Vilken enkorts-dator ska man välja?

Permalänk

Vilken enkorts-dator ska man välja?

Hej alla Sweclockers!

Är sugen på att beställa hem en enkortsdator. Undrar dock vilken ni skulle rekomendera att man väljer. Jag har aldrig använt exempelvis Linux, endast Windows och Mac. Är dock beredd att lära mig om det inte är alltför svårt. I första hand tänkte jag använda datorn mest som en rolig grej, typ experimentera lite med det. Skulle dock kunna tänka mig att placera den vid Tv:n och låta den spela upp film och dylikt via xbmc.

Vilken dator rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Raspberry pi eller den nya svarta saken... Minns inte namnet på den, men någon annan vet säkert vilken jag pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Raspberry pi eller den nya svarta saken... Minns inte namnet på den, men någon annan vet säkert vilken jag pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du menar Cubieboard
http://www.sweclockers.com/nyhet/15841-cubieboard-ar-nytt-alt...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Avstängd

Själv föredrar jag denna. Den är något dyrare 125$ men är helt klart värt de extra pengarna men tanke på vilken prestanda och tillvalsmöjligheter du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Själv föredrar jag denna. Den är något dyrare 125$ men är helt klart värt de extra pengarna men tanke på vilken prestanda och tillvalsmöjligheter du får.

Den värkar ju typ väldigt mkt bättre än RPI och CB då den är quad core ist för single core, hur mkt skillnad är det faktiskt? för jag hade ju lagt 129 dollar häldre än 50 om den för 129 nu är dubbelt så snabb, sen har raspberryn 256mb ram och CB har 1gb (512 om man köper den billiga) sen vet jag inte hur mkt Exynos 4412 har... men iaf finns det ngn form av prestanda test av de mot varandra?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Från det jag läst är hårdvaran många gånger snabbare det är f.ö samma som i Samsung Galaxy S3, men man kan fråga sig hur utvecklarstödet ser ut till den plattformen, eftersom att det är en ny produkt och dessutom från korea (jobbigt om man ska läsa deras forum?).

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

jag skulle kunna tänka mig att köpa en annan enkorts-dator som har mer prestanda än RPI. Men saken är väl att forumet och alternativen, vad jag har hört, inte är lika stort för de andra alternativen. Men jag kanske har fel?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twidash:

Den värkar ju typ väldigt mkt bättre än RPI och CB då den är quad core ist för single core, hur mkt skillnad är det faktiskt? för jag hade ju lagt 129 dollar häldre än 50 om den för 129 nu är dubbelt så snabb, sen har raspberryn 256mb ram och CB har 1gb (512 om man köper den billiga) sen vet jag inte hur mkt Exynos 4412 har... men iaf finns det ngn form av prestanda test av de mot varandra?

Det är inte bara antelet kärnor som är skillnaden.

RPI har en ARM1176JZFS vilket är en ARM11, Droid-X har en Cortex-A9 vilket redan från grunden är en snabbare CPU. Sedan är det som du säger en kärna jämför mot 4 men så går RPI ena kärna i 700Mhz (kan överklockas till närmare 1Ghz), Droid-X 4 kärnor går i 1.4Ghz (Jag har min klockad i 1.7Ghz).

Sedan är ju frågan om vad dubbel prestanda är. Droid-X klarar alla filformat i 1080p som jag har testat helt utan problem. Är det rena beräkningar du är ute efter så är det en extremt skillnad i prestandan, tror det var 8 gångers skillnad när jag testade en del benchmark program, dock så skaldade programmen dåligt på flera kärnor vilket gjorde att två kärnor inte gick under full belastning på Droid-X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Det är inte bara antelet kärnor som är skillnaden.

RPI har en ARM1176JZFS vilket är en ARM11, Droid-X har en Cortex-A9 vilket redan från grunden är en snabbare CPU. Sedan är det som du säger en kärna jämför mot 4 men så går RPI ena kärna i 700Mhz (kan överklockas till närmare 1Ghz), Droid-X 4 kärnor går i 1.4Ghz (Jag har min klockad i 1.7Ghz).

