Permalänk
Medlem

Asus P4G8X....

...är officiellt släppt från ASUS nu. kolla på deras hemsida för mer info. Det första exet av kortet som kommer hit ska JAG ha...

Visa signatur

| PIII 450 MHz | 256 Mbpc133 | 20+80 GB IBM GXP |
| GeForce4 Ti4200 128MB | 3dMark2001 | Chieftec DX-01BL-D 300w |

Permalänk
Medlem

...jag skulle mycket hellre vilja ha AKN8X kortet :)...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vad p4g8x kommer att kosta. Jag har sett prisuppgifter på 280euro för ett fullt utrustat kort.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Hedersmedlem

Har funnits på Asus sajt några dagar. Skall man satsa på ett GB-kort ser Gigabytes kort ut att vara i topp, åtminstone på pappret. Sedan tror jag inte på informationen om höga priser. Har också läst det men samtidgt sett andra prisuppgifter också, mer normala.
Sedan kan man ju alltid diskutera huruvida GB kommer att infria alla våra löften. Ser mer fram emot SIS 655 och 658. Ser mer spännade ut på pappret.

Permalänk
Medlem

Läste på anandtech om priser mellan $140 och $190. Såg också att abit och epox gett upp sina granitebay-kort.

Sorgligt dock att det inte kommer något abitkort med chipsettet. Hade gärna velat ha allt godis som finns på it7max.
Lutar åt gigabytes kort som det ser ut nu men jag tycker inte om raidkretsen där.

Permalänk
Medlem

Initialt kommer priserna vara höga men de kommer säkert att sjunka. Asus gör dyra moderkort, det är bara att se på p4pe som fortfarande kostar nästan 1900 för den mest utrustade varianten. Själva GB-chipsetet i sig kostar 57 dollar från intel och dessutom måste moderkortstillverkarna ha dyra pcb's i och med att många lager måste användas pga av dc ddr. Detta gör att kortet inte har en möjlighet att bli billigt. Lägg också till att det är ett Asus och vi har ett kort som säkert går på minst 2500 när det kommer till Sverige. Jag hoppas gärna jag har fel men det är nog den bistra sanningen.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

blir intressant att se lite ordentliga tester på dem så man får se om det är värt pengarna då.

Permalänk
Medlem

Pengarna är inget större problem för mej, jag köper till leverantörspris...

Spelar ingen större roll om det är ASUS lr Gigabyte, jag tar det som kommer hit först... dom verkar ungefär lika bra... skillnaden är att gigabytekortet har RAID... men det har jag ingen använding av... inte just nu iallafall.

Visa signatur

| PIII 450 MHz | 256 Mbpc133 | 20+80 GB IBM GXP |
| GeForce4 Ti4200 128MB | 3dMark2001 | Chieftec DX-01BL-D 300w |

Permalänk
Medlem

Ser fin fina ut, frågan är om man kan köra med en 2.5 på dem, 3.06
är alldeles för dyr och var hittar man sata diskar.

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Medlem

sbs har pris på gigabyte kortet:
http://www.sbs.o.se

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem

Ajaj.. 2750:=.. men det blir säkert billigare.

Sweess, du vill nog köra cpu med snabbare fsb på granite bay eftersom du knappast kommer ha minnen som begränsar. 2.5'an har ju bara 100MHz fsb så den kommer nog inte ens upp i 133 om du har otur. Men du kanske menar 2.53 med 533fsb ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ping\/in, kan man köpa genom dig då till bra priser eller gäller det bara dig? skicka en mail till mig, vore gott.

Sedan så har Asus kortet visst RAID. Bara det att den ligger i S-ATA interfacet. Skaffa konverters och koppla in dina hårdisksar dit istället för att få RAID 0 och 1.

2750:- är väl inte så dyrt? Moderkort har kostat mer när de släppts tidigare.

Kan man bara klocka Granite Bay kort bra så är de värt varenda öre.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man ha GB så är det som Dazelou säger, man MÅSTE upp en bit i FSB eftersom det saknas en 4:5-divider. Annars kan man lika bra köpa ett i850e-kort. Födelen är om du har en CPU som du vet klarar mycket hög FSB då kan man köpa minnen specade för 333+ (cas 2). För RDRAM är detta nästan omöjligt. Tills dess kommer GB ha sina möjligheter OM man rör sig i orådet över 166. Den dagen det finns RDRAM-stickor som klarar upp till 190x4 så är ju förståss det ett minst lika intressant alternativ men jag ser inte det som ett realistiskt alternativ eftersom det kommer att hända mycket innan dess. Samsung har PC1333 (rdram) på sin roadmap men den dagen vi ser dessa så har vi nya chipset. Intels stundande och SIS nya.

Permalänk
Medlem

Och Intels nya.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Sedan så har Asus kortet visst RAID. Bara det att den ligger i S-ATA interfacet. Skaffa konverters och koppla in dina hårdisksar dit istället för att få RAID 0 och 1.

En Konverter kostar väl runt 750:- har jag för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Och Intels nya.

Vilket då? Intels nya är just E7205. Springdale är "stundande (läs kommande), inte NYA (semantiskt sett). Eller menar du något annat jag inte känner till? Spännande!

Permalänk
Medlem

Gigabytes kort verkar ju bra som sagt, har dessutom Raid för ATA133.

Har aldrig haft ett Gigabyte, brukar dom vara bra, bra överklockning och så?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JvD

Vilket då? Intels nya är just E7205. Springdale är "stundande (läs kommande), inte NYA (semantiskt sett). Eller menar du något annat jag inte känner till? Spännande!

Missuppfattade. Trodde inte att SIS släppt sitt DC DDR alternativ än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool

En Konverter kostar väl runt 750:- har jag för mig

Ofan, så illa. Har för mig att någon moderkortstillverkare inkluderade det i sitt paket. Kommer dock ej ihåg vilka det var. Vore gott om det var ASUS eftersom de saknar "P-ATA" RAID. 750:- kronor! Och så ska man ha 2 stycken, det blir 1500:- extra för moderkortet. Hur dyrt kan en sån sak egentligen vara att göra? 0.50 kronor typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

konverter finns för 341:- på komplett

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aopen
konverter finns för 341:- på komplett

billigt...