Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tino:

Hur fungerar det med video ram när man kör eyefinity / nvidia surround.

Ex om jag har 2st amd 9670 med 2gb ram vardera hur mycket av dessa kan användas 2gb eller 4gb?

Om jag istället kör två nvidia 570 med 1280MB video ram vad får jag då? 1280 eller 2560 MB?

Min uppfattning är att t är viltigt att ha myxket video ram då det krävs en hel del för en ~6000x1200 upplösning. Hört att BF3 specielt utnyttjar detta flitligt.

HD6970 i CF kan bara använda 2GB. Minnet delas inte mellan kortet utan allt lagras på varje kort. Detsamma gäller alla andra kort, såväl Radeon som Geforce. Grafikkort med dubbla GPU'er gäller detta också men då dessa kan marknadsföras med totalt minne på PCB så får man där tänka på att det fortfarande bara är hälften av ramet som egentligen används. HD6990 4GB har 2GB per GPU och den för spel och program användbara minnesmängden är således 2GB då bägge GPU'erna har samma innehåll i minnet. Samma gäller även här Geforce-kort.

Blandar du exempelvis ett HD6950 2GB med ett HD6950 1GB så är det endast 1GB som kommer användas av 2GB-kortet. Detsamma gäller även Nvidia-kort, exempelvis GTX 570 som finns i såväl 1,28GB såväl som 2,56GB modeller.

Minne är viktigt i höga upplösningar men inte nödvändigtvis ett måste om man helt låter bli att använda Anti Aliasing och är beredd på att dra ner övriga inställningar som äter minne.

Skrivet av Bosse Bössebacke:

Två snabba frågor till er nu som troligen har testat detta/kan föreslå, hur klarar sig ett Asus DirectCuII 6970 2GB med 3 skärmar? Blev lite fundersam när jag kollade genom tråden och såg att så många körde Crossfire med just 6970.

Vad föreslår ni för skärmar? TN eller IPS panel? Sett att många kör med dessa lite billigare BenQ G2420HDBE,HD,HDBEL och liknande. Eller tycker ni jag skall köra med lite dyrare skärmar en de föreslådda BenQ skärmarna?

Tacksam för svar!

Det är ofta rekommenderat att köra CF/SLI om man vill kunna dra upp inställningarna i Eyefinity/Surround. Behöver man inte försöka maxa inställningar i spel fungerar exempelvis ett enkelt HD6970 mycket bra. Jag kör själv så då både SLI och CF har en hel del nackdelar som microstuttering, ökad ljudnivå, ökad strömförbukning såväl som värme såväl som att dessa lösningar ofta brukar kunna ha grafikproblem. Ett grafikkort med en GPU kan således ge en bättre upplevelse även om man kanske får dra ner inställningarna något.

Personligen föredrar jag IPS före TN. Mina HP ZR24w är jag mycket nöjd med.
Det finns billigare IPS-skärmar i 16:9 format som mycket väl kan fungera. För Eyefinity vill man helst ha skärmar som stödjer DisplayPort (vilket så gott som alla (nya) IPS-skärmar gör idag) medans med Nvidia går bra med DVI-anslutningar. Har skärmen inte DP-ingång så finns det relativt prisvärda (Mini)DisplayPort till DVI adaptrar att köpa.

Vad som är bäst för dig beror helt på plånbok såväl som vad du förväntar dig av dina skärmar. TN-panelen ger alltid sämre bild än IPS.

Skrivet av Tino:

Så i detta fall så har 6970 en fördel då jag nästan får 2 GB mer minne att utnyttja?

Föresten hur går diskutionen kring eyefinity vs nvidia surround och 9670 vs 570?
Någon som har några intrissanta artiklar kring detta?

AMD gör i dagsläget allt Nvidia gör, största fördelen för AMD är att man satsat hårt på flerskärmslösningar sedan 2009 och att många spel kommer med Eyefinity-stöd. Att man dessutom klarar sig med ett kort är en stor fördel. Nvidias lösning kräver alltid två GPU'er, antingen två matchande kort eller ett GTX 590.

Oftast fungerar spel i både Eyefinity och Surround om stöd för någotdera finns. Ett undantag är Witcher 2 där spelet är kodat för att enbart stödja Nvidias Surround. En lösning för att få spelet att fungera i Eyefinity utvecklades av en medlem på WSGF men spelets utvecklare patchade bort möjligheten för att använda denna lösningen...

Då det idag är möjligt att köra flerskärmslösningar med såväl Radeons som Geforce och upplevelsen är någorlunda likadan så är det i stort sett bara att köra på med den lösning som passar bäst för ens behov.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Det är ofta rekommenderat att köra CF/SLI om man vill kunna dra upp inställningarna i Eyefinity/Surround. Behöver man inte försöka maxa inställningar i spel fungerar exempelvis ett enkelt HD6970 mycket bra. Jag kör själv så då både SLI och CF har en hel del nackdelar som microstuttering, ökad ljudnivå, ökad strömförbukning såväl som värme såväl som att dessa lösningar ofta brukar kunna ha grafikproblem. Ett grafikkort med en GPU kan således ge en bättre upplevelse även om man kanske får dra ner inställningarna något.

Personligen föredrar jag IPS före TN. Mina HP ZR24w är jag mycket nöjd med.
Det finns billigare IPS-skärmar i 16:9 format som mycket väl kan fungera. För Eyefinity vill man helst ha skärmar som stödjer DisplayPort (vilket så gott som alla (nya) IPS-skärmar gör idag) medans med Nvidia går bra med DVI-anslutningar. Har skärmen inte DP-ingång så finns det relativt prisvärda (Mini)DisplayPort till DVI adaptrar att köpa.

Vad som är bäst för dig beror helt på plånbok såväl som vad du förväntar dig av dina skärmar. TN-panelen ger alltid sämre bild än IPS.

http://www.lg.com/hk/it-product/monitor/LG-IPS236V.jsp

Har haft ögonen på den skärmen jag länkade ovanför, är IPS och har fått ganska bra i tester. En nackdel dock att den inte har display port uttag men som sagt så en bra aktiv displayport adapter så borde allt vara i sin ordning.

Har aldrig riktigt varit den som behöver maxa spelet fullt ut utan har kört på det jag tycker ser bra ut Dock tror jag att jag först ser mig för vad det ena kortet presterar och om inte det är tillräckligt så köper jag ett till så borde jag inte ha problem

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bosse Bössebacke:

Två snabba frågor till er nu som troligen har testat detta/kan föreslå, hur klarar sig ett Asus DirectCuII 6970 2GB med 3 skärmar? Blev lite fundersam när jag kollade genom tråden och såg att så många körde Crossfire med just 6970.

Vad föreslår ni för skärmar? TN eller IPS panel? Sett att många kör med dessa lite billigare BenQ G2420HDBE,HD,HDBEL och liknande. Eller tycker ni jag skall köra med lite dyrare skärmar en de föreslådda BenQ skärmarna?

Tacksam för svar!

Mjah, det är väl bara att kika på diverse tester. Man klarar sig rätt bra på ett 6970 2GB i 57600x1080 upplösningarna om man nöjer sig med medium settings (mycket beroende på spel). Ska man kräma på med ögongodiset så blir det svårare och man får köra dubbla grafikkort om man ska upp i high settings (återigen, beroende på spelet). Låter man bli AA och inte kör tunga texturer så kan man knuffa upp resten till high på ett kort också.

IPS är klart värt pengarna men det är ju en upplevelse fråga så det är högst individuellt. För mig är det viktigare med 40-60 FPS på högsta ögongodis och därmed lade jag pengarna på GPU när jag köpte in mig. Nästa uppgradering kan bli IPS dock, vi får se.

Skrivet av Tino:

Så i detta fall så har 6970 en fördel då jag nästan får 2 GB mer minne att utnyttja?

Föresten hur går diskutionen kring eyefinity vs nvidia surround och 9670 vs 570?
Någon som har några intrissanta artiklar kring detta?

Korrekt, det är en fördel för 6970. Njah, det finnns inte så många helt seriösa tester vs vilken teknik som är bättre/mer pengavärd eftersom det är så svårt att hitta likvärdiga hårdvarulösningar. Det blir mer ett generaliserat kr/fps.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Mjah, det är väl bara att kika på diverse tester. Man klarar sig rätt bra på ett 6970 2GB i 57600x1080 upplösningarna om man nöjer sig med medium settings (mycket beroende på spel). Ska man kräma på med ögongodiset så blir det svårare och man får köra dubbla grafikkort om man ska upp i high settings (återigen, beroende på spelet). Låter man bli AA och inte kör tunga texturer så kan man knuffa upp resten till high på ett kort också.

IPS är klart värt pengarna men det är ju en upplevelse fråga så det är högst individuellt. För mig är det viktigare med 40-60 FPS på högsta ögongodis och därmed lade jag pengarna på GPU när jag köpte in mig. Nästa uppgradering kan bli IPS dock, vi får se.

Som jag sa tidigare så har jag inte så stor skillnad om jag kör med fulla settings eller bara på medium, fast här igen beror det på spel. Kör alltid på dom settingsen jag trivs med, så tror i detta fall att jag först satsar på IPS och sedan datoruppgradering. Mest för det att nästa dator uppgradering jag tänkt göra så skulle innebära mer än bara ett köp av ett till graffekort, bl.a. ny cpu, moderkort, ssd, nätaggregat och ett till 6970 då :-).

För jag har inget nätaggregat som bäst som klarar av 6970 i CF. Men blir högst antagligen att jag köper 3 av de skärmar jag länkade tidigare och så uppgraderar jag datorn när Intel släpper sina nya processorer, för det var väl vid årsskiftet ungefär?

Permalänk
Medlem

Jag har haft Eyefinity i drygt ett år nu, och jag stortrivs. Även om inte alla mina spel stöder Eyefinity out of the box så att säga så är det, när det funkar, en rejält förbättrad upplevelse imo. Om inte annat har jag vant mig vid ytan jag får i desktopmiljö.

Hursom är jag sugen på att skaffa en eller flera 3D-projektorer. En känns som lite för smalt (och lite för mainstream, ärligt talat), men samtidigt känns tre för dyrt (5k styck inkl 90" manuell duk på NetOnNet). Två känns därmed som det perfekta valet för mig, men eftersom nVidia (FagVidia, Grrr) vägrar lägga till stöd för 2st utgångar i 3D Vision Surround, och AMD bara klarar av en utgång i 3D är jag låst.
Jag läste på något amerikanskt forum om en lösning där man fick något i stil med 1024x768 x2 av en DVI-DL utgång. Här saknas lite pixlar på bredden, och sen vet jag inte hur bra det verkligen funkade. Enligt företaget (Viewtech? Något sånt?) syntes bara en skärm med dubbla upplösningen, och därför gick det att komma runt.
Vet någon vilken lösning jag svamlar om ovan? Finns det fler lösningar?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Finns ju en lite halvtråkig sidoväg att ta, dvs att ha 2st 720p projektorer, eventuellt samma modell, där man använder en av dem för 3D och båda två för 2560x720p Eyefinity. Som sagt lite småtråkigt när jag redan har 3x22" 5760x1080, och bara får 1280x720p 3D

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=105&t=13208&start...
Där skriver BHawthorne om olika lösningar för 2/3st 3D-projektorer, bla "NTHUSIM", vad jag har förstått ett program för att placera bildsignalen på rätt plats på något vis.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus

Permalänk
Medlem

Jag ska inte spela utan ska bara använda fyra skärmar som en lösning för mina skärm-behov Vilken är då den billigaste/bästa lösningen?

// Cuge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en undra om någon som testa 3 skärmar både på ståendes och liggandes och kan ge en åsikt?

Satt och mätte lite på skrivborde och fan att det inte får plats med 3 x 1920x1080 utan får i såfall köra 3x 1080x1920.
Och då får man avvakta tills man skaffat större place tråkigt nog

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Jag ska inte spela utan ska bara använda fyra skärmar som en lösning för mina skärm-behov Vilken är då den billigaste/bästa lösningen?

// Cuge

Har sett att deltaco har usb grafikkort. Funkar det?

// Cuge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DEnna guide fuynkar ju inte riktigt... startar CCC och det ser inte ett dugg ut som det du använder dig av och inget av alternativen du snackar om existerar ens i CCC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P!ngv!N:

DEnna guide fuynkar ju inte riktigt... startar CCC och det ser inte ett dugg ut som det du använder dig av och inget av alternativen du snackar om existerar ens i CCC?

Vad för version av CCC och Windows kör du med? Och vilken guide är det exakt du syftar på? Den i första inlägget eller någon som postats i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vad för version av CCC och Windows kör du med? Och vilken guide är det exakt du syftar på? Den i första inlägget eller någon som postats i tråden?

Den som används av Trådskaparen och windows 7 x64

Dock undrar jag hur ja kan "Nollställa" allt som har med eyefinity inställningarna att göra? behöver börja om från scratch då jag misstänker att jag tabba mig första gångnen...

Permalänk
Skrivet av P!ngv!N:

Den som används av Trådskaparen och windows 7 x64

Dock undrar jag hur ja kan "Nollställa" allt som har med eyefinity inställningarna att göra? behöver börja om från scratch då jag misstänker att jag tabba mig första gångnen...

Ett tag sen jag var inne i CCC och kollade nu men förut fanns det iaf Basic och Advanced view. För att skifta mellan dessa så gjorde man det uppe till höger där det står preferences.

Annars ska den guiden funka utmärkt då jag själv testade den för att kolla om man skulle kunna lägga till något

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Moderator
Moderator

Har vi sett något riktigt bra test i multiskärmsstorlek med BF3 ännu?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Har vi sett något riktigt bra test i multiskärmsstorlek med BF3 ännu?

5760x1080 med singel 5970 ger spelbart med 60-70fps med allt på low utom 2 på medium samt 0xAA 1xAF

Det betyder att 6950 CF ej klarar BF3 High eller Ultra på 5760x1080

6970 CF förmodligen en del på medium och någon high för 60-70 fps 5760x1080

Det som skulle behövas för att köra mestadels på high eller ultra med viss AA och AF är 580 SLI eller 6970 TriFire, 6990 CF/6970 för 60fps och över

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

5760x1080 med singel 5970 ger spelbart med 60-70fps med allt på low utom 2 på medium samt 0xAA 1xAF

Det betyder att 6950 CF ej klarar BF3 High eller Ultra på 5760x1080

6970 CF förmodligen en del på medium och någon high för 60-70 fps 5760x1080

Det som skulle behövas för att köra mestadels på high eller ultra med viss AA och AF är 580 SLI eller 6970 TriFire, 6990 CF/6970 för 60fps och över

Jag har två stycken 5970 som körs i CF (QuadCore). Har precis fått ihop systemet men har inte köpt BF3 ännu.
Men så fort jag hunnit testa kan jag åtminstone förmedla min prestanda på det hela.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag undrar om någon vänlig själ vill hjälpa mig, det är så att jag precis har beställt
3st benq 24" skärmar samt en dp-dvi aktiv adapter + två stycken dvi kablar. jag har ett sapphire hd6870 kort
och eftersom den har en hdmi kontakt och jag redan råkar ha en hdmi-dvi kabel hemma så beställde jag inte en tredje dvi kabel. till min fråga då, fungerar det att ha eyefinity på detta sätt?

1. dp aktiv adapter - dvi
2. dvi - dvi
3. hdmi - dvi

tack på förhand

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Skrivet av PheriX:

Tja!

Jag undrar om någon vänlig själ vill hjälpa mig, det är så att jag precis har beställt
3st benq 24" skärmar samt en dp-dvi aktiv adapter + två stycken dvi kablar. jag har ett sapphire hd6870 kort
och eftersom den har en hdmi kontakt och jag redan råkar ha en hdmi-dvi kabel hemma så beställde jag inte en tredje dvi kabel. till min fråga då, fungerar det att ha eyefinity på detta sätt?

1. dp aktiv adapter - dvi
2. dvi - dvi
3. hdmi - dvi

tack på förhand

Det funkar utmärkt. DVI och HDMI är samma bildsignal så det hade inte blivit någon skillnad om du använt en DVI-DVI kabel istället för en HDMI-DVI.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Det funkar utmärkt. DVI och HDMI är samma bildsignal så det hade inte blivit någon skillnad om du använt en DVI-DVI kabel istället för en HDMI-DVI.

Jaha, skönt att höra. Då blir det till att invänta skärmarna då
Tack för ditt svar

Vart skit bra laddade upp lite bilder här på sweclockers Galleri

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk

Ursäkta ifall denna fråga har ställts ett antal gånger men jag orkar inte läsa igenom 37 sidor.. Jag har just nu ett 6990 grafik kort och en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710.

Nu är det så att jag funderar på att köpa två st till skärmar av samma slag. Så det jag undrar är vad jag behöver köpa för sladdar och adapters för att det ska fungera. Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av legolasse:

Ursäkta ifall denna fråga har ställts ett antal gånger men jag orkar inte läsa igenom 37 sidor.. Jag har just nu ett 6990 grafik kort och en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710.

Nu är det så att jag funderar på att köpa två st till skärmar av samma slag. Så det jag undrar är vad jag behöver köpa för sladdar och adapters för att det ska fungera. Tacksam för svar

en AKTIV DisplayPort till DVI adapter. Du kan endast köra med 2 st DVI/HDMI på grafikkortet samtidigt så den sista skärmen måste köras på en DP.

Kolla själv om du har MiniDP eller vanlig DP och köp sedan en adapter efter det Tänk dock på att det är väldigt viktigt att adaptern är aktiv!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

en AKTIV DisplayPort till DVI adapter. Du kan endast köra med 2 st DVI/HDMI på grafikkortet samtidigt så den sista skärmen måste köras på en DP.

Kolla själv om du har MiniDP eller vanlig DP och köp sedan en adapter efter det Tänk dock på att det är väldigt viktigt att adaptern är aktiv!

På mitt grafikkort så har jag bara 1 DVI ingång och 4 mini display portar. Jag vill kunna koppla in mina 3 skärmar och sen även kunna koppla in tv när man kollar film.

Kommer då detta funka ?
1 skärmen = vanliga dvi utgången
2 Skärmen = mini display adapter till DVI (TROR inte den är aktiv)
3 Skärmen = mini display adapter till DVI ( AKTIV ! )
4 TV = mini display till HDMI

Kommer detta fungera ? eller måste jag köpa en till aktiv adapter ?

ursäkta för min okunnighet

Permalänk
Skrivet av legolasse:

På mitt grafikkort så har jag bara 1 DVI ingång och 4 mini display portar. Jag vill kunna koppla in mina 3 skärmar och sen även kunna koppla in tv när man kollar film.

Kommer då detta funka ?
1 skärmen = vanliga dvi utgången
2 Skärmen = mini display adapter till DVI (TROR inte den är aktiv)
3 Skärmen = mini display adapter till DVI ( AKTIV ! )
4 TV = mini display till HDMI

Kommer detta fungera ? eller måste jag köpa en till aktiv adapter ?

ursäkta för min okunnighet

Om vi säger så här, du kan använda 2 st skärmar med DVI/HDMI/Passiv adapter samtidigt

Vill du ha fler skärmar igång SAMTIDIGT så måste du antingen ha en Displayport ingång på skärmen eller använda dig utav en Aktiv adapter.

Om du däremot går med på att stänga av en av skärm 1 eller 2 (DVI utgången eller den med passiv adapter) i catalyst när du tänkt använda dig utav TVn så funkar det. Du kommer alltså inte kunna ha alla 4 skärmarna igång samtidigt om du inte använder dig utav 2 st aktiva adaptrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått Eyefinity på 3 skärmar att fungera i 120hz.
Kör 3x Samsung S23A700D med Apple-adaptern. Funkar fint, efter ordentligt med trixande.

Tydligen är inte Apple-adaptern det bästa valet för Eyefinity i 120hz. Fick trixa med egna drivrutiner till skärmen som satt på adaptern med att ändra EDID-numret. Problemet är vid omstarter då adaptern "tappar bort" identiteten på skärmen och den identifieras som "Generic Non-PnP Monitor" och man måste "detecta" skärmen manuellt för att den ska hitta rätt igen.

Har fått trolla med detta med profiler i CCC så att vi varje omstart laddar den en profil i CCC som i sin tur identifierar skärmen, och sedan kör den samma profil igen för att ställa om så att skärmarna ligger rätt.

Så har någon annan planer på att köra Eyefinity i 120hz så sparar ni mycket jobb med att köpa de validerade dongle-adaptrarna för Eyefinity.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Finns det stöd för olika orienteringar på skärmarna inom en Eyefinity-setup?
Jag har en Dell u2711 som jag vill köra i mitten i 2560x1440 och sen ha 2st 19" på sidorna i porträttläge i 900x1440 för totalupplösning 4360x1440.
Att köra 3st u2711 i porträttläge är väl alternativet annars, men då blir det nudlar till pensionsåldern.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt då detta kan ha besvarats tidigare, men jag behöver verkligen hjälp. Köpte igår en massa datorprylar för att kunna använda eyefinity då jag sett det på internet. Dock tänkte jag inte igenom mitt köp innan jag gjorde det. Nedan är vad jag köpte

1. Radaeon 6950, 2g http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646720
2. 2st Benq 24" http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656424

Min fråga till er, kan jag använda dessa skärmar för att köra eyefinity om jag köper till http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Kablar/productd... samt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530?

Jag har 2st displayports på mitt grafikkort men ingen på mina skärmar.
Uppskattar all hjälp, annars måste jag lämna tillbaka allt asap

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerox92:

Ber om ursäkt då detta kan ha besvarats tidigare, men jag behöver verkligen hjälp. Köpte igår en massa datorprylar för att kunna använda eyefinity då jag sett det på internet. Dock tänkte jag inte igenom mitt köp innan jag gjorde det. Nedan är vad jag köpte

Min fråga till er, kan jag använda dessa skärmar för att köra eyefinity om jag köper till http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Kablar/productd... samt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530?

Tack!

Om jag har fattat det rätt så har du redan en 24" skärm (?) Du behöver inte köpa den dyra från Dell som du länkade! Ska du köra Eyefinity så kopplar du 2st skärmar till DVI och den 3:e till en aktiv adapter (Det är väldigt viktigt att adaptern är aktiv)

Så här:
Skärm1_DVI----DVI
Skärm2_DVI----DVI
Skärm3_DVI-----DVI----adapter-----DisplayPort

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerox92:

Tack!

Om jag har fattat det rätt så har du redan en 24" skärm (?) Du behöver inte köpa den dyra från Dell som du länkade! Ska du köra Eyefinity så kopplar du 2st skärmar till DVI och den 3:e till en aktiv adapter (Det är väldigt viktigt att adaptern är aktiv)

Så här:
Skärm1_DVI----DVI
Skärm2_DVI----DVI
Skärm3_DVI-----DVI----adapter-----DisplayPort

Rekommenderar dig att läsa första sidan i denna tråden, så kommer många frågetecken att klarna!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

hmm.. har en liten fråga.. Hur gör jag så att mittersta skärmen innehåller taskbaren med mina ikoner mm. och vänster och höger är extended ?? Lite jobbigt att titta åt vänster öppna upp firefox som kommer upp på den vänstra skärmen när jag vill ha allt centrerat förutom när jag spelar då..

En annan fråga är i vilken vinkel man bör ha vänstra och högra skärmen ?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....