Gainward gör Geforce GTX 680 Phantom med 4 GB minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4 gb, pfft?
AMDs kort har väl 6 gb?

Vet du skillnaden mellan 256-bit och 384-bitars minnesbuss och varför AMD hade 2GB i gamla generationen och 3GB i dagens?

256-bit skalar endast 1-2-4Gb osv. skulle man sätta in 3 gb så förlorar man 1Gb på samma sätt man förlorar i ett SLi system om man har olika storlek på vram.

384-bit skalar 1.5-3-6Gb

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Finns det någon anledning att köpa ett gtx 680 med 4gb om man bara sitter på en skärm och den är på 1920 x 1080, och alternativt exempelvis vill testa 3D vision? Sen så ska man ha kortet i 4-5 år på det. Eller kommer 2gb räcka så länge gtx 680 orkar med att ha högsta inställningarna i spel?

FYI I 3D Vision begränsar dom AA till 2x till anledning av att dom tror inte det finns grafikkort med så mkt vram.. Ja gamla drivar (4år gamla) men knappast någon som kommer se över de där basic scripten i 3D vision drivarna!

"Tror inte att GTX 690 enbart kommer ha 2GB i minne vid lansering, tror mer på 4GB isåfall."

Inte en chans! Visst det kommer stå 4GB på kartongen men vi vet alla vad dom egentligen menar...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Nom nom nom nom nom nom nom..... nom.

Skämt åsido, när jag tipsade de om det så var det mer att Komplett angivit att de kunde få kortet mellan 3-6 dagar, nu när de ändrade till 31/5 var det mer "skit samma" då det inte direkt var någon "kul" nyhet ändå.

Men tack för kakan!

Haha älskar sånna här svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men nu kan jag vara ute och cykla eftersom det var länge sedan jag pysslade med detta. Men hur bra stöd finns det i de programen för "vanliga" grafikkort. För flera år sedan var man för det mesta tvungen att ha quadro rutiner för att få hårdvaru stöd fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tidigare låg "vanliga" drivrutiner längre efter i viewport-accellerering, sortering etc. Men vad gäller GPU-stöd i vissa av dagens renderingsmotorer tar de dock
helt enkelt bara användning av beräkningskraften i GPUn (främst nvidias CUDA, sämre stöd för AMDs motsvarighet dock) tillsammans med CPU-kärnor.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem

Nvidia knäckte verkligen AMD den här gången : /, det går nog tillbaka som vanligt att amd sänker priserna för att konkurrera.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

DO WANT.

Dock ingen större vits att uppgradera från ett 580. Bättre att vänta på "Big Kepler".

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Gainwards Phantom kylare är dem snyggaste?

Permalänk
Medlem

Till alla som säger att spel käkar så mycket vram, hur kommer det sig då att två st gtx 580 i sli slår ett ensamt
7970 i samtliga speltester i 2560x1440 (även BF3, ultra settings) då det endast är 1,5GB effektivt vram?

http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/45505-test-av-geforce-gtx-680-med-vaerldens-snabbaste-grafikkrets.html?start=11#content

Okej, använder man tre skärmar så kan det vara bra med mycket vram, vilket man kan se då ett 590 halkar efter i ex. BF3 i 5760x1080 men för de flesta som bara har en skärm så verkar det som att 2 GB vram räcker, tror att gpu-pestandan hos gtx 680 kommer att flaska innan minnesmängden.

