Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Du vet om att dessa modeller är på ingång eller? För mig är dom allt för dyra i dagsläget med har man cash så.... borde duga för den mest kräsna.

13.3" 900p - GeForce GT 640M LE - SSD 256 GB - 12 GB RAM - Dualcore 2.9 GHz Intel Core i7 3520M Pris 22500:-

Finns även denna varianten... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1277699 mfl

Tack för tipset, men Vaio är inget för mig. Överprisade, svajiga, plastiga, kassa.

3612QM är vass, men den finns även att få i Lenovos E530 - då får man ett jäkligt skönt tangentbord + att man slipper Sonys glitter på locket och svajiga konstruktion. Och betalar bara en fjärdedel. E530 kostar bara kring 8. Inte så bra skärm, men man kopplar ju ändå upp sig till stora, riktiga skärmar oftast.

Sony verkar helt förvirrade - Vaio är verkligen svindyrt plastskit enligt mitt ödmjuka förmenande.

Otroligt dålig kundtjänst i Sverige också.... är det någon som försökt ringa till dom? Femhundra signaler, ingen svarar. Och om någon mot förmodan skulle svara, så vet de garanterat inte ett skvatt om sina egna produkter. Skräpföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

På vilket sätt är inte Acern god nog? Antar att det är upplösningen, du syftar på?

Det samt kontakterna... Sedan så har jag ägt 2 acer bärbara... och efter den erfarenheten så kommer det alödrib bli en acer igen.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Det samt kontakterna... Sedan så har jag ägt 2 acer bärbara... och efter den erfarenheten så kommer det alödrib bli en acer igen.

Fick svar från en av alla jag mailade om Gigabyte U2442, han skrev att "Dom säljs inte nu men är på väg in. Om du är intresserad maila igen om några veckor"

Fått väldigt olika svar, så man undrar ju vad som gäller. Det värsta är att Gigabyte i Asien sa nej, så antingen finns det någon annan väg in att sälja dom eller så har den som mailade noll koll. Som sagt det är ju egentligen bara att trycka på en svensk tangentlayout. Synd att inte Gigabyte Sverige svarar.

Tycker inte M5an verkar så illa trots allt, håller med om att 2 USB är lite lite, men å andra sidan så byter man om på USB rätt mycket på en bärbar. Kollat upp så man kan få kombo tangentbord/mus och 2 gamepads på en USB. Så man borde klara sig. Eller är det thunderbolt/mini displayport du saknar? 768p på 14" tror jag funkar rätt bra, men för lite på 15.6" känns det som.

En ny video på Acer M5. Dom säger faktiskt i videon att skärmen är förbättrad. http://www.engadget.com/2012/06/07/acer-aspire-timeline-ultra... Tycker datorn ser snygg ut, men det intressanta blir ju vad testerna säger. Men ett test har ju givit M5an rätt bra omdöme faktiskt.

Men U2442 vill jag gärna se här så man har något att välja mellan. Vill man ha SSD och kepler så ser det just nu ut som man har 2 alternativ (i bästa fall) , i sämste fall bara ett.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Fick svar från en av alla jag mailade om Gigabyte U2442, han skrev att "Dom säljs inte nu men är på väg in. Om du är intresserad maila igen om några veckor"

Fått väldigt olika svar, så man undrar ju vad som gäller. Det värsta är att Gigabyte i Asien sa nej, så antingen finns det någon annan väg in att sälja dom eller så har den som mailade noll koll. Som sagt det är ju egentligen bara att trycka på en svensk tangentlayout. Synd att inte Gigabyte Sverige svarar.

Tycker inte M5an verkar så illa trots allt, håller med om att 2 USB är lite lite, men å andra sidan så byter man om på USB rätt mycket på en bärbar. Kollat upp så man kan få kombo tangentbord/mus och 2 gamepads på en USB. Så man borde klara sig. Eller är det thunderbolt/mini displayport du saknar? 768p på 14" tror jag funkar rätt bra, men för lite på 15.6" känns det som.

En ny video på Acer M5. Dom säger faktiskt i videon att skärmen är förbättrad. http://www.engadget.com/2012/06/07/acer-aspire-timeline-ultra... Tycker datorn ser snygg ut, men det intressanta blir ju vad testerna säger. Men ett test har ju givit M5an rätt bra omdöme faktiskt.

Men U2442 vill jag gärna se här så man har något att välja mellan. Vill man ha SSD och kepler så ser det just nu ut som man har 2 alternativ (i bästa fall) , i sämste fall bara ett.

Det är thunderbolt jag saknar mest, sedan finns det ju självklart möjlighet att "mitigera" problemet med endast 2usb kontakter. Men frågan är ifall man skall "acceptera" ett sådant problem på en 10k+ dator. Jag kommer ha oftast ha en kylplatta+mus inkopplade, utöver det så vill jag kunna koppla in min externa... Så jo, självklart kan man lösa det... Men tycker nog att jag hellre importerar en Gigabyte då och använder ett engelskt tangentbord. 95% av det jag skriver är på engelska ändå så...

Så kontentan är att även fast det inte är "deal-breaker" varning på problemen så tänker jag mest "många bäckar små..."

I frågan Thunderbolt vs Svenskt Tangentbord, så tar jag hellre Thunderbolten ser mer nytta av den för mig personligen i framtiden.

Men måste nog säga att jag tycker att M5an ser fin ut, men som sagt just nu tror jag att jag passar på den...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Det är thunderbolt jag saknar mest, sedan finns det ju självklart möjlighet att "mitigera" problemet med endast 2usb kontakter. Men frågan är ifall man skall "acceptera" ett sådant problem på en 10k+ dator. Jag kommer ha oftast ha en kylplatta+mus inkopplade, utöver det så vill jag kunna koppla in min externa... Så jo, självklart kan man lösa det... Men tycker nog att jag hellre importerar en Gigabyte då och använder ett engelskt tangentbord. 95% av det jag skriver är på engelska ändå så...

Så kontentan är att även fast det inte är "deal-breaker" varning på problemen så tänker jag mest "många bäckar små..."

I frågan Thunderbolt vs Svenskt Tangentbord, så tar jag hellre Thunderbolten ser mer nytta av den för mig personligen i framtiden.

Men måste nog säga att jag tycker att M5an ser fin ut, men som sagt just nu tror jag att jag passar på den...

Antar att du menar extern hårddisk? Jo det är ju det som är kruxet, man får ju välja vad som skall vara inkopplat. Har inte funderat på kylplatta, kanske är bra? Skall man ha den jämnt när man är hemma så är ju en plats upptagen permanent.

Thunderbolt är det samma som mini-diplayport. Alltså kontaktmässigt. För i videorna med U2442 så säger dom ibland Thunderbolt och ibland Mini-displayP. Vet inte riktigt vad man skulle med Thunderbolt till om man redan har ett grafikkort. Men mini-displayP är tydligen den enda port som klarar av så hög bandbredd att man skulle kunna visa 4K upplösning. Problemet är att väldigt få datorer än så länge har Thunderbolt, typ ingen, så Gigabyte skulle vara bland dom första. Om några år så har säkert alla datorer det. Så jag förstår att du vill ha det.

Byter inte dator varje år så vore trist att det inte finns med något som alla nya datorer kommer ha om 2 år.

Verkar som många tillverkare satsar på billigare datorer, tvärtemot vad dom sa i början av året (bla Asus och Acer), då sa dom att dom skall satsa på premiummodeller och sluta med budgetvarianter med bristande kvalitet. Nu med Intels önskan om Ultrabooks under 1000 USD så verkar dom ändrat sig. Det är min åsikt efter att sett nyheterna från Computex. Det och hybriddatorer som inte verkar ha grafikkort.

Det här är vad som finns att välja på för oss som vill ha extra krut att ta till gällande grafiken. Det här är alltså en artikel från Computex så det ser mörkt ut. Samma två alternativ som tidigare att välja på

Maker Ultrabook Model Discrete GPU Screen size Screen res.
Acer M5-481TG GeForce GT 640M LE 14” 1366x768
Acer M5-581TG GeForce GT 640M 15.6” 1366x768
Asus UX32VD GeForce GT 620M 13.3” 1920x1080
Gigabyte U2440N GeForce GT 630M 14” 1366x768
Gigabyte U2442N GeForce GT 650M 14” 1600x900

http://www.anandtech.com/show/5936/computex-2012-show-floor-u...

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Antar att du menar extern hårddisk? Jo det är ju det som är kruxet, man får ju välja vad som skall vara inkopplat. Har inte funderat på kylplatta, kanske är bra? Skall man ha den jämnt när man är hemma så är ju en plats upptagen permanent.

Thunderbolt är det samma som mini-diplayport. Alltså kontaktmässigt. För i videorna med U2442 så säger dom ibland Thunderbolt och ibland Mini-displayP. Vet inte riktigt vad man skulle med Thunderbolt till om man redan har ett grafikkort. Men mini-displayP är tydligen den enda port som klarar av så hög bandbredd att man skulle kunna visa 4K upplösning. Problemet är att väldigt få datorer än så länge har Thunderbolt, typ ingen, så Gigabyte skulle vara bland dom första. Om några år så har säkert alla datorer det. Så jag förstår att du vill ha det.

Byter inte dator varje år så vore trist att det inte finns med något som alla nya datorer kommer ha om 2 år.

Verkar som många tillverkare satsar på billigare datorer, tvärtemot vad dom sa i början av året (bla Asus och Acer), då sa dom att dom skall satsa på premiummodeller och sluta med budgetvarianter med bristande kvalitet. Nu med Intels önskan om Ultrabooks under 1000 USD så verkar dom ändrat sig. Det är min åsikt efter att sett nyheterna från Computex. Det och hybriddatorer som inte verkar ha grafikkort.

Det här är vad som finns att välja på för oss som vill ha extra krut att ta till gällande grafiken. Det här är alltså en artikel från Computex så det ser mörkt ut. Samma två alternativ som tidigare att välja på

Maker Ultrabook Model Discrete GPU Screen size Screen res.
Acer M5-481TG GeForce GT 640M LE 14” 1366x768
Acer M5-581TG GeForce GT 640M 15.6” 1366x768
Asus UX32VD GeForce GT 620M 13.3” 1920x1080
Gigabyte U2440N GeForce GT 630M 14” 1366x768
Gigabyte U2442N GeForce GT 650M 14” 1600x900

http://www.anandtech.com/show/5936/computex-2012-show-floor-u...

Kylplatta kan jag rekommendera för hemmabruk. Detta då en bärbar ofta blir lite varm. Köpte en Zalman nc2000 tror jag den hette, och har fungerat över förväntan. Köp bara inte en sån där billig targus skit kylplatta på mediamarkt så lär du bli nöjd.

Computex var tyvärr en stor miss... I och med att Intel vill visa upp sin integerade skit 4000, så lär vi inte se något intressant till dedikerat grafikkort inom närmaste tiden. Intressant är dock att hybridhårddiskar blir så mycket vanligare. Personligen så skulle jag ändå ha en SSD, då jag inte behöver så mycket utrymme.

Angående Thunderbolt vs Minidisplay

Skrivet av Wikipedia:

On 24 February 2011, Apple and Intel announced Thunderbolt, a successor to Mini Displayport which adds support for PCI Express data connections while maintaining backwards compatibility with Mini Displayport based peripherals.

Så det är med andra ord Mini-display port 2.0. Yttre skillnaden är endast "blixten" vid sidan.
Mini display:

Thunderbolt:

Personligen måste jag införskaffa ny dator innan slutet av sommaren då jag skall utomlands. Därför börjar jag bli lite misströstande. Hade trott i min enfald att Gigabyte skulle slängt ut lite mer information tills nu... Senaste var väl på CeBit i mars så...

Edit: Asusen ser jag inte som ett alternativ då 620M bara är marginellt bättre än Intels Skit 4000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Kylplatta kan jag rekommendera för hemmabruk. Detta då en bärbar ofta blir lite varm. Köpte en Zalman nc2000 tror jag den hette, och har fungerat över förväntan. Köp bara inte en sån där billig targus skit kylplatta på mediamarkt så lär du bli nöjd.

Computex var tyvärr en stor miss... I och med att Intel vill visa upp sin integerade skit 4000, så lär vi inte se något intressant till dedikerat grafikkort inom närmaste tiden. Intressant är dock att hybridhårddiskar blir så mycket vanligare. Personligen så skulle jag ändå ha en SSD, då jag inte behöver så mycket utrymme.

Angående Thunderbolt vs Minidisplay
Så det är med andra ord Mini-display port 2.0. Yttre skillnaden är endast "blixten" vid sidan.
Mini display:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Mini...

Thunderbolt:
http://www.macupdate.com/util/iconlg/39141.png

Personligen måste jag införskaffa ny dator innan slutet av sommaren då jag skall utomlands. Därför börjar jag bli lite misströstande. Hade trott i min enfald att Gigabyte skulle slängt ut lite mer information tills nu... Senaste var väl på CeBit i mars så...

Edit: Asusen ser jag inte som ett alternativ då 620M bara är marginellt bättre än Intels Skit 4000.

Satsas mycket på hybrid för att hålla ner priset. Personligen tycker jag hybrid verkar skit, då jag fått för mig att det är bara uppstarten som går snabbt. Sen när man väl jobbar med datorn så är den lika "seg" som vanligt.

Jag brukar som sagt behålla mina datorer ett tag så då tycker jag det är värt att lägga extra på att få en riktigt snabb.

Precis mini-display port 2.0 skall vara den enda standarden idag som klarar av 4K-upplösning har jag läst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Toshiba Satellite Z830-10M? Någon som testat den?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s88615435&o=#rparams=b=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Satsas mycket på hybrid för att hålla ner priset. Personligen tycker jag hybrid verkar skit, då jag fått för mig att det är bara uppstarten som går snabbt. Sen när man väl jobbar med datorn så är den lika "seg" som vanligt.

Jag brukar som sagt behålla mina datorer ett tag så då tycker jag det är värt att lägga extra på att få en riktigt snabb.

Precis mini-display port 2.0 skall vara den enda standarden idag som klarar av 4K-upplösning har jag läst

Min förra var en LG M1-M2FTV som kostade ~18000kr när det begav sig 2005. Den funkar, även fast den har värmeproblem och fläkten har gått sönder. Öppnade den, men det visade sig att fläkten verkade vara inopererad så till den milda grad att jag får ta ner datorn i beståndsdelar för att komma åt fläkten. Sedan så är fläkten "custom" så finns inte att få tag på vad jag förstod. Icke desto mindre är det en underbar laptop som skänkt mig mycket nöje genom åren. Därav så måste jag säga att jag håller med, behåller mina datorer länge och tvekar därför inte att lägga lite extra. Det är också anledningen varför jag vill ha en ultrabook, som känns framtidssäker.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av flipp:

Vad tror ni om Toshiba Satellite Z830-10M? Någon som testat den?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s88615435&o=#rparams=b=...

Jag har lånat och lekt lite med en Z830-11, och den är bra på många sätt: gott om anslutningar (VGA, HDMI och tre USB, otroligt lätt). Man jag personligen fick ingen känsla för den. Det är som om de gått för långt i sin strävan att göra den lätt, så långt att den blivit instabil och fladdrig. Den känns väldigt vek. Men jag vet att det är många företag som väljjer den. Det går inte att ha en laptop utan VGA-anslutning, eftersom det då inte går att visa något på en projektor hos de flesta kunder.

Permalänk
Medlem

Ja, den är helt klart tilltalande men som du är inne på kan bräckligheten vara en dealbreaker. Ska se om jag kan känna på den i någon affär. Den låga vikten är ett stort plus för mig, kan nog leva med lite sämre byggkvalitet för det, men inte hur dålig som helst.

Permalänk

Apple har tagit patent.....

Vet inte om ni läst detta:

http://www.theverge.com/policy/2012/6/7/3068355/Apple-design-...

Ser inte bra ut detta.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt illa, speciellt för Asus, de har ju mest lik Apple i utformningen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad att man kan ta patent på sådana saker... Sjukt impad faktist. Undrar hur mycket de fick betala för det patentet xD

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon75480:

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra...

Dom som har tänkt att köpa UX32VD i tron om att kunna spela lite får nog tänka om, dom lär thottla rätt fint vid spelande med de temperaturerna, tempen brukar ju öka ganska friskt efter några månaders användande med tanke på dam och dålig kylpasta så ser inte direkt bra ut med nästan 100c på en helt ny dator :/

Detta är kanske dock inte nå dealbreaker för endel då både MBA och MBP också ligger och tummar på 100c och de säljer ju bra ändå. Är väl priset man får betala för slimmade unibody chassin

Skrivet av Z0l!d:

Hur kommer det sig att nya asus ultrabook prime är dyrare än asus ultrabook 32vd?
Ser ut som vd versionen har bättre grafik kort med nvidia kort. Men prime har en full ssd.
Är det de ända som skiljer dom åt? Eller missar jag något? Om jag inte gör det känns ju 32vd som ett bättre val faktiskt.

Som jag förstod det var det väl just det att ux32vd inte är unibody (vilket har sina för- och nackdelar) som förutom dedikerat grafikkort, mekanisk disk och minneskonfig (är väl 2x2 varav en är soldad på ux32vd medan 31:an har en modul som är soldad?) är vad som skiljer dem åt.

Hur svårt skall det vara att göra en zenbook prime med de angivna specsen men med TB, 8GB ram (dual channel) och där du kan byta ut (budget) SSDn till en roligare större sak? Jag får nog vänta tills hösten nalkas och hoppas att någon kommer närmare mina högst rimliga förväntningar.

Permalänk
Medlem

Inte mycket att välja på om man vill ha en smidig bärbar + GPU. Computex gav ingenting alls nytt. Kan kanske komma något som inte visats där, men annars ser det mörkt ut i sommar höst med nya datorer som har ovanstående. http://www.fudzilla.com/home/item/27461-kepler-ultrabooks-sho...

Dom på länken tycker för övrigt att Asus Zenbook är den bästa datorn med hybriddisk och 620M. En del ställer inte höga krav eller så är dom helt enkelt köpta

Bästa GPUn skall Gigabytets toppmodell ha som har en 650M.

En sida har postat spec på dom olika Gigabyte 24xx. http://www.notebookcheck.net/Gigabyte-shows-off-14-inch-U2440...

Kan dock hoppas att den inte är helt rätt, för den stämmer inte in med en del andra saker som skrivits om den. Står inget om 650M på någon. Enligt länken kan man ha högst 128 GB SSD och inte 512 GB som dom sa på ett videoklipp på CEbit. Står heller inget om Thunderbolt/Mini-display port vilket dom sagt i alla "hands-on videos".

Skulle det stämma så är det inte så mycket som skiljer Acer M5 och Gigabyte 2442 längre. Men någon av dessa lär det bli för mig i alla fall. Bara hoppas det är ett bra köp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Inte mycket att välja på om man vill ha en smidig bärbar + GPU. Computex gav ingenting alls nytt. Kan kanske komma något som inte visats där, men annars ser det mörkt ut i sommar höst med nya datorer som har ovanstående. http://www.fudzilla.com/home/item/27461-kepler-ultrabooks-sho...

Dom på länken tycker för övrigt att Asus Zenbook är den bästa datorn med hybriddisk och 620M. En del ställer inte höga krav eller så är dom helt enkelt köpta

Bästa GPUn skall Gigabytets toppmodell ha som har en 650M.

En sida har postat spec på dom olika Gigabyte 24xx. http://www.notebookcheck.net/Gigabyte-shows-off-14-inch-U2440...

Kan dock hoppas att den inte är helt rätt, för den stämmer inte in med en del andra saker som skrivits om den. Står inget om 650M på någon. Enligt länken kan man ha högst 128 GB SSD och inte 512 GB som dom sa på ett videoklipp på CEbit. Står heller inget om Thunderbolt/Mini-display port vilket dom sagt i alla "hands-on videos".

Skulle det stämma så är det inte så mycket som skiljer Acer M5 och Gigabyte 2442 längre. Men någon av dessa lär det bli för mig i alla fall. Bara hoppas det är ett bra köp

Blir ju lite orolig att det inte blir en 650M utan bara en 640M... Konstigt att inte något skrivs om thunderbolt, som framhävts så ofta under reviews... Just nu så är det ju bara att avvakta, då inget nytt verkar komma fram. Inte heller får man svar av Gigabyte här på forumet... Lugnet före stormen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde inte priserna på UX31 sänkas lite när UX32 kommer in? Känns lite märkligt att UX31E och UX32VD kostar lika mycket?

Visa signatur

Intel i2500K @ 4.3GHz | Asus P8P67 Pro B3 | 2 x 4 Gb Corsair Vengeance 1866MHz | XFX 6950HD 2Gb | Corsair Force3 120Gb SSD | Antec Kühler H2O 620 | Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Blir ju lite orolig att det inte blir en 650M utan bara en 640M... Konstigt att inte något skrivs om thunderbolt, som framhävts så ofta under reviews... Just nu så är det ju bara att avvakta, då inget nytt verkar komma fram. Inte heller får man svar av Gigabyte här på forumet... Lugnet före stormen?

Vet inte vad prestanda skillnaden är mellan 640M och 650M, vet du? Huvudsaken är att det inte är 620M för mig. 640M borde vara nyaste generationen. Måste vara så att specen inte är helt komplett. Skulle 2442 sakna Thunderbolt så försvinner en stor anledning till att ta, den datorn, även om det finns några små anledningar kvar.

Som du säger så lär vi veta mer om 2-3 veckor. Tester är också något som är nödvändigt. Hoppas Nordic Hardware testar M5 för dom var ganska kritiska mot M3 om jag minns rätt, även om dom tyckte att konceptet var bra. Lång men spännande väntan..

Skrivet av 964c2:

Borde inte priserna på UX31 sänkas lite när UX32 kommer in? Känns lite märkligt att UX31E och UX32VD kostar lika mycket?

Varför skulle det vara konstigt? Jag tycker inte det är speciellt konstigt. VD har ett mediokert grafikkort, annars så gott som samma, förutom att UX31E har SSD som är relativt kostsamt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aser:

Som jag förstod det var det väl just det att ux32vd inte är unibody (vilket har sina för- och nackdelar) som förutom dedikerat grafikkort, mekanisk disk och minneskonfig (är väl 2x2 varav en är soldad på ux32vd medan 31:an har en modul som är soldad?) är vad som skiljer dem åt.

Hur svårt skall det vara att göra en zenbook prime med de angivna specsen men med TB, 8GB ram (dual channel) och där du kan byta ut (budget) SSDn till en roligare större sak? Jag får nog vänta tills hösten nalkas och hoppas att någon kommer närmare mina högst rimliga förväntningar.

Kan man inte byta disken själv i en Zenbook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Jo.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vet inte vad prestanda skillnaden är mellan 640M och 650M, vet du? Huvudsaken är att det inte är 620M för mig. 640M borde vara nyaste generationen. Måste vara så att specen inte är helt komplett. Skulle 2442 sakna Thunderbolt så försvinner en stor anledning till att ta, den datorn, även om det finns några små anledningar kvar.

Som du säger så lär vi veta mer om 2-3 veckor. Tester är också något som är nödvändigt. Hoppas Nordic Hardware testar M5 för dom var ganska kritiska mot M3 om jag minns rätt, även om dom tyckte att konceptet var bra. Lång men spännande väntan..

Varför skulle det vara konstigt? Jag tycker inte det är speciellt konstigt. VD har ett mediokert grafikkort, annars så gott som samma, förutom att UX31E har SSD som är relativt kostsamt.

Gigabyten har också bästa skärmen afaik. Vilket också borde väga tungt. Men som sagt Thunderbolt är ju självklart en av de stora säljargumenten tillsammans med 650M. Skillnaden mellan 640M och 650M är 15-30%, beroende på applikation

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

650M är x% bättre än 640 på följande titlar: (Spelen i jämförelsen är alla med settings 'low)
Diablo III 25%
Risen 2: Dark Waters 38%
Mass Effect 3%

Edit: Dock måste vissa små grejer beaktas som vilken ram det är i 640M. För har man tur så får man

Skrivet av Notebookcheck:

The more uncommon GDDR5 version of the GT 640M should be significantly faster with potential speeds reaching close to that of the DDR3 version of the GT 650M.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clarkbones:

Skrivet av Sweex:

Frågan är ju hur det blir med garantin... Tror att det skulle bli ok att byta disk och ram på ux32vd, men skulle vilja få klarhet i detta.

Permalänk
Medlem

Funderar på en Zenbook, antingen UX31A eller UX32VD. Jag planerar att spela Diablo 3 och DotA 2 på den, hög grafik spelar ingen roll. Men hur mycket påverkar SSDn jämfört med motsvarande hybridlösning? Samt, finns det siffror på hur mycket tjockare och tyngre VD är?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är extremt oklart är varför man vill ha så mycket grafik från en ultrabook, klart man ska sträva efter utveckling i att få in så mycket kraft man kan på så liten yta som möjligt men värmeutvecklingen sätter idag gränserna. Ultrabooks känns som datorer för folk som vill ha en lätt och liten dator till sina enklare behov, inte för att kunna köra tyngre spel/program. Letar man efter något som klarar det bra är man helt fel ute, då finns det alternativ som är betydligt bättre och ibland till och med billigare. Personligt har jag en stationär dator för mina tyngre applikationer och ser framemot asus prime/apple air (som förhoppningsvis presenteras på måndag) för mina on the go behov.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Något jag tycker är extremt oklart är varför man vill ha så mycket grafik från en ultrabook, klart man ska sträva efter utveckling i att få in så mycket kraft man kan på så liten yta som möjligt men värmeutvecklingen sätter idag gränserna.

Vi har alla olika behov, kan du acceptera att jag tycker mig behöva 'så mycket grafik'? Om du kan acceptera det, så har du besvarat din egna fråga. Vi har alla olika behov, och att det görs en ultrabook för mina behov tar inte bort möjligheten att görs en för dina.

Skrivet av Royael:

Ultrabooks känns som datorer för folk som vill ha en lätt och liten dator till sina enklare behov, inte för att kunna köra tyngre spel/program.

Detta är en väldigt subjektiv bedömning. Personligen tror jag snarare att vi sakta men säkert vandrar mot att 'Ultrabooks' tar över det gamla 'laptop' segmentet, marknadsdel efter marknadsdel.

Skrivet av Royael:

Letar man efter något som klarar det bra är man helt fel ute, då finns det alternativ som är betydligt bättre och ibland till och med billigare.

Högst subjektivt igen. Hur skall du ha någon aning hur jag/andra utvärderar olika potentiella framtida laptop kandidater? För mig/oss kanske under 2.0kg är en viktig faktor. Samtidigt som 14tum är minimum? Intressant hur du kommer till slutsatsen att du vet allas behov

Skrivet av Royael:

Personligt har jag en stationär dator för mina tyngre applikationer och ser framemot asus prime/apple air (som förhoppningsvis presenteras på måndag) för mina on the go behov.

Jaha, så du har en stationär och det betyder att vi andra också kan ha det för våra "tyngre" behov?...

Intressant tankegång...

Edit: Lite tråkigheter...
Fick svar av Rasmus på Gigabyte nu, och det ser inte ljusare ut...

Skrivet av Gigabyte_Rasmus:
Skrivet av Hzup:

Hejsan Gigabyte!

Hade en liten fråga angående eran ultrabook u2442 (Announce på CeBit 5e Mars) som lär lanseras i samband med Computex.
Kommer den att lanseras här i sverige/norden också? Eller är enda möjligheten grå-import?

Ultrabooken jag åsyftar är: http://www.engadget.com/2012/03/06/g...book-hands-on/

Edit: Undrar ifall Rasmus har tagit semester redan...

Semester?

Datorn finns idag inte att få tag på. Vi håller på att undersöka detta. Eftersom det inte finns en nordisk version på tangentbordet så är grå-import inget jag skulle rekommendera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Menar nog mer att man i dagsläget inte kommer kunna få speciellt bra grafik om man vill ha en ultrabook, därför känns det inte värt. Möjligheten skulle kunna vara att köpa till ett fristående grafikkort att koppla in. Förstår aspekten att vilja ha något, men då måste man ju ta hänsyn till vad som är tekniskt möjligt. Försöker bara sätta mig in i tankegången, inte menat som något påhopp på någon.

PS. Givetvis är det jag skriver utifrån mitt synsätt, trodde det framgick så tydligt att jag inte behövde förklara det...

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Menar nog mer att man i dagsläget inte kommer kunna få speciellt bra grafik om man vill ha en ultrabook, därför känns det inte värt.

Jag ser din poäng, men 650M och 640M är båda kapabla till att låta dig spela nya spel som Diablo III med godkänd fps på medium. Frågan är alltid bara 'vad' man vill spela. Självklart är det ingen burk du försöker lira BF3 på, men den klarar i alla fall äldre spel samt vissa nyare.

Skrivet av Royael:

Möjligheten skulle kunna vara att köpa till ett fristående grafikkort att koppla in.

Detta är anledningen varför jag trycker på behovet av Thunderbolt.

Skrivet av Royael:

Förstår aspekten att vilja ha något, men då måste man ju ta hänsyn till vad som är tekniskt möjligt.

Allt är möjligt, sedan om det är ekonomiskt försvarbart är en annan fråga.

Skrivet av Royael:

Försöker bara sätta mig in i tankegången, inte menat som något påhopp på någon.

Ingen fara, jag ber om ursäkt att jag lät så barsk i texten. Mitt resonemang är simpelt, ett grafikkort såsom 650M räcker gott och väl för mina behov de närmaste 2 åren. Samtidigt som Thunderbolt gör en Ultrabook framtidssäker...

Skrivet av Royael:

PS. Givetvis är det jag skriver utifrån mitt synsätt, trodde det framgick så tydligt att jag inte behövde förklara det...

Finns så mycket mysko folk på Sweclockers så ibland vet man inte ifall folk vill trolla eller är seriösa, ber därför om ursäkt om jag var för hård i tonen.

Men för att komma tillbaka till grunden i ditt resonemang. 'Ultrabooks har inte kapaciteten för nyare spel'. Vad behövs för att ha en acceptabel spelupplevelse? 30-60fps? 60+ fps? 120+ fps? Detta är ju självklart individuellt men för mig så skall det vara minst mellan 30-60, gärna i det högre segmentet. Om vi sedan kollar på värden från Notebookcheck.com angående ett Nvidia Geforce GT 650M. Visst det är inga grymming värden, men ändå... Lir som Diablo III på high med 61fps eller Skyrim på medel med 56fps? Enligt mig är det klart godkänt...

Diablo III (2012)
Settings: fps ~ Avr fps
Low: 157.7 165.5 ~ 162 fps
Med.: 93.4 94.5 ~ 94 fps
High: 58.5 62 63.4 ~ 61 fps
Ultra: 41.1 44.1 45.4 ~ 44 fps

The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)
Low: 75 fps
Med.: 56.8 fps
High: 41 43 43.9 ~ 43 fps
Ultra: 24 24.1 25.4 ~ 25 fps

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Något jag tycker är extremt oklart är varför man vill ha så mycket grafik från en ultrabook, klart man ska sträva efter utveckling i att få in så mycket kraft man kan på så liten yta som möjligt men värmeutvecklingen sätter idag gränserna. Ultrabooks känns som datorer för folk som vill ha en lätt och liten dator till sina enklare behov, inte för att kunna köra tyngre spel/program. Letar man efter något som klarar det bra är man helt fel ute, då finns det alternativ som är betydligt bättre och ibland till och med billigare. Personligt har jag en stationär dator för mina tyngre applikationer och ser framemot asus prime/apple air (som förhoppningsvis presenteras på måndag) för mina on the go behov.

Är inte alla människor som vill spela Battlefield 3 eller liknande. Själv är jag mest intresserad av att kunna spela Fifa 2012/2013, det kan jag visserligen göra med Intel HD4000 också, men osäker på om det går så bra på Ultra. Sen är det det att jag vill kunna spela 2014 och 2015 också.

Alla har olika behov som redan nämnts. Vissa spel kommer troligen aldrig bli så krävande att dom inte kan använda vissa grafikkort (men man skall ju aldrig säga aldrig)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mellberg:

Funderar på en Zenbook, antingen UX31A eller UX32VD. Jag planerar att spela Diablo 3 och DotA 2 på den, hög grafik spelar ingen roll. Men hur mycket påverkar SSDn jämfört med motsvarande hybridlösning? Samt, finns det siffror på hur mycket tjockare och tyngre VD är?

Ingen superkälla kanske men: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1242327,1275229

Så i princip samma mått men vd 0.15kg tyngre enligt dessa uppgifter.