Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag önskar att alla som vill ha ett gratis Windows, eller ett bättre Windows än Windows, och massa proprietära program höll sig borta från Linux och höll sig till sitt Windows istället.

Skrivet av rektor:

Jag
Ingen aning vad det kostar, det är chefen som betalar allt.

Använder man Visual Studio i jobbet dagligen är det gjutet att betala de pengarna. Använder man Visual Studio då och då beroende på projekt (mitt fall) så är det mer tveksamt. Jag diskuterade med min chef och la fram min åsikt att det inte var värt stålarna för företagets del vad gäller mitt användande, oaktat hur bra ReSharper är.

(En kollega gjorde betraktelsen att det som ReSharper gör/funktionaliteten det lägger till borde vara en integrerad del av Visual Studio, vilket enligt honom är fallet i Eclipse.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Minns första gången jag installerade linux. Var nog runt 98-99.

Så fort man skulle installera ett program fick man en miljon "Missing dependencies". Nu är det ju bara skriva "Sudo apt-get install <program>" i ubuntu iaf så fixar den ju alla dependencies själv.

Ungefär samma för mig; första i386-linux 1995, och sedan köpte jag en AlphaStation 1997. Det var mycket lärorikt på alla sätt, förutom att vara en fantastiskt fin och intressant hårdvaruarkitektur. Men på den tiden var det väldigt många Linux-programmerare som gjorde idiotiska antaganden som att alla plattformar var 32-bitars... Mycket att bygga om och mycket som inte funkade. Men, som sagt, fin arkitektur och mycket lärorik.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hamre:

Minns första gången jag installerade linux. Var nog runt 98-99.

Så fort man skulle installera ett program fick man en miljon "Missing dependencies". Nu är det ju bara skriva "Sudo apt-get install <program>" i ubuntu iaf så fixar den ju alla dependencies själv.

Jupp, då hade många package managers inte automatic dependency resolution.
Jag kommer ihåg när jag körde Slackware och fick jaga dependencies.
Det var lite struligt, men man fick också en förståelse över hur systemet var uppbyggt; vilka programvarubibliotek som program använde sig utav.

Skrivet av Maguro:

Tycker det kan vara svårt att installera programvaror. Man får programvaror i komprimerade filer eller som en *.py fil eller liknande och vet man inte precis vad som måste göras är det verkligen inte lätt.

Man kan ju köra *.py (Python) filer på Windows och OS X också, så det är ju inte Linux-specifikt.
Antingen så sätter man filattributet till exekverbart med chmod +x foo.py och exekverar filen med ./foo.py
Eller så anger man filen som parameter till interpretern, exempelvis "python foo.py" eller "ruby bar.rb" eller "perl baz.pl".

Skrivet av Maguro:

Installerade en grundläggande debian helt utan GUI och tänkte lägga in LXDE för att sedan ta bort det igen när jag inte behövde det igen. (kanske låter lite konstigt men skulle leka med en server och vill underlätta för mig själv som okunnig med ett GUI). När jag väl skulle ta bort GUI:et igen fanns det inget sätt att ta bort de 60+ dependencies som installlerades utan man va tungen att skriva ner alla och manuellt ta bort dessa.
Kanske jag missade något men jag sökte på internet om det och hittade ingen lösning på det. :/

Det ska nog gå lätt med;
$ sudo apt-get purge lxde && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean

Skrivet av d97jro:

Ungefär samma för mig; första i386-linux 1995, och sedan köpte jag en AlphaStation 1997. Det var mycket lärorikt på alla sätt, förutom att vara en fantastiskt fin och intressant hårdvaruarkitektur. Men på den tiden var det väldigt många Linux-programmerare som gjorde idiotiska antaganden som att alla plattformar var 32-bitars... Mycket att bygga om och mycket som inte funkade. Men, som sagt, fin arkitektur och mycket lärorik.

Fan vad coolt!
En AlphaStation! Jag blir avundsjuk! Har aldrig suttit med en Alpha.
Hört att det var en väldigt bra artitektur. Synd att den lades ner, det kan mycket väl vara den bästa arkitekturen genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart Linux på servrar och där skulle jag säga att det fungerar rätt bra. Om bara hårdvarustödet uppdateras så behövs det inte göras så mycket, Linux på servrar är en mogen produkt som oftast bara fungerar. Dock skulle jag uppskatta ett objektorienterat skal, skripten blir mycket mer lättlästa när man slipper långa haranger av awk, sed, grep och dess kompisar.

Linux på skrivbordet slutade jag med för länge sedan, droppen som fick bägaren att rinna över var när jag skulle kopiera en bild från en applikation till en annan och det inte fungerade. Så om det inte fungerar att klippa och klistra mellan applikationer (Gnome<>GTK<>QT<>KDE<>Java<>allt annat) skulle jag säga klipp och klistra funktionalitet. Det gäller naturligtvis inte bara text utan man ska kunna klippa och klistra det som är relavant (tex bilder, ljud, formaterad text osv) för applikationen ifråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

För att vara ontopic.

Mer mjukvara (kommersionell). Kan speciellt inte leva utan MS Office.

Vad är det som du inte kan leva utan?
Open Office är snarlikt.

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem

Senaste upplevelsen av Linux gav mig samma upplevelse som jag fick när jag installerade det första gången: det är inte användarvänligt att installera drivrutiner eller ens program. Skulle ha en så enkel sak som en drivrutin till integrerade grafikkretsar till AMD. Dessa var sedan hedenhös så jag tänkte att självklart skulle det finnas stöd för dem. Jo, det gick ju att dra ner ett paket från AMD, men sedan krävde paketet femtielva andra paket som i sin tur krävde sina paket. Jag satt i två dar och täppte till alla hål med dependencies innan jag ens började att försöka kompilera drivrutinerna, för nej - det var givetvis inga binärer som distribuerades.
Det är denna typen av problem som gör att Linux inte får större utbredning. Den dagen det säljs förinstallerade maskiner med en Linux-dist som dessutom är enkel att underhålla med nya versioner av drivrutiner och programvara, ja då kommer självklart också motståndet mot Linux att minska.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisky:

Senaste upplevelsen av Linux gav mig samma upplevelse som jag fick när jag installerade det första gången: det är inte användarvänligt att installera drivrutiner eller ens program. Skulle ha en så enkel sak som en drivrutin till integrerade grafikkretsar till AMD. Dessa var sedan hedenhös så jag tänkte att självklart skulle det finnas stöd för dem. Jo, det gick ju att dra ner ett paket från AMD, men sedan krävde paketet femtielva andra paket som i sin tur krävde sina paket. Jag satt i två dar och täppte till alla hål med dependencies innan jag ens började att försöka kompilera drivrutinerna, för nej - det var givetvis inga binärer som distribuerades.
Det är denna typen av problem som gör att Linux inte får större utbredning. Den dagen det säljs förinstallerade maskiner med en Linux-dist som dessutom är enkel att underhålla med nya versioner av drivrutiner och programvara, ja då kommer självklart också motståndet mot Linux att minska.

Det här är nog mer ett exempel på att nya koncept kan ha en brantare inlärningskurva, än att Linux i sig är svårare. Om det nu inte gäller någon hardcore-linux distribution finns dessa programpaket redan klara med de beroenden som krävs. För de stora distributionerna finns bra dokumentation om detta, och för flera installeras även dessa paket automatiskt vid detektering av sådan hårdvara.

