Koppla på fiber till hyresfastighet. 25+20 TUSEN, låter sjukt?

Permalänk
Medlem

Koppla på fiber till hyresfastighet. 25+20 TUSEN, låter sjukt?

Tja
Jo så här är det. Jag har kollat lite på uppdrag av fastighetsägaren att dra in fiber till 4st lägenheter.
Slang är dragen fram till våran tomtgräns så ingen grävning ska behöva göras.

Jämtkraft som det är som blåser in fiber säger att det kostar 25tusen för oss att koppla på fibern sen kostar det ca 15-20 tusen att bygga ett fastighetsnät (Via zencom). Så det skulle då ca bli 40-45tusen bara för att få fiber i 4st lägenheter.
Jag tycker detta låter Otroligt dyrt, t.om jag som verkligen vill ha fiber förstår att man kanske inte vill lägga 45tusen på det när det nästan bara är jag som använder internet i dom 4 lägenheterna.

Min syrra drog in fiber + grävning till deras nya villa för ca 25tusen så jag tycker 40-45 låter som ocker.
Är det någon som har koll på detta?

Det som behöver göras är alltså:
Koppla på fibern.
Blåsa in fibern.
Bygga ett fastighetnät.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

40 - 45 tusen kr för fiber till 4 st lägenheter, 40k / 4pers = 10k per person om jag har uppfattat dig rätt?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

När din syrra drog in fiber, tog hela kvarteret det samtidigt?
25k för grävning och installation är ganska lågt om det gäller ett enskilt hus.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

vi fick det för 16000 till villan med grävning och allt

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

40 - 45 tusen kr för fiber till 4 st lägenheter, 40k / 4pers = 10k per person om jag har uppfattat dig rätt?

Skrivet av BergHa:

När din syrra drog in fiber, tog hela kvarteret det samtidigt?
25k för grävning och installation är ganska lågt om det gäller ett enskilt hus.

Running_Wild: Korrekt. Saken är den att det spelade ingen roll hur många som kopplade in sig. Dom tog ändå 25k bara för att koppla på fibern. (som jag förstår det så går det fiber till en switch som skulle sitta i vårt förråd och från den skulle det sen gå ledningar in till lägenheterna. Kan ha fel?)

Ja syrran gjorde nog det när dom byggde ett helt nytt område.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nja, det handlar om total kostnad 40-45.000 för 4 lägenheter om jag fattat rätt, dvs drygt 10.000/lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som realistiska summor. Betala och surfa lugnt...

Permalänk

45k låter inte helt galet nej. Vad kostar bredbandet sen i månaden (och vilka hastigheter får ni)?
Äger ni fastighetsnätet sen när det är draget?

Permalänk
Medlem

Men som jag förstår på er så är inkopplingsavgiften separat för varje lägenhet?
Så om vi istället hade tagit fiber i bara en lägenhet så hade det bara blivit 1/4 av dessa 25tusen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Läste fel, beroende på hur det ser ut, troligen är det även grävning medräknat i de 25, du får nog inte 1/4 men kanske 1/3 eller något om du har tur och ingen annan är på

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, grävningen är prisad samma oavsett om det är 1 eller 10000 som man gräver för, gården m.m. är bara arbetskostnad men sedan kostar det ett antal pengar varje meter man gräver för allt måste återställas m.m.
Ledningarna i sig kostar typ inget alls och jobbet är det samma om de lägger ner 4 kablar eller 1.

Japp precis men det skulle inte behövas gräva något.
25tusen tog dom för inkoppling sen spelar det ingen roll om det är 1 eller 4 lägenheter (fick jag reda på nu).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kajlie:

Men som jag förstår på er så är inkopplingsavgiften separat för varje lägenhet?
Så om vi istället hade tagit fiber i bara en lägenhet så hade det bara blivit 1/4 av dessa 25tusen?

Tror jag inte. Inkopplingsavgiften är för fastigheten. Om du sedan vill ha ett fastighetsnät med 4 eller 40 anslutningar spelar ingen roll för Jämtkraft.

Men eftersom det endast rör sig om 4 lägenheter tycker jag 15-20' låter mycket för fastighetsnätet. Kanske ni kan ordna denna biten själv till stora delar? Det beror dock på om det ingår en fiberkonverter från Jämtkraft eller inte.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Men som jag förstår på er så är inkopplingsavgiften separat för varje lägenhet?
Så om vi istället hade tagit fiber i bara en lägenhet så hade det bara blivit 1/4 av dessa 25tusen?

EDIT det i spoilern hade du redan kommit på

Det beror ju på vem som ska stå för kalaset, ska fastighetsägaren betala allt så betalar han ju hela summan ska dom som bor där betala så betalar ju alla sin del av totalpriset, så dom 25k för att dra in fibern kommer nog alltid vara 25k om ni inte kollar priser från andra företag, men om bara 1 lägenhet skulle anslutas skulle ju dom 20k som skulle bli "husnätet" bli lägre

Dold text

sen förstod jag inte riktigt det där med att det är nedgrävt till tomtgränsen och att ingen grävning behövs? hur ska då fibern komma den sista biten mellan tomgränsen och fastigheten?

Permalänk
Medlem

svärfar betalade strax under 10.000 för sin villa.
Dock var dom "test" personer, en bekant betalade över 30.000 för en villa, dock tog kvarteret samtidigt.

Så priserna skiljer sig från område till område.
För en dialog och försök pressa priset lite annars?

Bara för dom säger X kr , så säger inte det att ni inte kan diskuttera priset.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Tror jag inte. Inkopplingsavgiften är för fastigheten. Om du sedan vill ha ett fastighetsnät med 4 eller 40 anslutningar spelar ingen roll för Jämtkraft.

Men eftersom det endast rör sig om 4 lägenheter tycker jag 15-20' låter mycket för fastighetsnätet. Kanske ni kan ordna denna biten själv till stora delar? Det beror dock på om det ingår en fiberkonverter från Jämtkraft eller inte.

Skrivet av fax110:

EDIT det i spoilern hade du redan kommit på

Det beror ju på vem som ska stå för kalaset, ska fastighetsägaren betala allt så betalar han ju hela summan ska dom som bor där betala så betalar ju alla sin del av totalpriset, så dom 25k för att dra in fibern kommer nog alltid vara 25k om ni inte kollar priser från andra företag, men om bara 1 lägenhet skulle anslutas skulle ju dom 20k som skulle bli "husnätet" bli lägre

Dold text

sen förstod jag inte riktigt det där med att det är nedgrävt till tomtgränsen och att ingen grävning behövs? hur ska då fibern komma den sista biten mellan tomgränsen och fastigheten?

Ja precis inkopplingsavgiften var för fastigheten fick reda på det nu. Trodde dock inte den var så jäkla dyr.
Hyresvärden snackade om att man kunde göra en egen koppling in i lägenheten med koppar men har inte hunnit kolla på det inu.

Fastighetsägaren skulle stå för kalaset, dock så förstår jag han lite om det bara är vi av dessa 4 lägenheter som är intresserad av fiber (grannarna har inte ens en dator).
Det var bara vad Jämtkraft sa. Jag vet inte om dom kanske redan har grävt in på tomten. Saken var den att det gjordes en stor batch för något år den där dom drog in fiber i våran by och då grävde dom fram en jäkla massa har jag hört.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men hallå? du kan inte dela på saker hur som helst, det kostar i arbete och material att bygga ett fastighetsnät. Men om vi leker "dela upp allt"-leken kan vi ju snabbt se att 20k är fullt normalt.

20k för 4 lägenheter, 20/4 = 5. 5k / lägenhet. dom 5000kr skall innefatta arbete (timmar för teknikern) och material kostnader, slitage av verktyg mm. vi låtsas att det är 2 tekniker som gör jobbet och alla pengar går rakt ner i deras ficka, då får dom för att installera 4st uttag + patchpanel i källaren och det tar 1 dag (8h). totalt: 20000kr / 8 timmar = 2500kr. 2500kr / 2 = 1250kr. 1250kr vardera för att göra jobbet, men i verkligheten hamnar inte 1250kr rakt ner i fickan för utöver lönen som inte räknas ut som jag just gav exempel på även material kostnader inblandade. Det verkar vara nån epedemi att folk tror att arbete inte kostar något, för helvete..

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Men hallå? du kan inte dela på saker hur som helst, det kostar i arbete och material att bygga ett fastighetsnät. Men om vi leker "dela upp allt"-leken kan vi ju snabbt se att 20k är fullt normalt.

20k för 4 lägenheter, 20/4 = 5. 5k / lägenhet. dom 5000kr skall innefatta arbete (timmar för teknikern) och material kostnader, slitage av verktyg mm. vi låtsas att det är 2 tekniker som gör jobbet och alla pengar går rakt ner i deras ficka, då får dom för att installera 4st uttag + patchpanel i källaren och det tar 1 dag (8h). totalt: 20000kr / 8 timmar = 2500kr. 2500kr / 2 = 1250kr. 1250kr vardera för att göra jobbet, men i verkligheten hamnar inte 1250kr rakt ner i fickan för utöver lönen som inte räknas ut som jag just gav exempel på även material kostnader inblandade. Det verkar vara nån epedemi att folk tror att arbete inte kostar något, för helvete..

Jag kanske inte var tydlig nog där. Fastighetsnätet för 15-20k är jag helt med på!
Det jag tyckte var lite väl var inokpplingsavgiften på 25k.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Tja
Jo så här är det. Jag har kollat lite på uppdrag av fastighetsägaren att dra in fiber till 4st lägenheter.
Slang är dragen fram till våran tomtgräns så ingen grävning ska behöva göras.

Jämtkraft som det är som blåser in fiber säger att det kostar 25tusen för oss att koppla på fibern sen kostar det ca 15-20 tusen att bygga ett fastighetsnät (Via zencom). Så det skulle då ca bli 40-45tusen bara för att få fiber i 4st lägenheter.
Jag tycker detta låter Otroligt dyrt, t.om jag som verkligen vill ha fiber förstår att man kanske inte vill lägga 45tusen på det när det nästan bara är jag som använder internet i dom 4 lägenheterna.

Min syrra drog in fiber + grävning till deras nya villa för ca 25tusen så jag tycker 40-45 låter som ocker.
Är det någon som har koll på detta?

Det som behöver göras är alltså:
Koppla på fibern.
Blåsa in fibern.
Bygga ett fastighetnät.

Helt normala priser!

Permalänk
Medlem

Ofta när det är billigare så är det drives som körs av t.ex. en lokal ISP som har medfinansiering från kommun eller annat håll därför att det ska vara "fiber till alla".
Här i stan t.ex. så drogs det in fiber till alla lägenheter för något år sedan, och nu håller dom på och erbjuder det till alla
villor också, och då kan man få det för 6Ksek, vilket förstås är väldigt lockande för de som vill ha fiber och även höjer
värdet på huset.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Ofta när det är billigare så är det drives som körs av t.ex. en lokal ISP som har medfinansiering från kommun eller annat håll därför att det ska vara "fiber till alla".
Här i stan t.ex. så drogs det in fiber till alla lägenheter för något år sedan, och nu håller dom på och erbjuder det till alla
villor också, och då kan man få det för 6Ksek, vilket förstås är väldigt lockande för de som vill ha fiber och även höjer
värdet på huset.

Jepp! Vi hade så här med, Östersunds kommun gav bidrag till byarna runt omkring. Tyvärr bodde där ingen då som ville ha fiber så det drogs aldrig in när priset var kraftigt rabbaterat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av deegan:

Men hallå? du kan inte dela på saker hur som helst, det kostar i arbete och material att bygga ett fastighetsnät. Men om vi leker "dela upp allt"-leken kan vi ju snabbt se att 20k är fullt normalt.

20k för 4 lägenheter, 20/4 = 5. 5k / lägenhet. dom 5000kr skall innefatta arbete (timmar för teknikern) och material kostnader, slitage av verktyg mm. vi låtsas att det är 2 tekniker som gör jobbet och alla pengar går rakt ner i deras ficka, då får dom för att installera 4st uttag + patchpanel i källaren och det tar 1 dag (8h). totalt: 20000kr / 8 timmar = 2500kr. 2500kr / 2 = 1250kr. 1250kr vardera för att göra jobbet, men i verkligheten hamnar inte 1250kr rakt ner i fickan för utöver lönen som inte räknas ut som jag just gav exempel på även material kostnader inblandade. Det verkar vara nån epedemi att folk tror att arbete inte kostar något, för helvete..

