Microsoft Windows 8 är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det är inte samma. Ska man komma åt inställningar måste man t. ex trycka Windowstangenten+W. I windows 7 räcker det med Windowstangenten och sedan skriva vad man vill åt.

När jag trycker på Windows knappen så kommer "start menyn" upp i Windows 8 och man kan direkt börja skriva vad man söker efter. Vad är det för inställningar du pratar om? Är det kontrollpanelen du vill ha snabb komando till?

Skrivet av Ozzed:

Jag har använt Windows 8 på jobbet sedan Consumer preview och jag är väl hyffsat "van" med att tappa fokus och bli förvirrad så fort man ska göra något som kräver "startmenyn", men det känns som en ortolig lättnad när jag går tillbaka till Windows 7, så jag vet inte om det har med ovana att göra. Jag tappar fokus när färger och så vidare totalt byts ut sådär... Det är svårt att vänja sig vid för så har aldrig en "meny" betett sig innan.

Tappar focus? Du ser ju inget annat än startmenyn med stora knappar? Det där låter som en ren tycke sak från din sida.

Skrivet av Ozzed:

Som sagt så är Metro säkert jättesmidigt på plattor.. Men tänk istället om Google bestämde sig för att implementera något som liknade startmenyn i nästa Androoidversion... Skulle du tycka det var optimalt, och att alla som eventuellt inte skulle trivas med det är gnällspikar som gapar bara för att de inte vant sig än, eller skulle du tycka att de valt fel väg att gå?

Android har väll redan något liknande? Du trycker på Meny knappen och skärmen blir helt täckt av ikoner som representerar de installerade apparna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inga intressanta nyheter beträffande OS den här veckan iallafall.....

Aktivitetshanteraren är lite bättre än windows 7, hanteringen i lagring, prestandan kanske är lite bättre, och lite till
Så visst finns det en del trevligt i windows 8.

Men vad hjälper det när resten i nästan allt är fullkomligt käpprätt åt skogen, inklusive "nya desktop"

Förklara vad som är problemet? Jag jobbar med Windows 8 på samma vis som Windows 7? Förutom startmenyn och var man hittar kontrollpanelen så är det
väldigt likt!?

Visst, ser man bilder på operativet(start menyn) bara så kan man bli lite förvirrad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Patetiskt och oerhört märkligt, det här är Sweclockers, ett forum för människor som normalt sett är intresserade av allting nyskapande datorrelaterat både hårdvara och mjukvara. Och många av dessa människor sitter och gnäller på Metro, det är trots allt en liten del av W8, det har gjorts en mängd förbättringar som ingen nämner, vilka är mycket viktigare. "Metro" skapar enligt mig en mängd möjligheter att snabbt utföra uppgifter i arbetet och privat istället för att använda en föråldrad utforskare t.ex. det känns faktiskt som det mest är dom lite yngre som klagar.

Kanske är det så att dom inte har genomlidit Compis OP (kommer inte ihåg vad OP heter), Atari ST/STE TOS, Amiga workbench etc mm mm. Visst, då var dessa bra men jämfört med W8 (och tom. W Vista) så var det rent skräp. Var inte rädd för nytänk

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem

Sådär då har man köpt windows 8 för 139:-, årets fynd om man frågar mig.
Får nog tipsa i tråden dagens fynd!

Permalänk
Medlem

Köpte nu.

Hade problem med postnummer, visste inte att man måste skriva 123 45, inte 12345.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Märkligt att så många gnäller på Metro. Framförallt kan jag inte förstå hur folk vågar påstå att UI:t med startknappen är mer användervänligt än Metro. Bara det faktumet att det står "start" på en knapp pekar på att det är en gammal kvarleva från en tid då ingen kunde något om datorer, och framförallt en tid då det inte existerade någon MDI-forskning. Metro är ett gränssnitt till stor del baserat på MDI-forskning, likt gränssnittet i Office 2007 och 2010. Det är med all sannolikhet objektivt bättre än UI:t med en startknapp. När det väl kommer pubika MDI-studier på Metro skall ni se!
Det är dumt att bestämma sig för att inte gilla Metro innan man ens har testat det. Sluta vara så konservativa, öppna upp sinnet och ge det en ärlig chans

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Köpte nu.

http://i.imgur.com/M1HIK.png

Hade problem med postnummer, visste inte att man måste skriva 123 45, inte 12345.

Snubblade också över den där.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

När jag trycker på Windows knappen så kommer "start menyn" upp i Windows 8 och man kan direkt börja skriva vad man söker efter. Vad är det för inställningar du pratar om? Är det kontrollpanelen du vill ha snabb komando till?

Tappar focus? Du ser ju inget annat än startmenyn med stora knappar? Det där låter som en ren tycke sak från din sida.

Android har väll redan något liknande? Du trycker på Meny knappen och skärmen blir helt täckt av ikoner som representerar de installerade apparna?

Kontrollpanelen är en av de sakerna de har tagit bort från Windows+skriv, ja.. plus massa annat. Jag är väl medveten om att det finns sätt att komma åt den, högerklick så att man får upp den där adminmenyn t. ex, men det är inte lika smidigt som förut, det är en försämring i mitt tycke.

Ja, jag upplever att jag tappar fokus, därför gillar inte jag funktionen.

Att det beter sig så på Android är logiskt då det är anpassat för telefoner och plattor. Det jag menade var att det inte skulle vara så smidigt att jobba med en startmeny ala win 95 -win 7 i Android, på samma sätt som jag tycker det är osmidigt att jobba med metro i Windows 8 när det är på en dator med mus och tangentbord, men det funkar säkert kanon på plattor.

Detta motstånd till valfrihet är förvånande. Ni som gillar Metro verkar kräva att alla andra ska göra det också och om man inte gillar det så är man pantad och fattar inte hur bra det är. Skärp er nu. Låt folk ha sin åsikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mofasa:

Märkligt att så många gnäller på Metro. Framförallt kan jag inte förstå hur folk vågar påstå att UI:t med startknappen är mer användervänligt än Metro. Bara det faktumet att det står "start" på en knapp pekar på att det är en gammal kvarleva från en tid då ingen kunde något om datorer, och framförallt en tid då det inte existerade någon MDI-forskning. Metro är ett gränssnitt till stor del baserat på MDI-forskning, likt gränssnittet i Office 2007 och 2010. Det är med all sannolikhet objektivt bättre än UI:t med en startknapp. När det väl kommer pubika MDI-studier på Metro skall ni se!
Det är dumt att bestämma sig för att inte gilla Metro innan man ens har testat det. Sluta vara så konservativa, öppna upp sinnet och ge det en ärlig chans

Man använder menyn till att starta program så jag tycker inte "start" är en alltför långsökt benämning i detta fallet. Och sen har det ju inte stått "start" på knappen sen xp dagarna för över ett decenium sedan för den delen.

Jag förstår fortfarande hur metro kan vara en bättre "startmeny" än detta där allting jag använder ligger i en lista som är lätt att skanna av istället för rutor som är utspridda slumpmässigt över hela skärmen. Metro är inte ens gjort för att fungera som startmeny utan är gjort för att konkurrera med ios och android, tänk er att istället för metro så dras android igång när man trycker på "startknappen" och det är en mer rättvis jämförelse.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Snabb fråga sweclockers, om man har Windows 8 release preview installerad, måste man då wipea alltihop och installera windows 7 för att sedan installera Windows 8 igen? Verkar isådanafall smått efterblivet, hade varit bättre att bara fylla i sin windows 7-nyckel för att direkt uppgradera RP till PRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Snabb fråga sweclockers, om man har Windows 8 release preview installerad, måste man då wipea alltihop och installera windows 7 för att sedan installera Windows 8 igen? Verkar isådanafall smått efterblivet, hade varit bättre att bara fylla i sin windows 7-nyckel för att direkt uppgradera RP till PRO.

För mig gick det utmärkt att köra in uppgraderingen över en ren release preview installation.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av ateist75:

Patetiskt och oerhört märkligt, det här är Sweclockers, ett forum för människor som normalt sett är intresserade av allting nyskapande datorrelaterat både hårdvara och mjukvara. Och många av dessa människor sitter och gnäller på Metro, det är trots allt en liten del av W8, det har gjorts en mängd förbättringar som ingen nämner, vilka är mycket viktigare. "Metro" skapar enligt mig en mängd möjligheter att snabbt utföra uppgifter i arbetet och privat istället för att använda en föråldrad utforskare t.ex. det känns faktiskt som det mest är dom lite yngre som klagar.

Kanske är det så att dom inte har genomlidit Compis OP (kommer inte ihåg vad OP heter), Atari ST/STE TOS, Amiga workbench etc mm mm. Visst, då var dessa bra men jämfört med W8 (och tom. W Vista) så var det rent skräp. Var inte rädd för nytänk

Jag tycker inte att det är så märkligt. Folk brukar inte bejubla produkter de tycker är/verkar vara dåliga. Se bara på Vista. Ett hafsverk... Medans Windows 7 knappt fick någon negativ publicitet och folk annamade det snabbt. Windows 8 har fått massvis av negativ publicitet innan lansering, och det handlar knappast om några få troll som sprider FUD, då du kan hitta spaltmeter om Metro och dess ofärdiga intryck i välkända tekniktidningar på nätet, och därför avvaktar folk. Vista fick inte lika mycket negativ publicitet som 8an redan har fått, men endå undvek folk det. Då tycker jag inte det är konstigt att de än så länge undviker 8an, med tanke på att den fått mer negativ publicitet redan.

Det jävliga är att trotts att Microsoft "testat" att först ha kvar startmenyn genom registervärden och dylikt, och folk gillade det, och trotts att kritiska röster hördes tidigt på deras teknikbloggar och annat, så skiter de i de som inte gillar systemet. Här pratar vi kunder som varit lojala mot MS i årtionden, som nu blir lämnade i sticket för att de tillhör den skara mäniskor som inte trivs med det nya gränssnittet.. Så jag kan förstå om folk är upprörda. Och det lär de fortsätta vara tills en vettig lösning är implementerad. Valfrihet är bättre än tvång, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kontrollpanelen är en av de sakerna de har tagit bort från Windows+skriv, ja.. plus massa annat. Jag är väl medveten om att det finns sätt att komma åt den, högerklick så att man får upp den där adminmenyn t. ex, men det är inte lika smidigt som förut, det är en försämring i mitt tycke.

Jag trycker "Windows knapp" + skriv "Control Pa"nel och den dyker upp, eller menar du att det fanns ett kortkommando för att öppna kontrollpanelen direkt i Windows 7 som saknas helt i Windows 8? Om man behöver komma åt kontrollpanelen så ofta så kanske den gör sig bra på desktopen direkt eller "start menyn"?

Skrivet av Ozzed:

Att det beter sig så på Android är logiskt då det är anpassat för telefoner och plattor. Det jag menade var att det inte skulle vara så smidigt att jobba med en startmeny ala win 95 -win 7 i Android, på samma sätt som jag tycker det är osmidigt att jobba med metro i Windows 8 när det är på en dator med mus och tangentbord, men det funkar säkert kanon på plattor.

Förstår fortfarande inte problemet, du trycker på Windows knappen och får upp alla dina program som du brukar använda (eller skriver namnet), hur kan det vara sämmre än att behöver nästla sig ner i trädet på start menyn(Windows 7)? Det blir inte mer jobb eller omständigare att komma åt dina program i Windows 8 jämfört med Windows 7, det är bara det att du gillar inte hur designen för det ser ut.

Skrivet av Ozzed:

Detta motstånd till valfrihet är förvånande. Ni som gillar Metro verkar kräva att alla andra ska göra det också och om man inte gillar det så är man pantad och fattar inte hur bra det är. Skärp er nu. Låt folk ha sin åsikt.

Jag säger bara att det är en smaksak precis som de som hällre väljer iOS framför Windows, gillar du inte det så har du valmöjlighet att välja något annat. Men att sitta och säga att det är mer omständigt att jobba i Windows 8 känns bara fel om du inte kan peka ut exakt vad som gör det jobbigare (fler click).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta motstånd till valfrihet är förvånande. Ni som gillar Metro verkar kräva att alla andra ska göra det också och om man inte gillar det så är man pantad och fattar inte hur bra det är. Skärp er nu. Låt folk ha sin åsikt.

Man såg ju på pollen att majoriteten av SweClockers medlemmar föredrar den traditionella startmenyn, vad majoriteten i allmänhet tycker återstår att se.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Jag kör windows 8

Jag har använt windows 8 sen RTM blev släppt. Och iaf för mig så är det en förbättring i prestanda. En stor del är att jag har ett gammalt hederligt G15 tangentbord där man kan stänga av windowstangenten, för att hamna i "the interface formerly known as Metro" i ett spel är inte så kul för att uttrycka sig milt. Men jag tycker att prestandaförbättringarna jänfört med W7 är tillräckligt av en anledning för mig. Iofs så har jag bara en maskin med en AMD Phenom II och en SSD för OS + Spel. Men visst jag hanterar Metro som en förvuxen startmeny och är alltid i desktopmode. Dessutom så har jag så många program som möjligt i PortableApp,vilket gör att jag defakto har en liten startmeny.

Det är några saker som gör att jag definitivt kommer att fortsätta med W8: den inbyggda backupprogramvaran är mycket bättre än W7, inga problem att använda sin NAS till backup (och restore). W8 tar mindre resurser av datorn än W7.

Stora problemet är just som sagt windowstangenten, går den inte att stänga av så kan det bli problem i spel i "heated battles"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kontrollpanelen är en av de sakerna de har tagit bort från Windows+skriv, ja.. plus massa annat. Jag är väl medveten om att det finns sätt att komma åt den, högerklick så att man får upp den där adminmenyn t. ex, men det är inte lika smidigt som förut, det är en försämring i mitt tycke.

Ja, jag upplever att jag tappar fokus, därför gillar inte jag funktionen.

Att det beter sig så på Android är logiskt då det är anpassat för telefoner och plattor. Det jag menade var att det inte skulle vara så smidigt att jobba med en startmeny ala win 95 -win 7 i Android, på samma sätt som jag tycker det är osmidigt att jobba med metro i Windows 8 när det är på en dator med mus och tangentbord, men det funkar säkert kanon på plattor.

Detta motstånd till valfrihet är förvånande. Ni som gillar Metro verkar kräva att alla andra ska göra det också och om man inte gillar det så är man pantad och fattar inte hur bra det är. Skärp er nu. Låt folk ha sin åsikt.

Klicka windowstangent sen skriver du kontrollpan...sen klicka på kontrollpanelen, eller fungerar inte det längre? Står tom på deras hemsida att det går att göra så.

Sen förstår jag att du inte gillar "Metro" det är ju en smaksak, jag varken gillar eller ogillar det. Men dom flesta väljer att inte köpa eller testa win8 för att dom tror det är så himla hemskt och osmidigt. När man har lekt runt lite, kollat upp lite snabbknappar osv är win8 faktiskt sjukt smidigt och är betydligt snabbare än win7.

TILL HELA TRÅDEN:
Dom flesta skiter i win8 pga Metro när man på enkla vis kan ta bort det och få del av alla förbättringar som faktiskt win8 ger gentemot 7. Om man bortser från Metro så är win8 bara bättre än win7, det kan ingen säga någonting om. Så förstår faktiskt inte denna enorma motstridighet, speciellt här på sweclockers där dom flesta faktiskt klarar av att få bort "Metro" och ersätta den med en standard startmeny. Många verkar tro att win8 har mer nackdelar än fördelar, det är inte sant. Metro är det enda man KAN gnälla på och det är väl ändå en väldigt enkel sak att komma runt om man vill...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad är problemet? Du har fått en startmeny som täcker hela skärmen och slipper leta dig in i träd, hur kan detta vara jobbigt? Du kan skippa metro apparna helt om du önskar(valfrihet). Du kommer säkerligen få plats med alla de appliaktioner du kör ständigt på en sida vilket gör att du inte behöver ens scrolla.

Håller med, startade en annan tråd om detta här : http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Jobba på helt nytt sätt? Varför? Jag har kört Windows 8 ett par veckor och de e inga problem att jobba som jag gjorde förr? Starta program på uppstart, starta andra program från "start menyn", lägg saker som behövs tillfälligt på skrivbordet o.s.v? Vad är det som är sådan breaking change?

För att Microsoft försöker få ett enhetligt system på alla plattformar. Med surface(av finare modell) kan man ta mer eller mindre alla program som redan körs på en vanlig Windows maskin och köra det i sin platta, jag hoppas att du förstår vad detta verkligen kommer innnebära? Framförallt för företag.

För mig som Windows användare så känner jag mig inlåst att köpa en IPad eller Android, jag vill kunna ta mitt jobb och snabbt flytta över det till plattan.

Dessutom är ju "Metro" stuket ganska nice på plattan

Systemet känns som en updaterad Windows 7, om du tycker det är dåligt så får det stå för dig. Prestandan är verkligen märkbart bättre, särskilt uppstarter, finns ju nästan ingen anledning att ha datorn dag ut och dag in.

Håller verkligen med om att prestandan är verkligen märkbart bättre i windows 8. Installerade Windows 8 på min äldre laptop (AMD x2 2.1 ghz+2 GB i minne osv) och datorn startar på cirka 15 sekunder samt stängs av på cirka 5-8 sekunder och alla animationer i både metro och i desktop läge flyter på så mycket bättre till skillnad från när jag körde Windows 7 på den. Så jag är riktigt nöjd med Windows 8 än så länge!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Man använder menyn till att starta program så jag tycker inte "start" är en alltför långsökt benämning i detta fallet. Och sen har det ju inte stått "start" på knappen sen xp dagarna för över ett decenium sedan för den delen.

Jag förstår fortfarande hur metro kan vara en bättre "startmeny" än detta där allting jag använder ligger i en lista som är lätt att skanna av istället för rutor som är utspridda slumpmässigt över hela skärmen. Metro är inte ens gjort för att fungera som startmeny utan är gjort för att konkurrera med ios och android, tänk er att istället för metro så dras android igång när man trycker på "startknappen" och det är en mer rättvis jämförelse.

Vad menar du med slumpmässigt utspridda över hela skärmen? Du vet att du kan flytta rutorna och gruppera dom va? Typ så här:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad menar du med slumpmässigt utspridda över hela skärmen? Du vet att du kan flytta rutorna och gruppera dom va? Typ så här:

http://www.chris123nt.com/wp-content/uploads/2012/08/StartScr...

Det ser nästan ut som gamla program manager från Windows 3.1.. Med grupper av program så där menar jag.

Jag tror de flesta kör liknande upplägg på sina telefoner/plattor, dvs att man kategoriserar olika program eller appar eller vad det nu är på olika homescreens. Jag tycker det blir rörigt på desktop dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Relik 📜

Okej, efter research (läs: trial and error) kan jag konstatera att uppgraderingslicensen är lite begränsad, men att det finns hopp. Det här gäller alltså framför allt oss mer entusiastinriktade, som kanske vill installera Windows 8 helt rent på en ny SSD/hårddisk.

