Ny data, Tips om Gratis Anti-Virus program

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Bitdefender ser ut att ha fått bra omdöme. Dock är väl detta betalvarianten, så jag vet inte hur gratisvarianten står sig mot betalvarianten och t ex Avast Free som jag haft nu.

BitDefender är ett mycket mysigt program. Jag har BitDefender Antivirus Free Edition på min bärbara dator och jag märker absolut ingenting av programmet. Jag har haft avast! installerad på den tidigare och då var datorn alldeles för slö för att kunna användas. Jag har dock bara 2 GB på den (ska skaffa 4 GB), men ändå.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Jag säger inte att MSE är ett bättre val, läs om och läs rätt!
Jag skrev att det var "good enought" (det duger).

Det var mest som en motreaktion mot vad du och buddaz skrev.
För i var och varannan AV-tråd så dyker folk liknande er upp och förkunnar era "sanningar" om MSE.
Sedan får man inte ifrågasätta era "sanningar" för AV-TEST har minsann testat och visat hur dåligt MSE är.

Men om nu MSE vore så fruktansvärt dålig i verkligheten, måste då inte en stor del av användarna vara smittade?
I så fall skulle detta då inte upptäckas och förorsaka ett "ramaskri" på nätet att MS har en säkerhetsprodukt som inte håller måttet?

IRL är MSE med lite Internetvett i högsta grad "good enought"...

Jag kommer inte kommentera ytterligare inlägg från din sida.
Du verkar befinna dig i en svart/vita bubbla där testresultat från AV-TEST är den enda "sanningen" - så jag bedömer att vidare idéutbyte är fruktlöst.

PS.
Du ifrågasätter hur jag kan veta att jag är virusfri trots att jag regelbundet skannar mitt system med den senaste uppdaterade MBAM.
Du inser att den frågan går att vända på?
Hur vet du att inte Avast släpper igenom något och att du inte är nedsmittad?
(...frågan är retorisk - så du behöver inte svara på den...)
DS.

Huruvida han är i en bubbla eller inte borde(tänker) jag inte kommentera. Men ifall han är, så verkar du ju också vara det.
Med tanken på vad du skriver och hur du resonerar så verkar din bubbla handla om att MSE e good enough och att det räcker för dig, medans han du bråkar med tycker att hans metod räcker för honom.

Personligen tycker jag att du borde öppna dig lite mer, flertal gånger där du motsagt dig själv från ett inlägg till nästa.

ONT: själv kör man med comodos firewall och antivirus bundle. Funkar ypperligt för mig tills vidare iaf

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Avast tar visst betalt för sin betalversion. Att sprida FUD gör de ju i viss mån exempelvis på sin hemsida där betalversionen framstår som säkrare än icke-betalversionen trots att skillnaden är att den har ett gäng funktioner som redan finns inbyggda i Windows. De är inte värst på detta på något sätt, men de vill ju att man ska köpa betalversionen. MS har ingen betalversion alltså har de ingen anledning att pusha användare mot en sådan.

De har en gratisvariant för de som inte vill betala. De har en betalvariant för de som vill ha fler funktioner. Sluta påstå att det skulle vara negativt på något sätt.
Att Windows har ett par av funktionerna inbyggda (utan att säga huruvida de är bättre eller sämre) innebär inte att det inte finns någon som inte vill ha extrafunktioner. Med tanke på det höga priset på Windows så hade det nästan varit oförskämt om de inte haft något inbyggt skydd.

Skrivet av snajk:

Det var inte vad jag sa utan att MS inte spelar på rädsla i sin marknadsföring av sitt antivirusprogram, eller något annat program heller för den delen. Jag anser det vara på gränsen till lurendrejeri att framhäva att användare inte är säkra med de inbyggda AV-programmet utan borde betala för något annat, MS gör inte det men det gör i princip alla andra AV-programutvecklare.

Lurendrejeri eller marknadsföring, linjen är hårfin och alla företag (inte minst M$) har vandrat på båda sidor. Jag tycker verkligen inte det är lurendrejeri, så det får stå för dig.

