Har lirat DayZ i ~2 veckor. Det är utan tvekan ett av de mest stämningsfulla spel jag spelat och det har redan gett mig några av de mest adrenalinesprutande upplevelserna under min tid med spel.
Kul att modden växer så det knakar, dock är jag lite rädd över att det ska ha negativ inverkan på modden.
Hoppas verkligen Rocket (mannen bakom modden) fortsätter och kör SITT race, och inte lyssnar på alla gnällspikar på forum/andra ställen som vägrar inse att spelet dels är i alpha-fas, och funktionalitet läggs till/ändras till höger och vänster. Han testar ju diverse saker i varje patch och enligt han själv är modden aldrig långt ifrån att gå helt åt helvete, bara för att det i princip är ett enda stort experiment.
Det vore nog bäst om han släppte stabila versioner till 'allmänheten' och sedan har beta-patchar man kan tanka ner och testa och hjälpa till med utvecklingen, för de som tycker det är viktigare än att ha en "felfri" (nåja.. allting är relativt) spelupplevelse. På så sätt får de som vill spela utan hemska buggar som rensar deras inventory göra det, och de som vill hjälpa till med buggletandet göra det.
Det är bättre för ett spel som DayZ att vara precis som det är i nuläget (när det gäller spelstil/känsla), och att 100.000 personer gillar spelet, än att det blir nå mainstream-skit för att CoD-spelare ska kunna njuta av spelet. En spelupplevelse som DayZ har jag gått och längtat efter i många år (något man speciellt satt och fantiserade om när man lirade första S.T.A.L.K.E.R.) och sist jag lirade något lika sneaky och härligt spel var nog Thief2/3.
Hoppas det går vägen för DayZ och att Rocket får det stöd han känner att han behöver dels från communityt men även Bohemia eller vad ARMA-utvecklarna heter Behövs fler sånahär spel som ger en häftig upplevelse, och inte bara massa grafik och features och annat 'säljande krafs'.