Bärbar för ekonom, gammal Acer eller ny haswell

Permalänk
Medlem

Bärbar för ekonom, gammal Acer eller ny haswell

Håller på försöka hitta en relativt billig (ca 6000-7000 kr) bärbar till min flickvän.

Hon pluggar ekonomi och kommer framförallt använda Excel, Word och diverse bokföringsprogram osv.

Tycker att skärmen är väldigt viktig. Full HD är ett måste, gärna IPS om möjligt för de pengarna. Om nu IPS är väsentligt bättre vid kontorsarbete.

Den skall ersätta hennes gamla stationära, men även ibland med till skolan. Tänker att 17 tum för för stort och 13.3 för litet. Antar att en en 15.x tummare vore lämpligt.

Sökte på prisjakt på Haswell (i5,i7) bärbara med Full-HD, IPS. Fick inte många träffar och de som fanns var för dyra (kring 10k kr). Däremot fanns tex Toshiban nedan om ej hade IPS so krav:

Tycker den verkar ha lagom spec. kanske lite tråkigt att ej pekskärm, men det är inget krav. Men hittade en ca 1 år gammal dator som på papperet ser passade ut:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitep50-11g/186845.3003/

En budgetdator med 3:e gen I5 men som har IPS skärm.

Någon som har den senare? Hur är skärmen jämfört med nyare icke IPS paneler?

Toshiban är ju nyare med 4:e gen i5 och snygg (jo det spelar viss roll flr tjejen :). Tänker dock att Acern har en bättre skärm nä'r hon skall sitta väldigt mycke med exjobb osv.

Funderat på någon sådan där tun liten dator, men tänker att full hd på dessa kanske blir jobbigt smått vid långvarigt arbete.

Någon som har någon åsikt om dessa eller annat tips.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Medlem

Hittar ingen länk till någon Acer i din post, så har svårt att veta vad det är
Finns en hos Inet för 5990 om det är full hd med IPS du är ute efter primärt på 15,6''.
http://www.inet.se/produkt/1970798/acer-aspire-v5-572-4gb

Permalänk
Medlem

Ojdå, lyckades jag sumpa länken.

Det var denna jag sett:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1520956

Fast den du länkade verkar kanske mer intressant iofs. Lättare/tunnare. Sedan vet jag inte hur skillnanden är i prestanda. Mindre minne och kanske långsammare cpu?

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Medlem

Beror lite på. V5 är verkligen ett smutt chassi, definitivt ett mer "flickvänsvänligt"-chassi än V3 (den du länkat på prisjakt).
Specmässigt så har V3 vga som V5 inte har, men tror kanske inte hon har behov av det heller?

Finns annars en annan V5-modell på CDON också om du vill ha lite hetare spec än den som finns hos Inet. Haswell-cpu, så du får bättre batteritid, 12gb ram, 4gb gt750. Full HD-IPS-panel, bakgrundsbelysta tangenter. http://cdon.se/hemelektronik/15inch_acer_v5-573g-54201250aii_... Dock lite dyrare såklart

Men har du möjlighet så gå in på Inet och kika på V5an så du får en lite hum om det kan vara något.

Permalänk
Medlem

visste väl att någon skulle locka med en dyrare. blev faktiskt en beställning av den du gav som förslag, får jobba lite extra då

Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trotte:

visste väl att någon skulle locka med en dyrare. blev faktiskt en beställning av den du gav som förslag, får jobba lite extra då

Tack för tipset!

Kul! Du kan väl meddela vad du tycker om den. Kanske blir något för en själv också

Permalänk
Medlem

Japp, får den nästa vecka, får komma med lite intryck då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

Sitter med och letar efter en dator som skall användas främst till plugg, där jag som så många andra börjar plugga nu till hösten (typ 3 veckor o.O)

Kollar lite på denna, och funderar på hur kraftig processorn egentligen är samt möjligheten att byta och sätta i en ssd ? ev plats för en till hårddisk. Sen är väll inte Acer bästa märket med denna verkar prisvärd!? Kollar även en del film samt kanske tom Dota 2 game via tv:n med.

är denna då fortfarande bra ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Hej!
Ett tips för alla som ska börja plugga på universitet och funderar på dator är att köpa en 13.3 tummare direkt. I den klass jag gick var det ett fåtal med större datorer i böjan men alla hade bytt till 13 eller mindre när utbildningen började nå sitt slut. Tänk på en studiedator som en mobiltelefon, den är alltid med. Oavsett om det är mattematik, samhällsvetenskap eller ekonomi så kommer datorn att vara med. Antingen för att visa gamla tentor och facit eller för att jobba i excelark. Ingen skulle köpa en 15 + tum stor mobil;) Sedan att ha en separat skärm med hdmi + usb-hubb hemma kan vara bekvämt om man vill powerjobba med något. Sedan tycker jag att det ofta är så att den stora skillnaden på 13 och en större skärm är att man ska kunna ha två dokument uppe samtidigt, text en pdf och ett worddokument. För att detta ska fungerar så krävs det 20 + i storlekt, vilket gör att man använder en 15 tums skärm på samma sätt som en 13 tummare. Undantaget de fall då man programmerar eller jobbar i stora excelark, men jag tycker vinsten för det mesta är liten mot att ha en dator som alltid kan vara med.
Lycka till med studierna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin88:

Hej!
Ett tips för alla som ska börja plugga på universitet och funderar på dator är att köpa en 13.3 tummare direkt. I den klass jag gick var det ett fåtal med större datorer i böjan men alla hade bytt till 13 eller mindre när utbildningen började nå sitt slut. Tänk på en studiedator som en mobiltelefon, den är alltid med. Oavsett om det är mattematik, samhällsvetenskap eller ekonomi så kommer datorn att vara med. Antingen för att visa gamla tentor och facit eller för att jobba i excelark. Ingen skulle köpa en 15 + tum stor mobil;) Sedan att ha en separat skärm med hdmi + usb-hubb hemma kan vara bekvämt om man vill powerjobba med något. Sedan tycker jag att det ofta är så att den stora skillnaden på 13 och en större skärm är att man ska kunna ha två dokument uppe samtidigt, text en pdf och ett worddokument. För att detta ska fungerar så krävs det 20 + i storlekt, vilket gör att man använder en 15 tums skärm på samma sätt som en 13 tummare. Undantaget de fall då man programmerar eller jobbar i stora excelark, men jag tycker vinsten för det mesta är liten mot att ha en dator som alltid kan vara med.
Lycka till med studierna!

Yes Men en kraftfull i5 13" Haswell och skapligt grafikkort för fritiden, Vart hittar jag det ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Sitter med och letar efter en dator som skall användas främst till plugg, där jag som så många andra börjar plugga nu till hösten (typ 3 veckor o.O)

Kollar lite på denna, och funderar på hur kraftig processorn egentligen är samt möjligheten att byta och sätta i en ssd ? ev plats för en till hårddisk. Sen är väll inte Acer bästa märket med denna verkar prisvärd!? Kollar även en del film samt kanske tom Dota 2 game via tv:n med.

är denna då fortfarande bra ?

Haswell är bra framförallt för batteritiden. Byta från hdd till ssd kan man alltid göra.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på t.ex. sony vaio s13 med windows 7 så gick den att låsa upp till motsvarande ett 650m vilket är sämre men än ett 750m men ändå ok. Kan tänka mig att det dyker upp något i samma klass. Själv köpte jag en p330 som ändå fungerar ok. Men i efterhand har jag gått tillbaka till att vara stationär när jag spelar och portabel när jag ska flytta på mig. Så kommer förmodligen byta min p330 mot en vaio pro. Då får man oftast det bästa i både världar och slipper en kompromiss, förutom med utrymmet såklart;)

Edit: det jag menar är att som student så är verkligen datorn nr.1 att alltid ha med sig. Om man har en dator som man ibland tar med sig men inte använder varje dag så kan kompromissen vara mycket mer lockande.

Edit2: En annan sak att tänka på är att det ofta blir trångt vid borden när man pluggar och därför kan även en lätt 15 " bli otymplig och kännas osmidig. Detta gäller då kanske främst vid grupparbeten och typ naturvetenskap där man ofta har böcker, miniräknare etc.

Permalänk
Medlem

Lite intryck efter första dagen med Aspire V5-573G.

Prestanda:

Känns ju lite seg för mig som är van sitta vid en Stationär i7 2600k med geforce 680 och ssd. Har inte någon större erfarenhet av vanliga notebook i5:or, så vet inte hur stor skillnaden är mot denna med u-varianten.

Ibland tar det någon sekund innan sakar öppnas. Är kanske då den skall läsa från disken. Men tjejen är nöjd och Office 365, Netflix, hd-film osv flyter på som det skall.

Testade lite WoW och hade 50-85 fps i WSG (grafiksetting via slidern 'Good', dvs i mitten). Låg nog oftast vid 60-75 fps. Och då spelade jag under pågående nedladdning/installation. Så inga problem med WoW. Inte försökt mig på gw2, Star Craft 2, lär inte vara supersmooth, men ska testa om jag orkar.

Prestanda index: 5,8

Processor i5-4200U CPU @ 1.60GHz 6,9
Minne (RAM) 12,0 GB 7,5
Grafik Intel(R) HD Graphics Family 5,8
Spelgrafik 1824 MB tillgängligt gfx-minne 6,4
Primär hårddisk 374GB ledigt (449GB totalt) 5,9

Övrigt:

Vid den svara bakgrunden innan Windows startar ser man att det lyser igenom skärmen en del i nederkant främst. Inget jag tänkt på vid användning av dator dock.

Har svårt att bedöma ljudnivå från disk/fläkt då inte har så mycket jämföra med.

Sammanfattningsvis är vi nöjda med den (tjejen är eld och lågor). Skall man spela tyngre spel bör man nog dock fundera på någon snabbare. Som pluggdator fungerar den dock bra. Men som en del sagt ovan, den är ju inte så liten och väger 2,2 kg, vilket är en del även om det är lätt för en 15,6 tummare. Så skall man ha den med sig varje dag blir det nog jobbigt. Men som pluggdator hemma som medtages ibland är den lagom.

Största irritationsmomentet har varit/är att vänja sig med Windows 8. Men det börjar ge sig

Visa signatur