En kort recension på ASUS N56VZ

Permalänk

Lagg m.m.

Skrivet av na2jojon:

Jag har en N56VZ från netonnet, S4027V tror jag det var. Det som skiljer är långsammare hårddisk och blueray spelare. Kan hålla med ovanstående i mångt och mycket. Dock tycker jag att med levererade program och inställningar laggar och små krånglar mycket vi lätt till medium belastning, tex första gången jag kopplade in tv:n så dök konstiga linjer upp på skärmen till och från, lyssnar man på spotify och surfar samtidigt blir det strörningar på ljudet vi belastningstoppar. Troligen är detta alla program som följer meds fel, skall prova att formatera och då borde de lösa sig.
Jag har provat att spela
starcraft 2 på ultra i 1080 där jag inte märkt några problem,
battlefield 3 på ultra i 1080 10-20 fps
- " " - high i 1080 runt 25 fps
- " " - auto vilket i detta fallet är lite bättre än medium) ii 1080 30-40 fps

En nackdel är att tangentbordet blir varmt då man spelar något varmare än kroppstemperatur. Ljudet är det dock inga problem med när man kör spel eller liknande endast spotify. Eftersom min hårddisk är 5400rpm skulle dator må bra av en ssd.
Jag tycker det är en riktigt schysst dator ångrar inte mitt köp.

Har köpt samma dator som du. Alltså N56vz-s4027v.

Jag upplever att den inte alls lever upp till sin fulla snabbhet. Jag använder mycket fönster öppna (chrome, 10-tal flikar) när jag jobbar och samtidigt kodar i lite olika program och jag tycker det laggar till lite här och där. Det jag menar är att jag inte kör några särskilt grafikkrävande program och då upplever jag lite lagg ibland. Tycker den borde flyga fram. Förmodligen är det så att hårddisken håller den tillbaka. Men man tycker ändå att den borde klara att köra massa fönster med en sån stark processor och ram.

Tror du att det har att göra med program som är förinstallerade? Verkar lite konstigt. Formatera känns inte rätt för då måste man styra med nytt OS osv.

@Frantic - upplevde du liknande innan du bytte till SSD? Och upplever du nåt sånt nu efter att du bytt? Formaterade du eller tog bort programvara?

Sen helt off topic kanske. Men ibland när jag sitter och surfar så kommer ett startk och tydligt "BEEP" från högtalarna. Ungefär som nån slags varningssignal. För inte upp några fönster som säger nåt.. nån som har upplevt samma eller vet vad det är?

Långt inlägg. Sorry, men tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@cir0w

Citat:

Vad syftar du på med "små krånglar", tänker du på att datorn fryser till då och då eller? Jag tror det kan ha med vilka inställningar man har, samt som du påpeka vilka program som är installerade. T.ex så hade TS lagg vid uppspelning av hd-material, vilket bara berodde på att skärmen konstigt nog var inställd 40Hz. Störningar i ljudet låter märkligt, testa uppdatera alla drivrutiner.

Hur tycker du mousepaden är? Är det bra respons när du gör små snabba/hackiga rörelser (hänger muspekaren med i rätt riktning)?

Ja processoranvändingen skjuter i höjden ibland och då laggar allt till det är även då musiken krånglar
Jag kollade och såg att det inbyggda intel grafiken var inställt på 40 hz, kan var det som gjorde linjer. Det är inget att klaga på musplattans respons.

@Hamada

Citat:

Det är endast det att min inte är tillräckligt bra fastskruven till chassit, och det är andra i europa som upplever detta.

Min sitter inte heller helt fast, man kan se glipor på kanterna då man trycker ned den.

@dassekaka

Citat:

Tror du att det har att göra med program som är förinstallerade? Verkar lite konstigt. Formatera känns inte rätt för då måste man styra med nytt OS osv.

Det är min känsla att den skulle må bättre av en formatering. Bygger detta mest på en stor skepsis mot program som följer med datorn och att processorn arbetar extremt mycket varje gång det laggar till. Kollar man på aktivitetshanterarens graf som mäter användningen går den upp till 100% vid "slumpmässiga" tillfällen. Det skulle inte heller förvåna mig om den tex är lite seg mellan växling av batterisnålt och vanligt och att det kan orsaka lite av problemen. Som sagt det är inte någon sanning jag skriver utan en känsla.

En annan störig sak med musplattan är det inte det inte registreras ett klick då man trycker i kanterna, inte heller på den yttre centimetern på de båda markerade knapparna. Detta gäller bara då man trycker ned plattan för att klicka inte när man snabbt duttar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dassekaka:

En vanlig flaskhals i en dator med kraftfulla komponenter är oftast en långsam hdd. Vilket det är just i S4027V.. den snurrar på 5400rpm. Jag kommer köpa en ssd som jag sätter in och använder istället hdd:n externt - vilket den fungerar bättre som. Så det du beskriver tror jag löser sig om du köper en ssd.

---

Jag var och kände på en Asus N56a idag och jag måste känna att den kändes väldigt bra, så det är så gott som avgjort för min del.

Det na2jojon beskriver i sista stycket stämmer. Dock är det rent konstruktionsmässigt och inget fel. Det är väll priset man får ta om man inte vill ha två separata knappar för höger/vänsterklick.

Permalänk
Medlem

Sorry för sent svar, jag glömde bort tråden.

Skrivet av Hamada:

Efter att ha kört 3dmark11 så kom ett slutresultat på 2360. Förra generationens gamingkort gtx 460m får runt 1900 enligt notebookcheck, vilket då innebär att gt 650m som sitter i n56an inte är dåligt alls!

Jag fick 1307p i 3DMark när jag testade den för ett par dagar sedan, jag hade dock inte slagit av några program som ligger i "autostarten" så lite högre borde det bli.

Skrivet av EMMHMMS:

Frantic, var köpte du din dator? Bara Multitronic av prisjaktsanslutna butiker som har "lillebror".
Vill som du ha "lillebror" för jag spelar aldrig och kommer troligtvis sätt in en SSD.

Jag tror jag hade maxflax faktiskt för när jag letade datorer genom prisjakt hittade jag den hos www.mrpc.se och prislappen låg på "låga" 8399 kr. Jag ser nu att den utgått ur sortimentet.

Skrivet av dassekaka:

Vore toppen om du antingen kunde ta några bilder på SSD-bytet, eller kanske länka till nåt material du själv använde. Du har kanske å andra sidan förkunskaper som jag/vi inte har.

Kollade på din SSD och klicka på länken i din signatur. Vad betyder siffrorna? Som jag märkt så är det ju hårddisken som gör att N56vz inte lever upp till sin fulla potential. Så det blir väl byte inom kort.

Siffrorna är värdet i "test programmet", högre = bättre. Vill du fortfarande ha bild och beskrivning ska jag försöka fixa det ikväll annars så beskriver denna video det väldigt bra:

EDIT: Skillnaden är att man bara öppnar en lucka för HD:n inte hela underdelen som det är på modellen ovan.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

EDIT: Skillnaden är att man bara öppnar en lucka för HD:n inte hela underdelen som det är på modellen ovan.

Hur fixade du över mjukvara och OS på ett smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

När jag startade datorn för första gången (med orginal HD:n) så frågar den om man vill göra en boot skivor (säkerhetskopia). Vilket jag gjorde. Sedan när jag bytt hd så stoppade jag bara i första dvd:n, bootade från och installerade om windows.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

När jag startade datorn för första gången (med orginal HD:n) så frågar den om man vill göra en boot skivor (säkerhetskopia). Vilket jag gjorde. Sedan när jag bytt hd så stoppade jag bara i första dvd:n, bootade från och installerade om windows.

fungerar väl inte på blueray versionen va? Eller är det en blueraybrännare man får? Hade tänkte att man blev tvungen att klona HDDn med BR-versionen.

Permalänk
Medlem

Det är en Blu-ray/DVD±RW-kombo som sitter i den, bara att bränna på

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Det är en Blu-ray/DVD±RW-kombo som sitter i den, bara att bränna på

vafan skojar du?! haha jävla dustinhome snackade om att man måste klona HDDn och när jag pratade med asus support så sa han att man måste beställa återställningsskivor ifall man byter HDD antingen så skiljer sig bluerayspelarna åt eller så har jag ett samtal att ringa.

Permalänk
Medlem

Nope, så var/är det för mig så jag har då inte haft några problem alls.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Hej! Min flickvän fick hem sin N56VZ tidigare idag, men blev faktiskt väldigt missnöjd med användarupplevelsen, och då främst för att alla bilder som visas i webbläsaren är suddiga snarare än skarpa. De är liksom utsmetade. Någon mer som upplever samma sak? Kan det bero på att datorn som standardkonfiguration kör "onboard" grafikkortet (Intel HD Graphics 4000)? Hur byter man så att datorn istället kör det dedikerade Nvidia Geforce 650M? En annan sak som också var väldigt påtaglig var scrollningen. Den hackade sig fram och flöt inte alls på bra. Någon som upplevt samma sak? Skulle gärna vilja ha svar på frågorna, då det inte är så kul att först sitta på en Macbook med lagom utdaterade komponenter, för att sedan byta upp sig rejält, men då mötas av en sämre användarupplevelse.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Någon som har testat linux på den här laptopen?

Permalänk
Medlem

Wifi har du ökat skärmen ifrån standarden på 40Hz till 60Hz? Låter lite som det är felet när det hackar osv. Jag har inga problem sen jag ändrade hz till 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Wifi har du ökat skärmen ifrån standarden på 40Hz till 60Hz? Låter lite som det är felet när det hackar osv. Jag har inga problem sen jag ändrade hz till 60.

Jag provade det! Scrollandet gick lite lättare nu åtminstone. Fortfarande inte så fint som på den Macbook som finns i hushållet, men mycket bättre jämfört med tidigare. Inga tankar angående att ha det dedikerade grafikkortet aktiverat hela tiden eller de suddiga bilderna i webbläsaren?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag provade det! Scrollandet gick lite lättare nu åtminstone. Fortfarande inte så fint som på den Macbook som finns i hushållet, men mycket bättre jämfört med tidigare. Inga tankar angående att ha det dedikerade grafikkortet aktiverat hela tiden eller de suddiga bilderna i webbläsaren?

Något är galet, be att få returera den. Min flyter på bra tom i 40hz.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag provade det! Scrollandet gick lite lättare nu åtminstone. Fortfarande inte så fint som på den Macbook som finns i hushållet, men mycket bättre jämfört med tidigare. Inga tankar angående att ha det dedikerade grafikkortet aktiverat hela tiden eller de suddiga bilderna i webbläsaren?

Låter som det är dina preferenser som är "problemet" sedan mac, vill du ha en mjuk scrollning så rekommenderar jag det utmärkta tillägget till Google Chrome som heter "Chromium Wheel Smooth Scroller" https://chrome.google.com/webstore/detail/khpcanbeojalbkpgpmj...

Inte kollat om det finns till IE/FF men troligtvis. Underbar app där du kan ändra scrollens snabbhet/känslighet/radantal, man kan även ändra inställningar för mus och tangenter separat, prova!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Något är galet, be att få returera den. Min flyter på bra tom i 40hz.

Kan det vara så pass illa?

Skrivet av Highlaj:

Låter som det är dina preferenser som är "problemet" sedan mac, vill du ha en mjuk scrollning så rekommenderar jag det utmärkta tillägget till Google Chrome som heter "Chromium Wheel Smooth Scroller" https://chrome.google.com/webstore/detail/khpcanbeojalbkpgpmj...

Inte kollat om det finns till IE/FF men troligtvis. Underbar app där du kan ändra scrollens snabbhet/känslighet/radantal, man kan även ändra inställningar för mus och tangenter separat, prova!

Mina preferenser som är fel? Personangrepp! Nej, men borde kanske titta igenom tilläggsbanken efter något liknande. Enda störiga är att scrollen i Firefox, som båda datorerna har, fungerar felfritt med mus. Problemen uppstår när man använder själva pekplattan.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har haft min N56VZ från NetOnNet några veckor nu, huvudsyftet med prestandan för mig är att kunna redigera film (vilket jag inte börjat med ännu i någon större skala på den här maskinen). Är i huvudsak mycket nöjd med datorn men det är en sak som verkligen inte fungerar bra och det är den trådlösa uppkopplingen. Detta är husets tredje bärbara ASUS och de andra två fungerar klockrent trådlöst. Den här har dock en förmåga att tappa nätet helt och hållet med jämna mellanrum, dock bara för några sekunder. Min känsla är att det slutar att fungera då och då när signalen inte är så stark, i stället för att det - som med de andra bärbara - bara blir lägre överföringshastighet. Har testat att ta bort det förinstallerade virusskyddet utan att det blev någon skillnad. Trådat fungerar det felfritt.

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcazar:

Jag har haft min N56VZ från NetOnNet några veckor nu, huvudsyftet med prestandan för mig är att kunna redigera film (vilket jag inte börjat med ännu i någon större skala på den här maskinen). Är i huvudsak mycket nöjd med datorn men det är en sak som verkligen inte fungerar bra och det är den trådlösa uppkopplingen. Detta är husets tredje bärbara ASUS och de andra två fungerar klockrent trådlöst. Den här har dock en förmåga att tappa nätet helt och hållet med jämna mellanrum, dock bara för några sekunder. Min känsla är att det slutar att fungera då och då när signalen inte är så stark, i stället för att det - som med de andra bärbara - bara blir lägre överföringshastighet. Har testat att ta bort det förinstallerade virusskyddet utan att det blev någon skillnad. Trådat fungerar det felfritt.

Någon som har något tips?

Min gjorde exakt likadant för någon vecka sen, tappade nätet, anslöt, 1 minut senare tappade den anslutningen igen. Höll på i några dagar men har inte märkt något mer sedan dess.

Permalänk

Tack Frantic! Den videon var utmärkt. Visar också på vilken enorm skillnad det är. Och då har jag den med 5400 rpm. Jag körde ju boot backup till ISO vid första uppstart. Så det blir nog till att formatera och byta till SSD per omgående. Då kommer den här FLYGA fram!

Något bra tips på "behållare" att stoppa gamla HDDn i för att göra till USB 3 bärbar hårddisk?

Permalänk

@Frantic - Den där Vertex 3 serie verkar ju snabb. read/write 520mb/500mb. Är den nå bra? Dessutom verkar den inte kosta skjortan på webhallen.com. 240 gb under 2000 kr. Vilka SSD diskar skulle du rekommedera i den prisklassen? Vad ska man kolla på när man jämför?

Permalänk
Medlem

Det är den enda SSD-Disken jag provat men jag är skitnöjd

Angående behållare så har jag aldrig provat någon, men vet att. De finns för en billig peng.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Är det någon av er andra som har haft problem med att ljudet låter konstig om man surfar med chrome samtidigt som man spelar spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av na2jojon:

Är det någon av er andra som har haft problem med att ljudet låter konstig om man surfar med chrome samtidigt som man spelar spotify?

Ska testa senare ikväll när jag hunnit testa den

Permalänk

Nån som hör två *beep* ljud i tid och tid. Inte ofta dock. Låter som nån slags varning, eller att nåt slås på eller av. Vet inte.. kommer från högtalarna verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dassekaka:

Nån som hör två *beep* ljud i tid och tid. Inte ofta dock. Låter som nån slags varning, eller att nåt slås på eller av. Vet inte.. kommer från högtalarna verkar det som.

Det kan hänga ihop med en "power saving" funktion, som slår av hårddiskrotationen. Har du originalhårddisken (en mekanisk)? En annan teori jag läst var att ljudkortet är boven och inte hårddisken. Fast själv tror jag på att det är hårddisken, eftersom dom som har bytt till ssd har sagt att det har försvunnit.

Länkar att läsa vidare på:
http://forum.notebookreview.com/asus/670037-asus-n76vz.html
http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermark...

Permalänk

Jag kör vanlig hårddisk, mekanisk 5400 rpm. Men den ska bytas till SSD.

Vet någon om datorn stöder SATA 6 Gbps?

Jag har varit med om samma Spotify-problem som nämns ovan och även ett liknande när jag har tittade på TEDx på helskärm. Ett mekaniskiskt robotaktigt ljud. Som att datorn inte pallar med. Mycket underligt!

Sen laggar den till ibland.. musen fortsätter inte i samma riktningen, utan avstannar, medan datorn tänker, bara för nån sekund. Också mycket märkligt på en sån superdator.

Jag ska inom kort byta till SSD, göra en fresh install av Windows och så får vi se. Lovar att höra av mig då. Förresten.. är det nåt av Asus mjukvara som man måste ha med när man gör en ny installation? Hur får man tag på dessa?
Kan tänka mig att man vill programmera snabbknappen och lite annat. Som tangentbordets fn-kommandon.

Permalänk
Skrivet av cir0w:

Det kan hänga ihop med en "power saving" funktion, som slår av hårddiskrotationen. Har du originalhårddisken (en mekanisk)? En annan teori jag läst var att ljudkortet är boven och inte hårddisken. Fast själv tror jag på att det är hårddisken, eftersom dom som har bytt till ssd har sagt att det har försvunnit.

Länkar att läsa vidare på:
http://forum.notebookreview.com/asus/670037-asus-n76vz.html
http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermark...

Tack cir0w! Men det de pratar om i länkarna är ett annat ljud. Det pratar om ett klickljud, jag pratar om två tydliga beep. Alltså beep beep, från högtalarna. Det ljudet jag hör är inget ljud som är av misstag eller som antyder på att nåt är fel på hårdvaran. Jag skulle bara vilja veta vad det är och om man kan göra något åt. Om nån vet, svara gärna. Tack!

Permalänk
Medlem

Angående lagg etc, har du kollat att alla drivrutiner är uppdaterade samt att skärmen är inställd på 60Hz och inte 40Hz? Sedan tror jag som sagt att mycket förändras till det positiva när du byter till en ssd. Så det är perfekt att du återkommer när du har bytt

Permalänk

Dum fråga... Hur kollar man snabbast och enklast att alla drivrutinter är uppdaterade?