Permalänk

saken är den att ha kunde ha kylt den för på byggen på vintern lägger man värmeslingor så cementen ska brinna och sak 2 det är ganska lång brinntid på cement om man ska vara riktig så tar det typ 10-15 år innan den har brunnit helt klart! därför gammla hus inte spricker men dom nya gör!

hoppas dock den drar igång men vattnet kan bli ett problem om det har lagt sig på moderkortet som det antagligen gjort! för den har ingenstans att ta vägen!

tips är att öppna ett hål i botten eller vända den upp och ner!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

jag är sååå otålig

nog med att jag har värdelös nyfikenhet mot mina egna beställningar och projekt

http://www.timeanddate.com/countdown/generic?iso=20120904T12&...

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5758:

saken är den att ha kunde ha kylt den för på byggen på vintern lägger man värmeslingor så cementen ska brinna och sak 2 det är ganska lång brinntid på cement om man ska vara riktig så tar det typ 10-15 år innan den har brunnit helt klart! därför gammla hus inte spricker men dom nya gör!

det tar väl en 25 år för den att brinna klart helt.. kan variera beror på hur tjockt och vilka recept man har blandat betongen med.. nya hus och sånt spricker för att man har mer cement i än vad man hade för och brinner snabbare.

Permalänk
Medlem

Sweet! Blir intressant att se resultatet... Det kommer ju inte vara många som pallar sno datorn på lan visserligen förutsätter det att du släpar dit den

Permalänk
Medlem

Stöldsäker blir den iallafall. Ingen jävel som orkar kånka den där några längre sträckor.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Juggernawt:

Stöldsäker blir den iallafall. Ingen jävel som orkar kånka den där några längre sträckor.

Jo. Med den senaste utvecklingen i vårt samhälle: Gjuter man inte fast saker, så är det bärbart och kommer garanterat att försvinna.
Detta här är lite av en gråzon.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Månader?

Det tar 100-150 år för cementen att brinna HELT färdigt.
Men någon vecka borde väl ändå ha dragit ur den mesta fukten, eller?

Nja det är lite sanning med modifikation, mognadsgraden för betong går att räkna ut men man brukar i regel säger 18 dagar har jag för mig. Sedan efter 30 dagar så klassas den som "torkad", då det finns fukt kvar i som aldrig egentligen kommer att försvinna men tillräckligt torr att bygga med.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Ja, originellt är ordet!
Kul grej helt klart.
4 poäng på det!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

HAHA ! Du får en 5'a av mig, mer galenskaper åt folket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymt bra tänkt!

Jag skulle våga att satsa någon slant på att det kan funka, iallefall att den orkar kicka igång BIOS. Men sen tar det nog stopp. Någon som sätter emot

Om Powerknappen är fastgjuten så hade jag föröskt ta bort den mekaniska knappen och själv kortsluta kontaktorerna.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Varför smetade du inte på en stor burk byggsilikon över kretsarna innan du hällde på cementen?
Tror du hade haft större chans att lyckas då.

Permalänk
Medlem

sen OM den lyckas starta kommer den bli sjukt varm direkt då värmen inte kan ledas bort, tänk dig ett chassi med mycket kablar där kan det bli väldigt varmt och nu är komponenterna instängda i ett lager av betong, ggwp bsod

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av obeleaf:

sen OM den lyckas starta kommer den bli sjukt varm direkt då värmen inte kan ledas bort, tänk dig ett chassi med mycket kablar där kan det bli väldigt varmt och nu är komponenterna instängda i ett lager av betong, ggwp bsod

Betongen leder värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

ja betongen utvecklar ju värme när den stelnar:D Men du skulle ha laggt en armerings matta och jorda den också:D

Jordad blir den genom att koppla in den i vägguttaget. Nuff said.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Du borde ha klockat ner prollen så mkt det går innan, så att det är lättare att veta om den överhettar där eller om komponenterna helt enkelt är sönderslitna/frätna. Angående startknappen så hade WakeOnLan kunnat vara en ide, jag menar, en powerknapp kommer ju bara vara i vägen.
Sen så även om betongen skulle leda upp värme så kommer det byggas upp rätt snabbt, energi in från prollen kommer vara mkt högre än hur mkt energi som strålar ut från betongen, eftersom betongen i sig inte har mer yta än en vanlig kylfläns, som då ska kylas passivt. Temperaturgradienten kommer vara extrem också, så när väl ytan av betongen väl är tillräckligt varm för att värmeavledningen in i rummet ska bli jämlikt värmebildniningen vid komponenterna, så kommer det vara minst 50 grader varmare längst in i betongen.

EDIT: för er som är intresserade av hur man bör tänka ang. kylning så kallas det ämnet Transportfenomen. http://www.kth.se/student/kurser/kurs/MH1018 här är en lista på vad det innehåller. Jävligt intressant för en som är intresserad i kylning. (kolla listan och googla sen på de olika lagarna )

Jag tror på att dra på lite vattenkylning, ett lager silikon, och sen gjuta in det i betong och ha radiatorn utanför och en massa sladd som sticker ut från betongklumpen, då behövs inget mer än komponenterna, silikon och betong. krävs ingen upphängning för ssd eller något, bara att smeta på silikon och kladda fast komponenterna så de ligger skyddade, och sen gjuta på. Tror det skulle kunna bli ett fett chassi Jag skulle satsa på mITX för att få ner vikten och kostnaden lite.

Permalänk

för att beräkna uttorkningstiden nåttsånär rätt är det intressanta hur mycket vatten/cementpulver det är i blandningen och hur tjock lagret är. men vi pratar 3 månader till 2år bara för att få ner för att få ner fuktigheten någerlunda i betongen i det fallet, och visst tar det väldigt lång tid för betong att brinna klart men det blir ingen direkt värmeutveckling av detta efter första veckan.

Visa signatur

Döden är inte slutet bara början på ett nytt och stort äventyr ffs

Permalänk
Avstängd

Najs projekt! fortfarande lättare att byta komponenter på denna datorn än en mac..

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av obeleaf:

Vatten+cement+dator=nja Moderkortet och resterande komponenter hinner absorbera mycket fukt innan den torkar igenom som du tror att den ska göra. Sen så är ju fukten/luften instängd(den som har absorberats) så jag förstår inte riktigt hur du har tänkt att det ska lösa sig!

Absorbera fukt? Jag visste inte att koppar och plast kunde absorbera fukt. Värt att notera är att betong är poröst och faktiskt kan transportera vatten utan större problem. Sen går det åt en hel del vatten i alla de kemiska processer som sker när betongen brinner. Dels binds en del vatten upp till hydrater och en del går åt till bildandet av hydroxider. Det är väldigt väldigt många parallella reaktioner i betong och dess kemi är en hel vetenskap i sig självt men huvudreaktionen är som följer:

2Ca3SiO5 + 7H2O -> 3(CaO)•2(SiO2)•4(H2O) + 3Ca(OH)2

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Funkar skiten då?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hymer:

Funkar skiten då?

Citerar TS här:
"Vi får se om en vecka då jag drar igång datorn."

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Najs! Väntar med spänning på resultatet.

Dock om den startar så kommer det nog inte fungera särskilt länge. Betongen kommer gradvis värmas upp. Fast det kommer ju klart finnas en gräns där värmen slutar stiga, hoppas det är under 80ºC. Då är den nog brukbar.

Lämnar din nedräkning igång i en flik, detta ska bli kul!

Permalänk

Tänker ge betyg när "bygget" är klart, men helt klart full poäng för nytänkande.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Dom som var förebilderna till dessa betongbyggen måste ju ha varit nätagget med petongspolen, Tänk att dom startade en trend;)

Permalänk
Medlem

Under tiden du väntar på att betongen ska bränna klart så kan du ju alltid dra till någon bygghandel och inskaffa lite kakel. En Sweclockersmosaik hade ju suttit jävligt fint!

Permalänk
Medlem

Riktigt kul idé! Hoppas det funkar bra!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

haha ösigt!

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Vad hände sen?

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av zan76:

Vad hände sen?

sten dog .... snipp snapp snut så var sagan slut

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Detta måste vara ultimata LAN datorn!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Najs! Väntar med spänning på resultatet.

Dock om den startar så kommer det nog inte fungera särskilt länge. Betongen kommer gradvis värmas upp. Fast det kommer ju klart finnas en gräns där värmen slutar stiga, hoppas det är under 80ºC. Då är den nog brukbar.

Lämnar din nedräkning igång i en flik, detta ska bli kul!

extremt osannolikt skulle jag säga. Många som sänker ner datorer i okylda oljebad(aka glasväggarna agerar radiator) verkar få temps kring 80C när datorn har varit igång några timmar. Betong som material leder förvisso bättre än olja, men oljan har en enom fördel i att den konvekterar. Den här datorn kommer, om den nu startar, troligtvis att brinna upp innan betongen ens blir fingervarm på ytan

Mineralull har t.ex. högre värmeledningsförmåga än vanlig luft - varför isolerar vi då våra hus med det?