För stationära datorer är det svårt att hitta hårdvara som inte har stöd. Problem dyker mest upp när de gäller vissa fabrikanters bärbara datorer, där särskilt billig mindre bra hårdvara kan sakna stöd. De områden som kräver att man skaffar sig extra information gäller köp av tillhörande utrustning, som skrivare och dylikt. Själv har jag inga problem och inom de flesta områden bryr jag mig inte ens att kolla linux-stödet, eftersom det blivit standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Varför installerar du inte via pakethanteraren istället så slipper du problemen med dependencies?
Troligtvis hade det fungerat bra med open source grafikdrivrutinen för AMD vilken oftast är förinstallerad i de flesta distar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Skit bakom spakarna, om du installerar Ubuntu eller Mint så får du efter att ha startat om datorn efter installationen en fråga om du vill installera proprietära drivrutiner.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whisky:

Jag tror ni har missat hela konceptet med en distributions pakethantering och förvarings-databaser. (Eng: Repositories)
Du har antagligen Windows-tänket med dig i bagaget: Ladda ner program och drivrutiner från tredje part för manuell installation i operativsystemet.
De flesta Linux-distributioner kan visserligen gå den vägen, men det är inte att rekommendera då det ställer till problem. Dessutom är den lösningen mer rekommenderat för de mer avancerade användarna med mycket speciella behov.

Det är bättre att använda distributionens paketsystem för att installera drivrutiner, program och annat. Då blir allt rätt direkt, och underlättar oerhört.
Ett par musklick och *ding* drivrutiner installerade i ett nafs.
Det är i regel mcyket enklare att installera saker under de flesta Linux-distributioner, än vad det är under Windows, eftersom Windows saknar den här centraliseringen.

Kort och gott: Du har missat poängen med distributioners paketsystem.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fan vad coolt!
En AlphaStation! Jag blir avundsjuk! Har aldrig suttit med en Alpha.
Hört att det var en väldigt bra artitektur. Synd att den lades ner, det kan mycket väl vara den bästa arkitekturen genom tiderna.

Ja, det var enligt många världens bästa mikroprocessorarkitektur på 90-talet. Inte för inte förkommer den ju som äkta skolexempel i litteraturen om man studerar datorarkitektur. Synd bara att DEC hade världens sämsta sales team... :-/
När Compaq köpte upp DEC, och Compaq sedermera köptes upp av HP så dog ju Alphan mycket effektivt. "Märkligt" nog anställde AMD väldigt många datorarkitekter från DEC då, och kom sedan med Athlon 64-processorerna som sopade banan med allt vad Intel hade, som alla minns. Det var tider det...

Min maskin var en AlphaStation 200, en platt desktopmaskin som förde ett jämrans oväsen (nå, framförallt diskarna; den hade Fast SCSI 2 på moderkortet och i den hade jag en 10k RPM Seagate Cheetah och en 7k2 RPM-disk som jag inte minns modell på). Processorn hade bultar i sig som kylflänsen var skruvad i. På den tiden en riktigt stor kylfläns, med dagens mått rätt liten. Jag hade en EV4/21064-processor i min, och den tuffade på i 166 MHz. Och så 64 MB RAM om jag minns rätt. Nåväl, den dator hade jag fram till 2004 då jag köpte en liten nätt PC från HP som prestandamässigt förstås vid det laget spöade min Alpha i det mesta. I/O under last var dock inte en av de grenarna där PC:n briljerade, jämförelsevis. Efter några år med 32-bitars operativsystem (stenålder!!) så kunde jag sedan 2008 när jag byggde min nuvarande PC återgå till att köra 64-bitars Linux precis som jag hade gjort sedan 1997.

Jaja, en parentes i tråden, gissningsvis. Men Linux har de kört, alla burkarna!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Vad är det som du inte kan leva utan?
Open Office är snarlikt.