Förstår inte ditt räknestycke om jag ska vara helt ärlig.

5' per lägenhet är jag med på och redan där känns det dyrt beroende på vilken utrustning som är inräknad. Om man går ut ifrån av fiberkonvertern/switchen är tillhandahållen utanför dessa 5' per lägenhet blir det helt enkelt vanligt material, verktyg och arbetstid. En 305m rulle cat6 får man för allt mellan 500-1000 kronor och bör vara tillräckligt för hela installationen. Om det redan finns kabelkanaler från källare till varje lägenhet ska denna enkelt dras och sedan några uttag och paneler sättas upp, om detta tar 16 arbetstimmar har man i mitt tycke fel anställda. Finns inga kabelkanaler och det ska dras snyggt, prydligt och synligt tar det givetvis mer tid men även då låter 16h mycket med tanke på att det bara är 4 lägenheter - mest troligt 2+2 vilket gör dragningen väldigt enkel.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag kanske inte var tydlig nog där. Fastighetsnätet för 15-20k är jag helt med på!
Det jag tyckte var lite väl var inokpplingsavgiften på 25k.

Inkopplingsavgiften täcker ju inte bara det du beskriver som "koppla in fibern" det täcker kostnader som nätägaren räknat med att få tillbaka när hushåll ansluter sig till nätet och ingår i en större budget än det fysiska som man gärna tänker sig att det innebär enbart, typ: svetsa fiber, koppla in en konverter. Det är mer än så och det varierar ju från stadsnät till stadsnät beroende på vad som ingår i den kalkylen. Jag vet att på mitt område kostade det 10k att ansluta sig om man gjorde det i samband med att dom grävde för fjärrvärme här, grannen min anslöt sig inte och jag tror han fått siffror på runt 20k för att ansluta sig. Men samtidigt i höstas tror jag det var så körde ComHem en "drive" när dom erbjöd villor som inte var anslutna att ansluta sig för 15k mot att dom blev ComHem kunder, i det fallet står ComHem för en del av kostnaden och i deras budget räknar dom med att 15k kommer täcka och ge vinst i form av att kunden måste välja ComHem - ganska enkelt. För att ge lite mer bakgrund kan jag säga att när ComHem väljer att ansluta sig så hyr dom ett eget fiberpar av min nätleverantör som är Servanet, så dom äger inte fibern utan dom bara hyr ett eget par.

Jag tror jag skrivit nog om detta, och bara så du vet: jag sitter inte här och är förbannad jag tycker bara det är viktigt att man i alla situationer tar ett steg eller två tillbaka och ser på saker och ting objektivt annars blir det lätt att man drar slutsatser ur luften.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av emigrating12:

Förstår inte ditt räknestycke om jag ska vara helt ärlig.

5' per lägenhet är jag med på och redan där känns det dyrt beroende på vilken utrustning som är inräknad. Om man går ut ifrån av fiberkonvertern/switchen är tillhandahållen utanför dessa 5' per lägenhet blir det helt enkelt vanligt material, verktyg och arbetstid. En 305m rulle cat6 får man för allt mellan 500-1000 kronor och bör vara tillräckligt för hela installationen. Om det redan finns kabelkanaler från källare till varje lägenhet ska denna enkelt dras och sedan några uttag och paneler sättas upp, om detta tar 16 arbetstimmar har man i mitt tycke fel anställda. Finns inga kabelkanaler och det ska dras snyggt, prydligt och synligt tar det givetvis mer tid men även då låter 16h mycket med tanke på att det bara är 4 lägenheter - mest troligt 2+2 vilket gör dragningen väldigt enkel.

