Intel klara med Android 4.1 "Jelly Bean" för x86 och Medfield

Permalänk
Melding Plague

Intel klara med Android 4.1 "Jelly Bean" för x86 och Medfield

Operativsystemet Android kan inte bara användas i mobiltelefoner och surfplattor med ARM-arkitektur. Intel tar nu den senaste versionen till Medfield och x86.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel processorer i mobiltelefoner, ja tack.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Inte intressant...

Vad skall man med X86 i en telefon? Den kommer säkerligen vara för klen för windows och antagligen sluka mer ström än en ARM...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Innebär detta att vi kan få se Intels processorer i mobila enheter snart, eller har jag missuppfattat?
Edit: Oj, jag var inte snabb nog med att kommentera. Det var på det viset, ja. Låter spännande.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jahapp, när kommer den första hemsnickrade Ouya:n då?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Inte intressant...

Vad skall man med X86 i en telefon? Den kommer säkerligen vara för klen för windows och antagligen sluka mer ström än en ARM...

Om man vill ha låg batteritid och man inte orkar utveckla för ARM äru ju såklart bra?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevligt, kan vara intressant för att köra en androidbaserad liten burk till tv'n med lite appar som youtube, xbmc, fb, twitter osv på

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog så är Bootloadern låst på denna telefonen, annars hade jag varit ganska intresserad.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Intel skryter med sin överlägsna tillverkningsteknik (och det har de all anledning att göra, de är ju långt förre alla andra på den fronten). Men läser man mellan raderna så ser jag det som att de erkänner att x86 är en sämre arkitektur för strömsnåla enheter, eftersom de _behöver_ sin överlägsna tillverkningsteknik för att slå ARM.

Jag tycker att det är trevligt att ARM får konkurrens på området, med tanke på att de nu har t.o.m större marknadsandel än vad Intel har på persondatormarknaden. Men jag hoppas att ARM behåller större delen av marknaden, eftersom de i mina ögon har långt större potential i längden än av den uråldriga x86 har. Dessutom har ARM en betydligt trevligare affärsmodell än vad Intel har.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på det gamla slaget mellan Risc och Cisc på 90 talet. Risc skulle vara så överlägset med sitt enklare och ofta snabbare sätt slutföra beräkningarna på. Idag vet vi att cisc gick vinnande ur den kampen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den artonde smäller det?

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Intel skryter med sin överlägsna tillverkningsteknik (och det har de all anledning att göra, de är ju långt förre alla andra på den fronten). Men läser man mellan raderna så ser jag det som att de erkänner att x86 är en sämre arkitektur för strömsnåla enheter, eftersom de _behöver_ sin överlägsna tillverkningsteknik för att slå ARM.

Jag tycker att det är trevligt att ARM får konkurrens på området, med tanke på att de nu har t.o.m större marknadsandel än vad Intel har på persondatormarknaden. Men jag hoppas att ARM behåller större delen av marknaden, eftersom de i mina ögon har långt större potential i längden än av den uråldriga x86 har. Dessutom har ARM en betydligt trevligare affärsmodell än vad Intel har.

Ett läsvärt citat från Paul Otellini angående detta:

Skrivet av PC World:

PCW: Intel has been faulted for not being as power-efficient as others. Do you agree with that? If so, how did Intel get behind the eight ball in that race?

Paul Otellini: We didn't aim at it. There's nothing magic here, and the ARM guys have to live under the same laws of physics that we do. We just have not aimed at the smartphone market with Intel architecture until very recently. It takes three or four years to get chips done; and now you're starting to see those roll out, and we've got a wonderful road map moving forward.

At the end of the day, the best transistor will deliver the best optimized performance for phones. It's nothing inherent in the Intel architecture—or in the ARM architecture, for that matter—that makes them more power efficient or makes us less power efficient. It's the way you design the system.

Permalänk
Avstängd

Grymt att Android är open source, då kan Intel själva utveckla Android för x86 istället för att förlita sig på Google.

Open source FTW! _/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rawet:

Om man vill ha låg batteritid och man inte orkar utveckla för ARM äru ju såklart bra?

Enligt det test som AnandTech gjorde så är strömförbrukningen på Medfield (x86 baserat SoC för mobiler) likvärdig med ARM-telefoner

De som testat Medfield baserade Android-telefoner har noterat att de känns väldigt snabbare på just surf och tittar man på AnandTechs test igen så finns en förklaring

och detta resultat blir ännu mer imponerande när man inser att Medfield kör Android 2.3 här medan t.ex. HTC One X kör Android 4.0 som definitivt har bättre JS prestanda än 2.3 givet samma HW.

Och för att göra allt än mer imponerande så ska man inse att SoC i HTC One X kör på 28nm medan SoC i Xolo kör på 32nm, så Atom SoC:et har här nackdel av en sämre process.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha android för x64. Dualboota med windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Inte intressant...

Vad skall man med X86 i en telefon? Den kommer säkerligen vara för klen för windows och antagligen sluka mer ström än en ARM...

Med Intels enorma forskningsanslag så kommer det helt säkert gå undan. Speciellt nu i början, detta som kommer nu är i princip grundnivån, kan nog räkna med stora framsteg närmaste åren för mobila Intel-processorer. Se på tillverkningstekniken, redan 14 nm om några år, vem matchar det?

Nuvarande Ivy Bridge mobila 17 W. Nästa generation om ett år ner till 10 W. Tänk sen några år vidare fram.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt det test som AnandTech gjorde så är strömförbrukningen på Medfield (x86 baserat SoC för mobiler) likvärdig med ARM-telefoner
http://images.anandtech.com/graphs/graph5770/45987.png

De som testat Medfield baserade Android-telefoner har noterat att de känns väldigt snabbare på just surf och tittar man på AnandTechs test igen så finns en förklaring
http://images.anandtech.com/graphs/graph5770/45974.png

och detta resultat blir ännu mer imponerande när man inser att Medfield kör Android 2.3 här medan t.ex. HTC One X kör Android 4.0 som definitivt har bättre JS prestanda än 2.3 givet samma HW.

Och för att göra allt än mer imponerande så ska man inse att SoC i HTC One X kör på 28nm medan SoC i Xolo kör på 32nm, så Atom SoC:et har här nackdel av en sämre process.

Med en xoom(tegra 2) och Jelly Bean får jag 1233 ms i sunspider, undrar hur medfield skulle hävda sig med 4.1....

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

trevligt! hoppas bara någon hittar ett bra sätt att få in det i pc datorer, tänk dig en htpc med android!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sassa46:

trevligt! hoppas bara någon hittar ett bra sätt att få in det i pc datorer, tänk dig en htpc med android!

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som http://www.android-x86.org/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

oj, det hade jag missat, tack!

Permalänk
Medlem

Har funnits android för x86 ett bra tag.

http://www.android-x86.org/

Permalänk
Medlem

Acer 250 Notebook

Skrivet av Beltet:

Skulle vilja ha android för x64. Dualboota med windows

Jag vill köra droid 4 på min ttötta notebook.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Åsikter har vi alla, men när ni framför dessa så får ni kombinera dem med någon form av argument för att de ska tillföra diskussionen något. Och kom ihåg att hålla er on-topic så att ämnet kan behandlas i frid och fröjd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant den 18:e!

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme