Permalänk
Proffsmoddare

Cosmos II

Lite bilder på grunden till mitt nya bygge ett Coolermaster Cosmos II ultra tower Detta chassit slår alla chassin jag någonsin ägt och det slår dom med en BRED marginal.

Cosmos II

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Inaktiv

Najs!
Blir det ett sr-2 i chassit eller?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon186175:

Najs!
Blir det ett sr-2 i chassit eller?

Just nu vet jag faktiskt inte alls vad det kommer att innehålla.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

hej du har du lust att mäta hur tjock radiator det får plats i toppen utan att gå ner över moderkortet

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentpower:

hej du har du lust att mäta hur tjock radiator det får plats i toppen utan att gå ner över moderkortet

5cm, har ett Cosmos II här hemma. kan säga att allt som är tjockare än XSPC RX 360 får inte plats, då jag kommer att få modda för att få plats med min

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk

tråkigt hadde hoppats på att få in min ek xtx in va tvungen att modda mitt HAF-X. får man se lite bilder hur ditt blir senare eller?

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt roligt att se vad som kommer hända med detta chassiet när moddningen startar

http://www.overclock.net/t/1198674/cosmos-2-how-much-space-fo...

Ser ut som 44mm är det tjockaste man får dit?
mycket mysko tjocklek tycker jag. dom kunde väl ha satt mobot 5-10mm längre ner?

Med mobo på plats vad får du då för mått på max tjocklek zikkor?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Proffsmoddare

Visst man får inte in hur tjock rad som helst i taket men å andra sidan kan man peta in 2st 2x120 FETA rads i botten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11846401']Visst man får inte in hur tjock rad som helst i taket men å andra sidan kan man peta in 2st 2x120 FETA rads i botten

exakt hur feta?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RainesX:

exakt hur feta?

60mm förmodligen mer om man är lite händig du har 24cm utrymme från dörr till dörr så du kan köra 2,5cm fläkt/60mmrad/2,5 fläkt/60mm rad/2,5cm fläkt

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av zikkor:

5cm, har ett Cosmos II här hemma. kan säga att allt som är tjockare än XSPC RX 360 får inte plats, då jag kommer att få modda för att få plats med min

Var har du köpt ditt Cosmos II eftersom jag kollat i 15 butiker nu och inte hittat en enda som har den i lager?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11846427']60mm förmodligen mer om man är lite händig du har 24cm utrymme från dörr till dörr

Mycket trevlig nyhet efter vad jag lästen i länken jag skickade innan
Tackar och bugar!

Lust att avslöja lite av dina planer för detta mirakel till chassie?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RainesX:

Mycket trevlig nyhet efter vad jag lästen i länken jag skickade innan
Tackar och bugar!

Lust att avslöja lite av dina planer för detta mirakel till chassie?

Det hade jag kunnat göra om jag hade haft en plan jag vet att det kommer lackas en del iallafall sen blir det mycket fokus på en väldigt clean look inuti med noll kablar. Insidan kan jag dock inte börja designa förren jag vet vilken hårdvara som kommer sitta i den. Jobbar på hårdvaran just nu och så fort jag får besked kommer det updates

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11846447']Det hade jag kunnat göra om jag hade haft en plan jag vet att det kommer lackas en del iallafall sen blir det mycket fokus på en väldigt clean look inuti med noll kablar. Insidan kan jag dock inte börja designa förren jag vet vilken hårdvara som kommer sitta i den. Jobbar på hårdvaran just nu och så fort jag får besked kommer det updates

haha så pass tidigt stadie ^^

Kanske kan fånga lite inspiration med kalebhanteringen från dig sen när du sätter igång.
Hade vart roligt med en riktigt clean insida för en gångs skull.

Ser fram emot updates om vad det blir för godis du kommer modda in i detta trevångings chassie

Önskar dig stort lycka till med bygget!

Visa signatur

Permalänk

övercoolt chassi

Permalänk
Medlem

Har förbokat också få min om 2 dagar;)= Äntligen plats med Sli 590 evga<3

Permalänk
Medlem

Förbannat snyggt är det, får bli ett sådant!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av Ziptry:

Har förbokat också få min om 2 dagar;)= Äntligen plats med Sli 590 evga<3

hej vart har du bokat det nånstanns ?, har min bokad på webhallen tror du de får in den samtidigt isåfall ?

Visa signatur

felix

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett helt underbart chassi men 3400? Sjukaste jag sätt på en datorburk som av allt att döma verkar finnas på det flesta stora datorbutiker.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Verkar vara ett helt underbart chassi men 3400? Sjukaste jag sätt på en datorburk som av allt att döma verkar finnas på det flesta stora datorbutiker.

Tror inga utom dom alra största butikerna kommer lagerföra denna bjässe.
Som jag vet kommer dom nog kanske ta in max 5-10st och dom mindre tar hem på beställning.
Dom enda jag sett har vart komplett som har 9st på väg dom andra jag sett har det stått beställningsvara hos.

