Microsoft Windows 8 är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ogillade XP... tills jag fick reda på att man kan få bort hippie-looken och få tillbaka den klassiska startmenyn.

Vista var ett skämt, så den versionen skippade jag helt.

Jag ogillade Windows 7, tills jag fick reda på att "Aero" gick att ta bort och man kunde få tillbaka den klassiska grå looken som jag trivs med.

Jag kommer att hata Windows 8, tills Microsoft fixar så att man kan slippa Metro helt och få tillbaka startmenyn och den grå looken... Men om det inte händer så skippar jag nog Windows 8 och hoppas att Windows 9 låter desktop vara desktop.

Jag antar att jag är en sådan där konservativ typ. Men du får gärna gilla Windows 8 om du vill. Det stör ju inte mig på något sätt

Man får såklart ogilla saker, men det är skillnad på gnäll och saklig kritik.

Permalänk
Medlem

Någon som kör Windows 8 och som har testat det här?
http://techmell.com/how-to/disable-metro-ui-windows-8/

Om Metro går att avaktivera så kan jag tänka mig att uppgradera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det blir Sjuan tills det slutar stödjas sen får man se om det finns en vettig Windows version då annars får man hoppas det finns många spel till Linux så man kan byta över dit.

Permalänk

Har precis laddat ner en uppdatering till Win 8. Skall bli roligt att prova. Tyvärr har jag inte touch på laptoppen men det kommer flera nya tillbehör som skall göra arbetet lättare i 8an.
Har ni sett Leap motions teknik? Styra Windows 8 med den på en stationär skulle vara intressant! Hoppas stöd kommer snart.

Permalänk
Medlem

Köpte precis Windows 7 jag efter att ha suttit på en RTM som aldrig expirade. Det nya XP't, kommer att hålla i en 5-6 år till. Windows 8 är sämre på allt och har en extremt ful och oanvändbar UI. Det är inte värt pengarna eftersom det inte finns något nytt eller bättre med windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Man får såklart ogilla saker, men det är skillnad på gnäll och saklig kritik.

Stormen av "gnäll" som tillkommit kunde lätt ha undvikits genom att ge folk valfriheten... Så har de altid gjort innan. "Program manager" fanns till exempel kvar i alla 9x versioner för de som inte tålde startmenyn, som var ett helt nytt sätt att arbeta och ovant för många, så det är inte det at de inte kan, det är det att de inte vill.

Skrivet av SnowJim:

Vad är problemet? Det är ju precis så det funkar i Windows 8? "Windows knappen" + Skriva in vad du ska köra. Detta kommer öppna "start menyn" och en snabb sökning kommer poppa upp på de bokstäver du skriver och sen är det bara till att köra applikationen som dyker upp. Svårt? För många klick?

Det känns fel för att du inte är van vid det, om du tänker efter så spelar det egentlgien ingen roll alls. När du ska in i startmenyn så är du fokuserad på just start menyn och då är inget annat intressant, varför då inte lägga den över hela skärmen och visa fler applikationer på en gång?

Vilka färger får du väll själv sätta? Och de behöver som sagt inte köra metro apparna alls och då får du inte den där skrikande färgerna som vissa av metro apparna har.

Start menyn har förvisso "Metro" look men på en desktop datorn jobbar man med den på mer eller mindre samma vis som med gamla "Start menyn". På en platta blir dock startmenyn det centrala och där är troligen också metro apparna av större intresse.

Nej, det är inte samma. Ska man komma åt inställningar måste man t. ex trycka Windowstangenten+W. I windows 7 räcker det med Windowstangenten och sedan skriva vad man vill åt.

Jag har använt Windows 8 på jobbet sedan Consumer preview och jag är väl hyffsat "van" med att tappa fokus och bli förvirrad så fort man ska göra något som kräver "startmenyn", men det känns som en ortolig lättnad när jag går tillbaka till Windows 7, så jag vet inte om det har med ovana att göra. Jag tappar fokus när färger och så vidare totalt byts ut sådär... Det är svårt att vänja sig vid för så har aldrig en "meny" betett sig innan.

