Webbhallen beter sig fruktansvärt oproffsigt!

Permalänk

Webbhallen beter sig fruktansvärt oproffsigt!

Ja då är det mer problem med skit webbhallen. I min tråd (http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1133066-asu...) beskrev jag mitt problem med att få rätt att få tillbaka mina pengar för deras problem att från början laga den, sedan ersätta den inom en rimlig tid. Efter flera månaders tjat fick jag tillslut ett OK från ASUS att jag skulle bli krediterad till 100%.

Men nu är det att Webbhallen vill minsann tjäna pengar med på absolut ingenting. Dom hänvisade mig att vända mig direkt till återförsäljaren efter första gången jag lämna in datorn på reparation vilket jag då gjorde. Och nu när jag fått ordna det på egen hand så säger ASUS att man krediteras genom sin återförsäljare.
Så när webbhallen fick detta ärende erbjuder dom mig;

"Hej jonasforever.

Du köpte din dator för 19990 kr 2010-08-28.

Det vi kan erbjuda är:

Om kund väljer tillgodo:
-10% Nyttjandeavdrag = -1999kr
Alltså 17991 kr

Om kund vill ha pengarna tillbaka:
-20% Nyttjandeavdrag= -3998 kr
Alltså 15992 kr i retur.

Ha en trevlig dag.

--

Best Regards / Med Vänliga Hälsningar
**** ****
Butikschef
Webhallen Göteborg"

Det dom gör är att hävda nyttjade avdrag, samma avdrag som ASUS gjorde till en början och som konsumentverket avfärdade i och med att det dragit ut så på tiden. När jag sedan påpekar omständigheterna för henne per telefon så ber hon att få återkomma och jag får detta mail idag;

"Hej jonasforever.

Jag måste tyvärr informera att nedanstående erbjudande kvarstår.

Att det tog lång tid då den skickades direkt till Asus utan att låta oss
hjälpa till att få allting ordnat smidigt är beklagligt, men då datorn
köptes 2010-08-28 så har vi rätt att dra nyttjandeavdrag .

--

Best Regards / Med Vänliga Hälsningar
**** ****
Butikschef
Webhallen Göteborg"

Så nästa steg blir att kontakta konsumentverket igen och få någon klarhet i varför Webbhallen ska tjänar pengar på ingenting eftersom ASUS ger 100% kreditering. Det är rent ut sagt förjävligt att dom ska vara så gnidna och inte se till det speciella fallet. Aldrig i mitt liv att jag kommer handla på deras skitföretag igen, jag ska dessutom se till att ingen jag vet eller känner någonsin gör det igen heller !

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

Kanske tur jag aldrig handlat någon dyrare pryl hos Webhallen. Tänkte gå till en av deras butiker och returnera en kökspryl som kostade 299:-. Hoppas jag får en ny och inte 90% av den

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att Webhallen inte får 19990 från ASUS. Priset till slutkund bestämmer ju Webhallen.
Vet inte om det gör någon skillnad dock. Var det här reklamation eller garanti?
Jag antar garanti eftersom att ASUS skötte det men jag är osäker på om Webhallen verkligen gör fel här. Webhallen vill ju ha sin vinst på att varan såldes.

Kunde det ha funkat med reklamation istället?

Permalänk
Medlem

Låter ju jävligt konstigt det du säger. Du har inte provat att ringa till webbhallen och bett om att få prata med ngn chef?
Kanske vore ngt, kan ju vara så att du fått prata med ngn sommarjobbare.

Permalänk
Medlem

Det du om möjligt skulle kunna få är någon form av goodwill för att det tagit alldeles för lång tid(?) för dig att få något besked.

EDIT: "Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den. Ett så kallat "nyttjandeavdrag" görs i så fall på det belopp som säljaren återbetalar dig." det får man nog anse att du har haft om du har haft datorn i närmare två år..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Låter ju jävligt konstigt det du säger. Du har inte provat att ringa till webbhallen och bett om att få prata med ngn chef?
Kanske vore ngt, kan ju vara så att du fått prata med ngn sommarjobbare.

Vet inte om sommarjobbare signerar under sina mail med "butikschef" där du jobbar, men där jag har gjort det är det inte så det går till.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Så tragiskt när företag beter sig på det här viset, att dom tycker att det är bättre att tjäna några tusen kronor på "nyttjandeavdrag" istället för att behålla en bra kund.

Folk tänker verkligen inte längre än näsan räcker.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Webbhallen skall inte ha nyttjandeavdrag? Du bör istället ha kompensation

Permalänk
Medlem

Visst, kanske snålt att du inte får allt om ASUS ger 100% tillbaka. Men om jag hade fått tillbaka 80% av värdet på en två år gammal dator så hade jag fan nöjt mig med det och köpt en ny bättre och haft pengar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Visst, kanske snålt att du inte får allt om ASUS ger 100% tillbaka. Men om jag hade fått tillbaka 80% av värdet på en två år gammal dator så hade jag fan nöjt mig med det och köpt en ny bättre och haft pengar över.

Webhallen får inte 19 990 från ASUS.
Ville bara poängtera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Visst, kanske snålt att du inte får allt om ASUS ger 100% tillbaka. Men om jag hade fått tillbaka 80% av värdet på en två år gammal dator så hade jag fan nöjt mig med det och köpt en ny bättre och haft pengar över.

Du anser att vara utan dator i flera månader är helt okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Du anser att vara utan dator i flera månader är helt okej?

Var det Webhallens fel?

Edit: och vad gjordes när ASUS drog ut på tiden? Kontaktades Webhallen osv?

Permalänk
Skrivet av anden12:

Det du om möjligt skulle kunna få är någon form av goodwill för att det tagit alldeles för lång tid(?) för dig att få något besked.

EDIT: "Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den. Ett så kallat "nyttjandeavdrag" görs i så fall på det belopp som säljaren återbetalar dig." det får man nog anse att du har haft om du har haft datorn i närmare två år..

Nyttjande avdraget ville ASUS med hänvisa till från början, dom ville kreditera 60% från början. Sedan vände jag mig till konsumentverket och berättade vad som hänt. Då sa konsumentverket att allt har tagit för lång tid och att nyttjandeavdraget bör förbi ses. Jag bifogade det mailet jag fick från Konsumentverket till ASUS och dom rättade sig efter deras rekommendation och gav mig 100%.

Dessutom är det väl orelevant vad webbhallen tjänar eller förlorar på min dator? Vad har jag själv förlorat på att inte ha någon dator sedan i maj? Och vad har det kostat mig? Sen om webbhallen tycker det är dyrt för deras del så får väl dom ta upp det med ASUS.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Webhallen får inte 19 990 från ASUS.
Ville bara poängtera det.

Men TS har ju betalat 20.000:- sek,
så de spelar väl ingen roll hur mycket webbhallen får?
Dom har ju fått 20.000:- redan utav TS och nu så ska han ha tillbaks dem.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

varför ska man ha alla pengar tillbaka om man nyttjat produkten i mer än ett år, det fattar inte jag.
Dessutom om du köper en likvärdig produkt idag så är den ju billigare så du förlorar ju igentligen ingenting.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Visst, kanske snålt att du inte får allt om ASUS ger 100% tillbaka. Men om jag hade fått tillbaka 80% av värdet på en två år gammal dator så hade jag fan nöjt mig med det och köpt en ny bättre och haft pengar över.

Varför nöja sig och 80% när han har rätt till 100%? det e inte lite pengar vi pratar om och senast jag kollade så växte dom inte på träd :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Webhallen får inte 19 990 från ASUS.
Ville bara poängtera det.

Nej, fast sen så behövde dom ju då inte heller betala 19 990 den dagen dom köpte datorn heller.
Så pengarna i mellanskillnad har dom ju likförbaskat fått in från TS och bankat.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Var det Webhallens fel?

Edit: och vad gjordes när ASUS drog ut på tiden? Kontaktades Webhallen osv?

Webbhallen sa till mig att vända mig direkt till ASUS efter jag lämnade in datorn första gången till dem för reparation. Därefter gick dom två följande reparationerna direkt till ASUS efter webbhallens egna rekommendationer.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Men TS har ju betalat 20.000:- sek,
så de spelar väl ingen roll hur mycket webbhallen får?
Dom har ju fått 20.000:- redan utav TS och nu så ska han ha tillbaks dem.

Ja, men TS vände sig då till ASUS som strulade till det och drog ut på tiden.
Det handlar väl om ett garanti misstänker jag för hade det handlat om reklamation så reklamerar man till butiken.
Vi garanti gäller andra "regler" än för reklamation. Egentligen så kan väl datorn ersättas med en likvärdig istället som kostar många tusen mindre än vad den gjorde då. Jag är för dåligt insatt i reklamationer egentligen.

Permalänk
Medlem

låter som handhavande fel av webhallen, att hänvisa till asus direkt och sedan säga att det var inte deras fel att det tog sån lång tid.
Märkligt, var det samma person som du vart i kontakt med hela tiden?

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasforever:

Webbhallen sa till mig att vända mig direkt till ASUS efter jag lämnade in datorn första gången till dem för reparation. Därefter gick dom två följande reparationerna direkt till ASUS efter webbhallens egna rekommendationer.

Ja, och när ASUS strulade, vad gjorde du då?

Jag vänder mig gärna till tillverkare. Det brukar gå snabbare. Men om tillverkaren strular så får butiken fixa det åt mig. Vänder jag mig direkt till en tillverkare så handlar det om något som täcks av garantin men så fort det handlar om reklamation så får butiken ta hand om det. Det är så det ska funka.

Permalänk
Skrivet av athle86:

låter som handhavande fel av webhallen, att hänvisa till asus direkt och sedan säga att det var inte deras fel att det tog sån lång tid.
Märkligt, var det samma person som du vart i kontakt med hela tiden?

Nej, personen i butiken som jag va i kontakt med vid första reparationen och som inte lyckades ge mig ett nytt xbox direkt (läs förra tråden) är samma person. Men den jag nu har kontakt med per mail om huruvida ärendet ska avslutas är en annan.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Ja, och när ASUS strulade, vad gjorde du då?

Jag vänder mig gärna till tillverkare. Det brukar gå snabbare. Men om tillverkaren strular så får butiken fixa det åt mig. Vänder jag mig direkt till en tillverkare så handlar det om något som täcks av garantin men så fort det handlar om reklamation så får butiken ta hand om det. Det är så det ska funka.

Ja när ASUS strulade så tjatade jag hål i huvudet på dom. Eftersom jag en gång blivit hänvisad dit va jag inte på det klara att jag borde gått tillbaka till butiken. Det va ju ändå dom som från början sagt åt mig att gå direkt till ASUS.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det är skäligt med av drag då den är köpt 2010-08-28. Men läste lite snabbt och verkar som att den senaste processen började i maj således bör de ta hänsyn till tiden utan dator som en stor nackdel. Så tja 10% kanske är rimligt, du kommer ju kunna köpa en bättre laptop nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasforever:

Ja när ASUS strulade så tjatade jag hål i huvudet på dom. Eftersom jag en gång blivit hänvisad dit va jag inte på det klara att jag borde gått tillbaka till butiken. Det va ju ändå dom som från början sagt åt mig att gå direkt till ASUS.

När du gick till ASUS så åberopade du garantin.
Du borde egentligen ha reklamerat om datorn redan hade varit inne x-antal gånger tidigare för samma problem.
Att ASUS dragit ut på tiden är illa. Det här borde ASUS lösa och Webhallen borde få behålla sin vinst för försäljningen av datorn.

#12544648

För pengarna du får tillbaka från Webhallen idag så lär du kunna skaffa dig en dator som är många gånger bättre än den du hade?

Permalänk

det är ren idioti att ens hoppas på att du får fullt pris för en dator från 2010 som knappast är värd en bråkdel av summan numera, varken från asus eller WH. Och får du det så är det ren tur.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt bra erfarenheter utav Webbhallen i Stockholm, Sveavägen samt Fruängen.
Köpt ett par komponenter till min nya dator, moderkortet var dött och en Sata 3.0 port var borta så åkte dit och förklarade läget och dom var trevliga och jag fick välja ett nytt då mitt moderkort inte fanns så det fanns bara ett moderkort i som jag ville ha som kostade 200kr mer, som jag fick helt gratis

Har också köpt kylpasta samt mus/musmatta där.
När jag köpte musmatta/mus så hade inte det jag vill ha så fick gå till datorn bakom mig och hitta en ny sedan komma tillbaka, inte ställa mig i kö igen fast det var så lång kö

Gillar Webbhallen starkt

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

Webhallen har alltid varit gnidna vad det gäller reklamationer och garantier. Var in med en router som var stendöd de kollade den och konstaterade felet men sen sa dem att de måste kolla den mera om den går att få igång. Webhallen har ingen goodwill alls därav att jag inte längre handlar från dem.

Några som är bra att ha och göra med där är Elgiganten de kollar snabbt produkten när man är på plats sen ger de en ny eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Säljaren har rätt till ett s.k. nyttjandeavdrag/nyttoavdrag för den tid då du faktiskt kunnat använda varan. Ett avdrag på 20% efter två år torde anses som rimligt om du haft möjlighet att använda varan en majoritet av tiden.

Glöm dock inte att du även har rätt till ersättning för alla kostnader du haft; telefonsamtal, resa till/från butiken etc. Och viktigast av allt: när ett köp hävs som åtgärd för en godkänd reklamation så har du rätt till ränta på dina pengar.

Enligt räntelagen §2 skall räntan beräknas från den dag du betalade för produkten till den dag då återbetalning sker. Enligt §5 i samma lag skall räntan vara referensräntan plus två procentenheter. Med de referensräntor som gällt de senaste två åren borde du alltså ha rätt till mellan 3% och 4% årlig ränta på pengarna.

Med ett 20%-igt nyttjandeavdrag och din rätt till ersättning (framförallt ränta) borde den summa du skall få tillbaka hamna någonstans uppemot 90% av det du betalade.

Då det var på Webhallens uppmaning som TS kontaktade Asus bör de inte kunna använda garanti vs. reklamation som ett argument i frågan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasforever:

Nyttjande avdraget ville ASUS med hänvisa till från början, dom ville kreditera 60% från början. Sedan vände jag mig till konsumentverket och berättade vad som hänt. Då sa konsumentverket att allt har tagit för lång tid och att nyttjandeavdraget bör förbi ses. Jag bifogade det mailet jag fick från Konsumentverket till ASUS och dom rättade sig efter deras rekommendation och gav mig 100%.

Dessutom är det väl orelevant vad webbhallen tjänar eller förlorar på min dator? Vad har jag själv förlorat på att inte ha någon dator sedan i maj? Och vad har det kostat mig? Sen om webbhallen tycker det är dyrt för deras del så får väl dom ta upp det med ASUS.

Jaha, men då är det ju en nobrainer. Och lite det jag var inne på, jag tycker du ska be webhallen om någon form av kompensation..
nyttjandeavdrag har de rätt att dra av i sådana här ärenden. Men med tanke på tiden det tagit att få något besked kanske det är en vettig kompensation..

Oavsett, har du varit tydlig med informationen till Webhallen, att du har fått ett svar från konsumentverket? Det är ju bra onödigt att behöva koppla in dem igen i samma ärende..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.