Snarlikt är i vissa fall inte samma sak som samma, därav namnet.
Jag har själv en licens på Office 2007 och har Open Office parallellt. Och i dag behöver man ju inte fundera så mycket på vare sig dualboot eller val av enda operativsystem, när det bara är att virtualisera. Så är det på min arbetsplats, min förra arbetsplats, och så kör jag även hemma. Själv föredrar jag Linux som värdsystem och sedan en virtuell Windows-maskin som man kan använda för de där (få) tillfällena när man behöver köra just Microsoft Word eller Skandiabanken (som vägrar acceptera e-legitimationen från Linux till skillnad från Försäkringskassan, SBAB, etc.). Eller som då på jobbet, när vi jobbar i både Linux och Windows och man med lite virtualisering får fräs på det utan att behöva köpa in hysteriskt mycket hårdvara. Min Virtualbox-baserade maskin där som kör på en i7 2700 med virtuell disk på SSD är riktigt snabb, och Visual Studio 2012 swischar på utan minsta lagg.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic men mest av intresse: Vad är det i Microsoft Office som inte kan finns i något annat paket? Jag har inte använt det på flera år och skriver nu nästan alla dokument i LyX eller om jag samarbetar med andra så är det väl oftast Google Docs som gäller (på andras initiativ). Jag säger inte att X är bättre än Y utan är mest nyfiken på om det faktiskt finns något som gör Office oersättligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredlovebot:

Kanske lite offtopic men mest av intresse: Vad är det i Microsoft Office som inte kan finns i något annat paket?

Själv kör jag också LaTeX, än om jag föredrar lite mer barskrapat program som vim eller kile. För att kommentera din fråga:

För säkert 90% av dem som använder MS Office handlar det i grunden bara på att de själva behöver öppna andras MS Office dokumentfiler, och än om kompatibiliteten har blivit bättre är den långt ifrån perfekt. Ifall det här moment 22 problemet med att MS dokumenttyper blivit standard inte funnits hade MS Office för majoriteten varit ointressant.

Sedan har du alltid den där lilla skaran av superanvändare som arbetat in specifikt kunnande i macron och annat, eller skriver de där horribelt stora kalkylarken. Hur stor den gruppen är vet jag inte, men skulle bli förvånad om de ens uppgår till 1%.

Det är nog inget som inte finns, utan att MS Office är ett av de mest inarbetade mjukvarorna på planeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Angående OpenGL och OpenCL stödet så är nVidias drivrutiner (de preopetära) lika bra som de på windows, de har samma features och presterar nästan snarlikt varandra.

Kan tyvärr inte hålla med dig där. Körde Kubuntu i ett par månader på min stationära och lyckades dels aldrig bli av med tearing (både i desktop miljö, spel och filmer). Sen dessutom så klyddade det med flera skärmar och att försöka köra spel i helskärm =/

Permalänk
Medlem

Jag tror att Linux som skrivbords OS kommer att få det ännu svårare i framtiden mtp på alla Surfplattor. Android-plattor och iPads har ju satt en standard. Windows-plattorna finns i marginalen.

MS Windows kommer att behålla övertaget på företagssidan.

Linux + alla varianter behöver en enkelhet för att slå hos gemene man. Jag ser hellre att Android utvecklas även för Desktop. Samma miljö överallt dvs mobilen, plattan, pc. Givetvis tillgång till sina appar.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag önskar att alla som vill ha ett gratis Windows, eller ett bättre Windows än Windows, och massa proprietära program höll sig borta från Linux och höll sig till sitt Windows istället.

Exakt! Det värsta som skulle kunna hända linux är att en drös utecklare med windows-tänk börjar försöka bygga om GNU/Linux till något som liknar och fungerar som windows.
Ett vanligt argument från windows användare ang. linux brukar ju vara att "terminalen ska bort!"... Man baxnar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Exakt! Det värsta som skulle kunna hända linux är att en drös utecklare med windows-tänk börjar försöka bygga om GNU/Linux till något som liknar och fungerar som windows.
Ett vanligt argument från windows användare ang. linux brukar ju vara att "terminalen ska bort!"... Man baxnar!

Äsch, låt dem få utveckla vad de vill det är ju öppen och fri källkod. Det är ju liksom meningen att man ska få göra vad man vill med det så länge man följer villkoren i licenserna. Canonical med ubuntu håller väl redan på med det där även om de kanske hellre vill efterlikna Mac OS/X. Google kör med sitt Android och Chromebook. Men ingen tar ifrån oss våra andra favoritdistar ändå så vi som vill ha det på vårt sätt får ha det så och de som vill ha något annat får väl fixa som de vill ha det.

