Katt stryker sig mot chassi = ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

men hur fan blir det när ni rensar datorn ? dammfilterna måste ju vara igenproppade med katthår !

Fläkthastigheten kanske är avgörande. Mitt utblås snurrar i ~450 varv/min.
Hittar bara dammpartiklar inne i datorn, aldrig päls.

Permalänk
Skrivet av Rewinding:

men hur fan blir det när ni rensar datorn ? dammfilterna måste ju vara igenproppade med katthår !

Katthår är relativt tungt, mitt håller sig på golvnivå. (bortsett från det som fastnar i tangentbordet då dom härjar runt på bordet. Men men, dammsugare finns av en anledning)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rewinding:

Det är därför jag upptäckt och skrivit om i forumet flera gånger, att akvarievadd är helt överlägset. Jag ser till att ha lådor där man kan använda ett lager vadd framför filterna, så sätter det aldrig igen. Har haft datorer som surrat 24/7 i ett år utan rensning och ändå i princip fullt luftflöde fortfarande. Vaddens totala filteryta är mycket större och därför sätter det aldrig igen som en tvådimensionell yta såsom ett nät.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rewinding:

Jag brukar kamma och borsta katterna ibland, det gör underverk med hur mycket päls som hamnar på andra ställen än i papperskorgen, jag har en bonnkatt och en turkisk Van, Vanen som oftast ser ut som en hårboll, hon är verkligen "punkig" i sin frisyr, släpper bara långa strån som inte är nått problem, däremot brukar hon kräkas några gånger under löpperioden, Hon är även rätt sur på den andra katten ca 2 veckor innan hon löper ( katt pms ? ) och jag är iallafall mer orolig för mekaniska skador än esd, typ att hon spyr i datorn eller att de jagar varandra så att de hoppar/springer över nått och drar det med sig.
Bonnkatten är utekatt och får gå in o ut som han vill och han fäller som bara den när det blir varmt ute och vinterpälsen ska bort, då behöver det kammas ofta för att hålla ordning på håren, men han gillar inte att bli kammad lika mycket som Vanen, hon gillar att man kammar och borstar rätt länge bara man inte kittlar hennes tassar, de har tasstofsar så det kan behövas att man pillar med tasarna också men det är inte populärt så man får börja med att klippa klorna innan man ser över pälsen, utekatten får ha sina klor kvar och man får vara mer bestämd om man ska kamma honom när han börjar fälla rejält, men det går det också och kamningen minskar hårproblemen rejält.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag brukar kamma och borsta katterna ibland, det gör underverk med hur mycket päls som hamnar på andra ställen än i papperskorgen, jag har en bonnkatt och en turkisk Van, Vanen som oftast ser ut som en hårboll, hon är verkligen "punkig" i sin frisyr, släpper bara långa strån som inte är nått problem, däremot brukar hon kräkas några gånger under löpperioden, Hon är även rätt sur på den andra katten ca 2 veckor innan hon löper ( katt pms ? ) och jag är iallafall mer orolig för mekaniska skador än esd, typ att hon spyr i datorn eller att de jagar varandra så att de hoppar/springer över nått och drar det med sig.

Varför papperskorgen? Jag ger bort det bortborstade till min mor, så kan hon tova saker av det.
Nu känner jag att jag ramlar från topic rätt grovt, men, hur är det att ha en Van i Sverige? Badar hon mycket?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Varför papperskorgen? Jag ger bort det bortborstade till min mor, så kan hon tova saker av det.
Nu känner jag att jag ramlar från topic rätt grovt, men, hur är det att ha en Van i Sverige? Badar hon mycket?

Jag har ingen att ge päls till och Turkisk van är inte samma ras som Turkisk angora även om de är rätt lika.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_van Och http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_angora
Jo hon gillar att leka med vatten, kan sitta o stänka med tassarna eller t om hoppa i vattenskålen, hon kan även skopa upp vatten med tassarna när hon dricker och eftersom de har tasstoffsar så får hon med sig rätt mycket vatten som hon kan sörpla i sig för varje gång hon doppar ner tassarna, gillar även att skvätta runt i tvättstället och ibland så lägger hon sig där och sover, (ja inte om det är vattenfyllt)
Rasen gillar helt klart vatten betydligt mer än normala katter, hon är också enormt envis och vill ofta vara med i allt som händer, tex sätta sig på tangentbordet och sedan börjar hon att "skalla" mig, hon kan dessutom låta väldigt starkt för sin storlek, så hon hörs rejält när hon är på det humöret, tex när hon löper är det 1 vecka hon inte är tyst alls.

Det är i det hela en väldigt trevlig och ovanlig ras, de är extremt tillgivna och envisa och vill vara med där det händer, de är "av eller på" mycket mer än andra kartraser, när hon sover så är hon närmast som i dvala/död, inget kan påverka, och när hon fått för sig att göra nått så ger hon inte upp om hon inte får sin vilja igenom och de gillar att kladda o leka med vatten, speciellt på sommaren så verkar det vara ett bra sätt att svalka sig genom att hoppa o skvätta rejält, det är alltid blött runtomkring vattenskålen. Här ser man hur "ovårdade " de ser ut i pälsen, håret ser alltid ruffsigt ut på dem.
Visst är hon fin när hon ligger o sover med svansen mellan benen?

Hon har iallafall bra päls som inte passerar luftfilter särskilt lätt, däremot så gillar hon att lägga sig på tangentbordet så det dammsuger jag ofta och musen har jag behövt montera isär för att rengöra läsgaffeln på några gånger, men det är det värt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag ska kolla upp detta. Tack.

Angående usb-minne och statisk elektricitet, jag har (fråga mig inte varför) börjat att ta direkt på själva metalldelen på usb-stickan innan jag monterar den i datorns usb-port och har inte haft några problem med statiska urladdningar sedan dess.

Fast nu är väl höljet på usb-anslutningar ändå jordat i chassiet, och porten är designad så att du först får kontakt med jord, därefter spänning och rx/tx.

Sen skulle jag gissa att höljet inte ens är inkopplat på många usb-minnen, då jag inte kan se varför det behövs
(notera gissa)

(:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Vad är en tv lampa? Iallafall så menar jag produkter som faktiskt kräver en eektroingenjör

Missade kommat med alla utom du förstod ändå...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

katter...

Jag har ingen att ge päls till och Turkisk van är inte samma ras som Turkisk angora även om de är rätt lika.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_van Och http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_angora
Jo hon gillar att leka med vatten, kan sitta o stänka med tassarna eller t om hoppa i vattenskålen, hon kan även skopa upp vatten med tassarna när hon dricker och eftersom de har tasstoffsar så får hon med sig rätt mycket vatten som hon kan sörpla i sig för varje gång hon doppar ner tassarna, gillar även att skvätta runt i tvättstället och ibland så lägger hon sig där och sover, (ja inte om det är vattenfyllt)
Rasen gillar helt klart vatten betydligt mer än normala katter, hon är också enormt envis och vill ofta vara med i allt som händer, tex sätta sig på tangentbordet och sedan börjar hon att "skalla" mig, hon kan dessutom låta väldigt starkt för sin storlek, så hon hörs rejält när hon är på det humöret, tex när hon löper är det 1 vecka hon inte är tyst alls.

Det är i det hela en väldigt trevlig och ovanlig ras, de är extremt tillgivna och envisa och vill vara med där det händer, de är "av eller på" mycket mer än andra kartraser, när hon sover så är hon närmast som i dvala/död, inget kan påverka, och när hon fått för sig att göra nått så ger hon inte upp om hon inte får sin vilja igenom och de gillar att kladda o leka med vatten, speciellt på sommaren så verkar det vara ett bra sätt att svalka sig genom att hoppa o skvätta rejält, det är alltid blött runtomkring vattenskålen. Här ser man hur "ovårdade " de ser ut i pälsen, håret ser alltid ruffsigt ut på dem.
http://i1106.photobucket.com/albums/h370/mrqaffe/20110409353....

http://i1106.photobucket.com/albums/h370/mrqaffe/th_201104113...
http://i1106.photobucket.com/albums/h370/mrqaffe/th_201104093...

Hon har iallafall bra päls som inte passerar luftfilter särskilt lätt, däremot så gillar hon att lägga sig på tangentbordet så det dammsuger jag ofta och musen har jag behövt montera isär för att rengöra läsgaffeln på några gånger, men det är det värt

Dold text

Mjo, jag veta att dom inte är angoror, det är Van's som man brukar se bilder på simmandes
Men jag har två vanliga bonnkatter, dom ger ifrån sig fullt användbar ull, morsan håller tillåmed på med nåt projekt från dom som är i betastadiet nu.

Min mus fungerar tidvis bara på en axel. jag misstänkte att den höll på att ge upp av ålder, men märkte nyss att den funkar bättre om man blåser i sensorn. Så det får jag nog tillskriva katterna. En av dom trivs väldigt bra på musmattan.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Mjo, jag veta att dom inte är angoror, det är Van's som man brukar se bilder på simmandes
Men jag har två vanliga bonnkatter, dom ger ifrån sig fullt användbar ull, morsan håller tillåmed på med nåt projekt från dom som är i betastadiet nu.

Min mus fungerar tidvis bara på en axel. jag misstänkte att den höll på att ge upp av ålder, men märkte nyss att den funkar bättre om man blåser i sensorn. Så det får jag nog tillskriva katterna. En av dom trivs väldigt bra på musmattan.

Du kan ju testa att dammsuga musen, det enda som brukar vara besvärligt att rensa är hjulaxlarna, det kan snurras in hårstrån där som inte går att få bort utan att montera isär det och när de börjar blockera ljusstrålarna från att uppfatta att man snurrar på hjulet så är det dags för grundlig rengöring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det alltså fortfarande folk som använder mekaniska möss ?

Jag tycker jag var sen med att skaffa optisk mus, detta var ändå 10år sen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Finns det alltså fortfarande folk som använder mekaniska möss ?

Jag tycker jag var sen med att skaffa optisk mus, detta var ändå 10år sen..

Gamla Logitech Mouseman+ (väldigt "kurvig" i formen) eller vad de hette är fortfarande riktigt bra. Har sparat 3st, 2 helt nya.

Gäller det optiska möss måste jag faktiskt rengöra mitt mushjul i MX518 eftersom det har exakt samma princip som gamla optiska möss, och katthår tenderar att sätta igen slitsarna.

Edit: Underbar katt, mrqaffe!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Fast nu är väl höljet på usb-anslutningar ändå jordat i chassiet, och porten är designad så att du först får kontakt med jord, därefter spänning och rx/tx.

Sen skulle jag gissa att höljet inte ens är inkopplat på många usb-minnen, då jag inte kan se varför det behövs
(notera gissa)

(:

Om det är som du säger, så borde alltså inte en statiskt laddad usb-pinne orsaka en reboot. Jag förstår det som att även metalldelen som omsluter själva usb-porten är jordad och då ska ju inte en urladdning orsaka något problem. USB-portarna jag använder är P182's egna portar i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[klipp]

Underbar kisse! Finns nog inget annat djur som kan konsten att slappna av sådär härligt som en katt kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

Det är nästintill omöjligt att få katten att sluta beröra datorn. De mystiska omstarterna är såvitt jag kan se enbart associerade till ESD-laddade usb-stickor.

Du får köpa upphängning till datorn och montera den under skrivbordet eller ställa en skiva framför datorn. Bra är det inte. Varken för katten eller datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Missade kommat med alla utom du förstod ändå...

Men vänta nu, du menar att en TV inte har ett jordat skal? Har du provat öppna upp en TV? Allting innuti TVn har ett jordat skal, sen utöver det har den ett plastskal utanpå.

Permalänk
Medlem

Katter verkar gilla datorer. Du ska inte va orolig att det händer något med någon komponent i datorn så länge som dom inte tar direkt i någon komponent.

En av mina sover nästan alltid på utblåset till vattenkylningen. 350-400w rakt upp på hon när man spelar. Sambon har en exakt likadan låda men Saga sover aldrig på den. Ragdollen och Bengalen nöjer sig med att sova i toppen av katträdet på varandra.

EDIT: Angående katthår så smiter det inte in i datorn om man har något nät för. Man får bara dammsuga nätet för insuget några gånger i veckan fast man kammar dom med jämna mellanrum.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Katter verkar gilla datorer. Du ska inte va orolig att det händer något med någon komponent i datorn så länge som dom inte tar direkt i någon komponent.

En av mina sover nästan alltid på utblåset till vattenkylningen. 350-400w rakt upp på hon när man spelar. Sambon har en exakt likadan låda men Saga sover aldrig på den. Ragdollen och Bengalen nöjer sig med att sova i toppen av katträdet på varandra.
http://forumbilder.se/CD3TM/197219-10151309829042930-30459035...

http://forumbilder.se/CD3TM/548996-10151309409077930-13850024...

EDIT: Angående katthår så smiter det inte in i datorn om man har något nät för. Man får bara dammsuga nätet för insuget några gånger i veckan fast man kammar dom med jämna mellanrum.

Gulligt vår ragdoll på 6 månader lägger sig alltid framför en när man är på datorn. Blir svårt att komma åt wasd ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Gulligt vår ragdoll på 6 månader lägger sig alltid framför en när man är på datorn. Blir svårt att komma åt wasd ibland

Typ såhär?

De va som tusan. Min blev just 7mån och har blivit riktigt mörk fast hon va ljusast i kullen.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EvoPeter:

Typ såhär?
http://forumbilder.se/CD3TM/250256-10151220490537930-91168826...

De va som tusan. Min blev just 7mån och har blivit riktigt mörk fast hon va ljusast i kullen.

Det ser ut som om du också behöver dammsuga tangentbordet rätt ofta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Typ såhär?
http://forumbilder.se/CD3TM/250256-10151220490537930-91168826...

Nästan. Hon ligger framför tangentbordet, helst på någon arm. Sen är hennes teckning mitted. Hon är riktigt ljus fortfarande också.
Din ragdoll ser inte särskilt stor ut för 7 månader, vad väger hon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som om du också behöver dammsuga tangentbordet rätt ofta.

Hon låg bara där innan hon blev kompis med dom andra katterna. Har aldrig haft problem med katthår/hundhår i tangentbordet. Kanske beror det på att sambon kör ett stenhårt städningsschema som innebär dammsuga minst varannan dag och att katterna får inte va där uppe på databordet.

Skrivet av Xiod:

Nästan. Hon ligger framför tangentbordet, helst på någon arm. Sen är hennes teckning mitted. Hon är riktigt ljus fortfarande också.
Din ragdoll ser inte särskilt stor ut för 7 månader, vad väger hon?

Va sött. Hade en Birma förut som alltid sov på min CRT skärm med ena tassen hängandes ned över skärmen.

Men färgerna brukar ju komma lite senare.

Det där är gamla bilder. Hon vägde ungefär 4,5kg vid 6mån. Vilket är förvånande med tanken på att mamman o pappan va väldigt små. Vad väger din?

Här kan man se färgförvandlingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Känner igen det där.

->

Permalänk
Medlem

Mina katter 13, 12 och 3 år gamla (Russian Blue, Norsk skogskatt och Helig Birma) har mina datorer som favoritplats. Varmt och gött ska det vara tydligen. När man hade CRT så låg den Norska skogskatten uppe på den t.o.m..

Har aldrig haft några problem, förutom att ena katten gillar att stänga av datorn genom att trycka in knappen, som är på ovansidan på Fractals chassin. Samt att kablar kan vara roligt att gossa och busa med ibland.. :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Men vänta nu, du menar att en TV inte har ett jordat skal? Har du provat öppna upp en TV? Allting innuti TVn har ett jordat skal, sen utöver det har den ett plastskal utanpå.

Många (förmodligen de flesta) TV apparater kommer till och med utan en jordad nätkabel, så de är definitivt inte jordade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Många (förmodligen de flesta) TV apparater kommer till och med utan en jordad nätkabel, så de är definitivt inte jordade.

Oftast är dom endast jordad för att minska strålningen. Sen har dom flesta lägenheter endast jordade uttag i köket o hallen.

Skrivet av DaBone:

Mina katter 13, 12 och 3 år gamla (Russian Blue, Norsk skogskatt och Helig Birma) har mina datorer som favoritplats. Varmt och gött ska det vara tydligen. När man hade CRT så låg den Norska skogskatten uppe på den t.o.m..

Har aldrig haft några problem, förutom att ena katten gillar att stänga av datorn genom att trycka in knappen, som är på ovansidan på Fractals chassin. Samt att kablar kan vara roligt att gossa och busa med ibland.. :-/

Haha, första jag fick göra med våra nya 600T chassin va koppla ur resetknappen då Saga tryckte ned den direkt jag startade upp nya datorn. Andra jag upptäckte va att i Windows så fick man koppla ur vad startknappen gör om man håller in den i mer än 4sekunder då den också sitter ovanpå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Typ såhär? [..]

Eller så här :
Skitmysigt att han gärna vill mysa på keyboarden, men ja, det händer att det han skriver en radda texter som ingen förstår sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Beror helt på hur du nu vill definera jord, du kanske tänker specifikt på skyddsjord? Nu är det så att även nollpotentialen egentligen också är jord. Så jo, dom är enligt definition jordade. Bara för att vissa inte har separat skyddsjord så innebär det inte att saker är ojordade. Jord jord jord jord

En tv utan jordat chassi är inte särskilt trevligt, kan ju då både påverkas och påverka brus.

Permalänk
Rekordmedlem

De flest tvar blir jordade via antennen och det har blivit ett problem så idag brukar man se till att man ordnar en galvanisk avskiljning i antennuttaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, vilken underbar tråd. För min del undrar jag hur det ser ut inuti min laptop....

My sidekick by attila96, on Flickr
värmer sig i utblåset....

Visa signatur