Permalänk

Cement

Jag såg galleriet "Betong" (http://www.sweclockers.com/galleri/9949-betong) och tänkte att det där borde man utveckla lite... Det är ju ett snyggt bygge men jag tyckte inte att det var så där värst originellt. Det är ju egentligen ett vanligt chassi med lite betongskivor runt om kring. Det finns ju ett gäng byggen där folk sänker ner moderkorten i olja (http://www.sweclockers.com/galleri/5917-oljekyld-dator) så jag tänkte mig en hybrid av de två. Sänka ner moderkortet i cement!!!
Ok, idén var klar men går det att genomföra? Vilka problem kan uppkomma?
Värme: Sten leder ju värme helt ok så då borde gjuten cement göra det också. Visst kommer man ha samma problem som "akvarie"-byggen att värmen inte kommer att försvinna utan hela kolossen bara kommer att bli varmare och varmare. Komponenterna jag använder genererar inte så mycket värme och sen tänker jag att chassit kommer att avge en del värme.... Vi får se.
Kortslutning: Hur bra (eller dåligt) leder cement ström egentligen. Jag säkrar med att flytta ut nätagget utanför cementklumpen så att jag i alla fall inte dör på kuppen. Cementen måste låtas brinna klar ordentligt och då försvinner huvuddelen av fukten. Jag räknar med att jag testar förs efter en veckas torktid.
Nu är det bar att skrida till verket!

Delar
Chassi: HTPC-chassi av okänt märke.
Nätagg: ?
Moderkkort: ?
CPU: ?
RAM: ?
Fyllning: Cement A

Kostnad
69kr (Cement), delarna har jag fått och skulle ändå kastas.

Temp
Vi får se om en vecka då jag drar igång datorn. (3/9-2012)

Vikt
ca 30kg

Cement

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

Det kan aldrig fungera! eller... tjae... fan vet... hmmm. jo. det kan det! Kanske.

Kul idé!

Permalänk
Medlem

Stört skön ide! Ska bli kul att se hur resultatet blir!

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014

Permalänk

Fet idé, ska bli kul att se resultatet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill gärna veta vad du får för temps? Kan inte bli bra? eller? Fungera det ens?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Vill gärna veta vad du får för temps? Kan inte bli bra? eller? Fungera det ens?

Om du skulle läsa beskrivningen så skulle du se att det stog "Temp
Vi får se om en vecka då jag drar igång datorn.".

Till ts: Udda och kul bygge!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsvänlig dator var det ja

Permalänk
Medlem

Haha fan vilken ide!
Blir kul att se om den fungerar sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, vilken idé XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

"Det måste alltid finnas en närbild i varje galleri. " Haha!

Ska du klä av chassit sen?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

Gissar på att det va betong du hade, men va det fin eller grov? Nice ide!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag bara...hoppas du har glömt sätta i PWR_Switch

Känns även som en lan-vänlig dator "Vänta grabbar, ska bara hämta trucken..."

Riktigt kul idé, 5p för nytänkande!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jävligt jobbigt å slänga in mer ram...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Fungerar det här kommer jag upphandla ett sådant här bygge till mig själv, en HTPC i solid cement.. FAN VA COOLT!

Permalänk
Medlem

jadu måste verkligen vänta tills cementen är HELT torkad, lär finnas bra mycket fukt mellan cemented och moderkortet, kortslutning där och här!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

OM det fungerar måste det bli sjukt överhettat då värmen har någonstanns att ta vägen. Cement är inte direkt värmeavledande.

Permalänk
Inaktiv

Det här var ju så jävla stört att det måste jag bokmärka...för första gången i galleriet.

Permalänk

byt grafikkort nu!

Permalänk
Medlem

haha underbart!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Kul ide! MEN jag tror att du får vänta betydligt längre än en vecka innan det blir torrt. Det handlar nog snarare om månader än veckor gissar jag på.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Kul ide! MEN jag tror att du får vänta betydligt längre än en vecka innan det blir torrt. Det handlar nog snarare om månader än veckor gissar jag på.

Jo tror nog med det kommer ta LÅNG tid innan det är 100% torrt :/

Men kunde köpt siliconspray och sprayat en jävla massa lager över hela skiten överallt? Det ska väl tåla värme med?
(dock hade det nog kapslat in värmen änne mer, så hade nog förvärrat eventuella värme problem)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Månader?

Det tar 100-150 år för cementen att brinna HELT färdigt.
Men någon vecka borde väl ändå ha dragit ur den mesta fukten, eller?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att uppgradera sedan hehe. Ser fram emot resultat!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

hahaha vill se sen om datorn startar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte smågruset i betongen skrapade sönder ledningsbanor osv när du fyllde chassit, oavsett om den är grov eller finkornig. Eh, vad vet jag.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Haha, måste se resultatet.
Får dock en känsla av att det inte kommer fungera så jätte bra...
Filma gärna när du startar ifall det händer något oväntat

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

WTF! Did I just read?

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte: LOL!

Det andra jag tänkte:

Skrivet av exodeus:

Det kan aldrig fungera! eller... tjae... fan vet... hmmm. jo. det kan det! Kanske.

Kul idé!

Sedan, när man läser kommentarer:

Skrivet av albin967:

Uppgraderingsvänlig dator var det ja

Dagens skratt, rofl.

Skrivet av tomten51:

Fungerar det här kommer jag upphandla ett sådant här bygge till mig själv, en HTPC i solid cement.. FAN VA COOLT!

Jag med, helt klart! Sedan ha lite LEDs som precis sticker fram eller något.

Till danielbrogren:
Borde det inte gå att först gjuta in den i lite betong, typ bara någon cm, för att få det närmast att brinna färdigt inom rimlig tid. Sedan gjuta mer så att man får ungefär det resultat du har nu.
Tror att det kan ta extremt lång tid för den att brinna klart helt... :/
Helt galet cool och kul idé i alla fall!!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.