Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem

Nu har vi närmare 400 inlägg här efter en halv dag, och vi är nog alla mer eller mindre överens om att CopySwedes förslag att avgiftsbelägga interna hårddiskar och liknande är minst sagt tokigt och provocerande.

Istället för att protestera mot att interna hårddiskar ska inkluderas i avgiften så funderar jag på om det kanske är bättre att försöka jobba för att avskaffa rätten till privatkopiering. De skulle innebära:

1) De som privatkopierar idag får sluta med det och betala fullpris för kopiorna. Om man fortfarande kopierar är det ett lagbrott och kallas piratkopiering.
2) Alla vi andra slipper nya avgiften på interna hårddiskar och de befintliga avgifterna på externa hårddiskar och USB minnen
3) Viktigast av allt: CopySwede har inget existensberättigande längre!

Permalänk

Vi borde ha tagit död på Copyswede för ett bra tag nu, men dom kommer ju inte att stoppa. Det kommer bra att bli värre och värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Nu har vi närmare 400 inlägg här efter en halv dag, och vi är nog alla mer eller mindre överens om att CopySwedes förslag att avgiftsbelägga interna hårddiskar och liknande är minst sagt tokigt och provocerande.

Lägg till detta att Radiotjänst Kiruna också vill ha TV licens för dessa handdatorer. Dessa fiktiva kostnader (skatt) är snart lika dyra som handdatorn ( som snart är nere i 1000 kr)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur många som inte förstått skillnaden mellan Privatkopiering och Piratkopiering även fast detta tagits upp och förklarats massvis...

Ännu mer sjukt att det här e nått som ens är lagligt, om detta inte får Copyswede att undersökas så tror jag att detta kommer sluta med att all elektronik som säljs överhuvudtaget kommer ha avgift tillslut, spelar ingen roll hur otippat det är att det skulle kunna användas till "privatkopiering" som ingen gör längre ändå..

Nä fy bort med det eller uppdatera det till nått som passar dagens samhälle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dyra Blurayskivor är i Sverige känns det rent spontant som om man betalar fett till Copyswede varje gång man gör backup eller lägger över familjens filmer. Men är inte Blurayskivor märkligt nog befriade från denna skatt? Det finns dessutom rätt billiga och bra Blurayskivor numera, typ Platinum 13 kr styck från Conrad.se (deras TDK är däremot usla). Ska nog bunkra upp på lite skivor, inte främst för att tjäna några tior utan för att inte ge en spänn till Copyswede.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Så sanslöst att det inte är en större fråga med privatkopieringsavgifter. Är det något riksdagsparti som är emot detta skräp?

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk

Problemet ligger i grund och botten i den svenska mentaliteten. Ni blir överkörda hela tiden bara för att beslutsfattare och andra aktörer vet med sig att det går att köra sådana här kupper utan att svensken sätter emot alltför mycket. Om det blir något motstånd så kopplar man det bara lite snyggt med barnporr, terrorism eller annan PK-Batong svingbar brottslighet så tystnar det fort. Svensken är styrd av och beter sig som kärringar... Lite civilkurageuppror skulle göra gott.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt okej med dessa avigfterna då jag ibland faktiskt använder mig av privatkopiering. Tycker det är bättre än att illegalisera privatkopiering i Sverige.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Så sanslöst att det inte är en större fråga med privatkopieringsavgifter. Är det något riksdagsparti som är emot detta skräp?

Det skulle väl vara Piratpartiet isf gissar jag. Du kan ju räkna med att CopySwede måste betala ut deg under bordet eller utöva andra påtryckningar för att få igenom sina galenskaper.

Hur kan en privat intresseorganisation ha lagstöd för att kunna driva in en sån här avgift och dessutom ha mandat att utöka vilka produkter det gäller på egen hand? Det är ju ingen statlig myndighet vi talar om...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

snart ska dom väll ha betalt för Molnet också...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Med tanke på hur dyra Blurayskivor är i Sverige känns det rent spontant som om man betalar fett till Copyswede varje gång man gör backup eller lägger över familjens filmer. Men är inte Blurayskivor märkligt nog befriade från denna skatt? Det finns dessutom rätt billiga och bra Blurayskivor numera, typ Platinum 13 kr styck från Conrad.se (deras TDK är däremot usla). Ska nog bunkra upp på lite skivor, inte främst för att tjäna några tior utan för att inte ge en spänn till Copyswede.

