Permalänk

xfx 6950 HD idle temps

Hejsan, när jag kör med en skärm idlar mitt xfx 6950 dual-fan i 40-45 grader, är detta bra/dåligt? define r3 chassi..
och min andra fråga, när jag kopplar in en till skärm ska idle tempen ligga på cirka 20 grader högre då?

Permalänk
Medlem

Korten kyler sig vanligtvis så myckt de behöver. Att kortet blir varmare spelar nästan ingen roll i de temperaturområdet. Folk kommer snacka om kortare livslängd men den är antagligen fortfarande mycket längre än vad du kommer använda kortet.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Jojo men jag frågade ifall det var normalt att det stiger av två skärmar, sen hör man folk med t.ex 550 ti som har 20-30grader idle.

Permalänk
Medlem

Mitt i sign ligger på 42c i skrivande stund med en fläkt på 36%.

Nej, det ska inte bli varmare med två skärmar. Inget av korten jag har haft har det hänt på, vad jag kan minnas.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Några fler åsikter?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mitt i sign ligger på 42c i skrivande stund med en fläkt på 36%.

Nej, det ska inte bli varmare med två skärmar. Inget av korten jag har haft har det hänt på, vad jag kan minnas.

Va, jo? 2d clocksen ökar om du använder 2 skärmar från 1 för att förhindra flimmer etc. Googla lite på det så får du nog upp en hel del info

edit: stavfel

Permalänk

Okej, jag googlade och hittade en post på overclock.net eller något dår dom sa att 65-70idle med mitt kort var normalt med två skärmar, så jag är nöjd med mina 59-60, tack för svaren.

Permalänk

mitt ligger på 40 grader på 37% fläkt

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

När mitt ena 6970 var luftkylt så steg idle från 40 till 60 grader när ytterligare en skärm användes, så ja detta bör vara en normal företeelse.

Permalänk
Medlem

Har ett xfx 6950 (inte dual fan dock), ligger i ca 45c i idle -_-
och efter jag har spelat något krävande som ex Battlefield 3 så går den inte lägre än 55c när jag stänger ner det om jag inte manuellt höjer fläkthastigheten, är det normalt eller?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i7 2600k, GTX980, SSD 500gb, 8GB DDR3 RAM, ASUS Sabertooth P67