Intel Pentium G2120 tar Ivy Bridge under tusenlappen

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium G2120 tar Ivy Bridge under tusenlappen

En ny processor från Intel dyker upp hos svenska återförsäljare. Budgetmodellen Pentium G2120 tar arkitekturen Ivy Bridge till prisklassen under tusen kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HD Graphics vad? 2500? 3000?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Avstängd

Fint för budgetbyggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

HD Graphics vad? 2500? 3000?

Hittar inget om det på andra sajter heller men stödet verkar väl vara detsamma som i 2500, lär väl inte vara 3000 om det ska följa tidigare system Intel kört med.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Dock en vecka försent för min del

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Trevligt. Känns lite förvirrande att den ska gå under 2000 serien som brukar vara Sandy Bridge. Den ser ut att kunna prestera bra i alla fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Videoapan:

Hittar inget om det på andra sajter heller men stödet verkar väl vara detsamma som i 2500, lär väl inte vara 3000 om det ska följa tidigare system Intel kört med.

Kika här: http://ark.intel.com/compare/65693,65527

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

"Ivy Bridge"? Ni sa ju förut att "Ivy Bridge" ska kallas för "Tredje generationens Core". Fast den här heter ju Pentium och inte Core och det kan ju inte vara tredje generationens Pentium...

Permalänk
Medlem

Var bland annat där jag tittade. Det verkar vara en lite strypt variant av 2500 då den stöder 3 skärmar mot föregående generations 2. Verkar dessutom fått sänkt klockfrekvens på GPU-delen, förhoppningsvis med ökad effektivitet per klockcykel istället.

EDIT: Sänkt frekvens jämfört med föregående generation alltså.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Var bland annat där jag tittade. Det verkar vara en lite strypt variant av 2500 då den stöder 3 skärmar mot föregående generations 2. Verkar dessutom fått sänkt klockfrekvens på GPU-delen, förhoppningsvis med ökad effektivitet per klockcykel istället.

EDIT: Sänkt frekvens jämfört med föregående generation alltså.

Precis vad jag såg också. Denna verkar bara ha sänkt TDP värde från föregående generation

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

"Ivy Bridge"? Ni sa ju förut att "Ivy Bridge" ska kallas för "Tredje generationens Core". Fast den här heter ju Pentium och inte Core och det kan ju inte vara tredje generationens Pentium...

Inte säker på ifall det var sarkasm, men om det inte var det så är har Intel valt att behålla varumärket Pentium, då det är inarbetat och klingar bra och välbekant i "Köpa HP-dator på Siba-Svenssons" öron. Finns budgetprocessorer ur alla generationer som bär namnet Pentium, fast de egentligen inte har något med P1-P4 att göra.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

IVB 3,1GHz. CPU-prestandan är fortfarande helt sjukt onödigt hög jämfört med hur mycket GPUn är nerskalad.
Jag kan förstå att det är "svårt" att sänka frekvensen för mycket om man har för bra tillverkningsprocess och alla chip klarar det, men satsa isåfall istället på enkelkärniga CPUer i hög frekvens tillsammans med en vanlig HD 2500.

Permalänk
Skrivet av Syph1x:

Inte säker på ifall det var sarkasm, men om det inte var det så är har Intel valt att behålla varumärket Pentium, då det är inarbetat och klingar bra och välbekant i "Köpa HP-dator på Siba-Svenssons" öron. Finns budgetprocessorer ur alla generationer som bär namnet Pentium, fast de egentligen inte har något med P1-P4 att göra.

Självklart är det sarkasm :). Och du har naturligtvis helt rätt i analysen om Siba-Svensson.

Permalänk
Medlem

"Nykomlingen heter Pentium G2120 och är en dubbelkärnig variant i generation 22 nanometer"

Det var inte dåligt. 22 nanometer pentium!

Permalänk

Man får ju en AMD FX 6core för samma pris, scam.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, klarar den här slimmade GPU:n av att spela upp streamad HD-film under några år framöver eller måste man upp till en i3 om man vill titta på snygg TV/film i datorn de närmaste åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Man får ju en AMD FX 6core för samma pris, scam.

