En kort recension på ASUS N56VZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av dassekaka:

Dum fråga... Hur kollar man snabbast och enklast att alla drivrutinter är uppdaterade?

Gå in på "Kör" och skriv in "devmgmt.msc". Då kommer enhetshanteraren upp och därifrån kan du gå in på alla delar och söka/uppdatera drivrutiner

Permalänk
Medlem

Jag fick min nya ASUS N56VZ igår. Mycket skön dator men blev mycket missnöjd med wifi. Uppkopplingen bryts ofta och har mycket låg hastighet. Mätte på bredbanskollen.se med min gamla vaio och fick 5,6Mb(ner) och med min nya ASUS fick jag 0.1Mb (ner) på samma trådlösa nätverk. Tycker inte att aftonbladet ska ta 3 min att ladda på en dator för 11000:-

Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk

Ljudproblem

Skrivet av na2jojon:

Är det någon av er andra som har haft problem med att ljudet låter konstig om man surfar med chrome samtidigt som man spelar spotify?

Skrivet av dassekaka:

Jag har varit med om samma Spotify-problem som nämns ovan och även ett liknande när jag har tittade på TEDx på helskärm. Ett mekaniskiskt robotaktigt ljud. Som att datorn inte pallar med. Mycket underligt!

Hej!
Jag upplever också detta problem. Kommer dock vid fler aktiviteter än bara Chrome, exempelvis även vid Internet Explorer, uTorrent, installationsprogram osv. Har inte testat med annat mediaprogram än Spotify. Dock förekommer problemet både med uppspelning via högtalare, hörlurar samt via bluetooth.

Jag kollade in en guide Windows 7 Tuning Tips for Audio Processing och fick fram följande:

Samtidigt som ljudet distorteras kan man se kraftig processoraktivitet i Windows aktivitetshanterare och ökad latency i DPC Latency Checker.
En körning med LatencyMon visar Highest Execution time (ms) över 1 ms för följande drivrutiner:

• ndis.sys (755ms) NDIS 6.20-drivrutin

• tcpip.sys (167ms) TCP/IP-drivrutin

• netbt.sys (32ms) MBT Transport driver

• mfefirek.sys (1,15ms) McAfee Core Firewall Enginge Driver

Den enklaste lösningen hade ju varit att helt enkelt stänga av nätverkskorten (och kanske avinstallera McAfee), men datorn blir väldigt tråkig utan internet...
Ska försöka kolla om man kan dra tillbaka till en äldre version av drivrutinerna. Återkommer med svar...

Visa signatur

Laptop: ASUS N56VZ-S4027V

Permalänk

Lösning på hackande ljud?

Skrivet av larstornqvist:

Den enklaste lösningen hade ju varit att helt enkelt stänga av nätverkskorten (och kanske avinstallera McAfee), men datorn blir väldigt tråkig utan internet...
Ska försöka kolla om man kan dra tillbaka till en äldre version av drivrutinerna. Återkommer med svar...

Okej, en uppdatering då.
Har testat lite olika approaches på det här, och jag antar att man inte riktigt behöver gå igenom alla olika installationer jag gjort fram och tillbaka.
Slutresultatet är i alla fall att efter att ha

• Avinstallerat ASUS bloatware

• Avinstallerat McAfee

• Satt WiFi-drivrutiner till 9.2.0.496

• Satt LAN-drivrutiner till 2.0.12.13

så fungerar det okej.

Det krånglade rätt mycket fram och tillbaka och ett tag blev jag lite ledsen då det trådlösa nätverket helt lade av (installerade en moddad drivrutin från någon pajas).
Nu verkar det dock fungera som det ska. Har precis kört en liten testsession där jag samtidigt laddat ner SC2, installerat program, tittat på HD-film, lyssnat på Spotify samt surfat i Chrome. Ljudet har inte hackat någong gång och det högsta uppmätta Execution är nu 0,92 ms, vilket får anses vara godkänt.

Dock varnar LatencyMon för att jag har mycket Hard Page Faults. Något man ska bry sig om eller kommer det lösa sig när man slänger in en SSD?

Visa signatur

Laptop: ASUS N56VZ-S4027V

Permalänk
Medlem

@larstornqvist

Låter som att det löser sig när de släpper nya uppdaterade drivrutiner? Fast det är ju ändå dåligt om det nu stämmer. Det ska ju som sagt inte finnas de här problemen, när man köper en laptop i den här prisklassen. Samtidigt som många nysläppta produkter inte är 100%iga precis i starten och blir först bättre när uppdateringar släppts (t.ex boxee).