Permalänk
Medlem

Folk i allmänhet vill surfa på facebook, skypa, kolla på film etc.... de är inte intresserade av att uppdatera sina yum repositories eller konfigurera mysko textfiler i /sbin eller /etc.

Det övergripande problemet med linux är att innan det är så enkelt att min syster eller mormor kan använda det så kommer det inte få någon större spridning.

Linux är i grunden handikappat eftersom det saknar central standardisering, det som i linux barndom gjorde det lätt för olika personer att hjälpa till är nu en akilleshäl som gör att större utvecklare är tveksamma till att satsa på platformen.

Helt ärligt har jag inget emot linux men jag tror det kommer förbli ett ganska specialliserat OS, jag tror mera på android som en framtida konkurrent till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det här är nog mer ett exempel på att nya koncept kan ha en brantare inlärningskurva, än att Linux i sig är svårare. Om det nu inte gäller någon hardcore-linux distribution finns dessa programpaket redan klara med de beroenden som krävs. För de stora distributionerna finns bra dokumentation om detta, och för flera installeras även dessa paket automatiskt vid detektering av sådan hårdvara.

För stationära datorer är det svårt att hitta hårdvara som inte har stöd. Problem dyker mest upp när de gäller vissa fabrikanters bärbara datorer, där särskilt billig mindre bra hårdvara kan sakna stöd. De områden som kräver att man skaffar sig extra information gäller köp av tillhörande utrustning, som skrivare och dylikt. Själv har jag inga problem och inom de flesta områden bryr jag mig inte ens att kolla linux-stödet, eftersom det blivit standard.

Skrivet av ronnylov:

Varför installerar du inte via pakethanteraren istället så slipper du problemen med dependencies?
Troligtvis hade det fungerat bra med open source grafikdrivrutinen för AMD vilken oftast är förinstallerad i de flesta distar.

Skrivet av NoWin:

Skit bakom spakarna, om du installerar Ubuntu eller Mint så får du efter att ha startat om datorn efter installationen en fråga om du vill installera proprietära drivrutiner.

Skrivet av SysGhost:

Jag tror ni har missat hela konceptet med en distributions pakethantering och förvarings-databaser. (Eng: Repositories)
Du har antagligen Windows-tänket med dig i bagaget: Ladda ner program och drivrutiner från tredje part för manuell installation i operativsystemet.
De flesta Linux-distributioner kan visserligen gå den vägen, men det är inte att rekommendera då det ställer till problem. Dessutom är den lösningen mer rekommenderat för de mer avancerade användarna med mycket speciella behov.

Det är bättre att använda distributionens paketsystem för att installera drivrutiner, program och annat. Då blir allt rätt direkt, och underlättar oerhört.
Ett par musklick och *ding* drivrutiner installerade i ett nafs.
Det är i regel mcyket enklare att installera saker under de flesta Linux-distributioner, än vad det är under Windows, eftersom Windows saknar den här centraliseringen.

Kort och gott: Du har missat poängen med distributioners paketsystem.

Dold text

Tja, jag valde Debian då den är ganska lättviktig. Datorn var en stationär HP med integrerad AMD-grafik. Kändes inte som att det skulle vara några problem. Det jag ville installera vad drivrutiner till grafiken och XBMC. Ingen av dessa fanns i de repositorier som finns tillgängliga från grunden i Debian-installationen. XBMC var inga större problem att installera efter att ha lagt in sökvägar till repositoriet med XBMC i. Drivrutinerna var däremot värre, det fanns ingen information om vilket eller vilka repositorier de ligger så det var bara att hämta ner från AMDs hemsida. Drivarna var inte distribuerade som binärer utan bara som källkod och det var inte helt enkelt att kompilera dem då en större mängd lib användes som givetvis inte fanns från början i Debian-installationen. Efter att ha betat av fyra-fem olika paketinstallationer med kompileringsförsök mellan för att få fram vilka filer som saknades så gav jag faktiskt upp. Kalla mig lat, men två dagar för att få en drivrutin att fungera är faktiskt tillräckligt för att jag ska byta operativ.
Jag testade Ubuntu men ansåg inte att prestanda var tillräckligt bra, Mint övervägde jag faktiskt inte i det läget.

Jag kan givetvis inte svära på att det inte var error-40 men efter att ha arbetat med datorer i drygt 15 år och ägt datorer ända sedan amiga-tiden i slutet på 80-talet så känns det trots allt inte som att jag skulle ge upp för att det inte är plug-n-play.

Det som är Linux största hinder för spridning är faktiskt ovanstående. Det är svårare att få igång programvara om det inte finns i pakethanteraren (och inte ens då är man säker på att det fungerar felfritt).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Jag tror att Linux som skrivbords OS kommer att få det ännu svårare i framtiden mtp på alla Surfplattor. Android-plattor och iPads har ju satt en standard. Windows-plattorna finns i marginalen.

MS Windows kommer att behålla övertaget på företagssidan.

Linux + alla varianter behöver en enkelhet för att slå hos gemene man [...]

Håller helt med! Det är bara att inse att OS:et måste vara kommersiellt gångbart för att det ska lyfta på allvar. Hur man än vänder å vrider på saker å ting här i världen så är det så att "Money makes the world go around".

Vinstdrivande företag kan va dumma på många sätt å låsa sina produkter onödigt mycket, men de är ta mej f-n oslagbara när det gäller att skapa saker av god kvalitet.

Häpp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Äsch, låt dem få utveckla vad de vill det är ju öppen och fri källkod. Det är ju liksom meningen att man ska få göra vad man vill med det så länge man följer villkoren i licenserna. Canonical med ubuntu håller väl redan på med det där även om de kanske hellre vill efterlikna Mac OS/X. Google kör med sitt Android och Chromebook. Men ingen tar ifrån oss våra andra favoritdistar ändå så vi som vill ha det på vårt sätt får ha det så och de som vill ha något annat får väl fixa som de vill ha det.

Ja, jo förvisso. Så länge det inte påverkar eller influerar det som jag använder och tycker så mycket om! Jag menar att det vore tråkigt om det generella tänket mer och mer rör sig bort från det som är linux idag, bara för att folk ska kunna använda det utan att behöva aktivera hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Dold text

Tja, jag valde Debian då den är ganska lättviktig. Datorn var en stationär HP med integrerad AMD-grafik. Kändes inte som att det skulle vara några problem. Det jag ville installera vad drivrutiner till grafiken och XBMC. Ingen av dessa fanns i de repositorier som finns tillgängliga från grunden i Debian-installationen. XBMC var inga större problem att installera efter att ha lagt in sökvägar till repositoriet med XBMC i. Drivrutinerna var däremot värre, det fanns ingen information om vilket eller vilka repositorier de ligger så det var bara att hämta ner från AMDs hemsida. Drivarna var inte distribuerade som binärer utan bara som källkod och det var inte helt enkelt att kompilera dem då en större mängd lib användes som givetvis inte fanns från början i Debian-installationen. Efter att ha betat av fyra-fem olika paketinstallationer med kompileringsförsök mellan för att få fram vilka filer som saknades så gav jag faktiskt upp. Kalla mig lat, men två dagar för att få en drivrutin att fungera är faktiskt tillräckligt för att jag ska byta operativ.
Jag testade Ubuntu men ansåg inte att prestanda var tillräckligt bra, Mint övervägde jag faktiskt inte i det läget.

Jag kan givetvis inte svära på att det inte var error-40 men efter att ha arbetat med datorer i drygt 15 år och ägt datorer ända sedan amiga-tiden i slutet på 80-talet så känns det trots allt inte som att jag skulle ge upp för att det inte är plug-n-play.

Det som är Linux största hinder för spridning är faktiskt ovanstående. Det är svårare att få igång programvara om det inte finns i pakethanteraren (och inte ens då är man säker på att det fungerar felfritt).