Färgerna kan man påverka, men inte att de byts helt från desktop, så det är endå störande tycker jag.

Som sagt så är Metro säkert jättesmidigt på plattor.. Men tänk istället om Google bestämde sig för att implementera något som liknade startmenyn i nästa Androoidversion... Skulle du tycka det var optimalt, och att alla som eventuellt inte skulle trivas med det är gnällspikar som gapar bara för att de inte vant sig än, eller skulle du tycka att de valt fel väg att gå?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fortfarande för dyrt.

Ubuntu blir bra.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att det i de flesta fall går åt fler knapptryckningar för att göra samma sak. Jag föredrar att trycka Windowstangenten och sedan skriva in vad jag vill ha, oavsett om det är program, inställningar, eller vad som. Med metro har de segmenterat det så det blir extraarbete, och det tycker jag är jobbigt.

Dessutom lägger sig den nya "startmenyn" som en stor blaffa över hela skärmen när man skall använda den. Det känns som om man har klickat på något av misstag. Dessutom har de ju inte direkt varit diskreta med färgvalen utan det är hela paletten på en gång, på hela skärmen.

Enhetligt system kunde de lika gärna uppnått om Metro fått vara en "app" på desktopversionen och inte tvärt om. Metro är nice på tablets, det håller jag med om. Men jag tycker inte det är optimalt att jobba med på Desktop.

Jag tycker inte att Windows 8 överlag är sämre. Som du säger finns det en hel del förbättringar, och det gillar jag. Men jag vill inte ha Metro och jag vill ha tillbaka startmenyn, i övrigt är det inget fel på Windows 8.

Windowstangent sedan skriva in vad man vill åt fungerar precis lika bra (snarare bättre) i win8. Sen att man inte vill ha upp det stora gränsnittet kan jag väl förstå. Går hursomhelst ruggigt snabbt när man gör det och då tycker jag inte det gör något. Bara förbättringar gentemot 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stormen av "gnäll" som tillkommit kunde lätt ha undvikits genom att ge folk valfriheten... Så har de altid gjort innan. "Program manager" fanns till exempel kvar i alla 9x versioner för de som inte tålde startmenyn, som var ett helt nytt sätt att arbeta och ovant för många, så det är inte det at de inte kan, det är det att de inte vill.

Jag tror att linux tillåter den typen av valfrihet du är ute efter, dock så har linux inte haft så många användare i relation till de större os. Så varför ska microsoft anamma linuxs strategi? Finns det något vettigt med det överhuvudtaget. Och synpunkterna om att låta användare ha stor valfrihet i hur hen ska använda programmet låter trevligt men lär kosta utvecklarna.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

för dyrt

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag tror att linux tillåter den typen av valfrihet du är ute efter, dock så har linux inte haft så många användare i relation till de större os. Så varför ska microsoft anamma linuxs strategi? Finns det något vettigt med det överhuvudtaget. Och synpunkterna om att låta användare ha stor valfrihet i hur hen ska använda programmet låter trevligt men lär kosta utvecklarna.

Jag kör redan dualboot med Kubuntu, men som du vet så är inte hård och mjukvarutstödet samma på långa vägar än, tyvärr. Men det kanske kommer.

Som jag skrev så har Microsoft aldrig haft problem med valfrihet tidigare. Man har kunnat slippa startmenyn, Aero, Gadgets, och andra "dumheter" de hittat på, om man nu tyckte att startmenyn var en dumhet jämfört med program manager.

Men grejen är väl att de vill in på surfplattemarknaden då det segmentet växer, och det förstår jag. Däremot begriper jag inte hur du resonerar när du säger att valfriheten kostar... Koden för startmenyn fanns ju redan där, och det har sannorlikt kostat dem en hel del i negativ publicitet, och det är många som avvaktar med uppgradering just på grund av det. Så om det är kostnader de är bekymrade över hade de gjort bäst i att låta folk behålla möjligheten till startmenyn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft skrattar hela vägen till banken.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är synd att de tagit bort valfriheten. Jag inser att det finns många som gillar Metro och inte kommer sakna startmenyn, men vi är en ganska stor skara som tycker att de borde ge oss valfriheten. Det hindrar ju inte att folk använder Metro, menar jag... Så jag avvaktar och kör vidare på 7an, men det grämer mig då jag gillar allt, förutom just då att metro inte går att välja bort och att startmenyn är borttagen. Tredjepartsalternativen känns inte tillräckligt robusta i dagsläget.

Jag vill inte va otrevlig eller så men du kanske borde testa Windows 8 tillsammans med Stardocks nya startmeny eller varför inte ladda ned en helt kostnadsfri (öppen källkod/ fullt laglig - enligt §7) startmeny med diverse sökfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Någon som kör Windows 8 och som har testat det här?
http://techmell.com/how-to/disable-metro-ui-windows-8/

Om Metro går att avaktivera så kan jag tänka mig att uppgradera.

Det känns lite som metoden som användes i consumer preview men artikeln är skriven inte allt för länge sedan. Skulle gärna vilja veta det också.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ska prova merga det fina från W8 med mitt W7 desktop.. som jag tycker det borde varit på datorer !

http://mosaicproject.codeplex.com/

Åker in ikväll

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag vill inte va otrevlig eller så men du kanske borde testa Windows 8 tillsammans med Stardocks nya startmeny eller varför inte ladda ned en helt kostnadsfri (öppen källkod/ fullt laglig - enligt §7) startmeny med diverse sökfunktioner.

Inte för att jag förväntar mig att du ska sitta och läsa alla mina tidigare inlägg i tråden, men jag har redan påpekat att jag testat Classic shell, och att jag inte tycker att deras startmenyklon känns mogen i dagsläget, men kanske i framtiden...

Visa signatur

Permalänk

Finns inte på MSNDNAA än, kanske testar när det åker upp

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Dumheter.
Jag gillar verkligen all teknisk utveckling och gillar att prova allt nytt.
Jag har inte alls provat Win 8 än, men innan/om jag köper så vill jag ju gärna se att det faktiskt är en förbättring jämfört med det gamla.
För pekplattor så kan jag se att användargränssnittet kan ha sin charm och förbättra användarvänligheten, men för PC så ser startskärmen snarare ut att vara ett hinder.
Men jag sågar ingenting definitivt utan att ha testat, men jag har helt enkelt inte sett något som får mig att tänka "wow, vilken förbättring mot Win 7".
Jag är dock öppen för att ändra mig om någon har några konkreta argument här.

Då är det dags att pröva det tycker jag... För du kan väl inte veta hur det känns att jobba med det före du lagt av ett par 100timmar på det.
Jag håller förvisso med dig om att startskärmen är ett skämt och en skandal att man inte kan välja vilken "start-menny" du vill använda dig av, men som sagt tidigare så måste man ändå pröva innan man kan säga med säkerhet att man inte gillar det.
Det här med TRO lämnar vi till flummarna i kyrkan..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Jag saknar valfriheten, så nej tack. Vill jag ha Apple's affärssmodell köper jag något från mästarna inom området istället, inte ett sent uppvaknat Microsoft.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Finns inte på MSNDNAA än, kanske testar när det åker upp

Men det finns på dreamspark, drog ned fyra licenser häromdagen, ska hämta ut min nya SSD och sen installera vid tillfälle. Skapade konto via pellesoft.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Då är det dags att pröva det tycker jag... För du kan väl inte veta hur det känns att jobba med det före du lagt av ett par 100timmar på det.
Jag håller förvisso med dig om att startskärmen är ett skämt och en skandal att man inte kan välja vilken "start-menny" du vill använda dig av, men som sagt tidigare så måste man ändå pröva innan man kan säga med säkerhet att man inte gillar det.
Det här med TRO lämnar vi till flummarna i kyrkan..

Säg att du är ute och går och sen upptäcker en stor vägg mitt i vägen. Enligt ditt resonemang så väljer du då att gå rakt in i väggen, medans andra med vett i huvudet undviker den genom att gå runt.

Det är mao ganska lätt att se hur ett stort hinder Windows 8 är. Jag såg det både innan och efter jag testade det, och JesperT har all rätt i vad han säger.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem

Om man har Windows Vista på en laptop och köper uppgraderingen via den, kan man då använda den Win8 licensen på en annan dator istället om man inte använder den på laptopen?

Permalänk
Medlem

Sugen att lägga 149 på att få w8 till min laptop, men osäker.

Kan jag använda nyckeln till w7 igen om jag inte klarar metro?

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

Alla ni som inte tänkt uppdatera, kommer ni stanna på Windows 7 för alltid? Metro är här för att stanna, det finns i Windows 8 och kommer finnas i Windows 9. Lika bra att uppdatera och modda bort metro om man tycker det är så jobbigt (har alla ni som klagar ens testat det??)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Men det finns på dreamspark, drog ned fyra licenser häromdagen, ska hämta ut min nya SSD och sen installera vid tillfälle. Skapade konto via pellesoft.

Hämtade ner och installerade för drygt 1-2 månader sen, riktig pro variant alltså, så den har allt funnits ett tag.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag har varit en stor skeptiker till W8. Men efter att ha kört det ett tag tycker jag att det är riktigt bra faktiskt. Lite ovant i början men när man vant sig och lärt sig alla snabbkommandon vill inte jag tillbaks till 7an.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du menar väl, nästan lika bra som Vista efter kraftigt moddande, Vista är en dröm att använda jämfört med Windows 8.
Men Windows 7 är en hel del bättre än Vista, och vad som helst är bättre än Windows 8.

Vet du vad du behöver inte köra det, det är inget tvång. Men om man nu tycker att det Windows 8 är det värsta som hänt i fredstid varför då lägga ner så mycket tid på att diskutera det, är det inte bättre att bara ignorera det och låta det dö i fred (om man nu tror det kommer hända)?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag hade uppgraderat till Windows 8 utan att tveka om det inte varit för en liten sak.
Ifall jag vill spela på den ena skärmen och kolla på youtube/film på den andra så får youtube/filmen jätte låg fps.
Sjukt irriterade ifall man använder den funktionen ofta, metro gillar jag inte men det är en sak man vänjer sig vid

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobijjah:

Säg att du är ute och går och sen upptäcker en stor vägg mitt i vägen. Enligt ditt resonemang så väljer du då att gå rakt in i väggen, medans andra med vett i huvudet undviker den genom att gå runt.

Det är mao ganska lätt att se hur ett stort hinder Windows 8 är. Jag såg det både innan och efter jag testade det, och JesperT har all rätt i vad han säger.

Haha roligt skämt, hoppas du inte jobbar på en ITavdelning om du är så rädd för att pröva på nyheter...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

Alla ni som inte tänkt uppdatera, kommer ni stanna på Windows 7 för alltid? Metro är här för att stanna, det finns i Windows 8 och kommer finnas i Windows 9. Lika bra att uppdatera och modda bort metro om man tycker det är så jobbigt (har alla ni som klagar ens testat det??)

Jag har testat. Jag har kört windows 8 på jobbet sedan consumer preview do det ingår i min yrkesroll att utvärdera nya produkter. Jag vet att det finns Classic shell, men jag har undvikit det för att ge Metro en ärlig chans, med jag har helt enkelt inte förstått nyttan med det på en desktop. Ingenting är snabbare eller smidigare. Det slutar väl med att man får löpa en "touch-platta" som man kopplar till usb. Det skulle inte förvåna mig om det redan finns, eller är under utveckling.

Jag har inget emot övriga funktioner i Windows 8, det är mycket som har förbättrats, men startmenyn är en dealbreaker för mig.

Det känns som om de har byggt världens snyggaste, snabbaste, säkraste bil... Med fyrkantiga hjul.

Visa signatur