Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Problemet med den här typen av diskussioner är att det finns så många helt skilda skäl till att man köper en viss produkt. Det rent rationella, att det t.ex. är skillnad på en dator som man kan betala räkningar med och en som maxar BF3, diskuteras i det oändliga, medan det för många konsumenter kommer in helt andra värden. Man vill köpa en livsstil, man vill tillhöra en grupp, man tror på ett visst märke. Jag som PC-kille tror att de här andra värdena är viktigare för den som köper en Mac än för den som köper en budgetlaptop eller en highend gamingPC.

Permalänk

En rätt störande grej med OS X är Finder (om jag nu ska försöka hitta dåliga grejer med macen...) Isynnerhet när man, som jag, kör med dubbla skärmar. Menylisten är ALLTID på fel skärm. Det finns en poäng i att i just det läget ha menyerna i resp fönster. Nog för att man kommer långt med snabbkommandon, men jag minns ju inte varenda kommando i varenda program...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Man vill köpa en livsstil, man vill tillhöra en grupp, man tror på ett visst märke. Jag som PC-kille tror att de här andra värdena är viktigare för den som köper en Mac än för den som köper en budgetlaptop eller en highend gamingPC.

Jag köper faktiskt inte riktigt det, kolla bara här på Sweclockers, kryllar med "PC 4 LIFE"-grabbar här som på precis samma sätt köpt livsstilen som "1337 g4m3rz". Däremot så finns det en myt om Mac-användare som sällan stämmer särskilt bra (jag känner då inga av dessa fanatiska Apple-fanboys som passar in på de nidbilder som ständigt dras upp av gamers och andra Mac-hatare).

Sen har folk en tendens att försvara sina val ganska hårdfört och speciellt så när man ansätts från alla håll vilket ofta är fallet för Mac-användare, när de diskuterar på "allmänna" datorforum så erkänns inga brister men kollar man i dedikerade Mac-forum eller mailinglistor för utvecklare så är det plötsligt helt ok att spy galla på Apple och deras produkter precis som Windows-användare spyr galla på Microsoft till och från, men det är som sagt något som undviks när man vet att minsta erkännande av brister i produkten man använder kommer att resultera i ett halvdussin varianter på "HERPDERP LULZ SE DENN DATAN DU HAR Ä SÄMST! NUBB!!1" (Nej, det ser inte alltid så "4chan" ut, men nog blir man imponerad av de som påstår sig vara intellektuellt överlägsna samtidigt som de skriver som krattor och inte skulle kunna argumentera sig ur en blöt papperspåse).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag köper faktiskt inte riktigt det, kolla bara här på Sweclockers, kryllar med "PC 4 LIFE"-grabbar här som på precis samma sätt köpt livsstilen som "1337 g4m3rz". Däremot så finns det en myt om Mac-användare som sällan stämmer särskilt bra (jag känner då inga av dessa fanatiska Apple-fanboys som passar in på de nidbilder som ständigt dras upp av gamers och andra Mac-hatare).

Haha typ alla jag känner som använder Apple produkter är mer eller mindre fan boys, även tjejerna, sedan är ju vissa extrema
Apple (IMHO) är lite "sekt-aktigt" och Jobs var en perfekt sekt-ledare, bara kolla hans stil att köra företaget ^^ Apple produkter är inte dåliga det säger jag inte och inte heller att PC eller andra produkter är bättre i alla lägen och alla har ju sina preferenser till vad de gillar i olika lägen av olika anledningar men skillnaden oftast mellan någon som kör uteslutande Apple produkter och någon som kör annat är att tron om att Apple produkter är unika och inget på marknaden ens liknar dem och om de gör det är de automatiskt dåliga knock-offs osv, självklart finns det galna fan boys på PC sidan och 13åringar som läst en blogg och därmed anser sig vara experter men överlag så vet folk som inte använder Apple att de finns andra märken med samma/liknande produkter och att deras företag magiskt inte skapade t.ex. iden om touch-screen på handhållet eller ens grunden för vad som idag kallas smartphones m.m.
Jag förnekar inte att Iphone t.ex. pga design och marketing lyfte mobilindustrin och skapade en ny våg men väldigt få Apple användare kan ens acceptera att andra företag gjort liknande produkter tidigare i olika utföranden eller att tekniken ens fanns innan Jobs personligen skapade detta magiska underverk ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Köp det ni trivs med... Har man ingen datorvana, köp det som ser finast ut Men om man som jag, vuxit upp med Windows och har övat upp en hög hastighet och vana i operativsystemet så känns det väldigt onödigt att börja använda OS X och lära om sig allt. Sen är transitionen fram och tillbaka mellan Windows och OS X datorer inte heller helt smärtfri när så många hotkeys skiljer. OS X är inte heller, i min mening, ett bättre operativsystem utan snarare ett likvärdigt alternativ (dock undermåligt på alla sätt om man spelar). Och gällande stationära datorer, det största nöjet med ett datorköp är bygget...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Den handlar BARA om fanboys....
Kollade ni på dokumentären om Steve Jobs? Jag minns särskillt en scen där Bill Gates gick in med både väldigt mycket pengar, och garanti om att microsoft skulle göra office till mac, för att apple skulle kunna överleva, och för det blev han utskrattad och buad av apple-fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Den handlar BARA om fanboys....
Kollade ni på dokumentären om Steve Jobs? Jag minns särskillt en scen där Bill Gates gick in med både väldigt mycket pengar, och garanti om att microsoft skulle göra office till mac, för att apple skulle kunna överleva, och för det blev han utskrattad och buad av apple-fanboys.

Detta hände mitt under en pågående antitrust-process mot Microsoft vars enda egentliga konkurrent om desktop-marknaden vid tillfället var Apple och de hade rejäla ekonomiska problem (och gällande marknadsandelar så var då detta på den tid då Microsoft hade nästintill totalt monopol på desktop-marknaden, vi som körde Linux på den tiden sågs som kufar eftersom "alla" visste att snart skulle NT ta över serversidan och sen skulle det bara finnas ett operativsystem kvar på marknaden).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

[…] överlag så vet folk som inte använder Apple att de finns andra märken med samma/liknande produkter och att deras företag magiskt inte skapade t.ex. iden om touch-screen på handhållet eller ens grunden för vad som idag kallas smartphones m.m.

Har du någonsin försökt att objektivt granska den genomsnittliga datoranvändarens kunskap om datorer? De flesta kan inte ett smack. Ett lysande exempel på detta är då en individ jag talade med för något år sedan, han blev så arg att han var på väg att slå till mig när jag vägrade ge honom rätt i att Microsoft uppfann internet och email, ungefär så mycket vet de flesta (om du inte heller tror mig, kolla upp när internet och email kom till och jämför dessa årtal med året som Microsoft grundades…).

Citat:

Jag förnekar inte att Iphone t.ex. pga design och marketing lyfte mobilindustrin och skapade en ny våg men väldigt få Apple användare kan ens acceptera att andra företag gjort liknande produkter tidigare i olika utföranden eller att tekniken ens fanns innan Jobs personligen skapade detta magiska underverk ^^

Har du någonsin träffat en Android-fanboy? Eller en Microsoft-älskande gamer? Eller kommer du kanske ihåg hur besatta mobilägare på 90-talet var när det gällde huruvida Nokia eller Ericsson gjorde de bästa telefonerna? Eller försökt övertyga en fanatisk Saab-ägare om någon brist hos Saabs bilar? Apple-användare är inte unika eller värre än andra, det är bara det att vissa, t.ex. gamers och Windows-fanboys har en tendens att intala sig själva att så är fallet, ungefär som att fundamentalister från en religion tenderar att se de på "andra sidan" som precis lika bindgalna som de båda verkar i ögonen på tredje part…

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Har du någonsin träffat en Android-fanboy? Eller en Microsoft-älskande gamer? Eller kommer du kanske ihåg hur besatta mobilägare på 90-talet var när det gällde huruvida Nokia eller Ericsson gjorde de bästa telefonerna? Eller försökt övertyga en fanatisk Saab-ägare om någon brist hos Saabs bilar? Apple-användare är inte unika eller värre än andra, det är bara det att vissa, t.ex. gamers och Windows-fanboys har en tendens att intala sig själva att så är fallet, ungefär som att fundamentalister från en religion tenderar att se de på "andra sidan" som precis lika bindgalna som de båda verkar i ögonen på tredje part…

Fast efter ha läst dina inlägg så har du själv precis samma tunnelseende, sen om du inte vill eller kan se saken från ett annat perspektiv vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fast efter ha läst dina inlägg så har du själv precis samma tunnelseende, sen om du inte vill eller kan se saken från ett annat perspektiv vet jag inte.

Har du några exempel på detta eller är det faktum att jag kritiserar Apple-hatare och fanboys för andra plattformar som attackerar Apple nog med bevis för att jag är en Apple-fanboy i dina ögon?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Det brukar i dylika trådar alltid komma upp undringar varför Mac är så dyra, och de flesta verkar vara helt omedvetna om att de flesta Mac-datorer har ett ganska påkostat chassie. Det bidrar kanske inte så mycket till rena prestanda, men väldigt mycket till kvalitetskänsla och stabilitet m.m. vilket många uppskattar och det har sitt pris även det.

Här har ni en länk som visar lite intressant om hur chassiet till MacBook Pro tillverkas, och en liten jämförelse med en annan bärbar.

http://mfg.eng.rpi.edu/gmp/SProjectsPwrpt/s10/Macbook%20Pro%2...

Ja även Apples egen video om det är intressant.

http://www.youtube.com/watch?v=sxbiIpXZfG8

För vissa är det skitsamma hur grejorna sitter ihop, vilket material m.m. bara det är bra nog prestanda i sig. Men jag och många med mig hänförs gärna av gedigen känsla bedövande byggkvalitet och påkostade material, även om det kan kosta en hel del extra utöver vad själva prestandan kan kosta. Det kan bli lite som med Bang & Olufsen, sällan eller aldrig de bästa grejorna i rena prestanda på det priset, men ack så ljuva känsla material och helhet.

Nu ska det ju ha kommit någon ny ultrabook (Asus?) med liknande design och material som MacBook Air, men hur är det, har den chassiet fräst ur ett stycke Aluminium som Air, eller har den lite Alu påklabbat som dekor?

Permalänk
Medlem

Sen är frågan.. behöver man verkligen ett aluminum chassi eller klarar man sig med ett annat billigare tillverkat plastchassi ? Inte någonsin har mina 2 bärbara datorer gått sönder pch båda är gjorda av plast

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erikom:

Sen är frågan.. behöver man verkligen ett aluminum chassi eller klarar man sig med ett annat billigare tillverkat plastchassi ? Inte någonsin har mina 2 bärbara datorer gått sönder pch båda är gjorda av plast

Frågan är om man behöver bilen på din avatar? Man får ändå bara köra 120 som högst i Sverige.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av erikom:

Sen är frågan.. behöver man verkligen ett aluminum chassi eller klarar man sig med ett annat billigare tillverkat plastchassi ? Inte någonsin har mina 2 bärbara datorer gått sönder pch båda är gjorda av plast

Givetvis kan man fråga sig det. Vissa tycker kanske det är mer "skit detsamma" än andra, och de väljer heller varje krona på max prestanda. Andra värdesätter även sådant som ett förföriskt stabilt chassie i mer påkostade material m.m. erbjuder.

Skrivet av jonasy:

Frågan är om man behöver bilen på din avatar? Man får ändå bara köra 120 som högst i Sverige.

Precis. Tänk om alla bara skulle köpa precis de det verkligen behövde, eller klarade sig med. Då blev fan inte livet särskilt skoj. För då hade de flesta klarat sig utmärkt bra med en billig skruttbil med 65 Hk, en hemmastereo i hyfsad papp för 995 kr och 23,5 W uteffekt o s v....

Men ärligt talat nu, hur många skulle inte tycka att en så vardaglig och egentligen obetydlig sak som en TV-fjärr, kan kännas fan så mycket mer exklusiv påkostad och trevlig om den är i fräst Aluminium med belysta knappar och rent porrig tyngd och känsla, och ge oss en större njutning (för en högre kostnad ja) trots att den inte rent teknisk funkar mycket bättre än en helt vanlig frigolitbitslätt standardfjärr i ultratråkig generisk plast...

Permalänk
Medlem

Allt här i livet handlar om prioriteringar. Mac-datorer idag är mest en status-symbol. Jag tror säkert att den frästa aluminiumen, det säregna operativsystemet och de bakgrundsbelysta tagenterna ger en liten komforthöjning. Men då måste man fråga sig är det värt pengarna? Tydligen är det många som hellre lägger pengar på en snygg dator än utlandssemestrar och sparande.

Jag är ingen PC-fanboy. Jag köpte en begagnad Powerbook för ett par år sedan och kunde efter det ärligt säga att MacOS inte var något för mig. Allvarligt talat, är verkligen MacOS mer stabilt än Windows? Jag har aldrig varit med om att microsoft Office crashat så många gånger som på min Powerbook, och när jag surfar på min systers Macbook Air så hänger sig firefox nästan alltid... Det var väldigt länge sedan jag hade problem med någon av mina windows datorer (win XP/win7). Det hemska är att windows är väldigt innutivt efter 16 års användning. Trots stor datorvana tycker jag ofta att det är svårt att hjälpa syrran med hennes problem.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Allt här i livet handlar om prioriteringar. Mac-datorer idag är mest en status-symbol. Jag tror säkert att den frästa aluminiumen, det säregna operativsystemet och de bakgrundsbelysta tagenterna ger en liten komforthöjning. Men då måste man fråga sig är det värt pengarna? Tydligen är det många som hellre lägger pengar på en snygg dator än utlandssemestrar och sparande.

Det är du som tolkar det som att det "[...] mest är en status-symbol.[...]". Har du provat att faktiskt läsa vad folk i tråden skriver om sina anledningar till att köra Mac?

Citat:

Jag är ingen PC-fanboy. Jag köpte en begagnad Powerbook för ett par år sedan och kunde efter det ärligt säga att MacOS inte var något för mig. Allvarligt talat, är verkligen MacOS mer stabilt än Windows? Jag har aldrig varit med om att microsoft Office crashat så många gånger som på min Powerbook, och när jag surfar på min systers Macbook Air så hänger sig firefox nästan alltid... Det var väldigt länge sedan jag hade problem med någon av mina windows datorer (win XP/win7). Det hemska är att windows är väldigt innutivt efter 16 års användning. Trots stor datorvana tycker jag ofta att det är svårt att hjälpa syrran med hennes problem.

Att Office under OS X sedan länge varit riktigt dåligt är välkänt och beror inte på OS X utan på Office i sig som är utvecklat av... Microsoft! Mac-versionen är helt enkelt sämre än Windows-versionen. Vill du se ännu sämre mjukvara för Mac så rekommenderas Live Messenger, också från Microsoft. Där har vi ett lysande exempel på skräpmjukvara, när den senaste större uppdateringen släpptes (efter ett par år utan uppdateringar) så fungerade det inte ens att visa presentationsbilder och det krashade för många användare flera gånger per dag. Det finns en anledning till att MSN-användare på Mac föredrar att använda Adium...

Att Firefox hänger sig på hennes Mac har återigen mer att göra med applikationen i fråga än operativsystemet som den körs på, finns mängder med program som inte har dessa problem (just Firefox är dessutom ett lurigt djur, för mig så är Firefox stabilt som berget under OS X men på min jobb-laptop, som kör Windows, så känns Visual Studio och SQL Server Management Studio båda som prestandamonster i jämförelse med Firefox som även med alla addons avstängda envisas med att behöva startas om åtminstone en gång per arbetsdag för att inte sega ihop totalt).

Windows är inte intuitivt bara för att du har lärt dig det, det betyder bara att du kan Windows.

Som gammal *nix-användare som aldrig haft mycket till övers för Windows UI så känner jag mig däremot betydligt mer hemma under OS X, det betyder inte att det är objektivt sett mer intuitivt och lättanvänt, bara att det passar mig bättre.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Att Firefox hänger sig på hennes Mac har återigen mer att göra med applikationen i fråga än operativsystemet som den körs på, finns mängder med program som inte har dessa problem (just Firefox är dessutom ett lurigt djur, för mig så är Firefox stabilt som berget under OS X men på min jobb-laptop, som kör Windows, så känns Visual Studio och SQL Server Management Studio båda som prestandamonster i jämförelse med Firefox som även med alla addons avstängda envisas med att behöva startas om åtminstone en gång per arbetsdag för att inte sega ihop totalt).

Windows är inte intuitivt bara för att du har lärt dig det, det betyder bara att du kan Windows.

Som gammal *nix-användare som aldrig haft mycket till övers för Windows UI så känner jag mig däremot betydligt mer hemma under OS X, det betyder inte att det är objektivt sett mer intuitivt och lättanvänt, bara att det passar mig bättre.

Ni MAC ägare är fantastiska på att vända nackdelar till fördelar hela tiden, förstår du inte hur löjlig du låter och sen avsluta att du är minsann gammal UNIX användare för att ge hela din sketna story lite mer eld i baken.

Om du varit en gammal NIX användare hade du också använt någon BSD variant istället för att hävda dig, riktiga NIX användare behöver inte bevisa för omgivningen hela tiden.

Permalänk
Medlem

Skyller du på Windows när FF eller någon annan webbläsare hänger sig? Dåligt kodade program fungerar dåligt oavsett platform.

Skrivet av Likvid:

Ni MAC ägare är fantastiska på att vända nackdelar till fördelar hela tiden, förstår du inte hur löjlig du låter och sen avsluta att du är minsann gammal UNIX användare för att ge hela din sketna story lite mer eld i baken.

Om du varit en gammal NIX användare hade du också använt någon BSD variant istället för att hävda dig, riktiga NIX användare behöver inte bevisa för omgivningen hela tiden.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Likvid:

Om du varit en gammal NIX användare hade du också använt någon BSD variant istället för att hävda dig, riktiga NIX användare behöver inte bevisa för omgivningen hela tiden.

Vem sade något om att hävda sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Skyller du på Windows när FF eller någon annan webbläsare hänger sig? Dåligt kodade program fungerar dåligt oavsett platform.

Folk skyller ju på Windows när de får virus och blåskärmar, vad är skillnaden?
Personligen så anser jag att alla tre är löjliga argument för att förtrycka ett operativsystem och försöka hamna på någon statusnivå som "erfaren" datoranvändare, när det oftast talar om raka motsatsen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Folk skyller ju på Windows när de får virus och blåskärmar, vad är skillnaden?
Personligen så anser jag att alla tre är löjliga argument för att förtrycka ett operativsystem och försöka hamna på någon statusnivå som "erfaren" datoranvändare, när det oftast talar om raka motsatsen.

Precis som man kan välja att köra Windows för den ansenliga mängden spel som finns till plattformen så kan man ju välja att avstå från att köra Windows på grund av den ansenliga mängd virous och malware som finns till densamma. Men taskigt skrivna programvaror oavsett om det gäller Office för Mac (i ärlighetens namn så har jag hört mycket gott om Office 2012) eller Quicktime för Windows kan man ju inte lasta operativet för utan de som skrivit programvaran; i det här fallet Microsoft och Apple. Precis som man kan lasta virusmakarna för deras skräp, men, här har ju också de som gör operativsystemen ett ansvar gällande säkerheten. Precis som Microsoft och Apple har ansvar för att täta luckor i programvarorna som körs i "motståndarens" operativsystem så har de båda ansvar för att hålla deras respektive system säkra.

Sedan vad man väljer att använda som argument är ju så klart upp till en själv.

Permalänk

Själv så har jag mac och en pc SÅ här säger jag vill du spela Hmm välj en pc vill du vill du göra allt PC.Vill du redigera,surfa snygg design och använda photoshop. Bara för att det är en mac dator betyder det ju inte att du inte kan boot campa! Mac har inte heller så bra grafikkort så om du nu SKA spela på en mac dator så måste du nästan köpa en mac pro dock så kostar dem ju Jävligt mycket!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Skrivet av jakobg:

Hallå där!

I denna tråd samlar vi allt om "Mac vs. PC", "Varför Mac?", "Vad är bra med en Mac?" och alla otaliga varianter av samma frågeställningar, av den enkla anledningen att diskussionerna är synnerligen enformiga och förr eller senare mynnar ut i samma argument. Vänligen håll allt som har med detta att göra i denna tråd och låt det övriga forumet användas till enskilda sakfrågor.

Hälsningar,
Moderatorerna

----------------------
Hej,

Jag har en Dell Vostro 1700 (17") som är 4 år gammal (tror jag) och den har börjat låta och jävlas, så nu är jag på jakt efter en ny dator. Eftersom jag är webbdesigner kan jag inte undgå tanken att se vad Macdatorer går för (har bara haft PC hittills). Var inne på en Macstore idag och kände lite på grejerna och kollade prestandan, men jag imponerades verkligen inte av prestandan på datorerna - absolut inte för det priset. Kollade upp vad Dell hade att erbjuda och fick se att jag kunde få en 17" bärbar med intel i7 3.33GHz processor och 8GB RAM för samma pris som den näst bästa Macbook Pro 15".

....Så nu undrar jag helt enkelt; Varför ska jag välja Mac istället för t.ex. Dell? Är det så att Macdatorer inte kräver lika hög prestanda, eller finns det något annat som gör t.ex Macbook Pro 15" värd sina 17.000kr ?

Är du övertygad nu efter mer än ett år? Har popcornen tagit slut?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Vem sade något om att hävda sig?


DET tycker jag var roligt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Ni MAC ägare är fantastiska på att vända nackdelar till fördelar hela tiden, förstår du inte hur löjlig du låter och sen avsluta att du är minsann gammal UNIX användare för att ge hela din sketna story lite mer eld i baken.

Om du varit en gammal NIX användare hade du också använt någon BSD variant istället för att hävda dig, riktiga NIX användare behöver inte bevisa för omgivningen hela tiden.

Mac, inte MAC (MAC är ett kosmetikamärke alternativt en förkortning för Media Access Control). *nix, inte NIX (NIX är ett telefonregister).

Jag körde nästan uteslutande FreeBSD mellan 1999 och 2003, sen köpte jag en laptop som tyvärr inte kom så bra överens med FreeBSD och bytte då till Debian. Innan 1999 så körde jag oftast Slackware, Debian eller Red Hat. Dock så har jag nästan alltid haft en Windows-installation någonstans då det ibland behövts av olika orsaker, för varje år som gått så har dock detta behov minskat och sedan några år tillbaka så använder jag endast Windows på jobbet.

Och du är fortfarande ute och cyklar.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Allt här i livet handlar om prioriteringar. Mac-datorer idag är mest en status-symbol. Jag tror säkert att den frästa aluminiumen, det säregna operativsystemet och de bakgrundsbelysta tagenterna ger en liten komforthöjning. Men då måste man fråga sig är det värt pengarna? Tydligen är det många som hellre lägger pengar på en snygg dator än utlandssemestrar och sparande.

Jag vet inte vad du har för utlandssemestrar som skulle finanseras av den tusenlappen eller två som skiljer om man faktiskt vill ha en pc som är motsvarande en macbook. Då pratar vi alltså storlek, vikt, batteritid utöver prestanda. En 15" plastdator för 5k med 2 timmars batteritid som väger 4kg är inte motsvarande, även om den rena prestandan skulle råka vara likadan/bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vet inte vad du har för utlandssemestrar som skulle finanseras av den tusenlappen eller två som skiljer om man faktiskt vill ha en pc som är motsvarande en macbook. Då pratar vi alltså storlek, vikt, batteritid utöver prestanda. En 15" plastdator för 5k med 2 timmars batteritid som väger 4kg är inte motsvarande, även om den rena prestandan skulle råka vara likadan/bättre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=980979,1011586

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Folk skyller ju på Windows när de får virus och blåskärmar, vad är skillnaden?
Personligen så anser jag att alla tre är löjliga argument för att förtrycka ett operativsystem och försöka hamna på någon statusnivå som "erfaren" datoranvändare, när det oftast talar om raka motsatsen.

Nja blåskärm är Windows som gör inte program och om Windows gör det pga att program krashar är det ännu värre det är ofta för att Windows ska "skydda" de ena hit eller dit står det, sedan är många troligen pga hårdvaru grejer men faktum kvarstår att det är ett väldigt konstigt sätt att hantera det hela på.

Och virus, det har att göra med Windows, folk snackar ibland om att nä det är alla elaka hackers som gör dem, inte Microsoft och skulle Linux / Mac vara lika poppis skulle de ha lika mycket virus. Ja jo det är sant att det inte är Microsoft som gör dem men det är en fråga om system design och Unix stilen av system design som både Mac OS och Linux bygger på är inte alls lika öppet iom att det systemet på ett helt annat sätt skyddar sig (Windows har blivit bättre med åren på detta), sedan spelar självklart det in en del att många Windows användare är mer normal Svensson som inte vet att man inte ska installera saker hur som helst Men saker som sprider sig själva över nätet m.m. är unikt för Windows typ.
På Linux är det även en fråga om open source, visserligen kan en ev. programmerare lättare hitta en svaghet i en öppen kod men 5sekunder efter att han hittat det kan Lasse Johansson patcha det om han har en lösning och sedan även att Mircosoft tvingar folk betala för nästan allt = folk installerar gratis versioner från osäkra källor, Linux t.ex. kör med egna "arkiv" inbakat i operativsystemet där du kan hitta istortsett vad som helst utan kostnad där du lätt kan söka och vet att allt är "on the up and up".

Windows har sina fördelar även om de krymper mer och mer, spel dominerar Windows utan tvekan pga DirectX speciellt, men jag vet ytterst få som gått från Linux eller Mac OS till Windows som primärt OS men vet flera som gått åt andra hållet dvs från Windows till Mac OS eller Linux och det för mig säger en del bortsett allt annat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Drygt en centimeter tjockare, mycket sämre batteritid, sämre skärm, mycket sämre touchpad.
Läste du ens vad jag skrev?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

det är ett väldigt konstigt sätt att hantera det hela på.

Kernel Panic. Det är ett ganska vanligt sätt att hantera mer alvarliga problem.

Skrivet av Ferrat:

Men saker som sprider sig själva över nätet m.m. är unikt för Windows typ.

Var en vilt spridande mask för vissa Linux servrar bara några månader sedan.