Ett bra tips är att läsa dokumentationen. Detta borde ha funkat med ATI-grafik från hedenhös i debian Wheezy.
https://wiki.debian.org/ATIProprietary#AMD_Catalyst_Legacy_13...

Visserligen får man skriva lite i terminalen och redigera ett par textfiler men särskilt svårt är det inte. Trixet är att läsa hur man ska göra i Wikin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det här är nog mer ett exempel på att nya koncept kan ha en brantare inlärningskurva, än att Linux i sig är svårare.

Om det är svårare än att dubbelklicka på en fil att installera drivrutiner så är det inte användarvänligt, likaså om det krävs att man går igenom en mängd dokumentation.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Om det är svårare än att dubbelklicka på en fil att installera drivrutiner så är det inte användarvänligt.

De flesta drivrutinerna ligger i kärnan och fungerar oftast out-of-the-box. Om du menar gfx drivrutiner så är det nog lättare i de användarvänliga distrosarna än windows. För det första brukar öppensås drivrutinen fungera direkt att installera den stängda gör man genom att svara ja på frågan om man vill ha den drivrutinen. SVÅRT!

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olog-hai:

Om det är svårare än att dubbelklicka på en fil att installera drivrutiner så är det inte användarvänligt, likaså om det krävs att man går igenom en mängd dokumentation.

Det är ju just det det inte är i de vanligast använda distributionerna för normalanvändare. Debian, exemplet ovan, hamnar i kategorin för mer erfarna användare.

Vad är problemet?

Det enda drivrutiner som påverkas av att ibland kräva användarinteraktion är proprietära drivrutiner. Klassiska exempel är just gör grafikkort. Majoriteten av drivrutiner kräver dock ingen separat installation, utan detekteras automatiskt vid första boot för installation. Du behöver alltså inte hålla på att installera chipset-drivrutiner som i Windows. För de flesta vanliga ljudkort krävs inte heller några separata drivrutiner än de som automatiskt installeras.

Permalänk
Medlem

Dessutom var det inte "en mängd dokumentation" tycker jag. Debian wiki, klicka på hårdvara, grafikkort, ATI, "Hur man installerar proprietära drivrutiner för att för 3D-stöd" och så installation. Där läser man "For older devices see AMD Catalyst Legacy 13.1", klickar på länken så är man framme vid beskrivningen. Just grafikkort är väl det svåraste när det gäller drivrutiner i Linux om man ska köra tillverkarnas stängda drivare, men trots det var det ju inte så svårt även om debian anses vara för "avancerade användare".

Ofta är det betydligt svårare att navigera till en tillverkares hemsida och söka upp rätt fil som man ska ladda ner i Windows, ladda ner den innan man slutligen kommer till det där "bara att dubbelklicka på filen". Har man en wiki att ta hjälp av slipper man surfa runt hos diverse tillverkares hemsidor.

Permalänk
Datavetare

Enda klagomålet jag har på Linux för desktop är att man verkar ha svårt att bara låta saker vara när de verkligen börjar bli bra. Gnome2 var på slutet riktigt stabilt och användbart, då börjar man med Gnome3 som inte var någon höjdare... Samma sak gäller Canonical, Unity var faktiskt riktigt funktionabelt i 12.04, i alla versioner efter det har saker blivit sämre
Nu är 12.04 en LTS-release, så man kan utan problem köra den fram till 14.04 släpps (kör själv just 12.04 både på Linux-laptopen hemma och på jobbdatorn). Men undrar om man lyckas få ihop saker och ting igen till dessa att 14.04 släpps för 13.04 är ingen höjdare

Vad det gäller klagomålet på programspråk kan jag bara säga WTF???
C# är knappast den nirvana som många Windows-förespråkare vill få det till, tvärt om så har nog Microsoft lyckats få C# dit de alltid hävdade från start: C# är inte en Java-klon utan en ersättare för C++. Fram till 2.0 var C# definitivt en Java-klon, nu i version 5 är inte frågan om man lyckats göra C# mer komplicerat än C++11, så "mission accomplished"?

Avancerade finesser må vara trevligt för små till medelstora projekt då det ger (marginell) färre rader kod, men på en kodbas som är många miljoner rader så är språk som C och Java långt bättre val än mer "avancerade" språk som C#, Scala och C++11. Enda moderna språk (i.e. nyare än 15 år) jag skulle vilja jobba med på något riktigt stort projekt är Go, där var designfilosofin: exakt hur få finesser kan vi ha i ett språk och ändå ha något som är enkelt att jobba med, d.v.s. totalt motsatsen till C#, Scala och C++11 där man i stället kör med: hur många finesser kan vi trycka in i språket utan att det kollapsar under sin egen vikt?

Skulle vara intressant att höra hur personer som faktiskt har erfarenhet av något stort C#-projekt (i.e. >ett par miljoner rader kod). I mitten på 90-talet var C++ väldigt hett och många försökte migrerar från C till C++, de riktigt stora projekt jag känner till som försökte sig på den migreringen gick efter ett tag tillbaka till C...

Gillar man C# så finns ju dels Mono men även Vala. Mono försökte göra en implementation av .Net för Linux, OSX och Windows. Problemet är att .Net är en proprietär teknik från Microsoft, så man kan aldrig bli bättre en en kopia som alltid ligger steget efter.

Vala är rätt sätt att ta språket C# till Linux. Man tar de delar av C# som passar bra för GTK+ och andra Gnome specifika bibliotek, man gör sedan inte en kopia av .Net (biblioteket) utan man använder Gnome-biblioteken som standardbibliotek. Man får då ungefär samma funktioner, men man är inte en kopia av något man aldrig kan hålla jämna steg med, utan man är helt i förarsätet själv. Prestandamässigt så är Vala snabbare än både Mono och .Net, men det viktigaste är att Vala är designat från start att passa GUI-applikationer så man har gjort saker som anrop av destruktorer deterministisk.

Visual Studio är en extremt bra IDE, inget snack om det. Men jobbar man med Java eller Scala så är faktiskt Eclipse också väldigt bra när man väl satt sig in i programmet. Monodevelop är också bra, gillar det faktiskt mer än nyare versioner av VS då Monodevelop är mer likt VS5/6 som är de versioner jag håller som de bästa som någonsin gjorts. Fördrar dock att koda i Emacs (även på Windows) då jag tycker alla andra textredigerare är lite väl spartanska, undantaget är C# då det inte finns något vettigt "emacs-mode" för det språket.

Men som redan påpekats i denna tråd: folk som vill att Linux ska vara en Windows-klon kommer alltid att bli besvikna, samma sak gäller de som försöker använda OSX som en Windows-klon. Både Linux (Ubuntu) och OSX är extremt bra operativsystem om man använder de på sättet de är tänkt att användas på!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det övergripande problemet med linux är att innan det är så enkelt att min syster eller mormor kan använda det så kommer det inte få någon större spridning.

Det beror ju på vad du menar med att använda Linux.
Om din syster eller mormor någonsin använder t.ex. en bildskärm eller en DVD/Bluray-spelare så är risken/chansen ganska överhängande att hon just har använt Linux. Eftersom det är vad som driver de flesta sådana här saker som folk inte tror har något operativsystem i sig. Men det man inte ser behöver man ju inte veta om.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Debian wiki, klicka på

Ja, och just där har vi en, vad jag tycker, generell svaghet i Linux. (Jag kör själv Debian så fort möjlighet finns på hårdvaran i fråga.) Och det är just det där med dokumentation; tittar man på *BSD-världen så sätter de en stolthet att alltid ha väluppdaterade och korrekta man-sidor, och då behöver man bara kolla där för att veta vad som gäller. I Linux är man-sidorna ofta lite mer som en hyfsad lathund som ofta stämmer, men ofta är daterad. Och då kör man en sökmotor eller en Wiki ... där informaitonen man hittar ofta stämmer men också ofta är daterad (och inkorrekt). Där tycker jag att *BSD-världen fungerar lite bättre vilket gör det lättare för en som användare.

Visa signatur

/Joakim