Sedan är ju frågan om vad dubbel prestanda är. Droid-X klarar alla filformat i 1080p som jag har testat helt utan problem. Är det rena beräkningar du är ute efter så är det en extremt skillnad i prestandan, tror det var 8 gångers skillnad när jag testade en del benchmark program, dock så skaldade programmen dåligt på flera kärnor vilket gjorde att två kärnor inte gick under full belastning på Droid-X.

OK men då är frågan, hur mkt mer support finns det för RPI än de andra? mer som är anpassat för den osv... sen funderar jag på Win8 RT och då är frågan fixar ens RPI det?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twidash:

OK men då är frågan, hur mkt mer support finns det för RPI än de andra? mer som är anpassat för den osv... sen funderar jag på Win8 RT och då är frågan fixar ens RPI det?

RPI kommer inte att klara av Windows 8 RT, om jag förstått det rätt så är det 1GB ram minimum för Windows 8 RT. Droid-X har i alla fall ren CPU prestanda för att klara det utan problem men RAM ligger ju precis på minimum. Sedan kan man ju fråga sig vad man ska med Windows 8 RT till på sådan här dator.

När det gäller support för Droid-X så upplever jag i alla fall den som bättre än för RPI, RPI må ha större antal anhängare men många är så pass nybörjare att de inte kan hjälpa till när man stöter på problem. Sedan att många av dessa nybörjare prompt ska in och föröka hjälpa till leder ibland till mer strul, detta gäller på flera forum och lätt till så pass stora problem så att jag har slutat att posta totalt i RPI forum och det är jag inte ensam om.

Tänk på att du kan köra Android på Dorid-X vilket gör att du har full tillgång till samtliga Android appar, inklusive mediaspelare och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Själv föredrar jag denna. Den är något dyrare 125$ men är helt klart värt de extra pengarna men tanke på vilken prestanda och tillvalsmöjligheter du får.

Antar det går att köra Xbmc i ICS. Men går det köra t.e.x raspbmc?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dextan:

Antar det går att köra Xbmc i ICS. Men går det köra t.e.x raspbmc?

Varför skulle du vilja köra Rassbarry varianten av Xbmc på detta kort, ja eller nått annat kort än just RPI för den delen. Även om det skulle fungera är det klar mycket bättre att köra på Xbmc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

RPI kommer inte att klara av Windows 8 RT, om jag förstått det rätt så är det 1GB ram minimum för Windows 8 RT. Droid-X har i alla fall ren CPU prestanda för att klara det utan problem men RAM ligger ju precis på minimum. Sedan kan man ju fråga sig vad man ska med Windows 8 RT till på sådan här dator.

När det gäller support för Droid-X så upplever jag i alla fall den som bättre än för RPI, RPI må ha större antal anhängare men många är så pass nybörjare att de inte kan hjälpa till när man stöter på problem. Sedan att många av dessa nybörjare prompt ska in och föröka hjälpa till leder ibland till mer strul, detta gäller på flera forum och lätt till så pass stora problem så att jag har slutat att posta totalt i RPI forum och det är jag inte ensam om.

Tänk på att du kan köra Android på Dorid-X vilket gör att du har full tillgång till samtliga Android appar, inklusive mediaspelare och spel.

Blir troligen en Droid-X då, jag gillar win 8 och jag skulle ha datorn i bilen isf, bygga in den en av DIN slottarna.
EDIT: Har CB tillräckligt med CPU kraft för Win 8 RT?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Läste nu att Raspberry Pi numera kommer säljas med 512 MB RAM-minne, till samma pris.
Har funderat på att köpa en, men läst lite om att folk tycker att det är lite laggit. Kör oftast 720p, men då och då även 1080p. Tror ni lagget borde vara borta nu när man utökat RAM-minnet?