Med dubbla energiförbrukningen ja vilket kanske inte alltid lämpar sig så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vad tror ni, klarar den här slimmade GPU:n av att spela upp streamad HD-film under några år framöver eller måste man upp till en i3 om man vill titta på snygg TV/film i datorn de närmaste åren?

Det borde den klara. Farsans Pentium av förra generationen var det iaf inga problem att spela upp 1080p-film från fil (big buck bunny) samtidigt som Youtube fläskade på 1080p så den nu rådande TV-upplösningen är väl inga problem. Det enda att tänka på är väl att 24p inte får exakt rätt uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det borde den klara. Farsans Pentium av förra generationen var det iaf inga problem att spela upp 1080p-film från fil (big buck bunny) samtidigt som Youtube fläskade på 1080p så den nu rådande TV-upplösningen är väl inga problem. Det enda att tänka på är väl att 24p inte får exakt rätt uppdateringsfrekvens.

24p ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

1080p i uppdateringsfrekvens 23,976 Hz, biostandard

Edit: Glömde enheten..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Dessa Pentium G och i3 processorerna är så prisvärda. Fungerar riktigt bra även till spelburkar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem

Känns ju som man förlorar rätt mycket för en väldigt liten prisskillnad upp till 3220. Droppar den 1-2 hundra lappar till så är den ju däremot klart intressant för enklare maskiner på en stram budget

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Känns ju som man förlorar rätt mycket för en väldigt liten prisskillnad upp till 3220. Droppar den 1-2 hundra lappar till så är den ju däremot klart intressant för enklare maskiner på en stram budget

Hmm, känns som jag ockuperat tråden nästan..

Jag funderade likadant när jag byggde ihop farsans burk (sandy-generationen då), var helt inställd på i3 tills någon tipsade om att Pentium skulle räcka utmärkt. I små byggen är 2-300kr fortfarande skillnad nog att bry sig om och jag la totalt 2000kr + en gammal HDD vilket gjorde att priset minskade med 10% jämfört med en i3 och då var det ok. Dessutom mindre värmeutveckling vilket var viktigt i mini-itx-formatet. Nu har de samma TDP men jag kan nog sätta ganska mycket på att Pentiumen producerar mindre värme ändå.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Man får ju en AMD FX 6core för samma pris, scam.

Åh jösses. inte detta jävla tjat igen. Amd fx är strömslukande och har ingen integrerad grafikkrets. Det är strömsnåla cpu'er med integrerad grafikkrets som man vill ha till htpc's och kontorsdatorer, inga 6-kärniga strömslukande "monster".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Äntligen!

Dock en vecka försent för min del

Äntligen? Utan HT så luktar det Celeron i ny förpackning och dessa kan väl ändå ingen vilja ha?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Äntligen? Utan HT så luktar det Celeron i ny förpackning och dessa kan väl ändå ingen vilja ha?

Celeron? Det är ju ett eget varumärke som presterar under Pentium, men även Celeron är ganska bra kräm i för en klassisk HTPC (jämfört med Atom och Brazos då förstås), dock då med tillägget att diskret grafik kanske kan rekommenderas..

Edit: Enligt passmark drygt 3 gånger så kraftfull som E-450. Ja, jag vet, det är inte mycket att jämföra med men i smådatorsammanhang så kanske..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Äntligen? Utan HT så luktar det Celeron i ny förpackning och dessa kan väl ändå ingen vilja ha?

Hade väll räckt till en NAS/HTPC av lite enklare modell vilket ja byggt.
Men kanske inte till en spelburk.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Hade väll räckt till en NAS/HTPC av lite enklare modell vilket ja byggt.
Men kanske inte till en spelburk.

Ja man ska kanske inte döma G2120 på förhand men Intel + budget ger mig rysningar och påminer om sagt om Celeron som jag skyr som pesten. Anledningen är att låga kostnader lockar mer än att räkna på hur långsamma system påverkar produktiviteten och rätt vad det är så har man dessa slöa system i sin omgivning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Alla Ivy Bridge i3 börjar på siffran 3 (beteckningen) utom G2120 (som börjar på 2)
( Jag har aldrig förstått logiken bakom beteckningarna)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Tror som andra sagt att det kanske ær något før en NAS enhet. Borde ju ræcka och bli øver nær det gæller prestanda.
Bør ju gå att hitta moderkort med många SATA portar på också då.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....