Permalänk
Medlem

Funderingar CM HAF X

Hej,

Har haft mitt Fractal R3 ett tag nu och är sugen på något annat, dels för att få bättre luftflöde och temperaturer.
Speciellt inför kommande GTX680 SLI.

Som jag förstått det är CM HAF X ganska populärt. Och verkar ha väldigt bra luftflöde.
Nu till frågorna;

HAF X verkar inte vara ljuddämpat alls, vilket Fractal R3 är. Är det jättestor skillnad (o)ljud?
"luft tunneln med 120mm fläkten" som sitter innuti chassi för att kyla grafikkort extra mycket,
sitter enl. bilderna väldigt långt ner, och som jag förstår det ska jag använda dom 2 pcie platser högst upp på mitt mb (Sabertooth Z77).
Vilket i sin tur gör att luft tunneln max kommer vara användbart för 1 kort, synpunkter runt detta?
Eller är det lika bra att skippa den helt då?

Skulle gärna uppskatta lite input från er som kör med HAF X

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk

Är nöjd rent överlag med mitt Haf X, dock är det som du nämner inte ljudisolerat men tycker inte att 240mm snurrar så fort för att ge ett irriterande ljud men det låter säkerligen mer än ditt nuvarande!
Det jag kan ge minus till är att dem så kallade dammfilter som följer med är HELT värdelösa och man får således göra egna om man inte vill ha damm i hela burken, blev grymt besviken på det.

Den luft tunneln du pratar om sitter vid HDD:s kabinett översta kant och ner ca 15 cm, om du förstår mig rätt. Sen om den är en bra lösning går bara att diskutera om, tycker dock att den inte tillför något mer än ett fäste till 120mm fläkten.

Följer även med något annat smäck till PCIe platsen, också något liknande luft tunnel som man fäster via framför GPU (till synes ut mot plexit, ser för övrigt för j*vligt ut) och skall tydligen ge bättre luftström till GPU men att man då behöver en fläkt med mått 60x60x20 (har jag för mig) och den var inte lätt att få tag i och den tillförde INGENTING mer än otroligt irriterande ljud, vilket man förväntar sig av en 60mm fläkt.

Utöver dem sakerna, bra chassi och stort med goda expansions möjligheter samt tillgång till snygg kabeldragning.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar Stoffe_89,

Upplevde du någon förbättring kylningsmässigt mot ditt gamla chassi?

Visa signatur

| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av daycen:

"luft tunneln med 120mm fläkten" som sitter innuti chassi för att kyla grafikkort extra mycket,
sitter enl. bilderna väldigt långt ner, och som jag förstår det ska jag använda dom 2 pcie platser högst upp på mitt mb (Sabertooth Z77).
Vilket i sin tur gör att luft tunneln max kommer vara användbart för 1 kort, synpunkter runt detta?
Eller är det lika bra att skippa den helt då?

Skulle gärna uppskatta lite input från er som kör med HAF X

Du kan flytta airducten i höjdled, så det bör inte bli några problem. Jag har dock valt att skippa den helt, då jag inte anser att den fyller någon funktion, utan bara är ivägen när man ska ta ut grafikkortet eller något annat.

Jag har haft totalt två HAF X (skickade in det första på garanti och fick ett nytt), och båda har lidit av att vinkeln mellan moderkortsplåt och baksida (där PCI-plåtarna sitter) INTE är 90°, utan något större. Detta gör att det är omöjligt att skruva fast grafikkort och andra expansionskort utan att antingen dra sönder moderkortet eller dra ut kortet ur PCI(e)-slotten. Jag har löst det genom att sätta metallbrickor på de moderkortsdistanser som sitter längst till höger, så att moderkortet sitter något snett i förhållande till moderkortsplåten, men rakt i förhållande till baksidan. Det syns inte att moderkortet sitter snett.

Förutom det är det ett mycket bra chassi. Det låter nog mer än ett R3, men inte våldsamt. Köp en fläktkontroller så att du kan stänga av fläktarna, och se till att inte använda ett 7970 med referenskylare.

USB 3.0-portarna på framsidan kan anslutas antingen till externa portar på baksidan eller, via medföljande adapter, till intern kontakt på moderkortet, om en sådan finns.

Det är tillräckligt med utrymme bakom moderkortsplåten för att få till snygg kabeldragning. Sidan stängs som en dörr, och trycker därmed in eventuella utstickande kablar. Enormt mycket bättre än att skjuta fast sidan parallellt med moderkortet!

5,25"- och 3,5"-platser har bra och enkla "tool free" fästen, förutom om du monterar 3,5"-diskar. Det är ganska trögt att få fast disken i släden, och framförallt få ut den. Men det går. Hotswap-bayarna på framsidan är lättanvända och fungerar bra, och kan lätt plockas bort för att få en eller två extra 5,25"-platser om man så önskar. Jag har en låda i den ena, som jag förvarar datorskruvar i. Rekommenderas!

Medföljande fläktfilter är ganska grovmaskiga och inte helt dammtäta. Vill du ha dammfritt i datorn är det antingen Sarita eller något annat som gäller.

Jag rekommenderar att du köper minst 2 st Cooler Master Megaflow 200mm LED Red och sätter i taket, alternativt också en i sidan om du vill. Det ser rent ut sagt förjävla snyggt ut i mörker. (Fläkten i fronten är ju röd, så det ska vara röda i taket också. Jag hade blåa först, men det var inte snyggt.)

Slutsats: Om du är beredd att ta risken att få göra ovanstående fix med moderkortet är det ett mycket bra och extremt prisvärt chassi!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hej igen.

Hade ett CM Cosmos innan så det vill jag nog påstå att jag gjorde, det som jag gillade mest var ändå arbetsytorna, mycket lätt arbetat i och med att det är så pass stort som det ändå är men bättre genomflöde på luften blev dock har jag inga referens temperaturer att gå efter, kollade aldrig det

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Du kan flytta airducten i höjdled, så det bör inte bli några problem. Jag har dock valt att skippa den helt, då jag inte anser att den fyller någon funktion, utan bara är ivägen när man ska ta ut grafikkortet eller något annat.

Jag har haft totalt två HAF X (skickade in det första på garanti och fick ett nytt), och båda har lidit av att vinkeln mellan moderkortsplåt och baksida (där PCI-plåtarna sitter) INTE är 90°, utan något större. Detta gör att det är omöjligt att skruva fast grafikkort och andra expansionskort utan att antingen dra sönder moderkortet eller dra ut kortet ur PCI(e)-slotten. Jag har löst det genom att sätta metallbrickor på de moderkortsdistanser som sitter längst till höger, så att moderkortet sitter något snett i förhållande till moderkortsplåten, men rakt i förhållande till baksidan. Det syns inte att moderkortet sitter snett.

Förutom det är det ett mycket bra chassi. Det låter nog mer än ett R3, men inte våldsamt. Köp en fläktkontroller så att du kan stänga av fläktarna, och se till att inte använda ett 7970 med referenskylare.

USB 3.0-portarna på framsidan kan anslutas antingen till externa portar på baksidan eller, via medföljande adapter, till intern kontakt på moderkortet, om en sådan finns.

Det är tillräckligt med utrymme bakom moderkortsplåten för att få till snygg kabeldragning. Sidan stängs som en dörr, och trycker därmed in eventuella utstickande kablar. Enormt mycket bättre än att skjuta fast sidan parallellt med moderkortet!

5,25"- och 3,5"-platser har bra och enkla "tool free" fästen, förutom om du monterar 3,5"-diskar. Det är ganska trögt att få fast disken i släden, och framförallt få ut den. Men det går. Hotswap-bayarna på framsidan är lättanvända och fungerar bra, och kan lätt plockas bort för att få en eller två extra 5,25"-platser om man så önskar. Jag har en låda i den ena, som jag förvarar datorskruvar i. Rekommenderas!

Medföljande fläktfilter är ganska grovmaskiga och inte helt dammtäta. Vill du ha dammfritt i datorn är det antingen Sarita eller något annat som gäller.

Jag rekommenderar att du köper minst 2 st Cooler Master Megaflow 200mm LED Red och sätter i taket, alternativt också en i sidan om du vill. Det ser rent ut sagt förjävla snyggt ut i mörker. (Fläkten i fronten är ju röd, så det ska vara röda i taket också. Jag hade blåa först, men det var inte snyggt.)

Slutsats: Om du är beredd att ta risken att få göra ovanstående fix med moderkortet är det ett mycket bra och extremt prisvärt chassi!

Jag måste säga att det problemet har jag inte upplevt, alt. inte tittat efter! Har ett Asus 580 DCII vilket är stort kort och om jag förstår dig rätt så ska bakplåten svikta på GPU alt åka ur PCI-e sloten på moderkortet?