Sen spelar det väl ingen roll på priset om burken finns i en eller flera butiker? Chassiets egenskaper och material som bestämmer priset samt om det har någon konkurent på marknaden vilket detta inte direkt verkar ha utan att ... gå ner till fulltower :\

Men visst håller med dig om att det är ett mindre rövarpris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket frontkablage!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jäv*** va snyggt chassi

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RainesX:

Tror inga utom dom alra största butikerna kommer lagerföra denna bjässe.
Som jag vet kommer dom nog kanske ta in max 5-10st och dom mindre tar hem på beställning.
Dom enda jag sett har vart komplett som har 9st på väg dom andra jag sett har det stått beställningsvara hos.

Sen spelar det väl ingen roll på priset om burken finns i en eller flera butiker? Chassiets egenskaper och material som bestämmer priset samt om det har någon konkurent på marknaden vilket detta inte direkt verkar ha utan att ... gå ner till fulltower :\

Men visst håller med dig om att det är ett mindre rövarpris.

Detta är definitivt inget rövarpris detta är absoluta toppsegmentet av chassin med funktionalitet som långväga överstiger allt annat och när vi snackar top of the line så kostar det. Detta är inte ett budget chassi utan resultatet av att en tillverkare går helt nuts och gör ett chassi så bra dom kan utan att tänka på kostnaden. Visst är det mycket pengar för den som ska köpa men chassit levererar brutalt mycket med. Faktum är när jag hade chassit uppställt i Coolermasters bås på DHW så var reaktionerna från 99% av de som spanade in det att priset inte alls var farligt med tanke på vad man får.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11851879']Detta är definitivt inget rövarpris detta är absoluta toppsegmentet av chassin med funktionalitet som långväga överstiger allt annat och när vi snackar top of the line så kostar det. Detta är inte ett budget chassi utan resultatet av att en tillverkare går helt nuts och gör ett chassi så bra dom kan utan att tänka på kostnaden. Visst är det mycket pengar för den som ska köpa men chassit levererar brutalt mycket med. Faktum är när jag hade chassit uppställt i Coolermasters bås på DHW så var reaktionerna från 99% av de som spanade in det att priset inte alls var farligt med tanke på vad man får.

Håller med dig, sen så är Cosmos II ett chassi där man kan få plats med en hel del rads utan moddning (samma sak på 800D också o ev. dem övriga i 650 och 700)
Sen så lär ju Cosmos II följa med i många år (om man inte möjligtvis heter Wolverine ) tills man har blivit less på det, dvs om man blir det

Är det gamla bilder eller är det nyare bilder efter du gjorde chassit "naket" från dess delar och bara hade stommen kvar?

Keep me updated @ steam!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av LarssoN:

Håller med dig, sen så är Cosmos II ett chassi där man kan få plats med en hel del rads utan moddning (samma sak på 800D också o ev. dem övriga i 650 och 700)
Sen så lär ju Cosmos II följa med i många år (om man inte möjligtvis heter Wolverine ) tills man har blivit less på det, dvs om man blir det

Är det gamla bilder eller är det nyare bilder efter du gjorde chassit "naket" från dess delar och bara hade stommen kvar?

Keep me updated @ steam!

detta är bilder innan jag tog frm mejslarna och plockade ner det i småbitar (uppdaterar galleriet med en bild)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11852403']detta är bilder innan jag tog frm mejslarna och plockade ner det i småbitar (uppdaterar galleriet med en bild)

I´ve got the power of ya hehe

Längtar tills du har gjort klart lacken, då jag vill så gärna se hur det ser ut efter vårat snack på steam, för nån vecka sen :]

Permalänk
Moderator
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11846429']Var har du köpt ditt Cosmos II eftersom jag kollat i 15 butiker nu och inte hittat en enda som har den i lager?

Det troliga är väl att han inte har ett, utan bara vill försöka skryta? Hur som helst sitter jag själv i tankarna på detta chassi, återkom gärna med åsikter om framför allt ljudnivån på det här chassit. Har hört att det ska vara riktigt tyst, trots sin enorma kapacitet om vi säger så

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Okej om man ska köra vattenkylning och behöver stort chassi, men då är fan corsairs chassin mycket stiligare.
Fulltowers med 20x hddbays var "status" för 10?~ år sen. Nu är det bara onödigt och fult.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av R3pt1l3:

Okej om man ska köra vattenkylning och behöver stort chassi, men då är fan corsairs chassin mycket stiligare.
Fulltowers med 20x hddbays var "status" för 10?~ år sen. Nu är det bara onödigt och fult.

Bara för att DU inte behöver et stort chassi är det ju helt vansinnigt att påstå att chassin med många diskplatser skulle vara onödigt. Jag har 15 diskar i min mainrigg och 10 till i serverburk så rymliga chassin är definitivt varken fula (hur man nu kan bedömma utseende baserat på hur många diskar som ryms) eller onödiga. Sen undrar jag även vem som köper ett chassi för att få "status"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser redan att du har hunnit tagit fram dremeln på ena sidan?