Visa signatur

Processor: Ryzen 9800X3D Moderkort: ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI RAM: 64 GB Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz Grafikkort: Asus RTX 5080 ROG Astral OC Nätagg: MSI MAG A850GL 850W HD1: (System) Kingston FURY Renegade M.2 NVME 1TB HD2: Kingston FURY Renegade M.2 NVME 2TB

Permalänk
Medlem

Vissa kommer spela på 2560* 1440 med custom högdefinierade texturer (skyrim, gta 4) och då har det visat sig att spel lätt kan komma över 2gb. Spenderar man 5k på ett kort så vill man ju att allt ska kunna maxas på native upplösning

Permalänk
Medlem

En undran bara. Lite oväntat att Crysis 2 drog mest vram fast det är ju tungt, men om man ser 3-4 år frammåt i tiden då är väl inte 2gb+ orimligt för vissa spel? (anledning för mig att vänta på 4gb korten)

Skrivet av fesen:

Kommer nog tester inom kort på detta kortet som då kommer besvara din fråga. Generellt sett så har dessa dubbleringar av ram aldrig gjort någon större skillnad som gör prisökningen värd för den normala användaren men som sagt den lilla skara som vill köra flera skärmar så kommer det förmodligen göra någon nytta.
Gainward är inte ensamma heller, lär komma en drös med 4gb varianter inom kort, tycker nästan dom borde satsat på det direkt så hade korten haft en humanare prislapp då ramet lär vara det billigaste på kortet i princip.

Men hur fungerar det nu om Grafikminnet tar slut, vad händer med spelkänslan? Är det som att det laggar eller hänger sig spelet? Har inte haft tillräckligt kraftfull gpu än för att ha provat med högre inställningar, och har då sänkt upplösningen.

Skrivet av dealerovski:

FYI I 3D Vision begränsar dom AA till 2x till anledning av att dom tror inte det finns grafikkort med så mkt vram.. Ja gamla drivar (4år gamla) men knappast någon som kommer se över de där basic scripten i 3D vision drivarna!

"Tror inte att GTX 690 enbart kommer ha 2GB i minne vid lansering, tror mer på 4GB isåfall."

Inte en chans! Visst det kommer stå 4GB på kartongen men vi vet alla vad dom egentligen menar...

Okej, max 2x AA i 3D vision men sen vet jag inte vad som hände Jag passar på GTX 690, GTX 680 är det jag är intresserad av.

Skrivet av miiw:

Till alla som säger att spel käkar så mycket vram, hur kommer det sig då att två st gtx 580 i sli slår ett ensamt
7970 i samtliga speltester i 2560x1440 (även BF3, ultra settings) då det endast är 1,5GB effektivt vram?

http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/45505-test-av-geforce-gtx-680-med-vaerldens-snabbaste-grafikkrets.html?start=11#content

Okej, använder man tre skärmar så kan det vara bra med mycket vram, vilket man kan se då ett 590 halkar efter i ex. BF3 i 5760x1080 men för de flesta som bara har en skärm så verkar det som att 2 GB vram räcker, tror att gpu-pestandan hos gtx 680 kommer att flaska innan minnesmängden.

Blir det automatiskt lägre fps om minnet tar slut? Kan inte ett spel vara minneskrävande men inte så gpu krävande och då ändå få brist på minne fastän man har bra fps?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

En undran bara. Lite oväntat att Crysis 2 drog mest vram fast det är ju tungt, men om man ser 3-4 år frammåt i tiden då är väl inte 2gb+ orimligt för vissa spel? (anledning för mig att vänta på 4gb korten)

Jamen herregud, inom 3-4 år så kommer upplösningen på våra skärmar antagligen vara fördubblad, och redan som det är idag så kräver BF3 runt 1.5gb för Ultra @ 1080p, så jag skulle gissa att nästa tunga spel kommer behöva 2gb eller mer för att kunna köras på högsta inställningarna @ 1080p. Om jag skulle vilja maxa BF3 på min skärm(2560x1440p) så skulle jag antagligen behöva >2gb VRAM. Just nu kommer jag inte högre än High iaf på mitt 570 som bara har 1.28gb, och det är lite småsurt att jag inte kommer kunna köra ultra ens om jag skaffar ett till och kör SLI.

Såg också att du frågade vad som händer när VRAM tar slut. Det som händer är att vi de tillfällen som VRAM inte räcker till kommer grafikkortet behöva swapa med RAM-minnet, och då kommer det bli rätt brutala FPS-drops, men om ditt kort ligger på gränsen så kommer du inte känna det så ofta, då förbrukning av VRAM är som allt annat. Den varierar kraftigt beroende på hur intensivt spelet är.

Jag vågar inte ens tänka på hur mycket minne och kraft det kommer krävas när de nya 4000p-skärmarna kommer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Här är ett till test som visar hur BF3 fungerar i Eyefinity: http://www.tomshardware.co.uk/radeon-hd-7970-benchmark-tahiti...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Blir det automatiskt lägre fps om minnet tar slut? Kan inte ett spel vara minneskrävande men inte så gpu krävande och då ändå få brist på minne fastän man har bra fps?

Den sjunker drastiskt om grafikminnet tar slut, då (jag tror) det blir tvunget att ladda texturer från hårddisken
hela tiden, nån mer insatt kan säkert svara bättre på den frågan.
Möjlig att spel kan vara väldigt minneskrävande utan att kräva mycket gpu-prestanda men jag vet inte något
fall där minnet skulle flaska innan hos ett standard gtx 680 2GB med en skärm, någon nämnde custom texturer och det kanske är möjligt.

Visa signatur

Processor: Ryzen 9800X3D Moderkort: ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI RAM: 64 GB Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz Grafikkort: Asus RTX 5080 ROG Astral OC Nätagg: MSI MAG A850GL 850W HD1: (System) Kingston FURY Renegade M.2 NVME 1TB HD2: Kingston FURY Renegade M.2 NVME 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jamen herregud, inom 3-4 år så kommer upplösningen på våra skärmar antagligen vara fördubblad, och redan som det är idag så kräver BF3 runt 1.5gb för Ultra @ 1080p, så jag skulle gissa att nästa tunga spel kommer behöva 2gb eller mer för att kunna köras på högsta inställningarna @ 1080p. Om jag skulle vilja maxa BF3 på min skärm(2560x1440p) så skulle jag antagligen behöva >2gb VRAM. Just nu kommer jag inte högre än High iaf på mitt 570 som bara har 1.28gb, och det är lite småsurt att jag inte kommer kunna köra ultra ens om jag skaffar ett till och kör SLI.

Tack för förklaringen Bara det att jag känner en arbetskompis som ska köpa ny dator(+skärm), och vill köpa det bästa grafikkortet nu och jag råder han att vänta tills gtx 680 4gb korten kommer, men sen läser jag att i 1920x1080 räcker 2gb gott och väl. Han är inte intresserad av att köpa flera kort och mina förklaringar har mest förvirrat honom hittills. Beställer han så fort i7 3770K kommer har han ju allt om 3 veckor förhoppningsvis, väljer man 4gb kortet så 2 månader kanske och vem vill vänta så länge när man vill ha en ny dator nu. Eller... så köper man EVGA's referenskort och sen uppgraderar det för dom har väl 90 dagars "byta ut/uppgradera" har jag för mig.

Skrivet av miiw:

Den sjunker drastiskt om grafikminnet tar slut, då (jag tror) det blir tvunget att ladda texturer från hårddisken
hela tiden, nån mer insatt kan säkert svara bättre på den frågan.
Möjlig att spel kan vara väldigt minneskrävande utan att kräva mycket gpu-prestanda men jag vet inte något
fall där minnet skulle flaska innan hos ett standard gtx 680 2GB med en skärm, någon nämnde custom texturer och det kanske är möjligt.

Tänkte jag inte på, att custom skins och mods kräver mer än original versionen. Men det verkar mer logiskt
Och sen FPS-drops, kan inte det misstolkas med micro stuttering om man har flera kort, nätverkslagg(serverlagg) eller cpu lagg i såna fall? För egen del så brukar jag använda Msi Afterburner och visa "memory usage" och hålla mig under det jag har, men då kan man ju inte maxa något heller.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!