Vet du vad - starta ett företag och ta betalt som du själv skulle vilja betala någon annan och kom tillbaka när du har gått i konkurs. Jag tror inte riktigt alla fattar att du kan inte ta betalt baserat på priser som du hittar hos Kjell & Company / Clasohlsson mf.l. Du har omkostnader i form av personal dvs: lön och sociala avgifter, transport som bil och bensin, material som kablar/uttag/lister, verktyg och så vidare. Dessutom du ska gå med vinst om du ska klara dig, det är ingen välgörenhet det är en affärsverksamhet. Det är inte bara jag som annser att priserna är normala.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Inkopplingsavgiften täcker ju inte bara det du beskriver som "koppla in fibern" det täcker kostnader som nätägaren räknat med att få tillbaka när hushåll ansluter sig till nätet och ingår i en större budget än det fysiska som man gärna tänker sig att det innebär enbart, typ: svetsa fiber, koppla in en konverter. Det är mer än så och det varierar ju från stadsnät till stadsnät beroende på vad som ingår i den kalkylen. Jag vet att på mitt område kostade det 10k att ansluta sig om man gjorde det i samband med att dom grävde för fjärrvärme här, grannen min anslöt sig inte och jag tror han fått siffror på runt 20k för att ansluta sig. Men samtidigt i höstas tror jag det var så körde ComHem en "drive" när dom erbjöd villor som inte var anslutna att ansluta sig för 15k mot att dom blev ComHem kunder, i det fallet står ComHem för en del av kostnaden och i deras budget räknar dom med att 15k kommer täcka och ge vinst i form av att kunden måste välja ComHem - ganska enkelt. För att ge lite mer bakgrund kan jag säga att när ComHem väljer att ansluta sig så hyr dom ett eget fiberpar av min nätleverantör som är Servanet, så dom äger inte fibern utan dom bara hyr ett eget par.

Jag tror jag skrivit nog om detta, och bara så du vet: jag sitter inte här och är förbannad jag tycker bara det är viktigt att man i alla situationer tar ett steg eller två tillbaka och ser på saker och ting objektivt annars blir det lätt att man drar slutsatser ur luften.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vet du vad - starta ett företag och ta betalt som du själv skulle vilja betala någon annan och kom tillbaka när du har gått i konkurs. Jag tror inte riktigt alla fattar att du kan inte ta betalt baserat på priser som du hittar hos Kjell & Company / Clasohlsson mf.l. Du har omkostnader i form av personal dvs: lön och sociala avgifter, transport som bil och bensin, material som kablar/uttag/lister, verktyg och så vidare. Dessutom du ska gå med vinst om du ska klara dig, det är ingen välgörenhet det är en affärsverksamhet. Det är inte bara jag som annser att priserna är normala.

Tack för att du ville förtydliga det!
På dom lät det som att den bara var att koppla på, men som du berättar får man ju en annan syn på det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Förstår inte ditt räknestycke om jag ska vara helt ärlig.

5' per lägenhet är jag med på och redan där känns det dyrt beroende på vilken utrustning som är inräknad. Om man går ut ifrån av fiberkonvertern/switchen är tillhandahållen utanför dessa 5' per lägenhet blir det helt enkelt vanligt material, verktyg och arbetstid. En 305m rulle cat6 får man för allt mellan 500-1000 kronor och bör vara tillräckligt för hela installationen. Om det redan finns kabelkanaler från källare till varje lägenhet ska denna enkelt dras och sedan några uttag och paneler sättas upp, om detta tar 16 arbetstimmar har man i mitt tycke fel anställda. Finns inga kabelkanaler och det ska dras snyggt, prydligt och synligt tar det givetvis mer tid men även då låter 16h mycket med tanke på att det bara är 4 lägenheter - mest troligt 2+2 vilket gör dragningen väldigt enkel.

Det är helt orelevant vad en rulle cat6 kostar i inköpspris.
De ska betala lön, skatt och sociala avgifter & de ska göra en vinst på de där 5k/lägenhet. Det gör inte du som jämför med vad en rulle kabel kostar.
Så av det där 5k blir det inte så himla mycket pengar kvar.
Tänk på att det är vinsten som gör att de kan anställa fler eller inte behöver säga upp kabeldragarna när det är dagar de inte har något att göra.

Om det nu är så himla dyrt varför drar ni inte kablarna själva ner till källaren så behöver de bara ställa upp switchen i källaren och koppla in kablarna.

Edit: typiskt att man ska vara sist på bollen.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Skrivet av deegan:

Vet du vad - starta ett företag och ta betalt som du själv skulle vilja betala någon annan och kom tillbaka när du har gått i konkurs. Jag tror inte riktigt alla fattar att du kan inte ta betalt baserat på priser som du hittar hos Kjell & Company / Clasohlsson mf.l. Du har omkostnader i form av personal dvs: lön och sociala avgifter, transport som bil och bensin, material som kablar/uttag/lister, verktyg och så vidare. Dessutom du ska gå med vinst om du ska klara dig, det är ingen välgörenhet det är en affärsverksamhet. Det är inte bara jag som annser att priserna är normala.

Jag driver ett antal succéfulla företag, dock inte inom hantverkarbranchen som verkar vara full av överprisade cowboys (speciellt elektrikerbranchen).

Jag hade inte egentligen något att utsätta på kostnaden som sådan (även fast jag tycker 20k för fyra lägenheter är något dyrt), det jag undrade över var hur du har räknat för att få ut de 1250,- du pratade om. Jag förstår ju att du försökte lägga det till ett timpris men så fungerar det givetvis inte och 20k utslaget över 16h är totalt ointressant, dock kan man även där ana att det är något överprisat - säg att timkostnaden inräknat sociala avgifter, verktygsslitage, förbruksmateriel, bilar etc är 650,- / timmen (vilket är väl tilltagit - och ändå IMO fel uträknat då en timkostnad endast bör innehålla faktisk timlön/avgifter och en liten overhead för admin, resterande bör IMO faktureras specificerat för rejäl kostnad, igen med ett litet påslag för lagerhållning etc), då har man fortfarande 9600,- som går till faktiskt installationsmaterial, som jag sa beror skäligheten för den kostnaden på vilken typ utrustning som ingår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Jag driver ett antal succéfulla företag, dock inte inom hantverkarbranchen som verkar vara full av överprisade cowboys (speciellt elektrikerbranchen).
Skickades från m.sweclockers.com

Kom tillbaka när du har gått utbildningen, tagit dig igenom lärlingstiden + montörsåren + de år som krävs för att få fortsätta utbilda sig ( för behörigheten ) + den utbildningstiden som faktiskt krävs för att läsa in behörigheten (+ eventuell utbildning för fibersvets eller annan produktspecifik utbildning) och säg sedan att det är några överprisade cowboys

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Kom tillbaka när du har gått utbildningen, tagit dig igenom lärlingstiden + montörsåren + de år som krävs för att få fortsätta utbilda sig ( för behörigheten ) + den utbildningstiden som faktiskt krävs för att läsa in behörigheten (+ eventuell utbildning för fibersvets eller annan produktspecifik utbildning) och säg sedan att det är några överprisade cowboys

EDIT: Sen kan du ju börja kolla på vad en fibersvets och diverse andra verktyg kostar oxå.....

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

EDIT: Sen kan du ju börja kolla på vad en fibersvets och diverse andra verktyg kostar oxå.....

Fastighetsnätet behöver ingen fibersvets...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Fastighetsnätet behöver ingen fibersvets...

Skickades från m.sweclockers.com

Det må hända, men ska det vara en firma som har licensierat sig för nätverk och så så finns det nog en fibersvets där ändå.....
Ta och kolla upp vad ett mätverktyg kostar, som klarar av att mäta upp ett CAT6 nätverk då, ex. Fluke DTX-1800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Fastighetsnätet behöver ingen fibersvets...

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på om dom ska sätta en ODF där eller inte, och på något sätt ska du terminera fibern och eftersom du inte drar fibern med kontakterna på så måste du hur du än gör svetsa paret, ingen kontakterar själv utan man kör pigtails och dom måste man också svetsa. Så även om du inte måste ha svetsen för att komma ut till lägenheterna så ska du ju ändå terminera fibern i fastigheten så du måste faktiskt ha en svets. Om det nu inte finns något annat c00lt sätt att göra saken på men den fiberutbildning jag gick pratade inte om något sånt, det var snack om "verktygslöst" men att döma av tidigare erfarenhet av verktygslösa kontaker för koppar tror jag inte riktigt på den idén helst inte med tanke på att den skarven kan ju omöjligt bli bättre än en svetsad skarv, man räknar väl med 0,5db på en kontakt->odf (kan minnas fel) så ja.. Svets behövs.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --