Permalänk
Medlem

mITX bygge ("Cream 2")

Vinter och tråkigt så kände för ett nytt litet bygge

Kommer att bygga på Bitfenix Prodigy chassi. Stort litet chassi som rymmer allt man behöver utan att bli allt för trång och jobbig att jobba med.

Materialen blir trä och plexiglas.
Ramen byggs i sapeli (Afrikans mahognysort) och resten kommer bestå av plexiglas som målas svart på insidan. Allt kommer likna mitt tidigare bygge "Cream", fast svart då och med bättre kylning.

Lite koncept bilder på hur det är tänkt att se ut.

Luftspalterna kommer att täckas med galler och damfilter, alltså inte vara helt öppna som på bilderna.

Vad det gäller namn på detta lilla bygge så har jag inte kommit på nått bra än. "Cream 2" funkar ju inte så bra med tanke på färgen

Permalänk
Medlem

Har börjat att skala bort en massa onödigt från chassit

Sista bilden visar hur stommen kommer stå när allt är klart.

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan hittade vi på jobbet en massa sapeli/mahogny i ett gammalt förråd. Kommer tydligen från en missionär som fick tag på det från en kistbyggare när han var i Afrika, och sedan skeppade hem det till Sverige.

En del av materialet till stommen uppsågat och hyvlat.

Och ihopsatt till en L formad list.

Har även hunnit med att fräsa ut ett par hörnen

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat dessa typer av byggloggar när det kommer till att bygga med trä...
Men jag säger detta en gång till då jag faktiskt tycker detta ser intressant ut :)!
All lycka till bygget!

Permalänk
Medlem

Grymt! Lova att jobba snabbt så man kan följa det dagligen!

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Namnalternativ kan ju vara macciato eller espresso kanske.
Jag tycker oftast att trächassin är intressanta, man får filura mer för att få ett bra resultat. Det är svårare att gömma en dålig konstruktion.

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem

Jag får slänga in namnförslaget innan någon annan gör det; Got Wood!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahpluth:

Namnalternativ kan ju vara macciato eller espresso kanske.
Jag tycker oftast att trächassin är intressanta, man får filura mer för att få ett bra resultat. Det är svårare att gömma en dålig konstruktion.

Macciato röstar ja på!

Ser ut att kunna bli en intressant låda minst sagt!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Jag har aldrig gillat dessa typer av byggloggar när det kommer till att bygga med trä...
Men jag säger detta en gång till då jag faktiskt tycker detta ser intressant ut :)!
All lycka till bygget!

Är ju en del plast med och inte bara trä
Tackar.

Skrivet av Mansion:

Grymt! Lova att jobba snabbt så man kan följa det dagligen!

Mvh. Mansion

Dagliga updates kan jag tyvärr inte lova, men skall försöka hålla lite tempo på bygget

Skrivet av Dahpluth:

Namnalternativ kan ju vara macciato eller espresso kanske.
Jag tycker oftast att trächassin är intressanta, man får filura mer för att få ett bra resultat. Det är svårare att gömma en dålig konstruktion.

Var faktiskt inne på kaffe/java/latte o.s.v. för att passa med cream. Macciato låter faktiskt bra.
Trä är inte direkt förlåtande, speciellt när man inte skall måla det och "dölja" det.

Permalänk
Proffsmoddare

Alltid trevligt att se dina byggen. Lycka till. Mitx är fin skit.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bra ut som vanligt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Proffsmoddare

Kan bli riktigt fint detta!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Alltid trevligt att se dina byggen. Lycka till. Mitx är fin skit.

Skrivet av CCWarlock:

Ser bra ut som vanligt.

Skrivet av quizz_kid:

Kan bli riktigt fint detta!

Tackar, hoppas själv allt går bra. Lite nervös för bearbetningen och formningen av plexiglaset just nu, men det skall säkert lösa sig.

Har förresten sidoplåtarna till Prodigy chassit över om någon är intresserad av dom, typ till fönster mod eller nått (fördel om du bor i Göteborg, har ingen lust att posta dom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Tackar, hoppas själv allt går bra. Lite nervös för bearbetningen och formningen av plexiglaset just nu, men det skall säkert lösa sig.

Har förresten sidoplåtarna till Prodigy chassit över om någon är intresserad av dom, typ till fönster mod eller nått (fördel om du bor i Göteborg, har ingen lust att posta dom).

Hur har du tänkt göra när du bockar plexit? Jag ska ju också bocka mitt plexi till en liknande form så vore schysst om du har lust att beskriva ganska noga hur du ska gå tillväga

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Hur har du tänkt göra när du bockar plexit? Jag ska ju också bocka mitt plexi till en liknande form så vore schysst om du har lust att beskriva ganska noga hur du ska gå tillväga

När jag gjorde Cream körde jag med varmluftspistol och böjde plasten runt en form med rätt radie. Gäller bara att inte värma för mycket och gärna värma på båda sidorna av skivan tills man känner att det är lagom mjukt.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut, lycka till och kom ihåg att det inte kan bli för mycket bilder

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Tackar, hoppas själv allt går bra. Lite nervös för bearbetningen och formningen av plexiglaset just nu, men det skall säkert lösa sig.

Har förresten sidoplåtarna till Prodigy chassit över om någon är intresserad av dom, typ till fönster mod eller nått (fördel om du bor i Göteborg, har ingen lust att posta dom).

Vad använder du för trä? Och var köper du det?

Jag har funderat på att köpa hyllplan i ek till kommande projekt.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

När det kommer till billigt bra trä, av egen erfarenhet så finns det inte.

När du hittar något som verkar bra och har en bra prisnivå, så är det inte bra trä.
Bra trä kostar och just hyllplan/bänkskivor är til 90% av sämsta möjliga trä och mycket "fulbygge".

Jag förespråkar snickare i sådana här fall, be en snickade om de dimensioner du vill ha så fixar han det av bästa möjliga kvalitet och på rätt sätt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Detta ska bli kul att följa:) Dit förra projekt blev ju riktigt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Rejäl bearbetning av rejält virke, kan inte bli bättre

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad använder du för trä? Och var köper du det?

Jag har funderat på att köpa hyllplan i ek till kommande projekt.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

Skrev lite om det längre upp. Är i alla fall sapeli en sorts mahogny, "vanligt" i gitarr byggen har jag för mig. Materialet hittades i ett gammalt förråd och har legat där minst 20-30år, har ingen koll på vad det skulle ha kostat just nu.

Bra länk om plexiglas arbete förresten.

Permalänk
Medlem

Det här bygget kommer bli roligt att följa då jag själv har gjort ett träd-chassi. Lycka till

Permalänk
Medlem

Har jobbat på med ramen till bygget.

Limmat ihop allt med små så kallade domino tappar. En slags breda plugg, eller mellanting mellan plugg och kex.

Och nått i den här stilen kommer dom sitta när det är klart.

Delar till "formen" jag skall använda att forma plexiglaset med.

Permalänk
Medlem

Följes, intressant bygge. Hade gärna haft tillgång till en sån verkstad med..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vart lite seg med updates, men här kommer lite i alla fall.

Gjort den egentligen enda modifieringen på själva original chassit, borrat 8 hål i stommen. Dessutom döljs hålen av fötterna/handtagen om man nu skulle få för sig att återställa Prodigy till original utförandet (varför man nu skulle vilja det )

Skruvat fast sidorna och testat så ramen till "huven" passar.

Även nedre delen av ramen blev klar.

Sen var det dax för att börja jobba med plexiglaset. Fräsa ut lite ventilations hål och böja till det.

Första försöket misslyckades dock totalt tack vare att jag var började böja plasten innan den blivit varm nog. Resultatet blev en stor spricka tvärs över hela böjen ("glömde" tyvärr ta bilder på detta).
Andra försöket sket sig lite det med. Ventilations hålen hamnade för nära böjen och blev helt deformerad av värmen, plus att det blev en liten spricka i plasten (spricka döljs i för sig i falsen i ramen).

Har nu fräst ut en tredje bit och är klar för att böjas efter helgen. Denna gången med ett mindre ventilations hål, nu skall det bli perfekt

Permalänk
Medlem

Fixade till böjningen idag och denna gången funkade det helt utan fel
Nu kan man äntligen fortsätta bygga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Fixade till böjningen idag och denna gången funkade det helt utan fel
Nu kan man äntligen fortsätta bygga...
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/kryllan/Cream2/IMG_0...

fasen vad plexi du gör av med naevars är nog inte så lätt kan jag tänka mig! Men blev ju riktigt najs tillslut! ska du göra de blankt inuti de ventilations hålen? isf hur?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

fasen vad plexi du gör av med naevars är nog inte så lätt kan jag tänka mig! Men blev ju riktigt najs tillslut! ska du göra de blankt inuti de ventilations hålen? isf hur?

Blev lite slöseri på plexi ja
Funderar på att måla kanterna i hålen, tror det blir snyggare resultat än att försöka sig på att få en blank yta i alla hålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Blev lite slöseri på plexi ja
Funderar på att måla kanterna i hålen, tror det blir snyggare resultat än att försöka sig på att få en blank yta i alla hålen.

Vi brukar använda värmepistol på jobbet för att få till blank yta efter sågning men det kanske inte fungerar rent praktiskt att komma åt med en pistol i hålen :/

Permalänk
Medlem

Ser fram imot fler bilder. Snyggt jobb..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]