KRIIS!, Hårddisk med viktiga filer/bilder går inte att hitta! Snälla Hjälp!

Permalänk
Medlem

KRIIS!, Hårddisk med viktiga filer/bilder går inte att hitta! Snälla Hjälp!

Hej.

Som rubriken lyder så läser ingen av mina datorer Hårddisken, jag har försökt hitta på någon lösning med är rädd att informationen försvinner, kan med andra ord inte omformatera hårddisken så att den är tom.

Hårddisken innehåller Bilder på barnens uppväxt från 2002 fram till nu!, samt hemuppgifter och annan viktig information.

Här om dagen så plockade jag sönder min bärbara Vista dator som pajjat, och sparade bland annat hårddisken som satt i. Tänke använda den som en extern hårddisk för att föra över mina (för mig ovärdeliga) filer som befann sig på en annan hårddisk från min gamla xp dator från 1999 innan jag bytte upp mig till en helt ny dator. . Operationen gick felfritt och alla viktiga filer gick över till den lite "nyare" hårddisken.

Men av någon konstig anledning klarar inte inte den nya datorn (med windows 7) att hitta filerna. inte min sons dator heller (också med windows 7)

Hur ska jag göra för att felfritt få datorn/datorerna att läsa hårddisken utan att radera allt innehåll?, finns det några program som klarar det, eller kan man göra det via Diskpart i CMD eller via diskhanteraren?

Som sagt, snälla hjälp!

(jag har kollat lite i forumet men inget tycks funka)

Permalänk
Medlem

Testa köra ett program som t ex Active Undelete. Det kör en lågnivå scan av ytan och känner igen filer osv även fast filsystemet är knas.

Kanske värt att testa.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Hittar du partitionen och isf vilken status har den?

Det är såhär den ser ut nu.

Permalänk

Kan den varit skriven i ett annat format som inte Windows 7 känner igen? Jag hade samma problem fast med mac. På bilden visar diskhanteraren inte heller vilket format disken är i.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

kan inte bara högerklicka på partitionerna och tilldela dom varsin enhetsbokstav?

för vad det ser ut som i din skärmdump är att den kan identifiera partitionerna och det bara är så att den inte är tilldelad nån enhetsbokstav.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Kan den varit skriven i ett annat format som inte Windows 7 känner igen? Jag hade samma problem fast med mac. På bilden visar diskhanteraren inte heller vilket format disken är i.

Kom att tänka på att Windows xp (Där filerna kom från) inte stödjer NTFS, och det kan vara därför den ser ut så. men det förklarar ju inte varför den är blank.

Jag har Laddat ner "Active Undelete", och gjort en disk image på skrivbordet så den ligger nu och kopierar över alla filerna över natten (den ska tydligen ta 8 timmar på sig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan inte bara högerklicka på partitionerna och tilldela dom varsin enhetsbokstav?

för vad det ser ut som i din skärmdump är att den kan identifiera partitionerna och det bara är så att den inte är tilldelad nån enhetsbokstav.

Nix allt som står är "ta bort partition", och det vill jag ju inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lib3x:

Nix allt som står är "ta bort partition", och det vill jag ju inte!

Hoppas det går med programmet du kör nu då.
Är ju inte kul att bli av med viktiga saker som minnen osv.
Har tyvärr inget förslag mer än det som getts men lycka till som sagt!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Du mmåste tilldela den en enhetsbokstav bara, hade samma problem själv.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lib3x:

Kom att tänka på att Windows xp (Där filerna kom från) inte stödjer NTFS, och det kan vara därför den ser ut så. men det förklarar ju inte varför den är blank.

Jag har Laddat ner "Active Undelete", och gjort en disk image på skrivbordet så den ligger nu och kopierar över alla filerna över natten (den ska tydligen ta 8 timmar på sig)

XP stöder NTFS, så det kan inte vara det som är felet.

Skönt att det verkar lösa sig. Ta backup det första du gör sen!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lib3x:

Hörru!
Xp har visst stöd för ntfs!

Xp använder sig utav ntfs v5.1 och så vitt jag vet så använder windows 7 exakt samma verision av ntfs!

http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS#Versions

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aelona:

Du mmåste tilldela den en enhetsbokstav bara, hade samma problem själv.

Och det gör jag hurdå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lib3x:

Och det gör jag hurdå?