Om det händer så tror jag inte att jag lider av det problemet, måste kolla direkt när jag kommer hem efter jobbet

Till TS, sorry om det blev lite OT! :/

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stoffe_89:

Jag måste säga att det problemet har jag inte upplevt, alt. inte tittat efter! Har ett Asus 580 DCII vilket är stort kort och om jag förstår dig rätt så ska bakplåten svikta på GPU alt åka ur PCI-e sloten på moderkortet?

Om det händer så tror jag inte att jag lider av det problemet, måste kolla direkt när jag kommer hem efter jobbet

Till TS, sorry om det blev lite OT! :/

Nja, för mig är det så här:
- Om jag trycker i kortet helt och hållet i slotten hamnar PCI-plåtens skruvhål flera millimeter ifrån chassits motsvarande skruvhål, och det blir helt omöjligt att skruva fast kortet.
- Om jag gör så att skruvhålen "linear up" åker kortet helt eller delvis ur slotten. Har man slagit till den lilla spärren som finns på PCIe-slottar drar man troligen sönder slotten eller hela moderkortet.

Storleken på kortet har ingen betydelse. Det är likadant med mitt ljudkort och ett annat litet expansionskort jag har. Fast de är x1, så de kan inte låsas fast i slotten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alla medkommande fläktar är tysta och chassit är solitt byggt så resonans/vibrationsljud är en icke fråga.Som jag ser det är det ett tyst chassi. Men lägger man högljudd grafik in i det hela så blir det hela mer högljutt.

Men även dämpade chassin har endast begränsad förmåga att dämpa bort högljudda källor.

För mig är dammfiltren dugliga. Visst efter en längre tidsperiod (3 månader) så byggs det upp ett tunt finkornigt lager av damm. Det blåser jag bort, är lite nyfiken däremot, riktigt finmaskig filtrering, hämmar inte det luftflödet?

120mm fläkten du talar om är rätt menlös. Skulle helt skippa den där gpuhållardelen. Du har en massiv sidofläkt som hinkar luft mot grafiken, det räcker bra.

Permalänk
Medlem

har samma problem med mitt chassi. dedär med pci platserna, dock gick mitt grafikkort i om jag forserade det mot pci portarna, ganska jobbigt, men de gick

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Sidofläkten saknar dammfilter av någon anledning. Och så finns det inte heller något dammfilter i botten där nätaggregatet är.
Själv fixade jag dammfilter till sidofläkten av något Sarita liknande material. Och jag skulle inte säga att det tar bort så mycket av luftflödet, däremot så håller det damm borta riktigt bra.
Dammfiltret till fläkten framtill verkar funka riktigt bra.

Man ser att det är lite damm på komponenterna. Men då har jag också haft chassit i nio månader, och runt halva tiden utan ''dammfilter'' till sidofläkten.

Och när ni skriver om att grafikkortet inte vill gå att skruva fast i chassit så vill jag minnas att jag hade något liknande problem också när jag monterade ihop min dator. Minns inte hur jag löste det, men antar att det var med lite ''våld'...

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Alltså det där med vinkeln mellan moderkort - bakplåt, låter lite oroväckande. Och vidare att man inte får med damskydd till alla fläktar heller. Nu är det dock inte standard HAF X jag är sugen på, utan Nvidia Edition. Kanske gjort förbättringar i den versionen?

Jag vet att HAF är ett fulltower, med är det typ JÄTTEMYCKET större än ett Fractal R3?. Om så är fallet måste jag nog starta en förhandling med chefen här hemma ;).

Men tack för all input! Riktigt kul att folk är så hjälpsamma!
Tummen upp för er.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag köpte mitt för inte så länge sen o ska säga de att jag har bra damfilter på alla mina insugsfläktar (inkl sidofläkten)

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Efter mycket velande hit och dit slog jag till på ett HAF X Nvidia Edition.
Jag kommer garanterat bli nöjd. Är det någon här som utav en ren tillfällighet har ett
Nvidia Edition och kan kommentera om man det följer med fläktfilter till alla fläktar?
Om inte - hittade jag detta kit: "DEMCi Flex CoolerMaster HAF X Filter Kit"

Någon som har erfarenhet av detta kit, samt går det att köpa i Sverige?

Visa signatur