Permalänk
Medlem

Tror lagget under uppspelning beror på att du ej har en förstärkare/tv som kan ta hand om avkodandet av DTS ljud. Utan din PI får göra de och vad ja tror så är de processorn som sackar det. De är vad jag tror är ingen expert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Tror lagget under uppspelning beror på att du ej har en förstärkare/tv som kan ta hand om avkodandet av DTS ljud. Utan din PI får göra de och vad ja tror så är de processorn som sackar det. De är vad jag tror är ingen expert

Stämmer bra det, när GPU'n inte orkar och du inte kan skicka ut den som den är så orkar inte CPU'n, kör AC3/DD format ist så är problemet nästan obefintligt. Jag har ingen egen erfarenhet men det är så jag har förstått det hela iaf.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

RPI kommer inte att klara av Windows 8 RT, om jag förstått det rätt så är det 1GB ram minimum för Windows 8 RT. Droid-X har i alla fall ren CPU prestanda för att klara det utan problem men RAM ligger ju precis på minimum. Sedan kan man ju fråga sig vad man ska med Windows 8 RT till på sådan här dator.

När det gäller support för Droid-X så upplever jag i alla fall den som bättre än för RPI, RPI må ha större antal anhängare men många är så pass nybörjare att de inte kan hjälpa till när man stöter på problem. Sedan att många av dessa nybörjare prompt ska in och föröka hjälpa till leder ibland till mer strul, detta gäller på flera forum och lätt till så pass stora problem så att jag har slutat att posta totalt i RPI forum och det är jag inte ensam om.

Tänk på att du kan köra Android på Dorid-X vilket gör att du har full tillgång till samtliga Android appar, inklusive mediaspelare och spel.

Tänkte att man kunde fråga dig lite då du har en Droid, men du kör Android på den eller kör du någon Linux-dist? Nu är jag kanske lite rostig och känner mig lite novis men hur är guit på den, antar att Android-Guit påminner om telefon/surfplatta guit?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosslan:

Tänkte att man kunde fråga dig lite då du har en Droid, men du kör Android på den eller kör du någon Linux-dist? Nu är jag kanske lite rostig och känner mig lite novis men hur är guit på den, antar att Android-Guit påminner om telefon/surfplatta guit?

Jag har faktiskt flera för tillfället. Jag jobbar väldigt mycket med Exynos 4412 för tillfället så det blir lätt att det är den man använder även hemma när det är nått man vill göra. Eftersom jag har flera kör jag också mer olika operativsystem på dem.

Android är precis som du säger telefon/surfplatta men fungerar utmärkt med mus/tangentbords combo. Fördelen är att det finns extremt mycket program och emulatorer redan färdigt till Android.

Finns flera Linux-distar som fungerar men det är väl Ubuntu som jag använder mest. Här är det mer nytto-applikationer än på Android, har en som står som skrivarserver för tillfället som även kör en Mindcraft server till dottern och hennes kompisar.

Vilket som är bäst är helt beroende på vad man vill göra. Är det någon typ av media server så faller valet helt klart på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag har faktiskt flera för tillfället. Jag jobbar väldigt mycket med Exynos 4412 för tillfället så det blir lätt att det är den man använder även hemma när det är nått man vill göra. Eftersom jag har flera kör jag också mer olika operativsystem på dem.

Android är precis som du säger telefon/surfplatta men fungerar utmärkt med mus/tangentbords combo. Fördelen är att det finns extremt mycket program och emulatorer redan färdigt till Android.

Finns flera Linux-distar som fungerar men det är väl Ubuntu som jag använder mest. Här är det mer nytto-applikationer än på Android, har en som står som skrivarserver för tillfället som även kör en Mindcraft server till dottern och hennes kompisar.

Vilket som är bäst är helt beroende på vad man vill göra. Är det någon typ av media server så faller valet helt klart på Android.

Vad använder du som chassi och strömförsörjning till ODROID-X? Delar USB-portarna bandbredd eller är det fullt ös? Finns det några nya roliga modeller av enkortsdatorer som alternativ? Blev aldrig av att jag köpte någon raspberry pi. Känner väl själv att något mellanting mellan raspberry pi och odroid-x hade varit intressant. Hyfsad prestanda men ändå billig och strömsnål. Vad väljer man då? Kravet är att man ska kunna köra linux på den. Funkar det med android så är det väl en bonus men absolut inget krav för min del. Annars ser odroid-x helt klart intressant ut.

ODROID-X2 ser intressant ut den också:
http://armdevices.net/2012/11/01/hardkernel-odroid-x2-exynos4...

Lite extra prestanda men något dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Vad använder du som chassi och strömförsörjning till ODROID-X? Delar USB-portarna bandbredd eller är det fullt ös? Finns det några nya roliga modeller av enkortsdatorer som alternativ? Blev aldrig av att jag köpte någon raspberry pi. Känner väl själv att något mellanting mellan raspberry pi och odroid-x hade varit intressant. Hyfsad prestanda men ändå billig och strömsnål. Vad väljer man då? Kravet är att man ska kunna köra linux på den. Funkar det med android så är det väl en bonus men absolut inget krav för min del. Annars ser odroid-x helt klart intressant ut.

ODROID-X2 ser intressant ut den också:
http://armdevices.net/2012/11/01/hardkernel-odroid-x2-exynos4...

Lite extra prestanda men något dyrare.

Sorry för att jag inte svarat tidigare men jag har spenderat veckan i Seoul.

Chassi:
Ena systemet är just nu i en skokartong det andra i ett egen gjort plexi chassi.

Strömförsörjning:
Hade adaptrar låg hemma som passade, de finns annars att köpa billigt i affärer som Kjell & Company, Clas Ohlson och liknande.

Delar USB-portarna bandbredd eller är det fullt ös?:
Nu börjar vi komma in på lite svårare frågor. USB portarna delar inte bandbredd men ena USB porten går på samma förbindelse som LAN porten. Att du ska maxa ut den är tämligen svårt om inte helt omöjligt.

Finns det några nya roliga modeller av enkortsdatorer som alternativ?:
Jag skulle kunna sitta här och rabbla kort hela dagen, endast ett fåtal som är riktigt intressant dock. Frågan är vad man vill göra och hur mycket pengar det får kosta. ARM development boards är generellt sätt ganska billiga.

Permalänk
Medlem

Tack för info Morkul! Ju mer jag funderar desto mer rolig verkar ODRIOD-X jämfört med raspberry pi. Tänker på min svärfar som vill ha någon enkel liten burk att koppla till sin tv för att se på SVT Play (XBMC Frodo har fungerande SVT Play-plugin numera, men annars kanske det går med en webbläsare och Android). Samtidigt har jag ställt en gammal Linksys NSLU2 där som backup-NAS. Kanske skulle kunna kombinera dessa två funktionerna till en liten burk, så därför hade det varit bra med hyfsad bandbredd på USB och nätverk men om nu bara en av USB-portarna delar bandbredd med LAN-porten så är det ju flera över att köra hårddiskar på (räcker med en hårddisk egentligen, max två). Det är ändå inget krav att maxa USB eftersom allt ändå begränsas via 100 Mbit/s LAN. Eventuellt försöker vi oss på att köra den trådlöst, de gillar inte att ha sladdar liggandes.

Jag tror också möjligheten att köra Android passar honom bättre än att sätta en linuxburk där. Kommer nog att köpa en sådan att leka med och se om det funkar. Jag trodde dollarn var dyrare men räknar man om priset blev det ändå inte så farligt i svenska kronor.

Edit: Äsch, odroid-x är "SOLD OUT". Får väl vänta och se om X2 kommer snart istället.