelar så hör man hur fläktarna jobbar, lite irret.Kompisen säger inte någon från stormarknaderna, bygg själv, problemet är kan inte. Eller finns det från stormarknaden?
Tacksam för svar från någon.

Permalänk
Medlem

Satsa på något med externt nätaggregat isf. I min sign har jag ett par system som är optimerade för att vara tysta och energieffektiva.

Genom att ha ett externt nätaggregat så hamnar den värmen utanför lådan och fläktarna till processorn behöver inte arbeta så hårt.

Ska det gå att spela på datorn med integrerad grafik så är AMD Llano A8 3800 för socket FM1 att rekommendera.
Borde kanske sätta ihop en sådan lista på prisjakt också...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu ligger där en speldator också.. Skaffa en annan CPU-fläkt än den som följer med för att få det riktigt tyst..
http://www.prisjakt.nu/lists.php?do=search&query=dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Tibbeponken:

Hej. Jag har tänkt att köpa en kompl. dator för ca 5-8 ". till barnen. Har tittat på en del trådar har ej hittat någon,eller så fattar jag inte! Har pratat med en kompis som rekomenderade er. Behov är surf.musik,foto tar mycket foto och lägger in, ska även kunna ta spel,och är tyst,och inte krabbar, dom trådarna jag har tittat på är det ingen som skriver om datorn är tyst,jag kan ha missat någon! jag har en acer som som väsnas hela tiden, och när man spelar så hör man hur fläktarna jobbar, lite irret.Kompisen säger inte någon från stormarknaderna, bygg själv, problemet är kan inte. Eller finns det från stormarknaden?
Tacksam för svar från någon.

Tack Dava för info. men jag har blivit insnöad på dessa,
Är dessa något att rekommendera?kanske någon uppgradering?Det jag har kollat på är komplett .se, komplett cracy christmas gamer, på Dustin Dell EXPS 8300, Dell voxtrot, är det någon som har lite erfarnhet om dessa?

Permalänk
Medlem

altså.. har du så stor budget som du säger går det att hitta en tyst men riktigt bra dator beroende på vad den ska klara av, problemet just nu är att hårddiskar är riktigt dyra (nästan som ett hyffsat grafikkort) men har du någon liggandes så e detta en helt ok "tyst" dator för runt 8k http://www.inet.se/kundvagn/visa/1224385/2011-12-11, du säger att den ska vara till dina barn... vart skall den stå? i ditt sovrum eller något rum som ligger vägg i vägg med ditt sovrum? för nya datorer låter inte mkt beroede på vad man jämför med. Här har du en men sämre grafik men större plats för lagring http://www.inet.se/kundvagn/visa/1224434/2011-12-11 med båda dessa ingår operativsystem samt montering vilket ger dig minst 1års garanti genom Inet om något skulle strula.

Permalänk
Skrivet av Abomer:

altså.. har du så stor budget som du säger går det att hitta en tyst men riktigt bra dator beroende på vad den ska klara av, problemet just nu är att hårddiskar är riktigt dyra (nästan som ett hyffsat grafikkort) men har du någon liggandes så e detta en helt ok "tyst" dator för runt 8k http://www.inet.se/kundvagn/visa/1224385/2011-12-11, du säger att den ska vara till dina barn... vart skall den stå? i ditt sovrum eller något rum som ligger vägg i vägg med ditt sovrum? för nya datorer låter inte mkt beroede på vad man jämför med. Här har du en men sämre grafik men större plats för lagring http://www.inet.se/kundvagn/visa/1224434/2011-12-11 med båda dessa ingår operativsystem samt montering vilket ger dig minst 1års garanti genom Inet om något skulle strula.

Hej. Den ska vara i ett sovrum, jag vill ha en med en bra grafik det var det första alt. men finns det med HDMI ansl. det skulle jag vilja ha, är Intel bättre än AMD:s processor? som sagt är jag inte så införstådd i datorvärlden, kan ni hjälpa mig med detta är jag tacksam.:) /

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan omöjligt att säga om en dator är tyst eller inte om du ska köpa något färdigbyggt. Det som låter i datorn är hårddisk, nätaggregat, CPU-kylar och grafikkortskylare.. För att kunna bygga en tyst dator är det viktigt att få kontroll över dessa olika steg.

Hårddisk; 2,5" diskar är generellt tystare än 3,5". SSD är tystast, men du får sämre tillförlitlighet och mindre lagringsutrymme
Nätaggregat; Här kan det variera jättemycket, det finns dyrare nätaggregat med tystare kylning. Köper du en färdig dator är risken stor att du får en högljud fläkt. Externt nätaggregat som jag skrev om tidigare är ofta passivt kylt och därmed ljudlöst.
CPU-kylare: Här spelar processorns värmeutveckling stor roll. Intel bygger relativt svala processorer medan detta inte har prioriterats av AMD. Att försöka bygga en tyst dator med en Phenom eller Athlon-processor känns inte speciellt rimligt.
Låter datorn ändå för mycket kan man ju alltid köpa avancerade CPU-kylare, men för normalanvändande så fungerar den som medföljer processorn.
Grafikkortskylare; precis som nätaggregatet är detta något som är väldigt svårt att få någon kontroll över.. Här har jag inte sett något samband mellan pris och ljudnivå.. Man kan ju byta kylare men jag vet inte vad som händer med garantin.. i min förra dator bytte jag till en enorm passiv zahlman-kylare när garantin gått ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbeponken:

Hej. Den ska vara i ett sovrum, jag vill ha en med en bra grafik det var det första alt. men finns det med HDMI ansl. det skulle jag vilja ha, är Intel bättre än AMD:s processor? som sagt är jag inte så införstådd i datorvärlden, kan ni hjälpa mig med detta är jag tacksam.:) /

Det är ju en smak-fråga, men utan att tveka är Intel bättre än AMD på alla punkter som räknas, värmeutveckling, prestanda och energieffektivitet.

Det enda som jag tycker att AMD gör bättre är att integrera grafiken i processorn, men då du vill ha ett dedikerat grafikkort så spelar ju inte detta någon roll.
AMD Llano A8 3800 går ju faktiskt att spela med det gör inte Intels motsvarigheter

Visa signatur