Nej, Blurayskivor är garanterat också avgiftsbelagda.
Komplett har endast två (!) produkter i kategorin, så nog handlar de flesta av deras kunder sina skivor från utländska affärer.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10874
Det ena är ett 10-pack vanliga 25GB-skivor från Verbatim, ynka 319 kronor ska de ha för det.

Går man till tyska/schweiziska CD Rohlinge så får man 25 likadana skivor för ~260 kr.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Frågan är vart man ska överklaga detta jäv-förhållande som CopySwede sitter i.

Dom kan godtyckligt utöka omfattningen om vad som omfattas av ersättningen - och samtidigt öka sina egna intäkter - kan inte vara riktigt rätt.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av X1t:

De flesta köper kanske i snitt ett tiotal skivor per år.
Om man samtidigt har bil så tankar man den för 10 - 40 000 kronor varje år... 60% av bensinpriset är skatt.

Trots det är bensinpriset ingen politisk fråga som får uppmärksamhet av massmedia... Alla riksdagspartier utom ett tycker bensinskatterna är lagom som de är eller vill höja.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biermann:

Jag tycker det är helt okej med dessa avigfterna då jag ibland faktiskt använder mig av privatkopiering. Tycker det är bättre än att illegalisera privatkopiering i Sverige.

Det var uppfriskande att höra att det fortfarande finns någon nytta med avgiften. Det går inte att dra några slutsatser från en persons användande, men av ren nyfikenhet - vilka lagringsmedia görs privatkopieringen till (eller vilka som inte används om man så vill).
Märk väl, jag är mindre intresserad om det endast gäller privat backup då avgiften inte var till för att täcka denna del utan det är när man delar med sig till vänner av materialet vilket leder till försäljningsbortfall jag tycker är intressant.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Säkerligen var det så att Herr Åkerlind bara ville ha lite högre lön..

Pinsam avgift och lika idiotisk som den påtvingade tv-avgiften bara för att man har internet. Hur funkar detta juridiskt egentligen? Jag menar, de måste väl ha fått igenom detta och fått ett godkännande från.. ja var?

Edit: Men ja, i framtiden blir det enbart WD-diskar från utlandet (UK eller DK), Copyswede är en parasit som måste dö ut.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

F-n att man ska bli brandskattad av "konstnärer" för att man köper elektronik.

Måtte elektronikbranschen driva detta hårdare denna gång. Denna 'skatt' sprider sig som ett virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Problemet är bara att när Pontén & andra indrivare från Hollywood väl siktat in sig på dig och polisen varit och rivit ur din hårddisk så kommer du INTE att komma undan med att hävda att du hållit på med "Privatkopiering". Då åker du dit på de (till skillnad från kassettavgiften) väldigt nya lagarna mot fildelning.

Permalänk
Medlem

Är det inte olagligt att tjäna pengar på piratkopiering?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;13605786']De flesta köper kanske i snitt ett tiotal skivor per år.
Om man samtidigt har bil så tankar man den för 10 - 40 000 kronor varje år... 60% av bensinpriset är skatt.

Trots det är bensinpriset ingen politisk fråga som får uppmärksamhet av massmedia... Alla riksdagspartier utom ett tycker bensinskatterna är lagom som de är eller vill höja.

Kanske har att göra med att folk skiljer på skattepengar och avgifter till privata organisationer. Aja. Jämförelsen är intressant ändå ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FiftyFifty:

Är det inte olagligt att tjäna pengar på piratkopiering?

Det handlar inte om piratkopiring utan om privatkopiering som är lagligt i sverige.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

CopySwedeavgift för diskar eftersom man KAN lagra multimediamaterial på dom oavsett om det är dina semesterfilmer eller piratladdat.
Man utgår ifrån att alla diskar används att lagra piratmaterial. Då kan man ju också ta ut en tusing/månad från alla bilister eftersom dom förr eller senare råkar köra lite för fort utan upptäckt.

Så vad blir nästa steg från DDR-CopySwede?

CopySwedeavgift på CPUer, grafikkort, RAM-minne, datakablar, chassin, datafläktar - allt detta sitter i en dator som KAN användas till piratkopierat material. Sen kör dom vidare med elräkningen, el behövs ju till datorer som KAN användas till piratmaterial. Å inte nog med det, vafföinte en CopySwedeavgift på hyran, datorer som KAN användas till piratnedladdning brukar finnas hemma hos folk, folk bor nånstans och där betalas boendekostnad, så vafföinte en CopySwedeavgift på det också.

Snart kommer alla andra särintresseorganisationer att följa efter. Vafföinte en extra avgift från Lantbrukarnas Riksförbund på grönsaksfrön, dill, persilja, morötter etc. Folk som odlar själva köper mindre industriodlade produkter. Det vill ju bönderna ha kompensation för, så vafföinte en avgift/kompensation för det?

Nej, det här håller inte. Uppenbarligen är det feta illasinnade giriga företag som kontrollerar/styr politikerna inte folket. Dax att ändra på det innan det är för sent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det handlar inte om piratkopiring utan om privatkopiering som är lagligt i sverige.

Så man skall alltså betala 2 ggr för det man köpt?

Permalänk
Medlem

Privatkopiering
Privatkopiering
Privatkopiering
Privatkopiering
Privatkopiering
Privatkopiering
Privatkopiering
Privatkopiering
Privatkopiering

..är inte samma sak som Piratkopiering.

Permalänk

Jag funderar också hur Copyswede kan bestämma vilka produkter de kan ta ut avgift på.
1.Detta måste i första hand vara att regeringen tillåter det
2.Att Copyswede har en för svag motpart i branchorganisationen Elektronikbranschen
3.Vilket lagrum har Copyswede?
4. Det hela regleras i avtal mellan branschen och Copyswede, vad händer om någon part inte går med på avtalet?

Elektronikbranschen får se sin försäljning minska genom att komponenter/ datorer handlas från utlandet och vi konsumenter får betala mer för varorna.
Jag tror inte att det är en högoddsare att vi får se nya avgifter när fler och fler elektroniska system kan lagra information.
Kameror, TV, Mobiltelefoner
Även tjänster så som Internet, mobil datatrafik och annat strömmande media kan avgiftbeläggas.
Med ett minskat fysiskt ägande av musikskivor, filmer på DVD och Bluray så håller inte Copyswedes argumentet om privatkopiering (säkerhetskopiering) av dessa medier heller.
Det hela kokar ned till: hur fan kan regeringen tillåta detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Copyswede inkluderar nu fler hemelektronikprodukter som kan användas för lagring av upphovsrättsligt skyddat material i kompensationssystemet för privatkopiering. Det rör sig om datorer med inbyggt minne, lösa interna hårddiskar, surfplattor och spelkonsoler med inbyggt minne.

Alltså så skall man säga att man skall ha den fastskruvad för att slippa skatten.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av siefer:

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Det där kan du fetglömma, jag har en Nikon D800 som ger NEF-filer (RAW) på mellan 70-100Mb/styck .
Försök räkna ut hur många bilder jag får plats med på en TB (tror dock inte att du klarar denna enkla räkneuppgift....)

Permalänk
Medlem

Den här avgiften stör mig mer än tvavgiften, fattar inte hur en sådan här organisation kan få finnas. I andra sammanhang är den här formen av verksamhet en maffia. Det är inte pengarna i sig utan principen att det får gå till så här.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Snart tar dom avgift för ram också.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Rent spontant sådär så ja visst, suger. Men sen 80 kr mja, är man så fattig borde man inte ens ha råd att äga en dator, tyvärr.. 32kr på ett usbminne är inte rena dödsstöten i plånkan....
Där emot så stöttar jag inte detta, Men jag tänker inte elda ned och spränga CopySwede för det.

Man kan tänka lite såhär.
Jag har en film på en skiva jag väljer att kopiera in till disk, Efter filmen ligger på disken så tar den upp 1gb exakt. Jag har då en 500gb disk som jag lagrar den på (465gb efter filsystem ) Jag kan alltså lagra 465 kopior på min kära film för 80 kr,(acceptera detta, ELLER Vad sägs om att betala 150 kr per dvdfilm (gånger 465), ja det blir 69750 kr....
Sen jag visst det är ovanligt att folk som har filmer på skivor lägger in dem på disk kanske. Dock jag lägger in många ISO skivor för spel på disk, då min dvdläsare är så jävla seg att jag inte vill göra om instllationen från skiva ever again.

Men sen börjar vi komma in på piratkopiering som handlar om OLAGLIG kopiering av material, DVS, det är som att du går till en butik, snor en dvd för 150 kr och kopierar in den på disk. Ja det är samma sak, förutom att man inte fysiskt flyttar sitt lata arsle.

Många av dem som klagar piratkopierar, Eller åtminstonde har, och 80 kr extra för en disk, När säkerligen många utav dem har stulit material från internet för flera tusentals kronor. Det handlar om småpotatis.. Det gäller även upphovsrättade bilder, musik, och vad annat material som nu kan va upphosvrättat.
Många filmer på youtube får inte finnas där / musik som är upphovsrättat och uppladdat av någon som inte har rätten till det, Du lyssnar, men inte fan köpte du skivan.
Men detta handlar inte om piratkopiering utan om PRIVATkopiering.

Sen finns det dom som sägs lagra mycket egna bilder, filmer på familjen m.m, Visst kan man klaga lite på de, Men ÄRLIGT talat, HELT ÄRLIGT, jag tror du någon gång gjort en kopia på nått som kan anses som privatkopiering.

Ta avgiften såhär. Köp en film med EN mycket nära vän eller familjemedlem, vi betalar 75 kr var, pluss 15 kr var för en brännskiva, Hem kopiera den och ni båda har ett exemplar. Ni får inte dela med er mer änn så, Men där har vi det, ni sparade precis pengar.. hela 60 kr var!

Samma senario fast ni kopierar disk till disk, 75kr var för en film 80 kr extra för en disk, ajj filmen kostade 155 kr var denna gång, ni går back 5 kronor, MEN från och med nu har ni ingen avgift kvar för diskens förhöjda pris, Från och med nu betalar ni bara 75kr var per film!
och vi håller fast att filmen tar 1 gb och vi har 465gb att lagra på,
464 * 75 = 34800 + 155 = 34955 kr
Ni har sparat precis 34795 kr, 34 j*vla tusen! Sen ja visst det är lite extremt att kopiera 465 filmer tillsammans med en vän.
Jag antar det anses som brott, Men åter igen, gör det med 5 filmer ni köpt, ni sparade pengar, Det är helt upp till var och en hur man skall tolka detta, ELLER rättare sagt hur man kan utnyttja detta.

Men sen fallar vissa "offer" Men jag tror att någon gång, har någon sett x antal filmer hemma hos nån annan, eller någon gång lånat en film av någon, lånat en skiva med musik. Ni betalar för den avgiften nu.. och jag tror inte ni köper 5000 diskar per år, dvs kostnaden utdelad på alla dessa år ni lever. SÅ jävla mkt disk har ni nog inte

Men det gör inte saken rätt för de, för mkt av pengarna går säkert till helt fel saker, som löner till nått jävla skräpföretag som jag lika gärna kunnat sluppit, Men i en perfekt värld så har jag inget större emot avgiften längre. Jag ansåg inte heller att jag skulle betala för sånt förut, Men jag har flera kopior på spel, jag har lånat ut filmer, jag har lånat filmer, lånat musik, brännt ut blandad musik på skivor till bilen, Dessa ca 25 kronorna jag betalat sen avgifterna började har jag faktiskt gjort mig skyldig till att betala.

*Såhär ser jag på detta, Jag säger inte att såhär är det, utan det är ett sätt att tänka på detta, Tyvärr tror jag många piratkopierare sitter och svär, Men dom har ju gjort sig skyldiga att betala flera tusentals kronor mer* Let haters rain down upon me!

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Snart tar dom avgift för ram också.

Och GDDR5 på grafikkort för att man kanske spelar kopierade spel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator