Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett lite fräckt sätt att få folk att byta, men jag antar att dom vill skapa debatt också.

En enklare variant vore ju att bara slussa in de som kommer in via en gammal browser till en sida som säger "tyvärr, denna webbsida fungerar endast med nyare webbläsare, du kan uppdatera din webbläsare eller ladda ner en annan genom att klicka här..."

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av sharpless:

Snarare tvärtom, straffskatt för alla som inte kan skriva sidor som fungerar utan JS. Större säkerhetshål får man ju leta efter.

Så länge dessa finner sig i att bli hanterade som crawlers, läsa men inte delta, kan vi vara överrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Nu fattas bara skatt på Google Chrome också, sen är det bra.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Helt rätt, hur svårt är det att updatera sin webbläsare egentligen? Och om det blir enklare för företagen i slutändan så ser jag inga problem i det.

Du har uppenbarligen inte någon erfarenhet av större organisationer

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Snarare tvärtom, straffskatt för alla som inte kan skriva sidor som fungerar utan JS. Större säkerhetshål får man ju leta efter.

Javascript används ju i största hand för att förbättra för användaren genom att dynamiskt kunna få saker att hända utan att hela sidan behöver laddas om, varför undvika det?

Och säkerhetshål? Om man validerar användardata med Javascript så är det väl uppenbart att man även gör det när det skickas till servern, om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag hoppas för deras skull att det är folk som gått in här via jobbedatorn och inte har rättigheter att uppdatera eller installera något annat

Skrivet av Tobbe Nukem:

Tar på mig en del av skulden då jag råkar ha tid att hitta hit på arbetstid.

Edit: Bra skit!

Mm, tänkte inte på det :/ Riktigt kass isf för vi har IE 9 på vår skola och de brukar inte vara snabba med att uppdatera saker...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Det finns flertals företag som fortfarande kör med windows XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Va? Är det så mycket som 0,98% av besökarna på sweclockers som använder IE 7?!
Undrar hur de hittade hit...

Jag använder IE7 på jobbdatorn när jag surfar Sweclockers

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Ja de där med att anpassa websidor till hur gamla webläsare som helst och dessutom se till så att det fungerar över förväntat utan javascript känns inte så rimligt längre ändå är det mer eller mindre ett krav.

Det tråkiga är att de flesta förstår inte hur extremt mycket jobb det verkligen är att få websidan till att se ut exakt på pixeln i samtliga webläsare. Visst finns det en standard men olika webläsare tolkar ändå olika.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markthegreat:

Nu fattas bara skatt på Google Chrome också, sen är det bra.

Nu fattas bara skatt på folk som inte tycker som mig också..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det finns flertals företag som fortfarande kör med windows XP.

Jag som privatperson kör fortfarande Windows XP hemma på gamingburken.

Har inte sett någon anledning att byta. I och med att det nya spelet Krater (svenskutvecklat postapokalyptiskt ARPG som utspelar sig i Sverige!) kräver Windows 7, så blir det en uppdatering inom ett par dagar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Flera företag och skolor kör fortfarande XP, känner också flera privatpersoner so kör XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

Kanske dags att uppgradera? XP är trots allt 11 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Många stora företag sitter fortfarande på XP eftersom det är dyrt och tidskrävande att gå över till Windows 7.

Program som slutar fungera, ominstallation av 1000-tals datorer, uppgradering av hårdvara etc

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det här är ju ett lite fräckt sätt att få folk att byta, men jag antar att dom vill skapa debatt också.

En enklare variant vore ju att bara slussa in de som kommer in via en gammal browser till en sida som säger "tyvärr, denna webbsida fungerar endast med nyare webbläsare, du kan uppdatera din webbläsare eller ladda ner en annan genom att klicka här..."

Absolut, men detta är ju mest en PR-kupp tror jag, en synnerligen smart sådan

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Haha underbart!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hur kan man tycka att detta är bra? De som kommer lida av det är ju de mindre tekniskt kunniga som inte har intresse av att uppdatera eller byta webbläsare stup i kvarten (vilket bland annat inkluderar en hel del pensionärer). Är det verkligen rätt att denna målgrupp ska få betala extra bara för att de inte är lika tekniskt kunniga och/eller intresserade som andra?

Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Jag, på min EeePC. Samt min mormor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

Som om dom bryr sig om du blockerar dom? Du har antagligen inte hört om den hemsidan förut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Flera företag och skolor kör fortfarande XP, känner också flera privatpersoner so kör XP.

Och jag handskas dagligen med aktiva, hårt använda system som kör Windows ME...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devlaska:

Många stora företag sitter fortfarande på XP eftersom det är dyrt och tidskrävande att gå över till Windows 7.

Program som slutar fungera, ominstallation av 1000-tals datorer, uppgradering av hårdvara etc

som ni skriver så sitter många företag och kommuner osv på xp och ie6. på de arbetsplatser där man måste använda nätet för att surfa så lär det ju finnas nyare webläsare att använda. och just i detta fallet så lär ju ingen IT ansvarig som skall beställa saker från Kogan.com gå in via IE7. så det problemet känns som ett icke problem.

dock undrar jag hur länge skolor, arbetsgivare och kommuner kommer tillåta IE6 med alla dess säkerhetsluckor och dyra utvecklingskostnader. det känns som att det måste finnas en gräns på hur mycket det verkligen är värt att investera?

edit: kom precis på att datorerna på min kommunala arbetsplats i Göteborg kör numera win7 allihopa. så tiden kanske är kommen för xp/ie6 döden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ja gisses, på mitt företag är det fortfarande IE6 och 7 som är standard.. Helt horribelt, men IT avdelningen hinner inte med i utvecklingen!

Hur ska man hinna med sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Varför använda Z istället för S?

OnT: Som sagt.. även jag använder IE till att hämta hem annan webbläsare. Och det är alltid Chrome som hämtas.
Rätt kul grej att dom infört en sån skatt för folk med värsta webbläsaren någonsin.

När du sitter upp i 30 timmar i sträck så kommer din syn se på världen som jag ser den nu! det är en vacker värld med alver, orker ja till och med magiker! Water springs som helar dig när du är utmattad efter en lång dungen. eller om man varit och letat efter det där legendary svärdet man alltid viljat ha!

Världen är fantastisk!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför inte sluta anpassa sidan för gamla webläsare?

Skrivet av Sandrerind:

Bästa som hänt någonsin, hoppas fler tar efter.

Skrivet av Or0s:

*klappar händerna* Förstår inte varför gamla webbläsare som IE7 fortfarande stödjs.

Håller helt med. Det bästa man kan göra är att sluta tramsa och anpassa sidor hit och dit. Om man har IE7 på en sida som är W3C-validerad kommer den ju se ut som en spya hur man än gör. Om fler gjorde så skulle nog folk fundera på att byta ut sin gamla läsare.

Skrivet av bengt-martin:

De som kör XP kör ett 11 år gammalt operativsystem, som inte säljs längre, någonstans. Hur lyckas de? Jag kan förstå företag som utvecklat interna applikationer som är inkompatibla med Vista eller W7 och de inte har hunnit fixa det än, men privatpersoner? Det görs ju knappt drivrutiner till XP idag och man kan ha ynka 3GB RAM som max, och systemet misshandlar SSD-diskar genom att aligna partitioner fel så att Write Amplification blir skyhög. Windows update körs in Internet explorer och är segt som en riksdagsdebatt i Juli... the list goes on... VARFÖR vill man idag, år 2012, som privatperson köra XP?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dahle86:

Varför inte sluta anpassa sidan för gamla webläsare?

För att de som använder gamla webbläsare då kommer tycka att sajten är fruktansvärt ful och dålig, eftersom de tror att det bara är utvecklaren som kan påverka sajtens utseende. Då väljer de antingen att inte handla där alls, eller så blir de missnöjda kunder som sedan säger till vänner och bekanta att Kogan.com är en helt värdelös sajt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Helt rätt

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Kommer kanske en räkning för användare av Adblock Plus snart också...

Då stänger man ju av ab på den sidan under tiden man beställer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Håller helt med. Det bästa man kan göra är att sluta tramsa och anpassa sidor hit och dit. Om man har IE7 på en sida som är W3C-validerad kommer den ju se ut som en spya hur man än gör. Om fler gjorde så skulle nog folk fundera på att byta ut sin gamla läsare.

De som kör XP kör ett 11 år gammalt operativsystem, som inte säljs längre, någonstans. Hur lyckas de? Jag kan förstå företag som utvecklat interna applikationer som är inkompatibla med Vista eller W7 och de inte har hunnit fixa det än, men privatpersoner? Det görs ju knappt drivrutiner till XP idag och man kan ha ynka 3GB RAM som max, och systemet misshandlar SSD-diskar genom att aligna partitioner fel så att Write Amplification blir skyhög. Windows update körs in Internet explorer och är segt som en riksdagsdebatt i Juli... the list goes on... VARFÖR vill man idag, år 2012, som privatperson köra XP?

Det handlar inte om vilja, det handlar om okunskap. Många privatpersoner vet inte ens vad ett operativsystem är, än mindre att de kör Windows XP. Alla är inte lika upplysta som dig. Detta tycker jag dock inte är en ursäkt, snarare en förklaring.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Påminner mig om meddelandet man får från geforce.com om men besöker den sidan med IE6.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

IE7 är en styggelse!
Det finns INGET skäl att använda IE7 och alla som gör det ska skämmas. En IT-avdelning som inte har vett att uppgradera till nåt bättre borde avgå.

Äckligt! Usch!
Får rysningar. Var tvungen att nypa mig i armen för att inte förkasta det hela som en ovanligt vidrig mardröm. Blä.

Visa signatur