Permalänk
Medlem

Kabel till hemmanätver

Jag skall börja dra ett litet hemmanätverk. Jag bor i lägenhet och uttaget från BBB sitter mitt i hallen. Här sitter det en router. Det skall dras kabel till köket där en telefon och en NAS skall anslutas. I ett sovrum skall en dator anslutas och i vardagsrummet skall en TV, en Blu-ray spelare, en mediaspelare och en TV-box anslutas. Till vardagsrummet har jag tänkt dra en kabel fram till en switch som delar upp kabeln till de olika delarna.
För att gardera mig för framtiden tänkte jag mig ett 10Gbits när. Jag antar då att jag behöver 6a LAN kabel. Tycker ni det kan vara rätt valt. Kan jag klara mig med oskärmad kabel, en mjuk variant som är lätt att dra runt hörnen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du SKA ha oskärmad kabel om du inte är beredd att byta ut alla enheter i nätet till skärmat och cat 6 är styvare än 5 eftersom den har en kärna, det är det som är skillnaden mellan 5 och 6.
Oskärmad cat 6 installationkabel (enkardelig) är vettigast, se till att du inte tar patchkabel (flerkardelig) om du ska göra en seriös installation om du ska montera väggutag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vill dra kabel från routern till en switch i vardagsrummet och från switchen ut till TV, Blue-ray, mediaspelare osv och en kabel skall ut till en switch i köket och från den till en NAS och en telefon. I det ena sovrummet har jag två datorer som är trådanslutna och i det andra sovrummet har jag en dator som är trådansluten när den är där och annars så är den trådlöst ansluten. Så det blir fyra utgångar från routern. Jag skall väl inte behöva köpa en router med utgångar som täcker allt som nu skall anslutas till den. Jag har prövat köra TV:n trådlöst men det fungerar klart bättre med tråd. Så några fasta vägguttag tror inte jag kommer att behöva. Däremot vill jag att nätet skall klara av 10 Gbits. Idag är det bara 1 Gbit som är det vanliga men jag vill vara förberedd eftersom jag tror att den farten kommer att öka.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du inte göra en riktig installation ska du ha patchkabel för om kabeln flyttas ofta så går installationskabeln av ganska lätt, den ska dessutom termineras i en kroneplint och inte med en crimpad kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker dra kabeln i kabelkanaler jag köper för ändamålet. Tanken är att det skall vara en kabel som skall sitta länge, därav intresset för att den ska klara minst 10 Gbits. Men jag kommer ju inte att behöva några väggkontakter eftersom jag drar kabel från router till switch. Den kabeln kan bli ett antal meter lång. Från switchen sedan kortare kablar till de olika saker som behöver nätåtkomst.

Permalänk
Medlem

Skall du göra en vettig permanent installation är det enkardelig cat-kabel som gäller med uttag i varje enda. Ska man följa rekommendationerna så bör man inte ha patchkabel mer än 1 meter.
Du får givetvis göra hur du vill.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Om du inte har över 50 meter så klarar cat6 10Gbit. Tänk på att cat6a är MYCKET tjockare och otympligare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Jag tänker dra kabeln i kabelkanaler jag köper för ändamålet. Tanken är att det skall vara en kabel som skall sitta länge, därav intresset för att den ska klara minst 10 Gbits. Men jag kommer ju inte att behöva några väggkontakter eftersom jag drar kabel från router till switch. Den kabeln kan bli ett antal meter lång. Från switchen sedan kortare kablar till de olika saker som behöver nätåtkomst.

Problemet är att kablarna är av olika typ, den ena går sönder relativt fort om du böjer den, den andra åldras ganska snabbt och det kan ge sämre hastighet, det är därför man monterar vägguttag för att ha olika typer av kabel för den fasta respektive rörliga delen av kopplingen, använder man samma kabel så blir det endera en provisorisk koppling eller en glappande koppling, ska du lägga jobb på det så sätt upp vägguttag och gör det riktigt så lär det fungera bra under lång tid, det ser dessutom mycket snyggare ut om det är riktigt gjort, lösa kablar som hänger ut ur kabellister är inte snyggt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du SKA ha oskärmad kabel om du inte är beredd att byta ut alla enheter i nätet till skärmat och cat 6 är styvare än 5 eftersom den har en kärna, det är det som är skillnaden mellan 5 och 6.
Oskärmad cat 6 installationkabel (enkardelig) är vettigast, se till att du inte tar patchkabel (flerkardelig) om du ska göra en seriös installation om du ska montera väggutag.

Man måste inte byta enheterna för att man har skärmade kablar, skärmen är till för att minimera störningar såsom överhörning och det gäller enbart i kablen.

Skrivet av Barak:

Skall du göra en vettig permanent installation är det enkardelig cat-kabel som gäller med uttag i varje enda. Ska man följa rekommendationerna så bör man inte ha patchkabel mer än 1 meter.
Du får givetvis göra hur du vill.

Rekommendationerna tror jag är 5m minimum då man vill att reflekterande information från "kopplingarna" ska dö ut.(detta är inget man behöver bry sig om för ett hemmanätverk eller dom flesta företag)

jag vet inte hur många kat6a kablar det finns som är oskärmnade och iso certifierade dock har systemax en, fast den är dubbelt så tjock som en skärmad så då hade jag iallafall kört på skärmat istället.
Använd riktig installationskabel och sätt riktiga uttag i båda ändarna kanske till och med en patchbox vid routen.

vill du vara riktigt framtidssäker kan du ju alltid satsa på Kat7a 40Gbits men det känns som lite i överkant kanske.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så länge sedan det var 100 Mbit som var det normala när man köpte sig en vanlig router avsedd för hemmabruk. Så som min egen D-Link DIR 615. Men nu är det ju vanligt med 1000 Mbit så jag tänkte att det kan inte dröja så länge innan vi kommer upp till 10 Gbit. Så om jag nu skall dra kabel i lägenheten så är det väl lika bra att dra 10 Gbit. Om jag bara skaffar Cat 5e så måste jag kanske göra om det om några år. Tänkte jag skulle slippa det.
Varför tycker ni inte det är OK att dra kabel från routern direkt till switchen?
Jag bor i en vanlig tre rums bostadsrätt och vill inte ha en massa extra lådor hängande. Nu har jag routern rät så centralt placerad i hallen där själva LAN uttaget sitter. Härifrån skall jag dra en kabel runt dörröppningar för att komma till motsatta sidan av hallen och vidare bakom köksskåp, kyl och frys till en switch där jag skall koppla in en bredbandstelefon samt en kommande NAS. På samma sätt skall jag dra en kabel till vardagsrummet där en switch skall dela upp kabeln till alla de enheter som behöver nätåtkomst. Snart sagt allt skall ja i dagsläget kopplas till internet. Egentligen skulle jag inte vilja ha några switchar alls men jag vet inte då hur jag skulle koppa in alla enheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Det var ju inte så länge sedan det var 100 Mbit som var det normala när man köpte sig en vanlig router avsedd för hemmabruk. Så som min egen D-Link DIR 615. Men nu är det ju vanligt med 1000 Mbit så jag tänkte att det kan inte dröja så länge innan vi kommer upp till 10 Gbit. Så om jag nu skall dra kabel i lägenheten så är det väl lika bra att dra 10 Gbit. Om jag bara skaffar Cat 5e så måste jag kanske göra om det om några år. Tänkte jag skulle slippa det.
Varför tycker ni inte det är OK att dra kabel från routern direkt till switchen?
Jag bor i en vanlig tre rums bostadsrätt och vill inte ha en massa extra lådor hängande. Nu har jag routern rät så centralt placerad i hallen där själva LAN uttaget sitter. Härifrån skall jag dra en kabel runt dörröppningar för att komma till motsatta sidan av hallen och vidare bakom köksskåp, kyl och frys till en switch där jag skall koppla in en bredbandstelefon samt en kommande NAS. På samma sätt skall jag dra en kabel till vardagsrummet där en switch skall dela upp kabeln till alla de enheter som behöver nätåtkomst. Snart sagt allt skall ja i dagsläget kopplas till internet. Egentligen skulle jag inte vilja ha några switchar alls men jag vet inte då hur jag skulle koppa in alla enheter.

Troligen blir det inte vanligt med ethernet över 10Gbit hemma eftersom både 802.11ad och optik och andra lösningar håller på att bli seriösa alternativ när det ska gå fort och priserna på den tekniken sjunker hela tiden, jag tror att Ethernet kommer att stanna på 10Gbit och bli ersatt av helt andra tekniker för "supersnabb" komunikation i hemmet men det får vi se i framtiden.

Största anledningen till att ha väggutag är att det bör vara olika kabeltyper för den fasta och den rörliga delen av nätverket, installationskablen ska inte böjas/kopplas ofta utan den ska sitta fast och hålla lång tid utan att egenskaperna ändras, patchkabeln mellan uttaget och datorn är mycket lätt att byta ut och man prioriterar böjbarhet före hållbarhet för den, det är dessutom nästan helt omöjligt att montera patchkabel i kroneplint och att crimpa kontakter på installationskabel, det brukar oftast krångla om man tar fel kabeltyp.

Du måste alltså använda patchkabel för att montera på RJ 45 kabelhanar, det gör att kabeln åldras fortare än installationskabel skulle gjort och att kabelutsticket ur väggen begränsar dig var du placerar delarna, det blir endera kabelhärvor om det är för långt eller skarvar, det är alltså inte nån lösning som fungerar särskilt bra om du möblerar om eller under lång tid, dessutom finns ju risken med att du skadar den kabelbit som sticker ut ur väggen och måste dra om hela kabeln, väggutagen sätter man upp och sedan borde de ha en teknisk livslängd som är väldigt lång, kanske 50år, det är dessutom lätt att anpassa längden på patchkabeln mellan vägg och dator så man slipper kabelhärvor och ändå kan möblera om, kabeln går också att byta lätt om du skadat den.

Att dra en patchkabel med RJ45 hanar på är en tillfällig lösning i min värld och inget jag skulle vilja montera fast i mitt eget hus, jag tycker att man drar en helt lös kabel tex vid tester eller nått lanande eller så gör man en riktig fast installation om det är tänkt att man ska ha det "åratals" in i framtiden och vill ha det snyggt och hållbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skall använda mig utav cat 6a kabel. Men jag har lite svårt att hitta den kabeln. Någon som har ett förslag?
Cat 6a kabel skall ju klara 10 GB men jag kommer ju bara att använda utrustning som klarar 1 GB. Det finns väl inte snabbare utrustning för hemmet idag. Men det kommer att bli lite jobbigt att dra kabel så jag vill vara helt säker på att inte behöva göra om det om några år.
Såg att någon hade skrivit innan jag ändrade. Cat 6a klarar bara 100 meter och så långt bit behöver jag knappast. Bor i vanlig lägenhet och skall förbinda WAN uttaget i hallen med kabel till olika rum och köket. Naturligtvis en router emellan.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart tusan man får tag i 6a kabel som är platt på rulle? Dvs 2-300m eller vad det nu brukar vara? Ebay.co.uk har inte försett mina behov där ..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av devhdc:

Någon som vet vart tusan man får tag i 6a kabel som är platt på rulle? Dvs 2-300m eller vad det nu brukar vara? Ebay.co.uk har inte försett mina behov där ..

En cat 6 kabel går troligen inte att tillverka platt, det lär bli mycket svårt att få till de elektriska egenskaper som krävs och i princip så är det just ledarnas inbördes placering som skiljer 5 och 6 och att då stuva om placeringen kommer att leda till en ny typ av kabel som inte är cat 6 utan något annat, det går kanske att uppnå liknande prestanda i hastighet via en platt kabel, men det kommer inte att gå att klassificera den som cat 6.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En cat 6 kabel går troligen inte att tillverka platt, det lär bli mycket svårt att få till de elektriska egenskaper som krävs och i princip så är det just ledarnas inbördes placering som skiljer 5 och 6 och att då stuva om placeringen kommer att leda till en ny typ av kabel som inte är cat 6 utan något annat, det går kanske att uppnå liknande prestanda i hastighet via en platt kabel, men det kommer inte att gå att klassificera den som cat 6.

Klassificeringen är väl avhängig av hur många mhz som kan pusha genom en kabel? Har sett påstådda Cat 6 kablar som klarar 550 mhz och är platta, Deltaco har dom bl.a och om jag då inte minns fel så är 500mhz+ CAT6a?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en länk till en kabel som påstås uppfylla kraven ? Det finns korta kabelstumpar som klarar det men gäller det de längre sträckor som ska klaras av för att följa standarden så är det viktigt med den mekaniska uppbyggnaden, jag har sett platta "karmgenomföringar"som varit kortare än en meter, men aldrig sett nån som sålt en rulle med platt installationskabel och jag har svårt att tro att det går att tillverka och klara kraven om kabeln är 100m och samtidigt ska vara tunnare än de mått en rund kabel har och då faller vitsen med att göra kabeln platt, för man kan ju lika gärna lägga en rund kabel i en list eller gjuta in den i ett rektangulärt hölje.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du installera seriöst är det uttag som gäller. Inga lösa kontakter som hänger. Speciellt inte om du vill gå all in på kablaget. Jag är dock tveksam till om du kommer behöva 10gbit.

Har inte bredbandsbolaget själv, men måste du koppla din telefon på en speciell port på routern? Då får du dra en seperat kabel från router bort till telefonen.

Har man skärmad kabel ska enheterna i båda ändar vara jordade. Annars kommer skärmen fungera som antenn och störa mer än den hjälper. Data och el får ändå inte dras i samma rör.

Permalänk
Medlem

Hur jag än beter mig så måste jag ju ha en "lös" kabel att sätta i uttaget som kommer utifrån. Men det kommer ju inte att bli några direkt lösa kablar. Det kommer ju att gå ut åt olika håll från min router till två switchar. Samt en som går direkt till min stationära dator.
Telefonen måste ju kopplas till Brredbandsbolaget egna speciella router och den routern kommer ju att kopplas till den ena switchen.
USCH, fy f.. vad jobbit det har blivit. TV, blu-ray, mediaspelare, digitalmottagare, telefon samt dator, allt skall ju kopplas till Internet nu. Ibland undrar jag om det inte var bättre förr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Hur jag än beter mig så måste jag ju ha en "lös" kabel att sätta i uttaget som kommer utifrån. Men det kommer ju inte att bli några direkt lösa kablar. Det kommer ju att gå ut åt olika håll från min router till två switchar. Samt en som går direkt till min stationära dator.
Telefonen måste ju kopplas till Brredbandsbolaget egna speciella router och den routern kommer ju att kopplas till den ena switchen.
USCH, fy f.. vad jobbit det har blivit. TV, blu-ray, mediaspelare, digitalmottagare, telefon samt dator, allt skall ju kopplas till Internet nu. Ibland undrar jag om det inte var bättre förr?

Det är väl därför man kopplar upp ett nät med vägguttag som kopplas till switchar/mediaskåp eller liknande när man gör det seriöst, har man väl fått in uttag i rummet så sätter man dit en liten Gbitswitch eller AP i rummet och kopplar in prylarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mrgaffe.
Vad blir den faktiska skillnaden om jag drar kabeln som måste sättas i med en RJ45 kontakt i min router och därifrån drar iväg en kabel till ett annat rum och där har ett vägguttag för att därifrån dra ytterligare en kabel till en switch. istället för att dra kabeln direkt till switchen?

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder olika kablar beroende på om den sitter fast eller är rörlig, väljer man fel kabeltyp så kommer kabeln att åldras/gå sönder snabbare och det finns även en risk att den passar dåligt i kontakterna beroede på om de är avsedda för en eller flerkardeliga kablar, i början fungerar det oftast helt ok, men kablaget får kortare livslängd och börjar strula långt innan det egentligen borde vara "åldrat"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

mrgaffe.
Vad blir den faktiska skillnaden om jag drar kabeln som måste sättas i med en RJ45 kontakt i min router och därifrån drar iväg en kabel till ett annat rum och där har ett vägguttag för att därifrån dra ytterligare en kabel till en switch. istället för att dra kabeln direkt till switchen?

mrqaffe har redan gått igenom skillnaderna noggrant. Du ska för övrigt alltid ha uttag eller en patch-panel i ändarna, inte en RJ45-kontakt och fast installation samtidigt/på samma kabel eftersom kabeltyperna är olika, som också mrqaffe förtjänstfullt förklarat.

Gör det riktigt med fast installation/uttag/patchpanel (vid behov). När det är gjort kommer du upptäcka hur mycket trevligare och enklare användandet blir.

Rätt kabel och rätt plint ger en gastät koppling som inte oxiderar, och har mycket lång livslängd med full kapacitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

OK. jag är med på detta. Ni rekommenderar att jag sätter ett vägguttag på väggen i exempelvis köket och drar dit en lämplig installationskabel. Men hur har ni tänkt jag skall hantera det hela i andra änden med routern. Jag måste ju först dra en kort kabel från BBB uttag till routern och från routern ut till de olika rummen i lägenheten. Ni får ju tänka på det att jag bor i en lägenhet och har inga utrymmen till några stora installationer, antagligen har jag inte råd heller.
För närvarande har jag nu i nio år haft en dator ansluten med en sex meter lång CAT5e kabel. Den är fastsatt vid väggen med klamrar och det har fungerat felfritt.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ha ett mediaskåp om inte annat i den ände nätet kommer in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag nu skriver rätt så läste jag att ny lägenheter men även efterinstallation i äldre lägenheter kopplar så här.
I köket där telefon och en framtida NAS skall stå så sätter jag upp ett dubbelt vägguttag. Likaså då till rummet där mina stationära datorer står. I vardagsrummet där det kan bli flera apparater som skall kopplas in sätter jag upp en liten patchpanel. Sedan drar jag en installationskabel från vardera uttag till en patchpanel i hallen i närheten av BBB:s vägguttag. Från BBB:s uttag drar jag en kortare kabel till routern och från routen drar jag från en port kabel till en switch och vidare till patchpanelen. De övriga tre portarna direkt till patchpanelen.
På det här sätet blir det ju rätt mycket parallella kablar att dra. Så fungerar det här också?
Från BBB till routern till en mindre patchpanel. Därifrån med installationskabel till köket, och en vardera till rummen där jag sätter upp ett enkelt vägguttag. Från vägguttagen till en switch och vidare till apparaterna.

Permalänk
Medlem

Läste något nu på morgonen som kanske kullkastar alla planer.
I handboken till BBB:s bredbandstelefoni står det att deras speciella router som jag även måste koppla telefonen till måste/bör kopplas direkt till BBB:s vägguttag. Men jag har ingen plats för att ha telefonen i hallen där uttaget sitter. Så har vi någon som har kopplat annorlunda?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Läste något nu på morgonen som kanske kullkastar alla planer.
I handboken till BBB:s bredbandstelefoni står det att deras speciella router som jag även måste koppla telefonen till måste/bör kopplas direkt till BBB:s vägguttag. Men jag har ingen plats för att ha telefonen i hallen där uttaget sitter. Så har vi någon som har kopplat annorlunda?

De använder förmodligen vlan till telefonin och det går säkert att lösa bara man vet hur de ställt in det, det finns en tråd om Telia http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... och hur deras system funkar och hur man kan göra för att använda egen hårdvara, men någon måste ta reda på BBBs konfigurering så det kan ställas in rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske kan jag dra en vanlig kabel till BBB:s router som ju måste stå där huvudtelefonen, av mina trådlösa, står. Eller kan jag dra en lång telefonkabel, RJ11, till BBB:s router och göra som jag beskrivit ovan men låta BBB:s router komma först?
Alltså, Vägguttag, BBB:s router, min router, liten patchpanel, installationskabel som går till vägguttag i de olika rummen, vanlig kabel till apparat eller om så krävs till en switch? Så som jag beskrev i den andra delen av inlägg 25.
Tror ni att detta är gångbart?

Dessutom. STORT TACK till de som hjälpt till och särskilt då mrgaffe.

Permalänk
Medlem

Om du bygga ett nät som du ska kunna uppgradera till 10 Gbit, vad du ska ha det hemma, så är det fiber som gäller.
Fiber har nämligen lägre latensy än vad koppar har på 10 Gbit, vilket självklart är något att man bör eftersträva när man gör denna investering.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du bygga ett nät som du ska kunna uppgradera till 10 Gbit, vad du ska ha det hemma, så är det fiber som gäller.
Fiber har nämligen lägre latensy än vad koppar har på 10 Gbit, vilket självklart är något att man bör eftersträva när man gör denna investering.

Hur många kilometer kabel tror du behöver dras i TS lägenhet egentligen?
Alla mediakonverterare som behöver installeras för att ansluta konsumentenheter kommer införa oerhört mycket mer latens än skillnaden i mediet kopper/fiber.
Kan du hänvisa någon källa som backar upp det du säger?