Permalänk
Medlem
Skrivet av larstornqvist:

Okej, en uppdatering då.
Har testat lite olika approaches på det här, och jag antar att man inte riktigt behöver gå igenom alla olika installationer jag gjort fram och tillbaka.
Slutresultatet är i alla fall att efter att ha

• Avinstallerat ASUS bloatware

• Avinstallerat McAfee

• Satt WiFi-drivrutiner till 9.2.0.496

• Satt LAN-drivrutiner till 2.0.12.13

så fungerar det okej.

Det krånglade rätt mycket fram och tillbaka och ett tag blev jag lite ledsen då det trådlösa nätverket helt lade av (installerade en moddad drivrutin från någon pajas).
Nu verkar det dock fungera som det ska. Har precis kört en liten testsession där jag samtidigt laddat ner SC2, installerat program, tittat på HD-film, lyssnat på Spotify samt surfat i Chrome. Ljudet har inte hackat någong gång och det högsta uppmätta Execution är nu 0,92 ms, vilket får anses vara godkänt.

Dock varnar LatencyMon för att jag har mycket Hard Page Faults. Något man ska bry sig om eller kommer det lösa sig när man slänger in en SSD?

Jag hade en 240GB SSD insatt från början när jag fick datorn och har aldrig upplevt några problem med hackande ljud!

Permalänk

Tack larstornqvist!

Vilka wifi respektive Lan drivrutiner körde du? De senaste från Asus? Eller var fick du tag på dem?

Har nu gjort clean swipe, satt i SSD, intel 330-serie 180 gb, och gjort lite tester. Den känns mycket snabbare! Den är mycket snabbare. Enligt passmark har den gått från 1550 innan, i skicket man köper den i, till 2350 med SSD och ny installation av Windows och avinstallerat lite annan mjukvara som kom med.

Fråga: Vet någon hur man får Passmark att använda Nvidia-kortet för testet, eller överhuvudtaget hur man får datorn att använda Nvidia-kortet. Det är väl med råge mycket bättre än Intels som sitter i? Verkar som den alltid kör på Intels grafik, och då undrar man ju vad meningen med att smälla in ett 2 gb grafikkort egentligen är.

Permalänk

Grym tråd och stor del i att jag köpte mig en N56VZ efter min stationära.

Hade nu tänkt slänga i en SSD för att få ännu bättre snurr på den.

Brände ner backupen på DVD+RW skivor direkt när jag startat den för första gången. Men när jag stoppat i SSD-disken vill den inte ta mina ISO-avbilder.

Vilka program har ni använt eller är det kanske ännu bättre att ominstallera hela OS'et?

Mvh

NeoBlood

Visa signatur

Asus P8Z77-V, Intel® Core™ i7-3770K Processor @ 4.2GHz, ASUS 780Ti, Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB, Corsair HX650M PSU, 2 x Micron 256GB SSD, Corsair H80i, Fractal Define R3, Dell U2713 2550x1440, Ducky G2 Pro, Logitech G500

Permalänk

Hittade själv hur man fick passmark att köra testet på Nvidia grafikkortet istället för det integrerade intelkortet.

Gå in i Nvidias kontrollpanel (högerklicka på skrivbordet) och klicka på 3D-inställningar i meny till vänster. Globala inställningar, välj Nvidia kortet, och för att vara på säkra sidan, gå till Programinställningsfliken och se till att Passmark eller programmet du använder går på Nvidida-kortet.

Sen kan man göra samma PhysX-konfigurationen också för att vara säker.

När jag hade lyckats hitta det här och köra Passmarktestet kom jag upp i 2535. Hade som sagt 1500 på samma test innan. Det är 67% ökning av prestanda på datorn efter nya SSD och clean install med nytt OS. Det är riktigt bra på en dator som redan var snabb innan. Utan overclocking eller att ha "fuskat" nåt med inställningar för att höja testscoren.

Datorn upplevs också mycket snabbare. Till stor del tack vare Intels 330 Serie SSD-disk. Köpte den på webhallen, länk här. Satt och installerade tunga program som Adobe CS6 collection, och provade öppna andra program som t.ex. Word och de öppnar på ett kick. Skulle gissa att det tar runt en sekund från att jag tryckt på Wordikonen tills det att programmet är öppet och redo att användas. Det är snabbt.