Skrivet av snajk:

Jag har inte påstått att de är en reklampelare men de gör reklam för sitt AV-program som kostar pengar i sitt gratisprogram och antyder att det ger mer skydd. Det är ju bra att man kan konfigurera bort popups men det är ändå ett moment som inte behövs i MSSE. Det är också fint att du inte har fått falska varningar men andra får det och Avast ger fler än MS program.

Det var inte heller dig jag citerade så du kan vara lugn. Självklart gör de reklam för sin egna mjukvara och självklart ger det mer skydd.

Angående moment som inte behövs, färre virus ger färre moment om något... Just sayin'.

Skrivet av snajk:

Man kan ju aldrig vara helt säker, även om man skulle skanna datorn med alla tillgängliga AV-program så är man inte 100% säker på att man är virusfri. Men vad MS är sämre på är 0-day exploits och på att känna igen suspekt beteende från virus/malware som inte upptäckts ännu, alltså nya virus som inte har "hittats" ännu. Med tiden så hittas förstås dessa virus och även MS får med dem i sina virusdefinitioner, alltså skulle de upptäckas även av MS program bara senare än ett program som är bättre på detta. Alltså kan man vara lika säker på att man har varit virusfri som med vilket annat program som helst, kanske bara inte typ den senaste veckan eller månaden, om det nu är så kasst som du m.fl. anser.

Så... Man ska alltså godta att inte vara säker på en hel månad bara för att man inte orkar lägga två minuter på att installera ett annat virusskydd... Det låter ju vettigt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Huruvida han är i en bubbla eller inte borde(tänker) jag inte kommentera. Men ifall han är, så verkar du ju också vara det.
Med tanken på vad du skriver och hur du resonerar så verkar din bubbla handla om att MSE e good enough och att det räcker för dig, medans han du bråkar med tycker att hans metod räcker för honom.

Personligen tycker jag att du borde öppna dig lite mer, flertal gånger där du motsagt dig själv från ett inlägg till nästa.

ONT: själv kör man med comodos firewall och antivirus bundle. Funkar ypperligt för mig tills vidare iaf

Vad jag ville ge uttryck för var att allt är inte svart eller vitt och testresultat från en aktör (AV-TEST) inte är den totala sanningen - det finns så mycket mer. Men nog om det, som du kanske märker har tråden spårat ur till ett ställningskrig.

Jag är mer intresserad (nyfiken) av du skriver "flertal gånger där du motsagt dig själv från ett inlägg till nästa".
Vilka är dessa flertalet motsägelser exakt?

Permalänk
Medlem

Är MSSE förinstallerat på Win8? OS börjar skrika på mig om mitt nuvarande antivir (NOD32) inte uppdateras som det ska.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vad jag ville ge uttryck för var att allt är inte svart eller vitt och testresultat från en aktör (AV-TEST) inte är den totala sanningen - det finns så mycket mer. Men nog om det, som du kanske märker har tråden spårat ur till ett ställningskrig.

Samma resultatet får andra betrodda testorganisationer, t ex http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml och http://www.av-comparatives.org/dynamic-tests/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är MSSE förinstallerat på Win8? OS börjar skrika på mig om mitt nuvarande antivir (NOD32) inte uppdateras som det ska.

Ja, fast det kallas Windows Defender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Avast. Finns inget bättre.

Skrivet av silverc0re:

http://chart.av-comparatives.org/chart1.php

Kolla in den sidan, personligen så använder jag Avast och det fungerar strålande.

Skrivet av MacPain:

Avast är populärt, jag använder det själv. Jag kompleterar även med MalwareBytes Anti-malware som tidigare nämnt i tråden.

Rekommenderar AVG starkt över Avast då Avast har en vana att ge folk BSODS.