Högerklickar på partitionen (Där det är blått.) och väljer helt enkelt "change drive letters and path".

Om den är utgråad så är det nog bättre att du fortsätter köra active undelete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Högerklickar på partitionen (Där det är blått.) och väljer helt enkelt "change drive letters and path".

Om den är utgråad så är det nog bättre att du fortsätter köra active undelete.

Inge vidare resultat där inte!

Får väl säga godnatt då och se vad som befinner sig på mitt skrivbord när jag vaknar! . God natt!

Permalänk
Inaktiv

prova med extern kabinett eller kör "Ontrack EasyRecovery Professional v6 Portable" den brukar hitta 99% av filerna även om dessa raderats, så länge inte överskrivna.

Permalänk
Medlem

läste fel

Permalänk

Hur gick det?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

tror hårddisken har fått statiskt elektriktet genom sig och "raderat" hårddisken.
Det krävs endast liten statisk elektriitet för den ska förlora all information.

har hänt mig fett par gånger man lagt nära en mobil telefon eller varit statiskt laddad innan man tog på hårddisken.
Finns dock ett enkelt sätt se att om nån info finnes kvar på hårddisken. starta med en dos diskett, kan vara på flasjdrive och skriv vanliga dos kommandon som dir osv. oavsett vilket format hårddisken är formaterad i så klarar dos läsa den.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

tror hårddisken har fått statiskt elektriktet genom sig och "raderat" hårddisken.
Det krävs endast liten statisk elektriitet för den ska förlora all information.

har hänt mig fett par gånger man lagt nära en mobil telefon eller varit statiskt laddad innan man tog på hårddisken.
Finns dock ett enkelt sätt se att om nån info finnes kvar på hårddisken. starta med en dos diskett, kan vara på flasjdrive och skriv vanliga dos kommandon som dir osv. oavsett vilket format hårddisken är formaterad i så klarar dos läsa den.

För det första så raderar inte statisk elektricitet någon information då denna lagras magnetiskt, kretsarna kan däremot förstöras. För det andra så tror jag ingen tar på annat än HDDn hölje villken agerar Faraday cage åt HDDn. Med andra ord extremt osannolikt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Hur gick det?

Jag avbröt det då jag såg att hårddisken skickade över en hel partition till min C hårddisk - närmare bestämt 300gb, vilket inte skulle få plats på min hårddisk.

Lämnar den till en polare så får han kolla in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Utför inga fler ändringar eller mixtra med partitions-informationen. Risken att data går förlorat permanent är mycket stor.
Kör programmet GetDataBack NTFS eller Recuva på hårddisken (Själva disken, inte partitionen, då man kan välja både och)

Länkar:
http://www.piriform.com/recuva
Recuva är gratis, men inte fullt så effektiv som GetDataBack, men den kanske räcker i ditt fall.

http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm
GetDataBack NTFS (Finns också för FAT) klarar det mesta, även diskar som strular.
Kostar en slant, men kan vara väl värt det om dataåterställning är prioritet.
Kostar ungefär en femhundring för en licens. Prova demo-versionen först för att se om programmet verkligen klarar biffen innan du utför ett köp.

Och självfallet: Håll backup på dina viktiga filer, och uppdatera backupen med jämna mellanrum.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pewtah:

Precis.

Till TS:
1) Ha som regel att inte arbeta med hårddiskar när man är trött. Har själv förlorat år av foton.

2) Om disken saknar "drive letter" bara, så är det ju kanon. Låter som det enklaste och bästa att prova först.

Permalänk
Medlem

LYSNA på Rouge of Darkness.

SysGhost har själv inga bra erfarenheter av GetDataBack. men, men.

Om det inte går att bara lägga till en enhetsbokstav på partionen är det nog lika bra att du ber någon polare om hjälp. Samt går igenom och tar backup på det du har sparat på datorn från 1999 också. Windows XP stöder NTFS precis som Windows 2000 och Windows NT.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vi får se hur det går, har ett svagt minne om att jag inte raderade diskrns inehåll som jag lyckades ta tillvara från disken med XP, dock är den datorn som har informstionen på lagning, får hoppas att de inte raderar allt på den disken i så fall

Återkommer när den datorn är hemma, eller om jag löste det hela med den externa kabinetten

Tack för hjälpen, ni som försökt hjälpa mig!

Skickades från m.sweclockers.com