Amd Processorer ? Vad är det som gäller ?

Permalänk
Avstängd

Amd Processorer ? Vad är det som gäller ?

Har tidigare aldrig använt mig av AMD processorer men funderar på skillnaden mellan amd och intel förutom pris ?

Vad ger bäst resultat i snabbhet och prestanda i spel ?

Vad för typ av AMD borde man köpa om man är intresserad ?

Vad är Skillnad på A serien och FX tex ?

Ska man satsa på 4 core eller 8a core ?

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Medlem

FX-8320

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

beror på hur mycket man vill spendera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Varför just FX Serien ? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766048

jämnfört med A serien ? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763508

Vad är det för fördelar med AMD 8 core jämnfört med intels i5 serie ?

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Medlem

Det är väl tamefan uppenbart att vad som ger bäst beror helt på vad för modell man pratar om, inte vilket märke det är.

Vad för typ, kärnor osv beror ju helt på vad det är man vill ha och vad man har för budget.

Skrivet av MrZodiak:

Det är olika sockets. a-serien kör fm2 och det är budgetprocessorer. Det står klart och tydligt i det du länkar att fx har 8 kärnor, större cache, arkitekturen är antagligen bättre och möjligtvis har dom bättre integrerad grafik.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

Fördelen är 8 kärnor. Ställ den mot tex 3770k med sina 8 trådar.... Fast 1000kr billigare.
I spel presterar den ungefär som en 3570k sägs, men min personliga åsikt är att den nog komma springa ifrån rätt bra när väl spelen börjar använda sig av 8 kärnor. PS4 kan mycket väl sätta igång en sådan grej då den har en 8-kärnig CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Fördelen är 8 kärnor. Ställ den mot tex 3770k med sina 8 trådar.... Fast 1000kr billigare.
I spel presterar den ungefär som en 3570k sägs, men min personliga åsikt är att den nog komma springa ifrån rätt bra när väl spelen börjar använda sig av 8 kärnor. PS4 kan mycket väl sätta igång en sådan grej då den har en 8-kärnig CPU.

fast bulldozer är mycket sämre på beräkningar än ivy bridge. Jag slår vad om att i beräkningsprogram som hyperpi (som superpi fast med alla kärnor, något som octacoren borde vara bra på alltså) så kommer ivy vara enormt mycket snabbare än bulldozer.

EDIT: eller 8350 kanske är vishera? har dålig koll på amd.

Kolla den här länken guys så kan ni se att 8 kärnor vs 4 kärnor med HT på samma frekvens kan ge enorm skillnad i prestanda fastän det kan verka som att de borde vara likvärdiga om man bara tittar på kärnor och frekvens. http://vr-zone.com/articles/ivy-bridge-i7-vs-bulldozer-fx--4....

Skrivhastigheten i aida är ju helt sinnessjukt, 24k vs 11k. mer än dubbla i något så basic som skrivhastighet. 126% för att vara exakt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

FX= spel/jobb
A=Surf/HTPC/familje dator
A serien har det bästa inbyggda grafikkortet som finns i en processor vilket gör de processorerna väldigt bra när man inte behöver en massa grafik prestanda (separat grafikkort)
FX är prestanda processorer utan inbyggda grafikkort och det alternativet man ska köra på om man ska spela på datorn. Ska man bygga en speldator med AMD processor ska man minst ha en FX 8320, köper man en modell med fyra kärnor är risken väldigt stor att man ganska snart måste uppgradera(intel presterar väldigt mycket bättre per kärna)

Står du och väljer mellan AMD 8 och intel i5 är det korta svaret välj intel, intel presterar i de flesta fall bättre även om AMD har åtta kärnor, intel drar mycket mindre ström oklockat och särskilt när man klockar, intel är därför i många fall svalare och du kan använda en tystare kylare.
AMD är billigare så du kan få råd med ett bättre grafikkort jämfört med om du väljer intel men i det långa loppet tycker jag att den extra kostnaden är värd fördelarna man får.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Kolla den här länken guys så kan ni se att 8 kärnor vs 4 kärnor med HT på samma frekvens kan ge enorm skillnad i prestanda fastän det kan verka som att de borde vara likvärdiga om man bara tittar på kärnor och frekvens. http://vr-zone.com/articles/ivy-bridge-i7-vs-bulldozer-fx--4....

Skrivhastigheten i aida är ju helt sinnessjukt, 24k vs 11k. mer än dubbla i något så basic som skrivhastighet. 126% för att vara exakt.

OT
Tänk på att intel har en del trix för sig för att få upp hastigheten när det är små laster. Speciellt cachen är snabb på små och enkla beräkningar. Blir det mer minne så måste intel genast ut till minnet eftersom dessa trixen inte fungerar då. Det kan tvärtom vara så att intel dyker när det blir för tunga laster

OnT
Amd har sänkt priset på FX-8320, den är enligt mig klart mest prisvärd nu och det är lätt att klocka upp den till en bit över 4 GHz utan att ändra volten.
https://www.inet.se/produkt/5308710/amd-fx-8320-8c-3-5ghz-bla...

Permalänk
Medlem

Fx 8320 har inte 8 "riktiga" kärnor eftersom 1 bulldozer kärna= 0,75 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

Intel 3970x

Skrivet av MrZodiak:

8320 är nog mest prisvärd men har man pengarna så är 8350 klart ett lite lyxigare val.

Skrivet av MrZodiak:

8

Skrivet av Bragde:

Fx 8320 har inte 8 "riktiga" kärnor eftersom 1 bulldozer kärna= 0,75 kärnor

Det är riktiga kärnor fördelade i moduler. Är fortfarande riktiga kärnor.

Men du får mer än gärna förklara hur du lyckats få det till 0,75 kärnor och ditt tankesätt bakom för jag tycker det låter förbannat tokigt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har hört från flera olika källor att 8320 i fråga har 8 bulldozer moduler och det motsvarar 6 kärnor, kan ha fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bragde:

Jag har hört från flera olika källor att 8320 i fråga har 8 bulldozer moduler och det motsvarar 6 kärnor, kan ha fel dock.

vad menar du att en riktig kärna är? processorer blir mer och mer komplexa och frångår att teknik kopieras från en kärna till en annan för att istället sammarbeta. Om man skall jämföra med en "riktig kärna" bör man istället jämföra med någon annan processors kärna, finns väl ingen definition av vad en "riktig kärna" är

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

fast bulldozer är mycket sämre på beräkningar än ivy bridge. Jag slår vad om att i beräkningsprogram som hyperpi (som superpi fast med alla kärnor, något som octacoren borde vara bra på alltså) så kommer ivy vara enormt mycket snabbare än bulldozer.

EDIT: eller 8350 kanske är vishera? har dålig koll på amd.

Ja, fast det beror ju på Intels höga IPC. AMD har ju gått ut med att dem satsar mer på höga klockfrekvenser och fler kärnor.
Så ska det vara en rättvis fight ska man ställa processor mot processor rakt av.

Permalänk

här är en bra sida, http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=551 dock håller jag också på amd, men aa intels är bättre men amd fx 8350 är mycket mycket mer prisvärd

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ja, fast det beror ju på Intels höga IPC. AMD har ju gått ut med att dem satsar mer på höga klockfrekvenser och fler kärnor.
Så ska det vara en rättvis fight ska man ställa processor mot processor rakt av.

Fast just för detta test så har ju 3770k 3,9 ghz och 8150 3,8ghz . räknar turbofrekvenser. Men det är ju en prisskillnad här emellan och 8150 är väl dessutom gammal, 83'orna är väl nyare och lite bättre. Om någon hittar mer rättvis benchmarks så posta gärna. Spelbenchmarks är ätt ointressanta.

angående bulldozermoduler så är det så att såvitt jag vet är det visst 8 riktiga kärnor, men de presterar sämre än om det varit 8 individuella kärnor istället för 2 och 2 i moduler eller hur fan det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

här är en bra sida, http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=551 dock håller jag också på amd, men aa intels är bättre men amd fx 8350 är mycket mycket mer prisvärd

Det är ca 100kr skillnad mellan i5 3570k och fx 8350.

Jämförelse mellan 3570k och 8350, jag skulle utan tvekan köpt en i5a om jag inte skulle rendera. Och isåfall hade jag nog hellre köpt mig en i7a

On topic: Om du ska köpa en AMD processor är det 8320/8350 du ska köpa.
Dock rekommenderar jag en i5 3570k istället för någon av dem, klockar ganska bra, och IPCn på Intels processorer är betydligt bättre än AMDs

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fast just för detta test så har ju 3770k 3,9 ghz och 8150 3,8ghz . räknar turbofrekvenser. Men det är ju en prisskillnad här emellan och 8150 är väl dessutom gammal, 83'orna är väl nyare och lite bättre. Om någon hittar mer rättvis benchmarks så posta gärna. Spelbenchmarks är ätt ointressanta.

angående bulldozermoduler så är det så att såvitt jag vet är det visst 8 riktiga kärnor, men de presterar sämre än om det varit 8 individuella kärnor istället för 2 och 2 i moduler eller hur fan det är.

Angående moduler. Skulle inte AMD lösa något med firmware så att kärnorna i varje modul kunde samarbeta? Så att om man har ett spel tex som bara stödjer 4 kärnor så jobbar kärnorna parvis.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrZodiak:

Har tidigare aldrig använt mig av AMD processorer men funderar på skillnaden mellan amd och intel förutom pris ?

Vad är Skillnad på A serien och FX tex ?

Det A seriens flaggskepp har är en stark integrerad CPU och har hälften av antalet kärnor som FX-8xxx Serien har.

Vilken som är bäst beror ALLTID på applikations användning.
Ska man spela så fungerar FX6xxx serien bra fram till en viss nivå. För att låta bli och snåla så är det FX8xxx serien som gäller.

Skillnanden mellan i5 och FX är två helt olika arkitetkurer och även bygg sätt.

FX har integrerade beräkningsenheter och man kan säga(EXTREMT Förenklat!):
Man får 2kärnor i en modul. En modul presterar som presterar som 1.8"äkta" kärnor. Till tillverkningspriset av 1.5"äkta" kärna.

Bulldozer är CMT(Cluster-Based Multithreading).
I5 Desktop är CMP (Chip Multi Processor).
i7 och alla Processorer med HT är SMT(Simultaneously Multi-threading).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

när det gäller cores så ser dom ut så där
och jag orkar inte gå in på detaljer i tråd nummer 1 000 000 000 000 om samma ämne men jag hade köpt en 8350

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

FX-serien för högpresterande gamingriggar/krävande stationära burkar. Kombinera dessa med ett kraftfullt PCI-e grafikkort.
A-serien för högpresterande mediaburkar/htpcs/surfdatorer. Dessa har inbyggda grafikkort.

Jag hade rekommenderat antingen FX-4170 eller FX-8350 beroende på vad du har råd med. 8350 är lite mer "framtidssäkrad" i och med sina fler kärnor, men i dagsläget presterar 4170 bättre i dagens applikationer/spel.

A-serien vet jag lite om så där kan jag inte säga så mycket, men hört att A10 är top of the line.

Permalänk
Medlem

Den bästa processor för spel från det röda laget just nu är:

FX 8350. Dock är 8320 mer prisvärd, man ska ha riktig otur om den inte går att klocka till samma nivå som 8350 som ligger på 4GHz.

Däremot får den spö av en 4-kärnig Intel i5 3570k. Anledningarna har jag hört olika, den jag tror på är att spel inte är optimerade ännu för fler kärnor än 2. Detta håller ju på att ändras, tror jag läste att t.ex. BF3 använder fyra kärnor. Däremot ska tilläggas så har Intel högre IPC och har svalare processorer generellt.

Angående A-serien d.v.s. socket FM1 och FM2. Så är denna plattform byggd på att integrera processor med bra grafik. Istället för att kalla processorchipet för CPU så kallas den APU. Denna plattform är inte för spel och jag har läst några trådar där användare blivit besvikna. Jag läste en del trådar innan den var beprövad om att det skulle vara ett nerköp och dessa människor visade sig veta vad de snackade om.

Vad är du vill veta egentligen, TS?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av anon214934:

FX-serien för högpresterande gamingriggar/krävande stationära burkar. Kombinera dessa med ett kraftfullt PCI-e grafikkort.
A-serien för högpresterande mediaburkar/htpcs/surfdatorer. Dessa har inbyggda grafikkort.

Jag hade rekommenderat antingen FX-4170 eller FX-8350 beroende på vad du har råd med. 8350 är lite mer "framtidssäkrad" i och med sina fler kärnor, men i dagsläget presterar 4170 bättre i dagens applikationer/spel.

A-serien vet jag lite om så där kan jag inte säga så mycket, men hört att A10 är top of the line.

Som du ser så presterar FX-8350's fyra moduler mycket bättre än FX-4300's två moduler. (och din 4170 är Bulldozer, ej Vishera, vilket gör den än mer långsam)
Jag förstår att du tänker att eftersom många spel är quad core optimerade eller mindre än det så är 4170 bättre än 8350/8320, men det stämmer tyvärr inte.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

vad menar du att en riktig kärna är? processorer blir mer och mer komplexa och frångår att teknik kopieras från en kärna till en annan för att istället sammarbeta. Om man skall jämföra med en "riktig kärna" bör man istället jämföra med någon annan processors kärna, finns väl ingen definition av vad en "riktig kärna" är

Du har ju helt rätt i att det är "riktiga kärnor", däremot kan de prestera bättre eller sämre än andra CPUs kärnor såklart. Men visst finns det en definition av en kärna!

En kärna är ju själva beräkningsenheten i en processor, den kan bestå av heltalsenhet, eventuell flyttalsenhet och lite annat. Min gamla Amiga har t.ex. ingen flyttalsenhet, men den har ju en "riktig kärna" iaf. Den kärnan jämfört med en Piledriver-kärna blir dock ingen rolig jämförelse för Amigan X)

Googlade runt lite på engelska definitioner:

"Execution core: Essentially a core comprises a logical execution unit containing an L1 cache and functional units."

"In layman terms, a core is basically a processor. The core is the part of the processors that contains the transistors. Technically speaking though, a processor contains more than just the transistors (core). It also has a cache, some have 2 caches and the bus connecting the cache(s) to the transistors."

Skrivet av MyZk0:

Som du ser så presterar FX-8350's fyra moduler mycket bättre än FX-4300's två moduler. (och din 4170 är Bulldozer, ej Vishera, vilket gör den än mer långsam)
Jag förstår att du tänker att eftersom många spel är quad core optimerade eller mindre än det så är 4170 bättre än 8350/8320, men det stämmer tyvärr inte.

Liten korrigering bara, "4170 är Bulldozer, ej Piledriver", alternativt "4170 är Zambesi, ej Vishera".
Bara så vi skiljer på kärnor/moduler och chip

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MyZk0:

http://i.imgur.com/IyBaJrz.png

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3294?k=6a4632241fd5d...

Jag kan också dra fram benchmark resultat!

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=7...

Kika maxad grafik på denna, whoopar samtliga listade processorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Japp, men enbart eftersom den har högre grundfrekvens än de andra och det testet inte jämför överklockning. Klockar man upp alla till samma 4,2GHz så blir det lite annorlunda resultat X) Kör man sen spel som kan utnyttja lite fler kärnor så drar det iväg ännu mer för de nya octa-cores'en.

Dessutom är inte FX-8350 med i testet alls, så det finns ingen Vishera att jämföra mot.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

Japp, men enbart eftersom den har högre grundfrekvens än de andra och det testet inte jämför överklockning. Klockar man upp alla till samma 4,2GHz så blir det lite annorlunda resultat X) Kör man sen spel som kan utnyttja lite fler kärnor så drar det iväg ännu mer för de nya octa-cores'en.

Dessutom är inte FX-8350 med i testet alls, så det finns ingen Vishera att jämföra mot.

Sen när drogs det upp att det gällde enbart överklockade processorer? Det ändrar ju hela grejjen ofattbart, speciellt när det kommer till benchmarks då alla processorer blir väldigt olika överklockade, vissa även på samma frekvenser osv.

Förövrigt så vill jag bara säga right back at ya då jag inte såg en enda 4170 på någon av dina listor

EDIT: Såg att det inte var du som kommenterade först, ta det till hänsyn när du läser inlägget

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Resultatet där är inte förvånande om man vet varför det ser ut så.
4170 har högre grundfrekvens än 8150, inte konstigt alls att det presterar bättre med någon procents marginal.

Skrivet av blackeagle:

Du har ju helt rätt i att det är "riktiga kärnor", däremot kan de prestera bättre eller sämre än andra CPUs kärnor såklart. Men visst finns det en definition av en kärna!

En kärna är ju själva beräkningsenheten i en processor, den kan bestå av heltalsenhet, eventuell flyttalsenhet och lite annat. Min gamla Amiga har t.ex. ingen flyttalsenhet, men den har ju en "riktig kärna" iaf. Den kärnan jämfört med en Piledriver-kärna blir dock ingen rolig jämförelse för Amigan X)

Googlade runt lite på engelska definitioner:

"Execution core: Essentially a core comprises a logical execution unit containing an L1 cache and functional units."

"In layman terms, a core is basically a processor. The core is the part of the processors that contains the transistors. Technically speaking though, a processor contains more than just the transistors (core). It also has a cache, some have 2 caches and the bus connecting the cache(s) to the transistors."

Liten korrigering bara, "4170 är Bulldozer, ej Piledriver", alternativt "4170 är Zambesi, ej Vishera".

Haha, blir fan förvirrad ibland
Men ja, helt korrekt.
Bulldozer < Piledriver
Zambezi < Vishera

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Detta har jag riktigt aldrig förstått. Är tex. 8120 både bulldozer och zambezi? Och 8320 piledriver och vishera?
Vilket är vad och varför?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Detta har jag riktigt aldrig förstått. Är tex. 8120 både bulldozer och zambezi? Och 8320 piledriver och vishera?
Vilket är vad och varför?

zambesi är arkitekturen och första och enda generationen bulldozer :3
om jag minns rätt heh...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb