Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

80kr + moms borde bli 100kr för konsumenten.

Fo3

Ok, så frågan är hur många veckopengar det blir då...

Permalänk
Medlem

Handlarna är inte glada heller, hoppas de försöker dra det en omgång genom domstolarna igen. En dator är f-n inte speciallt avsedd för privatkopierat material!
http://www.elektronikbranschen.se/nyheter/kassettbandskatten-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kostfibrer:

Jag tycker att detta ämnet är extremt intressant....
På riktigt nu! Jag tycker personligen att detta är bra, eftersom att när jag köper en ny hårddisk så har jag betalat för alla filmer som jag kan fylla den med! ( dvs att det är lagligt att ladda ner? ) eller hur menar dom med dessa avgifter?

Det måste vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

En dator är f-n inte speciallt avsedd för privatkopierat material!
http://www.elektronikbranschen.se/nyheter/kassettbandskatten-...

Datorer är tydligen också gjorda för att titta på TV, så därför ska man betala för det: http://www.sweclockers.com/nyhet/16421-tv-avgift-for-datorer-...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Så det skulle vara fullt lagligt och ha en liten server nånstans i utlandet på några Terabyte som man lägger upp sina filer på och använder som privatkopiering, för att slippa dessa snyltare? (Copyswede)

(Lägger upp film, bilder, filer, osv... på)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Men fatta att det inte är Copyswede som lagstiftar utan våra KORRUMPERADE POLITIKER!!! Att tro Sverige är ett mer rättvist land en ex sydeuropa är ganska naivt.

Frågan man ska ställa sig är, på vilket raffinerat sätt får dessa personer som lagstiftar
dessa maffia metoder betalt under bordet? Svågerpolitik, nepotism, nya styrelseuppdrag, studieresor, renoverade hus via bulvan företag, yada yada.

Välkommen till Sverige 2013, vi ses vid nästa påhittade avgift.

Permalänk
Skrivet av roberto99:

Men fatta att det inte är Copyswede som lagstiftar utan våra KORRUMPERADE POLITIKER!!! Att tro Sverige är ett mer rättvist land en ex sydeuropa är ganska naivt.

Frågan man ska ställa sig är, på vilket raffinerat sätt får dessa personer som lagstiftar
dessa maffia metoder betalt under bordet? Svågerpolitik, nepotism, nya styrelseuppdrag, studieresor, renoverade hus via bulvan företag, yada yada.

Välkommen till Sverige 2013, vi ses vid nästa påhittade avgift.

Ja, snart vill väl svenska politiker ha IT marknaden likadan som spel och lotteri marknaden, där Svenska Spel ska styra allt och Lotteriinspektionen. Där det absolut är förbjudet och ha privata spel företag, såsom Betsson m.m. där det är helt olagligt i Sverige. Och politiker mutar varandra och andra höguppsatta betalda personer i vårt land.

Vänta bara....
om 20 år så kommer det bli en månadavgift på när du surfar, vilka hemsidor du besöker, privata hemsidor blir olagliga, och du får bara besöka kommunala och större organisationers. Som t.ex Google, som du dessutom får betala en månadsavgift för att kunna besöka.

Och all IT utrustning och hem dator kommer väl få ett eget monopol i detta korrupta land, där SwedePC har makten på detta, och det blir helt olagligt och köpa in och innehava en dator från nåt annat märke, som t.ex Dell eller MSI. Du får bara använda SwedePC , och staten ska ha alla pengarna.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Desperata och regelvidriga åtgärder från en utdöende bransch. I den 100% digitala världen (där vi snart är), behövs inga utgivare som snor åt sig en alltför stor del av kakan.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Så nästa gång jag bygger en ny dator blir det 80 kr dyrare samtidigt som en grupp människor som jag inte hyser någon som helst respekt för spräcker ännu fler blodkärl? Funkar för mig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Kanske inte semesterbilder men mitt Steam bibliotek är långt över 2TB....

Permalänk

Jävla sur blir jag!
Vem gav dom rätten att kärna pengar på andra grejer!

Permalänk
Medlem

Import ifrån ett land där jag inte behöver betala denna avgift då. Synd då jag hellre bidrar med skattepengar i form av moms i sverige än t.ex. Tyskland. Men inte om man ska ge pengar till en massa media bolag!

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Inaktiv

Hade det inte varit för alla snattare och småtjuvar (pirater) så hade vi sluppit detta. Tyvärr går detta ut över oss som betalar för oss.

Permalänk
Skrivet av siefer:

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Wtf!? Det finns folk inkluderat mig som jobbar mycket med media och har ett enormt steam-bibliotek. Vi snackar säkert 2,0-2,5 TB i bara spel. Dina anklagelser är tråkigt anklagande!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Hepp hepp då kommer jag sluta köpa hårddiskar i Sverige. Synd om komplett/Webbhallen/Inet som kommer sälja mindre. 80kr hit och dit skiter jag i men tänker inte betala en krona till något jvla copyswede.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av siefer:

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Jag har över 5TB data av köpt 100% material.

Permalänk
Medlem

Finner inte ens några ord för detta.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Avstängd

Om jag rippar en köpt musikskiva för att ge till en nära vän, vad är då den stora skillnaden mellan de två alternativen?

-bränna den på en cd och ger till en vän

eller

-lägga upp den på en torrent så min vän kan ladda ner den

Är båda olagliga/lagliga?

Permalänk
Medlem

Kul att man får betala upphovsrättsinnehavare när det nästa allt material jag har på mina datorer och hårddiskar antingen är GPL eller egenproducerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Men jag är ju bästa vän med alla som laddar upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Hade det inte varit för alla snattare och småtjuvar (pirater) så hade vi sluppit detta. Tyvärr går detta ut över oss som betalar för oss.

Dumheter! Såklart de skulle påtvingat dessa avgifter i alla fall.
Jag piratar inget medvetet, men samma som med tv-licensen så borde jag antingen bli befriad från dess ok som laglydig medborgare eller så ska banne mig jag ha allt de erbjuder. Om jag ska betala obligatorisk licensavgift avgift för mitt lagringsutrymme bör jag väl även få piratkopiera fritt?

Vad spelar det för roll igentligen kanske många tänker, men se vart pengarna går och begrunda innan du kastar stenen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jaja, vi knyter näven i fickan, svär och efter några veckor är det glömt och alla fortsätter handla på som vanligt.

Permalänk
Medlem

Kul. Eftersom jag bara lagrar porrbilder så kanske CopySwede betalar lite till skådisarna i USA. Får jag tillbaka pengarna när disken pajar? Jag har några trasig USB-stickor som jag vill ha tillbaka copy-avgiften för eftersom de inte längre fungerar. Jag mailar CopySwede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Men fatta att det inte är Copyswede som lagstiftar utan våra KORRUMPERADE POLITIKER!!! Att tro Sverige är ett mer rättvist land en ex sydeuropa är ganska naivt.

Sverige är ett av de värre länderna i Europa. Kallt och egoistiskt.
Fullt med kostymnissar eller stroppiga barn till kostymnissar som bara tänker pengar och hur man skall kunna tjäna mer pengar utan den minsta tanken på andra än sig själv.

Hade det inte varit för mina vänner och familj så hade jag flyttat söderut där personen fortfarande anses viktigare äm plånboken.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Om jag rippar en köpt musikskiva för att ge till en nära vän, vad är då den stora skillnaden mellan de två alternativen?

-bränna den på en cd och ger till en vän

eller

-lägga upp den på en torrent så min vän kan ladda ner den

Är båda olagliga/lagliga?

Bränna och ge till en vän är privatkopiering som copyswedes avgift skall kompensera för.

Dela som torrent är piratkopiering och olagligt.

Permalänk
Medlem

Men för iiiiiiiiiiiiiii HELVETTE! inte alla i världen som spottar/skiter pengar ur... aej... ni som röstade på piratpartiet... Y U NO?! ლ(ಠ益ಠლ) VOTE SMARTER! som alla andra säger i tråden... kommer snart betala för allt vi gör/äger vad näst? Betala per IQ? betala för varje besök i toan du har där hemma... shit allt fungerar verkligen som girighetens spiral, du har fått smaka på lite, du gillar det, du vill ha mer. Dock är det ingen som gillar detta.
PS. att bygga en dator är redan relativt dyrt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Medlem

Hahaha jag skrattar så jag gråter! Sverige är snart laglöst! Organisationer som gör som de vill utan att staten bryr sig, en poliskår som inte får peta på någon m.m. Kommer importera varenda pryl jag köper nu och förhoppningsvis slipper jag detta skitland om något år. Bästa jag någonsin gjort är att träffa en tjej utanför Sverige!

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk

Då borde det ju indirekt bli lagligt att fildela oavsett om filerna är copyright skyddade eller inte. Hänvisa förlorade intäkter till copyswede?

Visa signatur

AMD Phenom II 1090T x6, Asus CrossHair IV Formula, XfX Radeon 5870 1 GB

Permalänk
Medlem

Borde vara fritt fram att kopiera då med tanke på alla kopieringsavgifter man betalar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jäkla löjligt då många inte ens använder hårddiskutrymme för musik längre, utan lyssnar via Spotify osv. Copyswede har totalt tappat sin verklighetsförankring.

Skrivet av Lususnaturea:

Då borde det ju indirekt bli lagligt att fildela oavsett om filerna är copyright skyddade eller inte. Hänvisa förlorade intäkter till copyswede?

Nej. Copyswede har ingenting med piratkopiering att göra, det handlar om privatkopiering.