Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon182377:

Om Apple nu skulle tappa sin inovation i och med att Steve Jobs har gått bort, och säg börja gå med samma förlust som de gjorde 1997 när företaget var på väg in i konkurs, hur många år skulle de då kunna hålla igång på enbart de besparingar de har nu?

Det är nästan omöjligt att säga... Säg att de skulle förlora 1 miljard i månaden så skulle de fortfarande klara sig i 8år+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

För att klargöra lite ordning i oredan då.

Tyvärr blev det inte helt klargörande Du blandar också ihop en del saker. (OBS försöker inte vara otrevlig på nåt vis )

Citat:

Däremot gör Apple brutala $26 Miljarder vinst per år. Och där slår de Sverige på fingrarna rejält!

Borg lyckades nämligen bara få Sverige att gå med 30.8 Miljarder SEK vinst under 2011 (minskning av statsskulden) vilket är = $4.6 Miljarder.

Kortfattat gör Apple alltså nästan 6gånger så mycket vinst som Sverige!

Det här blir ju inte helt rätt Att säga att Sverige gick med 30.8 Miljarder SEK i "vinst" är inte korrekt. Dessa siffror (om de stämmer) är överskottet i statsbudgeten dvs skillnaden mellan intäkter (framförallt olika skatter) och utgifter (dvs allt staten bekostar). Sverige är inget företag som syftar till att generera vinster utan en nation behöver intäkter för att bekosta sina utgifter. Dvs det finns inget "egenvärde" i att gå med "vinst" (dvs överskott) utan en balans är att föredra i statsbudgeten.
Staten kan alltid öka skatteuppbörden men det finns inget egenvärde i det (speciellt som man då flyttar pengar från medborgarna till staten = i princip medborgarna) eller minska sina åtagande. Men staten är till för sina medborgare och inte för att generera vinster. (Däremot omfördelar man mellan olika individer). Det staten "producerar" är ju också saker som polis, rättsväsende, försvar etc dvs inget som syftar till att generera vinster.

En bättre jämförelse hade varit att summera samtliga svenska företags vinster under ett år (vilket iofs kompliceras av den verksamhet som är förlagd utomlands som också generar vinster till dessa bolag). Dessa summor är MYCKET högre än 30 miljarder SEK.

(Skall vi krångla till det ytterligare kan ju Sverige och andra stater trycka mer pengar (vilket är inflationsdrivande) för att finansiera sig själva, vilket inget företag kan).

Citat:

Totalt aktievärde är OTROLIGT missvisande då det endast representerar en gissning av hur mycket marknaden tror att företagets framtida vinster kommer vara värda.

Detta är korrekt, möjligen att man inte skall använda ordet OTROLIGT missvisande. Det är ju en form av "kvalificerad gissning" från aktieanalytiker. Men den är ju som sagt var sällan "rätt".

Citat:

Apple har $77 Miljarder på bankkontot. (motsvarar 17% av Sveriges BNP/ omsättning per år)
Apple har tillgångar på $116 Miljarder, kontot + fastigheter/fabriker osv (motsvarar 26% av Sveriges BNP)

Apple omsätter $108 Miljarder per år, vilket motsvarar 24% av Sveriges omsättning (BNP).

Det är fortfarande inte helt lyckat att jämföra ett företags omsättning med BNP (även om du kommer närmare sanningen än många andra).
BNP är ett mått som främst lämpar sig för att jämföras med andra BNP-siffror, över tid eller mellan länder, och inte för att jämföra mellan stater och företag.

När du exempelvis jämför med att att Apple har tillgångar på "$116 Miljarder, kontot + fastigheter/fabriker osv (motsvarar 26% av Sveriges BNP)" borde du väl i så fall i din jämförelse räkna med motsvarande saker för Sverige. Exempelvis värdet på alla kontor + fastigheter/fabriker i Sverige plus exempelvis kärn-, vind- och vattenkraftverk, alla vägar och järnvägar, (och all annan infrastruktur) plus allt annat som finns inom landets gränser (och inte ägs av utländska ägare). Och som jag nämnde ovan, det finns inget egenvärde för en stat att samla på sig stora summor pengar. (Undantag finns, tex norska oljefonden (numera "Statens pensjonsfond utland"), där motiveringen är att oljan pumpas upp under en kortare tid och att även framtida generationer skall få del av oljevinsterna)

Men oavsett resonemangen ovan så är Apples kassa helt absurt stor. Omsättningen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boonttif.:

...vad är marketable securities och long-term investments om inte ägande?

Skickades från m.sweclockers.com

Statobligationer, värdepaper (skuldbrev, postväxlar) etc...... Att de skulle ha något direkt ägande i Foxconn är fortfarande "far-fetched"

Permalänk

Imponerande av Apple. Men ändå lite skrämmande!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Statobligationer, värdepaper (skuldbrev, postväxlar) etc...... Att de skulle ha något direkt ägande i Foxconn är fortfarande "far-fetched"

Det ville jag inte heller påstå, bara att det inte är osannolikt att det finns ägande under de posterna. Nåväl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Förklara dig

Redan gjort, läs.

Permalänk
Medlem

Det här är ju helt sjuk! Hoppas bara inte att de ballar ur på grund av sin storlek.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Om du räknar komponenter som annat än cpu-minne-hårddisk så har din acer sämre skärm, sämre batteri, den är tyngre, den har sämre touchpad, sämre tangentbord, möjligen sämre ljudkort/högtalare. Att du inte värderar det betyder inte att det inte finns och kostar pengar.

Touchpaden bryr jag mig inte om, jag klarar mig väl så bra på den som Acer utbjuder. Däremot kan jag ju hålla med om att somliga Mac är enklare att manövrera med touchen men fortfarande så har jag i princip samma funktioner på min touch som på en MBP. Jag kan zooma ut/in, gå fram eller bakåt, scrolla upp/ner eller åt höger/vänster med två fingrar precis som ni. Så så stor skillnad är det faktiskt inte.

Tangentbordet funkar fin fint men jämfört med MBP så är alla tangenter omslutna med aluminium. Trots det kommer det alltid in lite skit under tangenterna och lyckligtvis så har jag då enklare att städa än vad ni har. Jag tar bara en damsugare och suger väldigt svagt sen är all skit borta. Sen har jag ju lite mer nödvändiga knappar på min Acer då, EN DELETE knapp exempelvis, något jag stört mig på riktigt mycket. Home/end är också något jag använder jämt när jag skriver. Så är verkligen tangentbordet bättre även fast det "saknar" knappar? Ja det är ju lite mer robust iallafall, med tanke på aluminiumchassit som man är lite avundsjuk på ja.

Skärmarna är i princip lika enda skillnaden är att min är större. Tyngden är också densamma vi talar inte om MacBookAir utan Pro.

Batteritiden må vara kort, räcker väl 2 timmar om jag har tur men det löser jag enkelt genom att beställa ett nytt batteri för knappa 500-ingen. Det är billigare för mig att uppgradera RAM om jag vill. Mina högtalare är faktiskt bättre men ljudkortet kan jag inte uttala mig om, jag använder bara headset ändå och jag upplever ingen större skillnad på kvaliteten där.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta är väldigt roande fredags läsning. Så fort något troll drar till med något om Apple så blir det nästan krig.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jämförelsen är inte riktigt rättvis... Till skillnad från företagen från dot.com eran så levererar Apple stabila och höga vinster.

Rättvist är det väll kanske inte, då börsmarknaden nyss hade introducerat i Sverige.
Men är det inte ungefär samma att mycket baseras på deras tillförlitlighet? "typ"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Rättvist är det väll kanske inte, då börsmarknaden nyss hade introducerat i Sverige.
Men är det inte ungefär samma att mycket baseras på deras tillförlitlighet? "typ"

Börsmarknaden nyss hade introducerats i Sverige? Hur menar du då?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tänk om ett företag köper upp nästan alla patent.
Lobbar politiker för lagar och har politiker anställda på företaget som skriver lagar för dem-
Att ett företag skapar en privat armé som.
Att ett företag köper upp eller har hand om nästan alla naturresurser.
Köper upp hela städer eller stater.
Har egna poliser och militärer. Företag äger telekom och internetföretag och har monopol och använder censur och övervakning.

Men nu pratar vi inte om staten.

Förövrigt, har du gått ut grundskolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Touchpaden bryr jag mig inte om, jag klarar mig väl så bra på den som Acer utbjuder. Däremot kan jag ju hålla med om att somliga Mac är enklare att manövrera med touchen men fortfarande så har jag i princip samma funktioner på min touch som på en MBP. Jag kan zooma ut/in, gå fram eller bakåt, scrolla upp/ner eller åt höger/vänster med två fingrar precis som ni. Så så stor skillnad är det faktiskt inte.

Tangentbordet funkar fin fint men jämfört med MBP så är alla tangenter omslutna med aluminium. Trots det kommer det alltid in lite skit under tangenterna och lyckligtvis så har jag då enklare att städa än vad ni har. Jag tar bara en damsugare och suger väldigt svagt sen är all skit borta. Sen har jag ju lite mer nödvändiga knappar på min Acer då, EN DELETE knapp exempelvis, något jag stört mig på riktigt mycket. Home/end är också något jag använder jämt när jag skriver. Så är verkligen tangentbordet bättre även fast det "saknar" knappar? Ja det är ju lite mer robust iallafall, med tanke på aluminiumchassit som man är lite avundsjuk på ja.

Skärmarna är i princip lika enda skillnaden är att min är större. Tyngden är också densamma vi talar inte om MacBookAir utan Pro.

Batteritiden må vara kort, räcker väl 2 timmar om jag har tur men det löser jag enkelt genom att beställa ett nytt batteri för knappa 500-ingen. Det är billigare för mig att uppgradera RAM om jag vill. Mina högtalare är faktiskt bättre men ljudkortet kan jag inte uttala mig om, jag använder bara headset ändå och jag upplever ingen större skillnad på kvaliteten där.

Jag har testat Acer/HP/etc som erbjuder samma funktioner. De funkar inte i närheten av lika bra som macarna. Dock kan det bero på Windows och inte hårdvaran då macarnas touch är betydligt sämre i windows än OS X.
Så du menar att vikt och yttermått (som jag glömde nämna) är samma? Jag tvivlar.
De knappar du nämner finns visserligen inte fysiskt på macarna, men t ex fn+backspace = delete, så funktionen finns.
Skärmarna är inte likadana, Apple har en betydligt bättre panel (än din acer, givetvis finns det pc-laptops med lika bra skärmar, men då kostar de också).
Att du inte märker skillnaden är möjligt, men det betyder inte att den inte finns.

Jag håller med dig så långt som att Apple tar bra betalt, men att säga att de tar hutlöst bra betalt för samma hårdvara och nämna en Acer som visserligen har samma prestanda men i övrigt lämnar stora skillnader irriterar mig. Bara 2 timmar batteri vs 7 timmar gör ju en enorm skillnad för många som faktiskt använder en laptop som en laptop och inte en lättflyttad stationär dator.
Och givetvis kan Acern vara helt rätt val för dig och dina behov.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

EPIC!

I love it

Har kört mac sedan 86 och Apple var uträknad så jäkla många gånger under resans gång. Det här känns som ett fett "I told you so"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Letade runt på deras hemsida och hittade faktiskt inga uppgifter på hur mycket företaget har i vinst. Delar verkar ju helt klart gå ner i fickorna på saudiska kungafamiljen och resten går direkt till statsbudgeten.

Med tanke på vilket land och att det är statligt så är det ju inte helt omöjligt att de inte släpper några siffror.
I en av wikipedia länkarna så pratades det om en produktionskostnad under $3 och med dagens oljepris så blir det ju en sinnessjuk bruttomarginal.
Och med den omsättningen så borde ett EBIT över Apples värde inte vara osannolik, så 2 ggr är ju fel, men en gång är ju ganska rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

bara galet ju... ett företag borde inte få ha så mkt pengar!

fast detta är ju börsvärde, det är ju inte samma sak som att ha pengarna i kassan

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

I love it

Har kört mac sedan 86 och Apple var uträknad så jäkla många gånger under resans gång. Det här känns som ett fett "I told you so"

Du kan ju tacka Microsoft för at Apple fortfarande finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Det här är ju helt sjuk! Hoppas bara inte att de ballar ur på grund av sin storlek.

Vadå hoppas? Det var länge sedan de ballade ur.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Vem fan är det som sitter och ruvar på pengar nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vadå hoppas? Det var länge sedan de ballade ur.

Intressant. Berätta mer.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Du kan ju tacka Microsoft för at Apple fortfarande finns.

Och Microsoft kan tacka Apple för diverse saker oxå, båda var beroende av varandra när de artade sig, utan Apple hade inte persondatorn kommit in i hemmen när den gjorde det på 70-talet heller

Skrivet av Solaris:

Vadå hoppas? Det var länge sedan de ballade ur.

Intressant, vill gärna höra hur du menar nu

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Kan samtidigt bli världens största pannkaka om något annat mega företag helt plötsligt tar Apples kultstatus. Hippt, enkelt & snyggt. Tror chansen är stor för människor idag är underbart lättpåverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Kan samtidigt bli världens största pannkaka om något annat mega företag helt plötsligt tar Apples kultstatus. Hippt, enkelt & snyggt. Tror chansen är stor för människor idag är underbart lättpåverkade.

Du har visserligen rätt i att folk är lättpåverkade, men samtidigt har Apple flera ben att stå på så en plötslig pannkaka tror jag inte är möjligt.
Även om apple försöker integrera benen med varandra så mycket det går

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

IT bubbla 2.0 Inc, bara en tidsfråga

Permalänk

För alla som klagar över batteritid, det finns lösningar. Se denna bild: http://www.myhanse.com/uploads/20110609_082556_20100609_20500...

Men portabelt? Njaa, det vete fan... Men du får jävlig bra batteritid! =D

Visa signatur

Hembygge: Moderkort: ASRock G41M-GS3 CPU: Intel Core 2 Duo E6300 2MB Cache 1.86 GHz X2 FSB @ 1066 MHz RAM: 8 GB DDR2 GPU: AMD Radeon HD 5450 eller 6350

Permalänk

Apple & Foxconn

The Daily Show med Jon Stewart video ca. 7min, om Apple, Foxconn o lite politik.
Democracy Now video ca. 24min, gäst är bl.a. Mike Daisey som gjort "The agony and ecstasy of Steve Jobs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

IT bubbla 2.0 Inc, bara en tidsfråga

Utveckla gärna.
Ser inga likheterna mellan IT-företagens värderingar före bubblan och Apple i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

fast detta är ju börsvärde, det är ju inte samma sak som att ha pengarna i kassan

Företaget har nära 100 miljarder i kassan - så helt ute och cyklar är han inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det är fortfarande inte helt lyckat att jämföra ett företags omsättning med BNP (även om du kommer närmare sanningen än många andra).
BNP är ett mått som främst lämpar sig för att jämföras med andra BNP-siffror, över tid eller mellan länder, och inte för att jämföra mellan stater och företag.

Det var lite det som var min poäng. BNP är något som skall jämföras med omsättning (om det skall jämföras med ngt annat öht).

Och visst det hade blivit mer rättvist att jämföra vinst med svenska företags vinster / Sveriges tillgångar med Apples. Men dessa siffror finns öht inte tillgängliga, vilket gör en sådan jämförelse omöjlig.

Som så många andra har sagt så är aktievärde endast en spekulation. Det är mer rätt att jämföra med faktiska siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

I love it

Har kört mac sedan 86 och Apple var uträknad så jäkla många gånger under resans gång. Det här känns som ett fett "I told you so"

Yup, men Apple fick sälja sin själ för det och byta till vanliga PC komponenter och sälja sig med yta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.