Har själv fått ominstallera 2 vänners datorer efter att provat Avast, då det gjorde W7/W8 korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Fast testet med stort T som brukar åberopas här på SC är oftast ett och det samma (kolla tidigare AV-trådar, denna tråd är långt ifrån den första). Vilket? Tja - kolla t.ex. inlägg 108 - här med skärmdump och allt...

Men vad säger egentligen alla testerna?

Folk verkar vilja använda testresultat för att påvisa att MSE är så osäkert att det inte skall användas.
Är det verkligen så?

För om det nu så skulle vara fallet, är då situationen inte minst sagt kritisk?
En marknadsundersökning som gjordes för drygt ett halvår sedan visat att MS har 16.8% av AV-marknaden, d.v.s. näst störst och bara en procentenhet från ettan. Lågt räknat borde det bli flertalet 10-tals miljoner maskiner i världen som har AV från MS installerat.

Är verkligen dessa maskiner nedsmittade (om man skall tro vissa individer i denna tråd)?
Eller är MSE i verkligheten tillräckligt bra, så bra att man kanske skulle kunna slippa läsa inlägg som detta?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar. http://www.clamav.net/lang/en/ det är både gratis och fri programvara samt ett bra antivirus som inte tar onödigt mycket resurser.

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det synd att man måste förlita sig på en Antivirusleverantör. Det skulle finnas en "molntjänst" där man kunde koppla flera antivirus.

Betalningen kan ju fördelas till dem som är bäst. Typ http://flattr.com/

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Mitt Avast fick ju spader och varnade och ville blockera konstant. Efter vilken händelse detta inträffade kan vi lämna därhän. Hur som helst så laddade jag ner MBAM free och gjorde en snabbscanning. Efter detta så gnäller inte Avast längre.

MBAM verkar inte vara så dumt ändå

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

hehe ok... Jo jag håller med dig, det är lite för mycket reklam i Avast emellanåt. Ser nu att Kaspersky kostar pengar :-/

Grejen är att jag har fått lite problem med Avast också, det kommer upp röda blockeringsrutor angående hot HELA tiden, enda sättet är att stänga av Avast. Så tänkte eventuellt testa något annat.

Finns det något gratis antivirus att rekommendera som gör jobbet bra?

Provat Microsoft's, men den är ju helt tyst å andra sidan så börjar bli tveksam till om det verkligen ger ett bra skydd.

I win 7 ger den lika bra skydda som en sil

Har aldrig fått falskvarningar med Avast (endast blockat vissa hemsidor).

Skrivet av edgren:

Det kan inte nämnas för många gånger. Märks verkligen i denna tråden. I win 7 Är MS eget värdelöst och bara ett falskt skydd eller har dom som gillar MS AV, testat skyddet själva på win 7 (med virus och sånt som AV-test gör?)? Win 8 är det en annan sak, det vore rent ut sagt pinsamt för dom om det var lika dåligt på en ny produkt (dessutom aktiverat från start, som dom även skryter lite om).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Fast testet med stort T som brukar åberopas här på SC är oftast ett och det samma (kolla tidigare AV-trådar, denna tråd är långt ifrån den första). Vilket? Tja - kolla t.ex. inlägg 108 - här med skärmdump och allt...

Folk verkar vilja använda testresultat för att påvisa att MSE är så osäkert att det inte skall användas.
Är det verkligen så?

En marknadsundersökning som gjordes för drygt ett halvår sedan visat att MS har 16.8% av AV-marknaden, d.v.s. näst störst och bara en procentenhet från ettan. Lågt räknat borde det bli flertalet 10-tals miljoner maskiner i världen som har AV från MS installerat.

Är verkligen dessa maskiner nedsmittade (om man skall tro vissa individer i denna tråd)?
Eller är MSE i verkligheten tillräckligt bra, så bra att man kanske skulle kunna slippa läsa inlägg som detta?

Sen är det en stor skillnad på win 8 och 7 i det testet. Vad det beror på är ju svårt att spekulera i.

Men många antivirusföretagen stoltserar just med AV-test symbolen. Så frågan är är det en bra oberoende testsida eller är det för syntetiska tester, som dom flesta AV företag aktivt ser till att AV ska blocka?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av JunZuloo:

Rekommenderar AVG starkt över Avast då Avast har en vana att ge folk BSODS.

Har själv fått ominstallera 2 vänners datorer efter att provat Avast, då det gjorde W7 korrupt.

En vana? Nej, det var en bugg i en uppdatering (eller något sådant) som gav vissa blåskärmar. Åtgärdat sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

BitDefender är ett mycket mysigt program. Jag har BitDefender Antivirus Free Edition på min bärbara dator och jag märker absolut ingenting av programmet. Jag har haft avast! installerad på den tidigare och då var datorn alldeles för slö för att kunna användas. Jag har dock bara 2 GB på den (ska skaffa 4 GB), men ändå.

Det konstiga är att free versionen är mycket bättre än betal varianten. Betal varianten innehåller allt för mycket false/positives. Slutade med att jag köpte ESET smart security till datorn som beter sig helt normalt utan massa annat onödigt. På mobilen tuffar jag vidare med BD free. BD:s support är väldigt dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Är det verkligen så?

Inte vet jag varför AV-test refereras så mycket här, men de är välrenommerade precis som AV-comparatives och Virus Bulletin.

Oavsett val av antivirusprogram är det ett liten andel av alla datorer som blir infekterade, precis som att det är en liten risk för att man råkar ut för en bilolycka när man kör bil. Många strävar efter att välja en så krocksäker bil som möjligt fast risken är liten att man råkar ut för något där det spelar någon roll. Jag ser det på samma sätt när det gäller antivirusprogram, man har det som en extra skyddsåtgärd när det som inte ska inträffa ändå gör det. Men det finns mycket att tänka på när man väljer bil liksom när man väljer antivirusprogram och det är sällan man kan uppfylla alla önskningar i en enda bilmodell eller med ett antivirusprogram, utan man får kompromissa. Är datorn gammal och klen behöver man ta hänsyn till det. Om man har svårt att förstå engelska får man ta hänsyn till det.

De flesta är tillräckligt förnuftiga eller använder sin dator på ett sådant sätt att risken är väldigt liten att få in skadliga program. Många som utsätter sig för stor risk har i stället bra ordning på backuper av olika slag och kan lätt ominstallera om något händer.

Det finns inte ett program som passar alla, lika lite som det finns en bilmodell som passar alla.

Visst är det många av dem som jag hjälper att få datorn ren som har MSE installerade, men det är också installerat i många datorer, så jag kan inte dra någon slutsats av det. Hur marknaden är uppdelad varierar mellan länder så det går inte att säga att därför MSE har 17% av världsmarknaden har de det i Sverige också. I Sverige är det många som har någon variant av F-secure eftersom deras internetleverantör tillhandahåller det, medan F-secures andel av världsmarknaden är mindre än 1%.

Om man säger att risken för att få in skadliga program under ett visst år är 1 på 1000 datorer (helt taget ur luften) så är det väldigt litet och om risken ökar från 1 till 1,2 om man har MSE i stället för program med bättre testresultat är det inget som går att se i forum eller som resulterar i någon sorts epidemi bland alla MSE-användare.

Skrivet av shogun-r:

Mitt Avast fick ju spader och varnade och ville blockera konstant. Efter vilken händelse detta inträffade kan vi lämna därhän. Hur som helst så laddade jag ner MBAM free och gjorde en snabbscanning. Efter detta så gnäller inte Avast längre.

MBAM verkar inte vara så dumt ändå

MBAM är en bra komplettering och det var ju bra att Avast varnade så mycket att du körde MBAM, även om det hade varit ändå bättre om Avast hade kunnat åtgärda det också.

Skrivet av Broken-arrow:

I win 7 ger den lika bra skydda som en sil

Har aldrig fått falskvarningar med Avast (endast blockat vissa hemsidor).

Det kan inte nämnas för många gånger. Märks verkligen i denna tråden. I win 7 Är MS eget värdelöst och bara ett falskt skydd eller har dom som gillar MS AV, testat skyddet själva på win 7 (med virus och sånt som AV-test gör?)? Win 8 är det en annan sak, det vore rent ut sagt pinsamt för dom om det var lika dåligt på en ny produkt (dessutom aktiverat från start, som dom även skryter lite om).

MSE är inte värdelöst i Windows 7, det blockerade visserligen bara 65% av 0-day-attackerna i AV-tests senaste test på Windows 7 och 72% i den föregående testen, men det är ju inte värdelöst för det. (Dessutom blockeras 95% av de skadliga program som har varit vanliga senaste månaden.) I senaste testen med Windows 8 blockerades 82% av 0-day-attackerna. I de tre testerna ligger snittet för alla antivirusprogrammen mellan 90 och 95%. Det är samma definitioner oavsett om man har MSE i Windows 7 eller Defender i Windows 8.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen är det en stor skillnad på win 8 och 7 i det testet. Vad det beror på är ju svårt att spekulera i.

Men många antivirusföretagen stoltserar just med AV-test symbolen. Så frågan är är det en bra oberoende testsida eller är det för syntetiska tester, som dom flesta AV företag aktivt ser till att AV ska blocka?

Olika Windows-versioner testas olika månader, vilket innebär olika skadliga program och det är därför normalt att testresultaten varierar månad för månad. Det är trots allt bara drygt 100 skadliga program som de använder just när det gäller 0-day-attackerna.

AV-test utför bra tester och de testar alltid mot nya skadliga program så det är inte något som antivirusföretagen kan manipulera på något sätt:

Citat:

The most important category where the protective effect of products is concerned is the test against current online threats (protection against zero-day malware attacks from the Internet, inclusive of web and e-mail threats (Real-World Testing)). This involves accessing known malicious websites or e-mails in order to test whether the protection product is able to ward off attacks.

http://www.av-test.org/en/test-procedures/test-modules/protec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Inte vet jag varför AV-test refereras så mycket här, men de är välrenommerade precis som AV-comparatives och Virus Bulletin.

Oavsett val av antivirusprogram är det ett liten andel av alla datorer som blir infekterade, precis som att det är en liten risk för att man råkar ut för en bilolycka när man kör bil. Många strävar efter att välja en så krocksäker bil som möjligt fast risken är liten att man råkar ut för något där det spelar någon roll. Jag ser det på samma sätt när det gäller antivirusprogram, man har det som en extra skyddsåtgärd när det som inte ska inträffa ändå gör det. Men det finns mycket att tänka på när man väljer bil liksom när man väljer antivirusprogram och det är sällan man kan uppfylla alla önskningar i en enda bilmodell eller med ett antivirusprogram, utan man får kompromissa. Är datorn gammal och klen behöver man ta hänsyn till det. Om man har svårt att förstå engelska får man ta hänsyn till det.

De flesta är tillräckligt förnuftiga eller använder sin dator på ett sådant sätt att risken är väldigt liten att få in skadliga program. Många som utsätter sig för stor risk har i stället bra ordning på backuper av olika slag och kan lätt ominstallera om något händer.

Det finns inte ett program som passar alla, lika lite som det finns en bilmodell som passar alla.

Visst är det många av dem som jag hjälper att få datorn ren som har MSE installerade, men det är också installerat i många datorer, så jag kan inte dra någon slutsats av det. Hur marknaden är uppdelad varierar mellan länder så det går inte att säga att därför MSE har 17% av världsmarknaden har de det i Sverige också. I Sverige är det många som har någon variant av F-secure eftersom deras internetleverantör tillhandahåller det, medan F-secures andel av världsmarknaden är mindre än 1%.

Om man säger att risken för att få in skadliga program under ett visst år är 1 på 1000 datorer (helt taget ur luften) så är det väldigt litet och om risken ökar från 1 till 1,2 om man har MSE i stället för program med bättre testresultat är det inget som går att se i forum eller som resulterar i någon sorts epidemi bland alla MSE-användare.

MBAM är en bra komplettering och det var ju bra att Avast varnade så mycket att du körde MBAM, även om det hade varit ändå bättre om Avast hade kunnat åtgärda det också.

Gick en kurs för ca 10 år sedan på högskola där det ingick datorsäkerhet. Minns att han sa att "bli utsatt för olika typer av dataintrång och försök till dataintrång för en privatperson är inte osannolikt utan snarare väldigt sannolikt".

Jag har själv råkat ut för att få mitt VISA-nummer stulet och någon har försökt handla på det. Som tur är fanns det inga pengar på kortet och banken spärrade det när dom fattade misstanke.

Sen hur vanligt det verkligen är nu med olika typer av dataintrång har jag ingen aning om. Inte insatt.

Ja! Tycker det är väldigt konstigt hur Avast kan varna och blockera något men inte göra något åt själva problemet som faktiskt MBAM gjorde.

Funderar faktiskt på att skaffa ett heltäckande skydd med brandvägg lite senare. Känns som det kan vara en bra idé att skaffa ett heltäckande skydd med antivirus + brandvägg och annat, och kanske komplettera med någon scanner ibland som MBAM.

Frågan är ju vad man skall skaffa sen, alla verkar ju tycka olika och gilla olika program. Pris är ju egentligen den enda faktorn som är enkel att kolla upp känns det som.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ja, fast det kallas Windows Defender.

Läste de två första sidorna och folk verkar inte speciellt nöjda över det programmet. Det är ju alltid skönt att minimiera antalet program som körs i bakgrunden och tänkte att jag kunnat avinstallera mitt NOD32 i förmån för Defender?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverc0re:

En vana? Nej, det var en bugg i en uppdatering (eller något sådant) som gav vissa blåskärmar. Åtgärdat sedan länge.

Var senast mitt i förra månaden som jag fick systemåterställa systerns sambos W8 dator efter att installerat Avast.
Det var då ett halvdant "åtgärdande".

Permalänk
Medlem

Jag och min bror brukar köpa NOD32 ihop på tre år med två licenser. Det blir en 100-200 kr per år per dator/person, inga stora pengar mot hur mycket problem man kan få om man drabbas av virus.

Du ville ha tips på antivirus-program som är gratis, men mitt råd är alltid att betala för det.

Jag har ett par udda Windows-datorer som jag kör sällan, på dem använder jag Microsoft Security Essentials. Det är bättre än inget!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Gick en kurs för ca 10 år sedan på högskola där det ingick datorsäkerhet. Minns att han sa att "bli utsatt för olika typer av dataintrång och försök till dataintrång för en privatperson är inte osannolikt utan snarare väldigt sannolikt".

Jag har själv råkat ut för att få mitt VISA-nummer stulet och någon har försökt handla på det. Som tur är fanns det inga pengar på kortet och banken spärrade det när dom fattade misstanke.

Sen hur vanligt det verkligen är nu med olika typer av dataintrång har jag ingen aning om. Inte insatt.

Ja! Tycker det är väldigt konstigt hur Avast kan varna och blockera något men inte göra något åt själva problemet som faktiskt MBAM gjorde.

Funderar faktiskt på att skaffa ett heltäckande skydd med brandvägg lite senare. Känns som det kan vara en bra idé att skaffa ett heltäckande skydd med antivirus + brandvägg och annat, och kanske komplettera med någon scanner ibland som MBAM.

Frågan är ju vad man skall skaffa sen, alla verkar ju tycka olika och gilla olika program. Pris är ju egentligen den enda faktorn som är enkel att kolla upp känns det som.

När det gäller sannolikhet kan jag bara utgå från vad jag stöter på, det har inte varit något intrång eller annat skadligt i datorerna hemma hos mig, min pappa eller mina syskon, förutom att sonen fick med en keylogger när han installerade ett program en gång när han var 13 eller så. Keyloggern fastnade i brandväggen (brandväggar med kontroll på utgående trafik är bra att ha). Under det halvår som jag har varit mer aktiv på Swec är det kanske ett tiotal som rapporterat om problem med skadliga program, polistrojaner och dåliga tillägg till webbläsare, vilket inte är mycket jämfört antalet medlemmar.

Men eftersom du just skriver dataintrång och 10 år sedan, kanske föreläsaren tänkte på sådana som försökte komma in i datorer genom att skanna IP-adresser och portar. Det var ju ett problem innan alla hade XP med Service Pack 2, för det var ju först då som det blev vanligt med en brandvägg i datorn och på den tiden var det få som hade en router med brandvägg.

Priset är inget bra kriterium för att hitta bra produkter, lika lite som lågt pris betyder bra bil. De tre nämnda webbplatserna är bra ställen för att få kunskap om bra resp. mindre bra antivirusprogram. Pröva sedan ett par stycken innan du bestämmer dig för vilket du ska välja, alla vettiga antivirusprogram och Internet Security-paket finns som trial-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sant, men Microsoft Security Essentials är bara lite bättre i Windows 8.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Behövs verkligen brandvägg? Det fixar väl windows 7 och 8 själv? Nej, jag kör bara antivirus och håller man sig borta från norton antivirus så är det lungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Behövs verkligen brandvägg? Det fixar väl windows 7 och 8 själv? Nej, jag kör bara antivirus och håller man sig borta från norton antivirus så är det lungt.

Hmm, om jag var tvungen att välja hade jag personligen valt en bra brandvägg med HIPS och BB än ett antivirus! Nu finns ju tack och lov möjligheten att få båda för 0:-!

Till er andra; - Skaffa ett AV, vilket som helst av de välkända, gör backuper och se till att hålla alla era övriga program uppdaterade så kommer det gå fint!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Hmm, om jag var tvungen att välja hade jag personligen valt en bra brandvägg med HIPS och BB än ett antivirus! Nu finns ju tack och lov möjligheten att få båda för 0:-!

Till er andra; - Skaffa ett AV, vilket som helst av de välkända, gör backuper och se till att hålla alla era övriga program uppdaterade så kommer det gå fint!

Har du något förslag på en bra gratis brandvägg med HIPS och BB?? Är den svår att konfigurera och hålla ordning på? Vill helst ha något som är lätt att förstå och lära sig. Gärna en som mer eller mindre sköter sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Har du något förslag på en bra gratis brandvägg med HIPS och BB?? Är den svår att konfigurera och hålla ordning på? Vill helst ha något som är lätt att förstå och lära sig. Gärna en som mer eller mindre sköter sig själv.

Skickat PM!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Testar man inget så vet man ju inget. Har Avast free på min stationära så tog en 30 dagars trial-version nu. Får se hur det verkar.

Väldigt lätt att installera i alla fall, och väldigt lite (inget) att konfigurera så här långt. Kör standardläge på brandväggen.

Saken är den att jag måste ha en brandvägg som har en hel del inbyggd "smarthet", eftersom min sambo inte kan något om såna här saker och datorinställningar i allmänhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Testar man inget så vet man ju inget. Har Avast free på min stationära så tog en 30 dagars trial-version nu. Får se hur det verkar.

Väldigt lätt att installera i alla fall, och väldigt lite (inget) att konfigurera så här långt. Kör standardläge på brandväggen.

Saken är den att jag måste ha en brandvägg som har en hel del inbyggd "smarthet", eftersom min sambo inte kan något om såna här saker och datorinställningar i allmänhet

Tips med Avast är att ställa skyddet på max eftersom grundläggande är enbart på medium. Det gör man genom att gå in i avancerade inställningar för varje "skyddsenhet". Sedan gör du en uppstartscan minst 1 gång i månaden så är du ren från det mesta som du hittar längst ner i fliken under scanna datorn. Tar minst 30 minuter och letar igenom allt du har på HD:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Dessa två organisationer testar brandväggar inkl. HIPS och liknande:
http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge...
http://www.anti-malware-test.com/firewall_test_outbound_prote...