Köpte också en USB 3 extern hårddisk. Blev rekommenderad Western Digital Extern Hårddisk My Passport Essential SE 1TB. Den känns mycket bra och kommer med mjukvara som gör att den backar upp automatisk när man sätter in den. När man har lite mindre utrymma på den interna så kan det vara bra att ha en stor extern (1TB) som funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dassekaka:

Hittade själv hur man fick passmark att köra testet på Nvidia grafikkortet istället för det integrerade intelkortet.

Gå in i Nvidias kontrollpanel (högerklicka på skrivbordet) och klicka på 3D-inställningar i meny till vänster. Globala inställningar, välj Nvidia kortet, och för att vara på säkra sidan, gå till Programinställningsfliken och se till att Passmark eller programmet du använder går på Nvidida-kortet.

Sen kan man göra samma PhysX-konfigurationen också för att vara säker.

När jag hade lyckats hitta det här och köra Passmarktestet kom jag upp i 2535. Hade som sagt 1500 på samma test innan. Det är 67% ökning av prestanda på datorn efter nya SSD och clean install med nytt OS. Det är riktigt bra på en dator som redan var snabb innan. Utan overclocking eller att ha "fuskat" nåt med inställningar för att höja testscoren.

Datorn upplevs också mycket snabbare. Till stor del tack vare Intels 330 Serie SSD-disk. Köpte den på webhallen, länk här. Satt och installerade tunga program som Adobe CS6 collection, och provade öppna andra program som t.ex. Word och de öppnar på ett kick. Skulle gissa att det tar runt en sekund från att jag tryckt på Wordikonen tills det att programmet är öppet och redo att användas. Det är snabbt.

Köpte också en USB 3 extern hårddisk. Blev rekommenderad Western Digital Extern Hårddisk My Passport Essential SE 1TB. Den känns mycket bra och kommer med mjukvara som gör att den backar upp automatisk när man sätter in den. När man har lite mindre utrymma på den interna så kan det vara bra att ha en stor extern (1TB) som funkar bra.

Hejsan hur känner du att datorn fungerar i spel?

Tänkte också köra på en intel 330 180gb ssd och hur fungerar det ?

När du brände ut recovery windows hur många dvder gick det åt ?

mvh alex

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Testade igår att inaktivera intel-grafikkortet. Men då fungerar ju bara hdmi utgången.
Måste man ha den aktiverad? På min stationära har jag stängt av den.

Kan mn få den att starta på musrörelser, min ska även fungera som HTPC

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Skrivet av EddAa:

Hejsan hur känner du att datorn fungerar i spel?

Tänkte också köra på en intel 330 180gb ssd och hur fungerar det ?

När du brände ut recovery windows hur många dvder gick det åt ?

mvh alex

Har tyvärr inte spelat några spel ännu. Spelar egentligen inga spel, tyvärr. Har dock läst i den här tråden och andra att det funkar bra.

Intel 330 180gb ssd funkar mycket bra. Får totalt 673 på AS SSD Benchmark. Read på 470 Mb/s och write på 208 Mb/s. Att jämföra med Frantics 520 serie på 240 gb som scorar 733 totalt med read på 470 Mb/s och write på 245 Mb/s.

Körde tyvärr inte från recovery-skivorna, utan körde på egna skivor. Installerade en fresh install från grunden, och laddade sen ner alla drivrutiner från Asus. Men jag tror det är 4 dvd:er om jag inte kommer ihåg fel.

Permalänk
Medlem

Hejsan Asus, och alla andra. Jag kollade en unboxingvideo av n56an och då följde en skiva med drivrutiner med. Kommer jag kunna installera ett rent w7 professional och drivrutinerna och sen kommer allt funka? Hur mycket skit finns på den från början?

Jag tror jag redan vet svaret p den här, men det får bara plats en hårddisk va?

Hyfsat trevligt pris på dustin med studentrabatt också

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Har kikat på en lite och testat en del. Det enda problemet med den som jag tycker är att den känns så billig med plasten under. Om de skulle gjort hela i någon typ av metall skulle jag köpt en på studs.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är det flera som har haft problem med wifi:t? Alltså att ni har haft sämre signalstyrka jämfört med andra laptops vid samma avstånd från routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Är det flera som har haft problem med wifi:t? Alltså att ni har haft sämre signalstyrka jämfört med andra laptops vid samma avstånd från routern?

Svar: ja

Och har hört flera ha det också

Permalänk
Medlem

Inga problem här men gjorde en ren installation av Windows 7 direkt när jag fick datorn.

Permalänk
Medlem

Märkligt :S det kanske hänger ihop med någon drivrutin? Låter ju väldigt märkligt om det skulle vara chassits material som skulle störa, kan Asus verkligen gjort den tabben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

När jag testade maxades den på 60 Mbit när en MacBook Air som stod bredvid fick 110.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Märkligt :S det kanske hänger ihop med någon drivrutin? Låter ju väldigt märkligt om det skulle vara chassits material som skulle störa, kan Asus verkligen gjort den tabben?

haha kom på precis att det inte var wifit som blev sämre av aluminiumet utan GPS-signalen i transformer paden kan ju dock vara wifit också

Permalänk

är någon som har jämfört skärmen mot den IPSskärm som sitter på zenbook prime?
isf är det mycket skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Håll gärna tråden uppdaterad angående wifin. Den här datorn är tänkt att ersätta min stationära och även tillhörande nätverkskablar. Vill inte tanka i så låga hastigheter som 10-20Mbit. Tack för all annan övrig info. Läser hellre användares egna kommentarer än recensioner

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Verkar som den pallar max 65 Mbit/s genom det trådlösa nätverkskortet?
Lite synd då man har 100+ Mbit nedströms...

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk

Då min extraknäcker som HTPC skulle jag behöva en laddare till hittar ingen original. Vet ni någon som passar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna bekräfta hur mycket det trådlösa nätverkskortet egentligen klarar? Mitt når högst 65 Mbit/s (runt 46 på BBK dock)

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk

Acer Aspire V3-771G 17.3" för 8.995:- verkar vara ett väldigt bra alternativ till denna för en "casual gamer" verkar det som... Kommer mest spela GW2 plus att jag vill ha en laptop som jag inte behöver byta ut om två år pga att grafikkortet inte hänger med längre. Det är inte så viktigt för mig att kunna spela allt på max/ultra. I övrigt vill jag ha bra prestanda, bra skärm (15 eller 17" spelar mindre roll) och datorn ska "kännas" välbyggd och robust.

Vore tacksam för några synpunkter på varför man (jag) borde välja ASUSen? Vilka är de största skillnaderna, förutom priset?

Permalänk
Medlem

Acern har lägre upplösning och långsammare hårddisk.
Välbyggd är inte var jag associerar Acer med men det är en personlig uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Majskorv, jag har haft två olika acer tidigare. Ärligt talat presterar de väldigt bra, värt pengarna. MEN som sagt, byggkvalitet ligger lägst där. Denna asus är min första och det är en enorm skillnad i byggkvalitet. Och skärmen är ju verkligen grym, så klara färger, perfekta betraktningsvinklar. Så handlar det om byggkvalitet och skärm, är denna asus en rekommendation. Det enda är att den e tjock och lite tung. Med acer är det plast som gäller, vilket beder mindre vikt men sämre kvalitet. Alla har sina egna prioriteter.

På ett annat spår, är det ngn som vet hur jag kan göra så att jag kan höja och sänka volymen med en enda knapp på tangentbordet? Säg t.ex att jag skulle vilja kunna kontrollera volymen endast genom att trycka på + och - knappen på numpad. Laptopar dessa dagar, varför måste man använda fn kombinationen...väldigt svårt när jag håller i min lilla son i ena handen och måste plötsligt sänka volymen då jag endast har en hand fri.

Permalänk
Medlem

Jag är lite småsugen på att skaffa mig en N56VZ, men jag är lite fundersam på de oliak modellnumren som finns. Kollar man på webhallen har de modellnummer N56VZ-S4037V (och kommer inte in förens om en månad) och kollar man på exempelvis inet så har datorn modellnummer N56VZ-S4027V. Prisjakt listar fyra olika modellnummer, dessa två samt S4026V och S4035V. Är det någon som vet vad som skiljer dem åt? Jag har jämfört specifikationerna men hittar inga skillnader. Lite surt att köpa datorn nu om det kommer en bättre version om en månad

Permalänk
Medlem

Jeppe,
Om ingen svarar åt dig så pröva prisjakt igen men den här gången lägger du dom olika modellerna i en ny lista och sen tryck på jämför. Där modellerna skiljer sig åt markeras av prisjakt.

Visa signatur