Boeing genomför lyckad provflygning av datordödande missil

Permalänk
Medlem

Borde inte skärmen närmst till höger också vara helt död? Det är väl ändå ett litet microchip som visar meddelandet "inget signal hittad"?

Permalänk
Medlem
Citat:

"... utan att förstöra infrastruktur och riskera människoliv..."

"... och var enligt Boeing såpass lyckad att till och med kamerorna som skulle fånga händelsen slogs ut på kuppen..."

Låter ju som att dom inte garantera att inte Allt inom målområdet slås ut. Fast dom kanske jämnför med atombomber eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Ja! Det är roligt att köpa ny dator, där slog du huvudet på spiken!

Hehe. True dat!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Hmm kanske den kan slå ut en bil också med tanke på all elektronik i nyare modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Eftersom vi inte vet den exakta tekonologin involverad så vet man ju inte, men det lär ju kunna skydda ändå. Annars kan man ju sitta i en blybunker.
Men om det är för privat bruk.. Såå aa om the shit hits the fan och våran civilisation drabbas av ett stort domedagskrig - då kanske man inte har tid å sitta vid datorn x)

Bly? Förstår inte fascinationen av bly som många skriver i detta sammanhang.

Absolut bästa sättet att skydda sig mot alla typer av sådan här attacker är annars u-båt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eggfarfar:

Vad händer när dessa vapen hamnar i fel händer? Allt drivs av datorer idag, banker tex. Kan sätta igång ett helvetes kaos om dessa riktas på rätt ställen..

Det blir Jessica Abla och Dark Angel av alltihop.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

I och för sig har man kunnat göra detta tidigare också med en atombomb på hög höjd (typ en bit upp i rymden) men då hade det slagit ut ett stort område. Det nya är väl att man kan rikta det mera lokalt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Bly? Förstår inte fascinationen av bly som många skriver i detta sammanhang.

Absolut bästa sättet att skydda sig mot alla typer av sådan här attacker är annars u-båt.

Bly används mycket vid kärnkraftverken, varför? För det är väldigt svårigenomträngligt för radioaktiva vågor och elektrisa luftvågor. Den stoppar typ allt, mer eller mindre.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Borde inte skärmen närmst till höger också vara helt död? Det är väl ändå ett litet microchip som visar meddelandet "inget signal hittad"?

MM lite skumt. Kanske var en "extra" skyddad skärm. Kan ju vara så att den stod i skydd av datorchassit eller tur/fejk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

De är illa ute om de skjuter sönder min dator med en sådan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Det beror på effekten...

Halvledare som utsätts för EMP förstörs direkt eftersom balansen mellan elektroner i de dopade N och P-materialen jämnas ut. Utan balans, ingen funktion och det blir elektronisk kortslutning med permanenta skador som följd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Bly används mycket vid kärnkraftverken, varför? För det är väldigt svårigenomträngligt för radioaktiva vågor och elektrisa luftvågor. Den stoppar typ allt, mer eller mindre.

Vad jag fick lära mig under militärtjänstgörningen var att bly inte hjälper emot själva EMP utan endast emot radioaktiviteten. Fick även lära oss att det finns inget effektivt sätt att absorbera EMP så som man kan med bly och radioaktivitet, man är tvungen att leda bort den. Där av att man använder kopparnät som är jordat, kopparen absorberar inte utan leder helt enkelt pulsen vidare.

Nu var detta i och för sig över 20 år sedan men att det skulle ha förändrats så grundläggande under tiden har jag svårt att tro.

Permalänk
Medlem

Tänka sig 10 000 nerdragar på Dreamhack om nåt sånt sker hos dem.

Permalänk
Medlem

hmm, därför västtrafik alltid är sena hela tiden....

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hypno-Toad:

hmm, därför västtrafik alltid är sena hela tiden....

väntade 20 min på 5:an igår, men har ju varit med om värre =)..... love it

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Vad jag fick lära mig under militärtjänstgörningen var att bly inte hjälper emot själva EMP utan endast emot radioaktiviteten. Fick även lära oss att det finns inget effektivt sätt att absorbera EMP så som man kan med bly och radioaktivitet, man är tvungen att leda bort den. Där av att man använder kopparnät som är jordat, kopparen absorberar inte utan leder helt enkelt pulsen vidare.

Nu var detta i och för sig över 20 år sedan men att det skulle ha förändrats så grundläggande under tiden har jag svårt att tro.

Isf hade jag nog bristande kunskaper här.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det här är .. Galet! Det intressanta blir vad som är möjligt att slå ut och från vilket avstånd.

ps. Bly skulle skydda mot detta ja.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Inga sorts vapen är bra vapen!

Bästa kommentaren.. Sjukt svårt att förstå att inte folket på något sätt kan gå ihop säga stopp, räcker nu! Jäkla militär dårar och lättrurat folk det finns nu för tiden. USA har inget hot mot sig självt som en nation och har aldrig haft (borträknat kalla kriget, kärnvapen m.m.), räcker med paranoia och att skrämma skiten ur sitt eget folk igen och igen och igen.. Bara man får sig en ursäkt att bete sig precis som dom vill, haja att många fortfarande tror att 9/11 var ett terrorist jobb? Flygbränsle kan inte skapa nog med värme för att smälta dessa enorma balkar som skelettet till byggnaderna utgjorde. Har varit i byggbranchen nog länge för att förstå hur mycket marginal man har när man bygger såna här byggnader. Ja dom har faktisk tom räknat på en träff av diverse olika flygplan redan innan de byggdes samt diverse andra påfrestningar includerat bränder etc. Tänker inte ens gå in på "fritt fall" aka: planerade detonationer för byggnader vs att ramla ihop av sig själv med allt motstånd underifrån. (Materialet måste ta vägen någonstans, dvs vanliga ras går icke i 9,8 m/s punkt slut!)

Skrivet av backfeed:

Om man tycker det är roligt att tvingas köpa en ny dator varje gång man gör det, så visst.

Jag är enbart förvånad över att det inte redan fanns EMP-vapen av detta slag för 10-20 år sedan? Iofs så har väl datoriseringen ökat exponentiellt så den praktiska effekten är mycket större nu än förr.

Undras om det kan komma till ett förbud mot EMP-vapen för övrigt, eftersom det skulle vara väldigt förödande för t.ex. ett sjukhus?

Hoppas det!

Men å andra sidan varför skulle USA följa detta? Kyotoprotokollet, protokoll mot "kärnvapenparaplyer" etc.. är väl saker USA redan dragit sug ur el är jag ute och cyklar nu igen? Skulle lätt kunna tro att det fanns, tror tom att det svarta hål USA har till budget som inte ens kongressen har insyn i har resulterat i vapen som är ren sci fi för de flesta av oss och som vi inte ens kan föreställa oss. Detta vet ju inte jag såklart utan är mer vad jag själv tror på + om lyssnar till diverse visselblåsare m.f Vi människor har en enorm förmåga att tro att vi vet saker bäst men rent historiskt sett så skrattar vi idag åt det man för många år sedan kunde bli bränd på bål för, lol. Jorden är platt, universums centrum etc.. är bara det mest uppenbara. Som att vi sätter upp barriärer för vårat eget tänkande som sedan flyttas utåt mer och mer med åren, kan lätt föreställa mig hur världen kunde ha sett ut om folk som tex Nikola Tesla hade fått leva längre och fortsätta sitt arbete. Hjärnor som istället för att tro sig veta faktiskt inte ser begränsningar på samma sätt som de flesta av oss verkar göra samt mer än hjärna förkastar den gamla "sanningen" för att ta till sig den nya varje gång de gör något stort framsteg.

Men jag är nog inne på konsperationsteorier och annat dyligt också usch och fy på mig.. Så får man inte säga antar jag, så tillbaka till fårskåcken, in i leded och käka gräs och haspla ur sig bäähää häähä.. så blir allt lungt igen skall vi se. Å andra sidan så ge gärna kritik om jag nu ÄR ute och cyklar? Älskar att lära mig nya saker...

PS: Ber även om ursäkt ifall det av någon uppfattas som störande, det är inte min mening alls. Bara det att USA och vapen (+ politik) är 2 (3) ord som ihop gör mig irriterad och trött. Bara att tänka på vart dessa pengar skulle kunna ta mänskligheten ifall vi globalt satsade på fredlig rymdforskning istället för vapen får mig att slita mitt hår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Bästa kommentaren.. Sjukt svårt att förstå att inte folket på något sätt kan gå ihop säga stopp, räcker nu! Jäkla militär dårar och lättrurat folk det finns nu för tiden. USA har inget hot mot sig självt som en nation och har aldrig haft (borträknat kalla kriget, kärnvapen m.m.), räcker med paranoia och att skrämma skiten ur sitt eget folk igen och igen och igen.. Bara man får sig en ursäkt att bete sig precis som dom vill, haja att många fortfarande tror att 9/11 var ett terrorist jobb? Flygbränsle kan inte skapa nog med värme för att smälta dessa enorma balkar som skelettet till byggnaderna utgjorde. Har varit i byggbranchen nog länge för att förstå hur mycket marginal man har när man bygger såna här byggnader. Ja dom har faktisk tom räknat på en träff av diverse olika flygplan redan innan de byggdes samt diverse andra påfrestningar includerat bränder etc. Tänker inte ens gå in på "fritt fall" aka: planerade detonationer för byggnader vs att ramla ihop av sig själv med allt motstånd underifrån. (Materialet måste ta vägen någonstans, dvs vanliga ras går icke i 9,8 m/s punkt slut!)

Ser att du har sett dokumentärerna om 9/11. Loose change alltså inte alla andra skumma dokumentärer som finns om 9/11.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Ser att du har sett dokumentärerna om 9/11. Loose change alltså inte alla andra skumma dokumentärer som finns om 9/11.

Kan inte minnas namnet faktiskt, må hända att jag sett den? Annars tack för info, skall genast söka rätt på den om den nu finns tillgänglig någonstans?

I övrigt har man väl sett en del ang det som alla andra vid det här laget men själva övertygelsen kommer nog mest ifrån bevisen i sig som är mycket starka och inte kan bortses ifrån samt har suttit i någon diskutitionsgrupp ang 9/11 tidigare. Detta är bara et ex: http://firefightersfor911truth.org/
Larouche rörelsen är också en bra källa i min mening för att förstå historien bakom ping pong politiken i USA som sträcker sig väldigt långt tillbaka i tiden.

Har ytterst svårt att förstå människor som alltid går på det officiella spåret även då all bevisning pekar åt rakt motsatt håll. Typ, "konspirationsteorier" är väl det många säger rakt ut men enklast är nog att kolla på bevisen för att skapa sig en egen bild. Förstår dock att människor har svårt att smälta att folk kan göra så här mot varandra? Terrorister visst, absolut det fattar jag. Men hela terrorist propagandan är ju i mångt och mycket skapat av just?? Well guess who..

För mycket OT nu, ber om ursäkt för det!

Poängen är dock att USA´s (och ävan andra nationers för den delen) jakt på nya högteknologiska vapen skrämmer fullständigt skiten ur mig, inte för att dom finns utan mer för att vanliga människor sitter bakom kontrollerna till dessa. För att inte ens nämna hur dessa investerade pengar hade kunnat användas till goda ting istället!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Gtoxed:

fan va ja inte tyckte om de här. ännu en grej som usas försvar kan använda i "anti-terror" syfte. detta skulle kunna slå ut alla våra datorer, regeringen skulle kunna ljuga och säga att de inte skickat nå och att de kanske vart åsk storm / power surge, och vips så måste vi pröjsa ur egen ficka för att generaler ska leka med sina små snorrar, in the name of freedom! fuck that.

Alldeles riktigt.

Blir irriterad att USA ska ha såna hightech vapen när andra sidan har 30 år gamla saker som USA lätt kan kontra ut.

Skulle inte alls förvåna mig om israel köper nåra o nån vecka senare så funkar inte Irans kärnkraftverk längre....:/
O som bonus så kör de nåra varv över Palestina.

Får hoppas att tekniken sprids så mycket som möjligt så ingen vågar använda den.

Edit: Håller med dig helt o hållet fark.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Kan tänka mig att Iran och Nordkorea kan råka ut för detta över sina anläggningar.

Känns tveksamt. Bara för att man grillar elektroniken betyder inte det att kärnkraftverket är ofarligt. Jag skulle vilja se den pressreleasen där Amerikanarna går ut med att de lånade ut sin nya CHAMP till Israel, som stängde av säkerhetsfunktionerna i Irans kärnkraftverk, och orsakade en härlig härdsmälta...

Skrivet av kenix:

Man kan skruva upp stavarna för hand (Y)

Bara om säkerhetssystemet fungerar så man kan komma in i byggnaden...

Skrivet av Youjimbo:
Skrivet av femkantig:

med himla massa annat borde det inte räcka med en ups som har högspänningsskydd inuti buren?

Nej.
Du måste också ha ett system som ligger och övervakar spänningen som kommer in i bygget och snabbt slår av strömmen så inga strömspikar kommer in via ledningar som ligger utanför(ström bl.a.). Samma gäller att skydda på alla andra ledningar man har som innehåller metall. Telefon, ADSL om man inte kör med fiber osv.

UPS'er med högspänningsskydd har nu just den funktionen att de slår över till batteridrift vid spikar osv.

Pacemakers... De är sedan länge skyddade mot elektronisk interferens, så de borde klara sig hyfsat. Borde, och hyfsat är kanske inget jag skulle vilja satsa livet på, men än klarar jag mig utan pacemaker...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.