Som väntat och förutspått fungerar endast licensnyckeln man får med något av erbjudandena för just uppgradering. ISO-filen som skapas går visserligen att använda för en helt ren installation, men aktiveringsprocessen när man väl är inne i operativsystemet slår bakut. Den vill helt enkelt ha ett tidigare system i botten.

Lösningen är då tvådelad. Antingen kan man installera en Windows 7-kopia först, för att sedan uppgradera till en "ren" Windows 8-variant genom att välja "Nothing" (Behåll inget på svenska?) i guiden. Det kräver dock att man har tillgång till just Windows 7 på skiva eller USB, vilket kan kännas lite omständigt.

Andra alternativet är att uppgradera Windows 8 till Windows 8. Japp, ni läste rätt, det fungerar utmärkt. Alltså, först in med Windows 8-varianten enligt första stycket, som inte går att aktivera med nyckeln. Väl inne i operativsystemet startar man installationsprogrammet igen, och "uppgraderar" Windows 8 till sig själv med standardprocessen. Väljer man "Nothing" blir det en helt ren installation, utan inställningar eller filer kvar.

Resten i båda fallen kan bli en katalog som heter "Windows.old", vilken till synes inte går att radera. Även här finns det dock ett enkelt trick, nämligen att köra vanliga diskrensning för systemfiler. I listan finns där ett alternativ för att ta bort just gamla installationer och temporära installationsfiler, vilket återställer allt utrymme (japp, kontrollerat).

En jobbig process? Onekligen. Får jag hjärnblödning på Microsoft? Lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Windows 8 e grymt!

Mkt snabb installation!
Har kört Win 8 pro nu och köpte det för ca 295:-, billigt också!
Kommer köra detta på alla mina maskiner nu, sen blir det win 8 padda och telefon! grymt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Okej, efter research (läs: trial and error) kan jag konstatera att uppgraderingslicensen är lite begränsad, men att det finns hopp. Det här gäller alltså framför allt oss mer entusiastinriktade, som kanske vill installera Windows 8 helt rent på en ny SSD/hårddisk.

Som väntat och förutspått fungerar endast licensnyckeln man får med något av erbjudandena för just uppgradering. ISO-filen som skapas går visserligen att använda för en helt ren installation, men aktiveringsprocessen när man väl är inne i operativsystemet slår bakut. Den vill helt enkelt ha ett tidigare system i botten.

Lösningen är då tvådelad. Antingen kan man installera en Windows 7-kopia först, för att sedan uppgradera till en "ren" Windows 8-variant genom att välja "Nothing" (Behåll inget på svenska?) i guiden. Det kräver dock att man har tillgång till just Windows 7 på skiva eller USB, vilket kan kännas lite omständigt.

Andra alternativet är att uppgradera Windows 8 till Windows 8. Japp, ni läste rätt, det fungerar utmärkt. Alltså, först in med Windows 8-varianten enligt första stycket, som inte går att aktivera med nyckeln. Väl inne i operativsystemet startar man installationsprogrammet igen, och "uppgraderar" Windows 8 till sig själv med standardprocessen. Väljer man "Nothing" blir det en helt ren installation, utan inställningar eller filer kvar.

Resten i båda fallen kan bli en katalog som heter "Windows.old", vilken till synes inte går att radera. Även här finns det dock ett enkelt trick, nämligen att köra vanliga diskrensning för systemfiler. I listan finns där ett alternativ för att ta bort just gamla installationer och temporära installationsfiler, vilket återställer allt utrymme (japp, kontrollerat).

En jobbig process? Onekligen. Får jag hjärnblödning på Microsoft? Lite.

Går det inte att aktivera Windows 8 så här då?
http://blogs.msdn.com/b/timart/archive/2012/08/29/activate-wi...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Det här innebär i princip alltså att en ren installation av Windows 8 Pro kostar 279kr till vilken dator som helst, om man vet vad man gör och har en dator med Windows, eller känner någon som har Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av strejf:

Jag har ingen aning, kan ju vara värt att testa. Det jag skulle vilja se är väl dock snarast att min "köpta licens" uppgraderas, så att jag kan installera hur sjutton jag vill. Som entusiast vill man ha möjligheten att lägga in operativsystemet rent, kan inte se riktigt varför det skulle vara "värre" än en uppgradering. Man aktiverar ju fortfarande mot MS servrar, som garanterat räknar så inte fler datorer än tillåtet används.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Jag har ingen aning, kan ju vara värt att testa. Det jag skulle vilja se är väl dock snarast att min "köpta licens" uppgraderas, så att jag kan installera hur sjutton jag vill. Som entusiast vill man ha möjligheten att lägga in operativsystemet rent, kan inte se riktigt varför det skulle vara "värre" än en uppgradering. Man aktiverar ju fortfarande mot MS servrar, som garanterat räknar så inte fler datorer än tillåtet används.

För mig låter det lite som hur det var med Windows 7 uppgraderingsskivorna, de gick också att installera rent på en dator utan operativsystem men det var lite bökigt.

"Keep nothing" är samma sak som en ren installation för övrigt. Förutom just mappen windows.old.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Vad menar du med slumpmässigt utspridda över hela skärmen? Du vet att du kan flytta rutorna och gruppera dom va? Typ så här:

http://www.chris123nt.com/wp-content/uploads/2012/08/StartScr...

Det där såg ju rätt bra ut, hur gör man?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robles:

Det där såg ju rätt bra ut, hur gör man?

När du är i startskärmen kan du vänsterklicka på minustecknet längst nere till höger på skärmen. Sen högerklickar du på den grupp du vill döpa.

Det finns en guide här för hur man kan optimera Windows 8 för desktop, utan att lägga in tredjepartshack som classic shell eller stardock.
http://www.chris123nt.com/optimize-windows-8-for-desktop-use/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

ska inte appstore funka? När jag klickar på den kommer jag tillbaka till samma vy som före... Samma med mappen bilder osv osv

Edit: Inte ens bing funkar

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För mig låter det lite som hur det var med Windows 7 uppgraderingsskivorna, de gick också att installera rent på en dator utan operativsystem men det var lite bökigt.

"Keep nothing" är samma sak som en ren installation för övrigt. Förutom just mappen windows.old.

Kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att installera rent med uppgraderingen, man får alternativet att spara en iso som man tex kan bränna, gjorde just det. Ingen skillnad alls mot att installera OEM eller retail.

Enda skillnaden är att uppgraderingsprogrammet måste skanna den befintliga installationen innan man ens kan ladda ner den filen som man sen bränner, eller att man kan få en licensnyckel. Man måste alltså ha en giltig Windows-version när man laddar ner, men sen kan man göra hur man vill.

edit. jag behövde inte ens aktivera det, det aktiverade sig själv!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av the squonk:

Kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att installera rent med uppgraderingen, man får alternativet att spara en iso som man tex kan bränna, gjorde just det. Ingen skillnad alls mot att installera OEM eller retail.

Enda skillnaden är att uppgraderingsprogrammet måste skanna den befintliga installationen innan man ens kan ladda ner den filen som man sen bränner, eller att man kan få en licensnyckel. Man måste alltså ha en giltig Windows-version när man laddar ner, men sen kan man göra hur man vill.

Det stämmer dock inte.. eller har du testat att aktivera den färdiga Windows 8-installationen? Spana mitt inlägg en bit upp, det var processen jag använde för att "går runt" problemet.

EDIT: Såg din edit nu.. Mycket konstigt att vi fick såpass olika upplevelser! För mig gick det helt enkelt inte att aktivera den "rena" installationen, fick det här felet (från PC Authority).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S