Hur fungerar det med video ram när man kör eyefinity / nvidia surround.
Ex om jag har 2st amd 9670 med 2gb ram vardera hur mycket av dessa kan användas 2gb eller 4gb?
Om jag istället kör två nvidia 570 med 1280MB video ram vad får jag då? 1280 eller 2560 MB?
Min uppfattning är att t är viltigt att ha myxket video ram då det krävs en hel del för en ~6000x1200 upplösning. Hört att BF3 specielt utnyttjar detta flitligt.
HD6970 i CF kan bara använda 2GB. Minnet delas inte mellan kortet utan allt lagras på varje kort. Detsamma gäller alla andra kort, såväl Radeon som Geforce. Grafikkort med dubbla GPU'er gäller detta också men då dessa kan marknadsföras med totalt minne på PCB så får man där tänka på att det fortfarande bara är hälften av ramet som egentligen används. HD6990 4GB har 2GB per GPU och den för spel och program användbara minnesmängden är således 2GB då bägge GPU'erna har samma innehåll i minnet. Samma gäller även här Geforce-kort.
Blandar du exempelvis ett HD6950 2GB med ett HD6950 1GB så är det endast 1GB som kommer användas av 2GB-kortet. Detsamma gäller även Nvidia-kort, exempelvis GTX 570 som finns i såväl 1,28GB såväl som 2,56GB modeller.
Minne är viktigt i höga upplösningar men inte nödvändigtvis ett måste om man helt låter bli att använda Anti Aliasing och är beredd på att dra ner övriga inställningar som äter minne.
Två snabba frågor till er nu som troligen har testat detta/kan föreslå, hur klarar sig ett Asus DirectCuII 6970 2GB med 3 skärmar? Blev lite fundersam när jag kollade genom tråden och såg att så många körde Crossfire med just 6970.
Vad föreslår ni för skärmar? TN eller IPS panel? Sett att många kör med dessa lite billigare BenQ G2420HDBE,HD,HDBEL och liknande. Eller tycker ni jag skall köra med lite dyrare skärmar en de föreslådda BenQ skärmarna?
Tacksam för svar!
Det är ofta rekommenderat att köra CF/SLI om man vill kunna dra upp inställningarna i Eyefinity/Surround. Behöver man inte försöka maxa inställningar i spel fungerar exempelvis ett enkelt HD6970 mycket bra. Jag kör själv så då både SLI och CF har en hel del nackdelar som microstuttering, ökad ljudnivå, ökad strömförbukning såväl som värme såväl som att dessa lösningar ofta brukar kunna ha grafikproblem. Ett grafikkort med en GPU kan således ge en bättre upplevelse även om man kanske får dra ner inställningarna något.
Personligen föredrar jag IPS före TN. Mina HP ZR24w är jag mycket nöjd med.
Det finns billigare IPS-skärmar i 16:9 format som mycket väl kan fungera. För Eyefinity vill man helst ha skärmar som stödjer DisplayPort (vilket så gott som alla (nya) IPS-skärmar gör idag) medans med Nvidia går bra med DVI-anslutningar. Har skärmen inte DP-ingång så finns det relativt prisvärda (Mini)DisplayPort till DVI adaptrar att köpa.
Vad som är bäst för dig beror helt på plånbok såväl som vad du förväntar dig av dina skärmar. TN-panelen ger alltid sämre bild än IPS.
Så i detta fall så har 6970 en fördel då jag nästan får 2 GB mer minne att utnyttja?
Föresten hur går diskutionen kring eyefinity vs nvidia surround och 9670 vs 570?
Någon som har några intrissanta artiklar kring detta?
AMD gör i dagsläget allt Nvidia gör, största fördelen för AMD är att man satsat hårt på flerskärmslösningar sedan 2009 och att många spel kommer med Eyefinity-stöd. Att man dessutom klarar sig med ett kort är en stor fördel. Nvidias lösning kräver alltid två GPU'er, antingen två matchande kort eller ett GTX 590.
Oftast fungerar spel i både Eyefinity och Surround om stöd för någotdera finns. Ett undantag är Witcher 2 där spelet är kodat för att enbart stödja Nvidias Surround. En lösning för att få spelet att fungera i Eyefinity utvecklades av en medlem på WSGF men spelets utvecklare patchade bort möjligheten för att använda denna lösningen...
Då det idag är möjligt att köra flerskärmslösningar med såväl Radeons som Geforce och upplevelsen är någorlunda likadan så är det i stort sett bara att köra på med den lösning som passar bäst för ens behov.