Hur fungerade piratkopieringen förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Nu pratade jag om tiden innan cd-rom, med disketter
Jag vet mycket väl att många cd-spel är utan kopieringsskydd.
Anledningen till att man ofta behöver köra tidiga spel med skivan i är för att på den tidens hårddiskar fanns det helt enkelt inte plats att installera hela spel.

Min första hdd till Amigan var på 20mb det var en

http://www.amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=534

Den blev stulen på ett copyparty i Eskilstuna tyvärr... uppgraderade då till 60mb hdd från DelikatessData. I det senare fallet kom den hårddisken att hosta Phenomenas WHQ vilket omnämns i det välkända Enigma Demot

http://www.youtube.com/watch?v=IllEiPoiLAs

Permalänk
Medlem

Att vhs kunde hålla på så länge är en skandal. Helvete med svindyra kassetter som slets ut snabbt och tog enorm plats. Dåliga piratkopior som såldes för ockerpriser. Läget var inte mycket bättre på spelmarknaden med få bra spel till pc medan spel till Sega och Nintendo var chips som inte gick att kopiera och såldes för 600kr per spel! Tack och lov för dagens smidiga piratmarknad annars hade nya spel kostat flera tusen.

Permalänk
Medlem

Relevant:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagbro:

Hahaha Nu fick du mig att tänka på hemskurna lp, varken det eller ld brännare blev ju nån större sak, kanske mest pga priset på tomskivorna, sedan kom cd och förstörde allt, med e var dyra de också, jag gav 250kr/st för de första tomcd skivorna jag köpte och brännaren ensam låg på ca 100 000. Tomma ld skivor kostade över 1000kr/st men de sålde tydligen i Japan.
Men appropå lp kopieringen då så gick (går?) det enklare med en sån här, det är väl den enda maskinen för hemmabruk som spelat in lpskivor, jag har tittat på den en gång live men jag var aldrig nån lp vän.

http://www.roadogz.com/stories/downunder/vrx.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumarum:

Att vhs kunde hålla på så länge är en skandal. Helvete med svindyra kassetter som slets ut snabbt och tog enorm plats. Dåliga piratkopior som såldes för ockerpriser. Läget var inte mycket bättre på spelmarknaden med få bra spel till pc medan spel till Sega och Nintendo var chips som inte gick att kopiera och såldes för 600kr per spel! Tack och lov för dagens smidiga piratmarknad annars hade nya spel kostat flera tusen.

*host*copier*host.....

http://www.nesworld.com/snes-pirateromcds.php

Permalänk
Skrivet av dagbro:

9gag

Permalänk
Avstängd

Jag och farsan hade en liten piratverksamhet igång under mitten-slutet av 90-talet. Hans kontor hade en snabb uppkoppling för att vara på den tiden och det fanns även en 2x cd-brännare där (kostade ca 50 000 kr på den tiden och var alltså inget en vanlig konsument kunde gå och köpa bara så där). Så vad jag gjorde var att ge en lista på crackade spel till farsan som jag ville att han skulle ladda hem, sen tog jag den listan till skolan och tog in beställningar av kompisar, bekanta osv på spel som dom ville ha. Jag tog då 500 kr/skivan för att bränna spelen (20-30 st på varje skiva, för er som är födda igår) och ta med till skolan några dagar senare. Jag var då 12-13 år och för pengarna som jag tjänade på det så köpte jag min första egna dator och en massa andra roliga saker.

Vilka tider!

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Inaktiv

500 kr/skiva? Då var det väl billigare att köpa spelet...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skivan var förmodligen fullproppad med spel...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tjodd:

Skivan var förmodligen fullproppad med spel...

Ah, tänkte inte så långt. Fast duktigt överpris var det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hehe ja, nu vet ju inte jag exakt när detta var men jag minns att folk köpte den typen av skivor för en jäkla massa pengar.

Tycker det var roligare och trevligare piratkopiering när man fick söka brevvänner i DMZ och vänta på bruna, vadderade kuvert fullproppade med disketter och ikryssade listor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Lättare att bara köpa Lp'n xD

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt tillräckligt gammal för Amiga, Commondore-grejerna men kommer ihåg primitiva floppy-kopieringen på DOS-tiden. Min pappa brukade kopiera lite floppys från sitt jobb, jag hade en jäkla massa DOS-spel ett tag.

http://www.youtube.com/watch?v=up863eQKGUI

Permalänk
Inaktiv

Ah, att sitta med gamla xcopy och titta på när varje sektor kopierades ok..

Permalänk
Medlem

Man satt med papper och penna och skrev sin av polare.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Var roligare på den tiden kommer ihåg gammle c64an och alla 90min banden och listor hur långt man skulle spola för olika spelen sen amiga tiden med 500an demo partys där man delade spel/demos och svor över dom man behövde manualen till ibland
men första tanken som slår mig när jag tänker amiga är moonstone spelade det sjukt mycket samma eye of the beholder

Jag har faktiskt en amiga 500 + extra minne med skärm + tac2 liggande sen en i det närmaste oanvänd amiga 600 i orginal kartong

en klassiker som alltid varit en gammal favorit

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Minns att jag fixade ett fax-program till min 486:a
genom att skicka reguppgifter och sen stänga av internet just när den hamnade i utkorgen och sen ta bort den
sen hade man fullversion

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Jag och farsan hade en liten piratverksamhet igång under mitten-slutet av 90-talet. Hans kontor hade en snabb uppkoppling för att vara på den tiden och det fanns även en 2x cd-brännare där (kostade ca 50 000 kr på den tiden och var alltså inget en vanlig konsument kunde gå och köpa bara så där). Så vad jag gjorde var att ge en lista på crackade spel till farsan som jag ville att han skulle ladda hem, sen tog jag den listan till skolan och tog in beställningar av kompisar, bekanta osv på spel som dom ville ha. Jag tog då 500 kr/skivan för att bränna spelen och ta med till skolan några dagar senare. Jag var då 12-13 år och för pengarna som jag tjänade på det så köpte jag min första egna dator och en massa andra roliga saker.

Vilka tider!

Sälja brända cds med piratkopierade spel till polare för 500 spänn styck?
Fyfan va snålt och svinigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Sälja brända cds med piratkopierade spel till polare för 500 spänn styck?
Fyfan va snålt och svinigt.

Märks ju att du är en P12:a. Har du någon som helst jävla aning om vad EN brännbar cd-skiva kostade på den tiden? Eller hur långsamma uppkopplingarna var på den tiden? Eller hur dyra PC-spelen var på den tiden? Eller hur lättcrackade spelen var på den tiden? Uppenbarligen inte.

Att betala 500 kr för en skiva med 20-30 st fullt fungerande spel på var ett kap på den tiden. Men de närmaste kompisarna bad jag att köpa skivor själv och så brände jag spelen gratis.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Ett PC-spel på den tiden kostade allt från 400-600 kr, beroende på var man köpte dom. Skivorna som jag brände hade allt från 20-30 st fullt fungerade och välcrackade spel utan förlust av soundtrack, ljudeffekter osv. Tyvärr fanns det dock releasegrupper som crackade bort soundtrack, ljudeffekter, cinematics för att få ner storleken på spelet för att det skulle gå att ladda upp/ner så snabbt som möjligt. Men sån skit vill ju ingen ha.

En brännbar skiva gick på över 100-lappen på den tiden, majoriteten satt med 28.8k modem och vissa hade "lyxen" att ha ett 56k men att ladda hem spel själv från BBS:er var hopplöst och skulle kosta lika mycket i teleräkning som att köpa spelet = meningslöst att ladda hem.

Så att hosta upp 500 kr för en skiva med 20-30 st spel och själv behöva packa upp spelen med rar/arj var det ingen som upplevde som överpris. Det var snarare ett kap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Märks ju att du är en P12:a. Har du någon som helst jävla aning om vad EN brännbar cd-skiva kostade på den tiden? Eller hur långsamma uppkopplingarna var på den tiden? Eller hur dyra PC-spelen var på den tiden? Eller hur lättcrackade spelen var på den tiden? Uppenbarligen inte.

Att betala 500 kr för en skiva med 20-30 st fullt fungerande spel på var ett kap på den tiden. Men de närmaste kompisarna bad jag att köpa skivor själv och så brände jag spelen gratis.

Du fattar inte riktigt det moraliska felsteget här va? Nåja, det som är moraliskt fel för någon gör en annan utan att blinka.

Samtidigt skriver du inte vilket år, mer än att det pågick mitten/slutet av 90-talet. Ett år gjorde stor skillnad på den tiden.
Jag har en aning, men jag minns inte exakt. Däremot:

Citat:

By 1996, CD-ReWriteable (CD-RW) had emerged, drive prices had dropped below $1,000 and media was available for less than $20 a disc. The technology offered the low storage cost and content formatting structure for storing data, backups, multimedia images, photos, video and audio files. It also provided a low-cost solution for archiving and data interchange.

http://www.markencom.com/docs/optical/CDinDVDWorld.htm
1996 verkar CD-R varit nere på rimliga nivåer. Min granne hade väl typ 100 brända spel runt år 97.
Jag köpte nog inte brännare förrän 98.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Du fattar inte riktigt det moraliska felsteget här va? Nåja, det som är moraliskt fel för någon gör en annan utan att blinka.

Samtidigt skriver du inte vilket år, mer än att det pågick mitten/slutet av 90-talet. Ett år gjorde stor skillnad på den tiden.
Jag har en aning, men jag minns inte exakt. Däremot:

http://www.markencom.com/docs/optical/CDinDVDWorld.htm
1996 verkar CD-R varit nere på rimliga nivåer. Min granne hade väl typ 100 brända spel runt år 97.
Jag köpte nog inte brännare förrän 98.

Ja, oj vilket moraliskt felsteg att förse kompisar och bekanta med den mängden spel dom aldrig annars skulle ha råd eller möjlighet att skaffa själva. Jag är en hemsk människa.

Menar du att $20/CD-R och CD-brännare med priser under $1000 är en "rimlig nivå"? Vilken värld levde du i på den tiden?

Men annars håller jag med om att ett år gjorde en stor skillnad på den tiden. Jag kan minnas fel om att det var mitten till slutet på 90-talet eftersom att det fanns inte en möjligthet att köpa en cd-brännare för under 30 000 kr på den tiden som jag hade igång brännaren och piratkopierade spel till försäljning. Så antagligen var det ännu tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fast ett ämne kostade ~150 kronor på den tiden, inte ett par som idag, och det var allt annat än ovanligt att det ballade ur under bränningen. Det räckte i princip med att man fes i samma rum som datorn som stod och brände för att man skulle få ett 150-kronors karottunderlägg. Grundregeln var att man drog igång bränningen, sedan smög man på tå ut från rummet (ja, seriöst), stängde dörren sjukt försiktigt, sedan höll man sig borta därifrån den närmsta timman.

Ägnade mig till och från åt att pirata zipcd:s piratskivor back in the days

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att bluetooth borde vara olagligt också isåfall? visst, nu använder folk säkerligen inte det längre men förr var det ju bara att skicka över låtfan till alla sina kompisar och det är fortfarande okej.. what the fuck?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Ahhhh disketter och kassettband , thouse were the days ;P

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av kaput:

Fast ett ämne kostade ~150 kronor på den tiden, inte ett par som idag, och det var allt annat än ovanligt att det ballade ur under bränningen. Det räckte i princip med att man fes i samma rum som datorn som stod och brände för att man skulle få ett 150-kronors karottunderlägg. Grundregeln var att man drog igång bränningen, sedan smög man på tå ut från rummet (ja, seriöst), stängde dörren sjukt försiktigt, sedan höll man sig borta därifrån den närmsta timman.

Ägnade mig till och från åt att pirata zipcd:s piratskivor back in the days

Hahah. Det hade jag glömt bort totalt. Jag smög också ut ur rummet när brännaren dånade igång..
Nästan så man saknar att ha dubbla cd-spelare i datorn och bränna i löjligt låga hastigheter

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Avstängd

Är nästan så man har traumatiska barndomsupplevelser av dom där gammla brännarna min första brännare jag köpte själv var en extern 2x tror det var en HP brännare som kostade ca 3500kr och varje cd tog 40-50 minuter och den hatade många filer på samma skiva så allt fick lov att köras packat annars vart det döda skivor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Är det bara jag som tycker att bluetooth borde vara olagligt också isåfall? visst, nu använder folk säkerligen inte det längre men förr var det ju bara att skicka över låtfan till alla sina kompisar och det är fortfarande okej.. what the fuck?

Kopiera musik till/från dina kompisar? Jodå, det får man göra. Musik och film får man kopiera bland vänner, men jag har för mig att dataprogram har andra regler.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

På C64-tiden så "brevväxlade" man disketter med posten till folk över hela världen, och på Amigatiden fortsatte detta ett tag, men övergick till modemanslutning mot diverse bbs:er (med en fader som hade stenkoll på telefonräkningen och såg till att man betalade varenda öre).

Eller så gjorde man som pöbeln och sprang på "copy-partyn" och kopierade av varandra. Det var alltid någon som kände någon som hade bra skit

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombardier:

Hahah. Det hade jag glömt bort totalt. Jag smög också ut ur rummet när brännaren dånade igång..
Nästan så man saknar att ha dubbla cd-spelare i datorn och bränna i löjligt låga hastigheter

Glöm inte den sköna känslan att stänga av ALLA program på datorn (gärna explorer.exe också), smyg ut ur rummet och stäng av all musik och ljud så att inga vibrationer råkar störa bränningen.
Vreden när man väntat en halvtimme för att sedan få ett fail vid 75% och få ut en 50-kronors coaster kan nog närmast jämföras med att dö i Tibia eller precis innan en ragequit i CS.
För den som inte är medveten om det så hade vi inte fancy saker som gummidämpningar i chassina (inte NÅGONSTANS, allt var metall mot metall förutom fronten), BurnProof eller stora cacheminnen i brännarna (512 KB tror jag att min första 2x-brännare hade).
Allt var inte bättre förr ^^

Skrivet av WaR:

Måste bara flika in att C64:an knappast var en avancerad musikmaskin jämfört med Atari ST:n, som hade inbyggt MIDI-interface med en extrem precision och användes (och används än idag) i professionella sammanhang, musikstudios mm ST:ns inbyggda musikchip (YM2149) var väl inte lika imponerande och populärt som SID dock, men det har ju också sin charm! En schysst ST-tune:

http://www.youtube.com/watch?v=qMDGzpGpvEk

T.ex. dubmood har tills för något/några år sedan kört huvudsakligen med Atari ST och Gameboy.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730