CPU Fan Error! vid första försök men funkar vid omstart?

Permalänk
Medlem

CPU Fan Error! vid första försök men funkar vid omstart?

Vid uppstart så får jag regelmässigt CPU Fan Error - fläkten rör lite på sig men stannar, alla andra fläktar går igång som de ska.

När jag då stänger av och trycker på startknappen igen - då rör fläkten lite på sig på samma sätt, hejdar sig, men går igång ordentligt - så här är det varje gång.

Inga problem under drift, bara att den inte går igång ordentligt vid första försöket.

Vad kan detta bero på? Moderkort (Asus Z77 Sabretooth) eller CPUfan (i5 3750K standard) eller vad? Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phloam:

Vid uppstart så får jag regelmässigt CPU Fan Error - fläkten rör lite på sig men stannar, alla andra fläktar går igång som de ska.

När jag då stänger av och trycker på startknappen igen - då rör fläkten lite på sig på samma sätt, hejdar sig, men går igång ordentligt - så här är det varje gång.

Inga problem under drift, bara att den inte går igång ordentligt vid första försöket.

Vad kan detta bero på? Moderkort (Asus Z77 Sabretooth) eller CPUfan (i5 3750K standard) eller vad? Tacksam för tips!

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=359528

Permalänk
Medlem

Men i den länken är det ett annat problem (varnar trots fungerande fläkt).

Här går inte CPU-fläkten igång vid uppstart (och varnar som den ska), men direkt efteråt (omstart) går den igång som den ska - utan varning. Varför beter den sig på detta viset?

Inga problem i övrigt, men känns inte som om fläkten går igång som den ska alltid (vid sleep t.ex)

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hade liknande problem fast med 220 EVO från cooler master. Den varnar kanske för att fläkten rör sig för sakta mot vad den borde göra. Gå i sådana fall in i vips och ändra varning för låg fläkthastighet. Det funkade för mig men vet inte om det är ett bra sätt...