Starta upp för första gången med eller utan Windowsskiva i?

Permalänk

Starta upp för första gången med eller utan Windowsskiva i?

Hej!

Ok allt är kopplat i datorn utom graffe, ifall något skulle inträffa vid uppstart.
Ahci till ssdn fixar jag efter installation av w7.

Frågan är skall jag starta upp utan w7 skivan i, eller skall jag stoppa i den innan första uppstart?

Något annat jag bör tänka på? (första bygget för mig)

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Du har säkert redan dubbelkollat att alla anslutningar som ska vara inkopplade är det.
Ta du och starta utan skivan i och gå in i BIOS/UEFI, gör en nollställning till det som brukar heta något i stil med "optimized default settings" eller liknande (återställning). Kolla sedan runt där och se så att alla komponenter i systemet har hittats (fast för det behöver man grafikkort, såvida du nu inte har en processor med inbyggd grafik och uttag för detta på moderkortet så att du kan köra med den grafiken och verifiera allt annat innan du stoppar in ditt "feta" grafikkort). Kolla att temperaturerna i systemet är som de ska, och titta i datorlådan så att de fläktar som du förväntar dig ska snurra faktiskt gör det. (Alla borde spinna upp vid uppstart; sedan kanske en del av dem stängs av beroende på hur moderkortet gör med sin fläktstyrning.) Kolla sedan så att BIOS/UEFI rapporterar vettinga temperaturer på processor, etc.

Kör därefter in en skiva med memtest och låt den testa igenom allt RAM så att du ser att det är som det ska. När du har kommit så långt är det läge att installera operativsystem. Då har du liksom säkerställt att all grundfunktionalitet är på plats. Om du börjar installera OS direkt och något smyger sig så vet du annars inte om det beror på för höga temperaturer, glappkontakt, fel på RAM, etc. etc.

Någonstans här, antingen före eller efter du har installerat OS, är det läge att sätta önskad hastighet på minnena om du har DDR3 på >1333 MHz; då måste man manuellt sätta t.ex. 1600 MHz (om man har sådana minnen) p.g.a. att specen för DDD3 inte går högre än 1333 (kort sammanfattat, men du har säkert redan läst den utmärkta tråden om RAM här på Sweclockers).

Ja, och sedan det där med AHCI som du först kör med fixit-grejen och därefter i BIOS/UEFI, men det känner du ju redan till.

Sedan när väl Windows är uppe finns det en del matnyttigt som man kanske vill eller inte vill ställa in för en modern Windows-PC med SSD:

http://www.zdnet.com/blog/bott/windows-7-and-ssds-cutting-you...

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Tack så mycket!!

Du blir dagens hjälte hos mig

Seriöst bra svar av dig och det uppskattas högt.

Ha en riktigt bra dag nu, så skall jag grotta ner mig i ditt svar.

Permalänk
Medlem

Vad roligt att du tyckte om det! Hoppas att det nu går bra med din dator.
Grunden till allt är att agera ingenjörsmässigt, vilket är att börja i ena änden av ett problem och systematiskt ett steg i taget flytta sig fram till målet. Det är det enda tillvägagångssättet som _alltid_ fungerar (även om man alltid försöker ta genvägar som misslyckas där man till sist sitter och kör hela ingenjörsprocessen i alla fall... )

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Det har du alldeles rätt i.

Nu skall jag bara ta modet till mig och trycka på den där knappen på chassit, gulp!!

Tack !!

Permalänk

Ok datorn startade fint och jag kommer in i uefi setup men dr.debbug
ger mig A6 vilket är ScSi detect. Men jag har bara kopplat in ssd och dvd på sata3.

Vad förväntas jag göra av datorn?

Fins det någon som vill hjälpa till så blir jag oerhört tacksam!

Permalänk
Medlem

Söker man på Google hittar man lite trådar på folk med A6-problem (inte bara Audi-ägare, utan även ASRock-ägare...):

http://www.tomshardware.co.uk/forum/300701-30-asrock-extreme4...
http://www.eggxpert.com/forums/thread/797170.aspx
http://www.overclock.net/t/1165661/issue-with-asrock-p67-extr...
http://forums.devshed.com/motherboards-106/booting-problems-w...

Förutom rekommendationen att koppla ur så mycket som möjligt och stoppa i en sak i sänder för att se om det är moderkortet som är felaktigt eller något annat, så är det i den sista tråden en kille vars tangentbord orsakade detta. Kan vara värt att prova.

Det har skrivits en del om detta här på Sweclockers också:

http://www.google.se/search?q=a6+site%3Asweclockers.com

Några har löst det med att köra på intern grafik först och sedan montera det externa grafikkortet, andra har haft fel på moderkorten och fått reklamera dem, etc. Men läs i de trådarna och se om du kan prova samma saker som de. Börja med de enkla grejerna som tangentbord, koppla ur disk, etc., och hoppas att det funkar och ha byte/reklamation av moderkort som sista utväg... Och kontakta de som varit involverade i de gamla trådarna och hör om de fått rätt på grejerna till sist eller har tips till dig.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Tack för all hjälp jag har fått av dig!
Riktigt trevlig och kunnig dessutom.

Min dator spinner nu som en katt och klöser som en puma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Röktbacon:

Tack för all hjälp jag har fått av dig!
Riktigt trevlig och kunnig dessutom.

Roligt att du haft nytta av informationen!

Skrivet av Röktbacon:

Min dator spinner nu som en katt och klöser som en puma

Lysande!
För framtida läsare av den här tråden som kanske stöter på samma problem:
Vad var felet och hur gjorde du för att få grejerna att funka?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Såklart!

Jag hade inte monterat graffe när jag fick A6 på debuggen men eftersom allt var rätt kopplat så stoppade jag in w7 skiva och installerade den.

Botade om och installerade mitt graffe och problemet lös inget mer A6 i debugg.

Jag läste också om andra som har haft samma (A6) varning i debugg, men aldrig råkat ut för några problem ändå.

Det kändes som falskt alarm i mitt fall!

Jag kör på följande om någon undrar.
3570k
Asrock extreme4 z77
Gigabyte Gtx 670 oc
Corsair Ax 760
Corsair 16 gb cl9 vengeance lp
Samsung ssd 840 pro 256 på sata 3
Chassi define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Röktbacon:

Såklart!

Jag hade inte monterat graffe när jag fick A6 på debuggen men eftersom allt var rätt kopplat så stoppade jag in w7 skiva och installerade den.

Botade om och installerade mitt graffe och problemet lös inget mer A6 i debugg.

Jag läste också om andra som har haft samma (A6) varning i debugg, men aldrig råkat ut för några problem ändå.

Det kändes som falskt alarm i mitt fall!

3570k
Asrock extreme4 z77
Gigabyte Gtx 670 oc
Corsair Ax 760
Chassi define R4

Förklara gärna vad "graffe" betyder.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Röktbacon:

3570k
Asrock extreme4 z77
Gigabyte Gtx 670 oc
Corsair Ax 760
Chassi define R4

En mycket trevlig systemkonfiguration med delar som passar bra tillsammans, tycker jag!
(Nå, kanske lite overkill på nätagget, men........ ;-P )

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Förklara gärna vad "graffe" betyder.

Han menar grafikkort.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Ja det är overkill på nätagget, men det är också semipassivt vilket innebär att fläkten inte snurrar på den, tyst pch skönt.
Dessutom är där utrymme för SLI

Permalänk
Skrivet av Röktbacon:

Ja det är overkill på nätagget, men det är också semipassivt vilket innebär att fläkten inte snurrar på den, tyst pch skönt.
Dessutom är där utrymme för SLI

Det är ju bra vill ju inte ha en jet/hårtork i datorn

Fast går att driva två kort på 650/550 watt också Men inte alla grafikkort går detta att göra och/eller ska man klocka är det bra med lite marginal..

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar