Hur mycket drar min dator om jag inte stänger av den på natten?

Permalänk
Medlem

Hur mycket drar min dator om jag inte stänger av den på natten?

Ja, som rubriken.

Hur mycket extra kan den dra om jag låter den stå på, på natten och under dagen?

Mvh

Permalänk
Avstängd

hur långt är ett snöre?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du kan köpa en watt mätare och se hur många watt som din dator drar under en natt. Sen kan man inte säga eftersom att vi inte vet vilka delar du har.....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Du kan köpa en watt mätare och se hur många watt som din dator drar under en natt. Sen kan man inte säga eftersom att vi inte vet vilka delar du har.....

Skulle man kunna ringa sin elleverantör och fråga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bessla:

Haha kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

skriv vad du har för komponenter i datorn så kan vi ge en ungerfärlig uppskattning.

Permalänk
Medlem

Du kan antingen mäta själv eller kolla vad du har för delar och leta recensioner där man mätt förbrukning under den belastning du tänkt dig med liknande komponenter.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Trollar du?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skuggan74:

Haha kul!

Skrivet av Puttefnasket:

Trollar du?

Gör inte narr av honom. Allt är inte självklart för alla.

TS, du kan köpa en mätare. Det finns en på Biltema för under hundralappen som mäter effekt, spänning och ström. Ställ in den på att mäta effekt, posta värdet här och låt oss utföra matematiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ouffer:

hur långt är ett snöre?

Så långt som det är från ena änden till den andra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Trollar du?

Skulle man kunna göra. De borde väl kunna se hur mycket ström ens lägenhet/hus drar under natten och sen med enkel matte räkna ut det, men jag tror inte de skulle orka göra det.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Den drar över 9000kWh/dygn

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Kan inte tänka mig att den drar mer än 100w, lämnar du den på året runt borde det innebära bara ett par hundralappar högre elräkning per år.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Din elnätsägare registrerar din dagliga elförbrukning(hör med din elnätsägare, vissa kanske har annorlunda rutiner), du kan ta och slå av alla säkringar utom ett och sätta på datorn i det rum som strömmen är på. Endast datorn får dra ström om du vill veta vad endast datorn drar. Det är viktigt att perioden datorn står på är mellan 00:00 till 00:00 nästa dag.
Sedan är det bara att ringa elnätsägaren dagen efter och fråga

Edit: Har jobbat på Vattenfall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bessla:

Jo det kan du, de flesta nätägare SÄLJER elmätare/tjänster som klarar av det, annars så kan du ju stänga av alla andra förbrukare och läsa av elmätaren när endast datorn är igång så ser du dess förbrukning, eller så köper/lånar du själv en enkel elmätare och ansluter till datorn, många bibliotek har även elmätare att låna ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan du, de flesta nätägare SÄLJER elmätare/tjänster som klarar av det, annars så kan du ju stänga av alla andra förbrukare och läsa av elmätaren när endast datorn är igång så ser du dess förbrukning, eller så köper/lånar du själv en enkel elmätare och ansluter till datorn, många bibliotek har även elmätare att låna ut.

Frågan är om han bor i en lägenhet eller villa, i lägenheterna har man oftast inte möjlighet att få tillgång till elmätaren. (eller så köper man externt som du skrev)

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.