Permalänk

Datorn startar inte.

Hej alla på swec, har ett problem med min dator att den inte vill starta. När jag startar den så sätts den på i inte ens sekund o sen stängs den av, efter 5-6 sekunder så upprepas det.
Det här börja då hända efter jag monterat in en ny processor( intel i5 3750k ), vattenkylning( h60 v2 typ som h60i ), moderkort ( msi z77a-g45 ) samt ett nytt chassi( aerocool predator x3 ).

Jag har kollat nogrannt på hur jag koppla in power switch med mera men såklart är det möjligt att nåt är fel, jag har även kollat hårddiskarna. Snabbt svar uppskattas

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Avstängd

Kan vara moderkortet som är mobbat.. Har du tillgång till något annat moderkort som du kan testa?

Permalänk
Skrivet av ShutteN:

Kan vara moderkortet som är mobbat.. Har du tillgång till något annat moderkort som du kan testa?

Ja det har jag men jag är inte särskilt sugen på att byta ut moderkort då jag har gjort det 3 gånger idag..

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

har du en fläkt ikopplad till cpu fan ? kan vara moderkortet som stänger av sig pga det. räcker med en 3 pin chassiefläkt, eller fläkten som sitter på radiatorn på din H60

har du fixat iordning distanserna mellan moderkort och chassie ? klassiskt misstag ifall du inte gjort det.
vad är det för nätagg du har ?
en av de första sakerna man behöver är ett kraftigt nätagg (80+ standard eller bättre på 450w minst med en gpu som t ex hd 7850 eller gtx 660)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

har du en fläkt ikopplad till cpu fan ? kan vara moderkortet som stänger av sig pga det. räcker med en 3 pin chassiefläkt, eller fläkten som sitter på radiatorn på din H60

har du fixat iordning distanserna mellan moderkort och chassie ? klassiskt misstag ifall du inte gjort det.
en av de första sakerna man behöver är ett kraftigt nätagg (80+ standard eller bättre på 450w minst med en gpu som t ex hd 7850 eller gtx 660)

Jag har en xfx 850 w till mitt 670, så det är nog inte problemet, jag har monterat distanser dock så kan det vara cpu fan saken, TACK väldigt mycket om det fungerar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

tyvärr provade jag att koppla in en fläkt till cpu fan, fortfarande samma problem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårddisk?

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Skrivet av TEEH:

Vad har du för hårddisk?

Jag har en western digital black 1 tb och en 60 gb corsair nova ssd för windows

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att ta ur batteriet på moderkortet och sätt i det..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Skrivet av TEEH:

Testa att ta ur batteriet på moderkortet och sätt i det..

fungerade inte det heller :C

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testat de andra sakerna jag skrev ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

testat de andra sakerna jag skrev ?

jag har distanser mellan chassit och moderkortet, jag har kopplat cpufan, har ett 670 tillsammans med ett agg på 850w så ja, jag har testat de andra sakerna du skrev

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

kolla så att det inte finns någon böjd cpu pin på moderkortets cpu socket

hade liknande problem för ett tag sedan och då var det det som var problemet..

Permalänk
Medlem

Har likadant moderkort som dig och även processor, samma sak hände för mig men efter jag gjorde dessa saker så funkade det efteråt

*Resetta Semos
*Byt plats på ramminnet
*Ta in och ut grafikkortet
*Ta ut batteriet och vänta ungefär i 20 sekunder och sedan placerar du in
*Ta ut kablarna som går från hårddisken till moderkortet och vänta i några sekunder
och efter dem här stegen så funkade min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Hej alla på swec, har ett problem med min dator att den inte vill starta. När jag startar den så sätts den på i inte ens sekund o sen stängs den av, efter 5-6 sekunder så upprepas det.
Det här börja då hända efter jag monterat in en ny processor( intel i5 3750k ), vattenkylning( h60 v2 typ som h60i ), moderkort ( msi z77a-g45 ) samt ett nytt chassi( aerocool predator x3 ).

Jag har kollat nogrannt på hur jag koppla in power switch med mera men såklart är det möjligt att nåt är fel, jag har även kollat hårddiskarna. Snabbt svar uppskattas

Prova att köra mobot med ovan utanför chassit - funkar det då har du t ex en distans för mycket som kortar kortet. Funkar det inte då ligger felet i någon av komponenterna på mobot. Plocka bort en efter en...

Permalänk
Medlem

Har du tryckt i ramminnena riktigt så det klickar till. Man får trycka hårdare än man tror faktiskt.

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Tips: Koppla ur samtl hårddiskar, optiska enheter samt plocka ur minnena. Kontr att du har ansl pumpens ansl rätt, dvs till cpufläktuttag på moderkort samt till nätagg. Startar datorn?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av ZorziX:

Har du tryckt i ramminnena riktigt så det klickar till. Man får trycka hårdare än man tror faktiskt.

ja, det har jag, tack för svar upskattar varje svar

Visa signatur

Permalänk

Update; jag hade fel

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av sezmamm:

Prova att köra mobot med ovan utanför chassit - funkar det då har du t ex en distans för mycket som kortar kortet. Funkar det inte då ligger felet i någon av komponenterna på mobot. Plocka bort en efter en...

mobot?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Tips: Koppla ur samtl hårddiskar, optiska enheter samt plocka ur minnena. Kontr att du har ansl pumpens ansl rätt, dvs till cpufläktuttag på moderkort samt till nätagg. Startar datorn?

märkte att jag inte anslutit min optiska enhet, kan det spela någon roll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

märkte att jag inte anslutit min optiska enhet, kan det spela någon roll?

Nej. De gångert jag haft motsvarande problem har anledningarna varit

1) Distans som ligger mot moderkortet där det inte borde
2) Ram minnen som inte är intryckta eller som sitter i fel platser
3) Bortglömd kabel från t ex PSU

Som sagt isolera felet genom att precis som ovan föreslog, ta bort så många felkällor som möjligt samt tycker jag att du bör montera ur kortet ur chassit och köra det.

Permalänk

Jag lägger upp en video på youtube om hur det ser ut, samt förklarar jag lite snabbt, http://www.youtube.com/watch?v=U-WisuktCTs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

När jag startar den så sätts den på i inte ens sekund o sen stängs den av, efter 5-6 sekunder så upprepas det.

Det är ingen iden att blanda in bild (grafikkort), Windows (hårddiskar), tangentbord, mus mm så länge datorn inte startar normalt/fläktarna snurrar normalt. Börja med att ta bort allt onödigt. En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln.
Inne tar du bort grafikkortet, alla PCI kort, hårddiskar, DVD, SATA/IDE/USB kablar osv.

Testa att flytta runt minnet. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex en av de blåa platserna.

Permalänk

Fungerar fortfarande fan inte. Jag blir frustrerad då det här är ett nytt moderkort och jag lagt tid på varje jävla steg så att det ska bli rätt. Finns ingenting logiskt kvar att kolla som jag ser det.. kolla videon som jag länka förut försök kanske urskilja något där.

Något annat tips kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Egentligen kan du dumpa chassit i förrådet tills du hittat felet och lägger moderkortet på tex kartongen. I länken har de dock kopplat saker du ska vänta med tills du hittat felet. http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Kablar/knappar som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga, sitter på fel plats och därför blockera starten på olika sätt. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du vill och sparar så att datorn inte stanna och tjatar varje gång datorn startar mm.

Edit:
Har du verkligen intel i5 3750k?

Jag ser den inte i listan av processorer som moderkortet klarar av.
http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G45.html#/?div=CPUSupport

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ta isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Egentligen kan du dumpa chassit i förrådet tills du hittat felet och lägger moderkortet på tex kartongen. I länken har de dock kopplat saker du ska vänta med tills du hittat felet. http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Kablar/knappar som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga, sitter på fel plats och därför blockera starten på olika sätt. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du vill och sparar så att datorn inte stanna och tjatar varje gång datorn startar mm.

Edit:
Har du verkligen intel i5 3750k?

Jag ser den inte i listan av processorer som moderkortet klarar av.
http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G45.html#/?div=CPUSupport

skrev fel mena 3570k, tack ska försöka imorgon bitti

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan inte se att du har en åtta-pin kabel till cpu:n?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

kan inte se att du har en åtta-pin kabel till cpu:n?

den kanske var lite svår att se men den är ikopplad hade nämligen bara dragit den bakom så att den inte syns lika mycket

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oscar_98123:

Mobo = Moderkort
Om det var det du undrade.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)