Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Jo, jag ser det som ett rejält misstag från microsoft. Metro UI var inget som desktop-användarna efterfrågade utan bara blev påtvingade troligtvis för att få upp intresse för surface och andra windows 8 baserade plattor. Men de floppade totalt då de var prissatta högre än konkurrenterna. Ska man slå sig in på ett nytt segment måste man ha ett lägre pris eller erbjuda någonting mer. Windows baserade plattor uppfattas fortfrande som sämre än IOS eller Android-baserade plattor då de har sämre utbud av appar vilket för de flesta betyder mer än hårdvaran.

Sedan tror jag de har missbedömt varför folk använder windows. Jag tror att de flesta använder windows för att köra office-paketet som funkar bäst på windows eller kanske för att de vill köra någon av de miljoner andra program som finns för windows. Det är nog rätt få personer som kör windows för att de gillar operativsystemet i sig. De flest vill nog slippa det och alla problem de haft med det i sitt arbete på sin fritid.

För att verkligen slå igenom på marknaden för surflplattor skulle de ha fixat så att gamla windows-program fungerade dugligt på surfplattor eller haft ett lägre pris än motsvarande Android och IOS plattor. Genom att inte ha stöd gamla windowsprogram i Metor UI så har microsoft tappat den ända konkurensfördel som de har mot andra plattformar. Jag kan inte se att Metro UI som utmärker sig i större del mot Android eller IOS så att det skulle vara att föredra eller på något sätt uppväga mot det mindre utbud av appar.

Och framförallt skulle de behållit möjligheten till Startmenyn.

I varenda tidigare version av Windows har man, om man har velat, kunnat deaktivera nyheter. Jag kör Windows 7 med classic-tema och utan UAC då jag inte ser behovet av något av dem. I Windows 8 kan man inte stänga av UAC på riktigt utan registerhack, classictemat finns inte och startmenyn är väck. Inte direkt något som gör att jag njuter av att använda min dator.

Modern UI får gärna finnas där men det är under förutsättning att det ska gå att välja bort. Det har gått nästan ett år sedan Windows 8 släpptes, och diskutionerna om der rasar i slott och koja, på forum och i TV och tidningar. Det tar inte slut. Microsoft kan inte hålla på såhär. Antingen får de ta bort desktopdelen helt så att vi som inte gillar Modern UI verkligen får en anledning att byta, eller så får de göra Modern UI valbart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Sen så vet vi alla att Windows 8 inte har blivit någon försäljningssuccé och det har säkerligen bidragit till att båda dessa herrar nu lämnat Microsoft.

Fast du har själv basunerat ut deras egna siffror och gång på gång hävdat att Windows 8 inte är ett fiasko försäljningsmässigt då det enligt Microsoft har sålt "lika bra som Windows 7"...

Först var det 60 miljoner och sedan 100 miljoner, och de siffrorna har du hänvisat till och sagt att Windows 8 visst inte säljer dåligt. Så då undrar jag: Vad är det nu för ny information du har fått som har gjort att du ändrat dig?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

det går åt rätt håll.

Absolut.

Att fixa Windows 8 och lägga ner RT är lätt, och det utgår jag ifrån att näste chef kommer att göra per omgående. Det svåra blir att vinna marknadsandelar på mobiltelefoner, man måste nog återuppta projektet att få samma kodbas på Windows Phone och Windows Desktop. Jag tror nog man kan ta marknadandelar när Windows Phone kan köra allt som Desktop kan. Och jag hoppas verkligen man överger försöken att låsa Windows.

Jag hoppas också att näste boss kan återföra lite hjärta i Microsoft. Till skillnad från många uppfattade jag aldrig Microsoft som cyniska eller ondskefulla innan Ballmer tog över.

Nu ska jag fira denna lika oväntade som välkomna nyhet med en god whisky.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast du har själv basunerat ut deras egna siffror och gång på gång hävdat att Windows 8 inte är ett fiasko försäljningsmässigt då det enligt Microsoft har sålt "lika bra som Windows 7"...

Först var det 60 miljoner och sedan 100 miljoner, och de siffrorna har du hänvisat till och sagt att Windows 8 visst inte säljer dåligt. Så då undrar jag: Vad är det nu för ny information du har fått som har gjort att du ändrat dig?

Jag tror inte att Microsoft ljuger om siffrorna. Man har säkert sålt 100 miljoner licenser i nästan samma takt som man sålde för Windows 7. Sen behöver man inte vara hjärnkirurg för att förstå statistiken på nätet där Windows 8 har en långt mindre installationsbas/användning i jämförelse med Windows 7 vid samma tidpunkt. Microsoft har inte heller presenterat några nya siffror på ett tag nu vilket de hade gjort om det fortsatt sälja bra.

Jag är hoppfull med Windows 8.1, men så är jag till skillnad från er en obotlig optimist också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det här med Ballmer var ju efterlängtat, särskilt med tanke på att också han stod bakom Windows 8 och Modern UI/Metro, ytterst.

Nu harMicrosoft en uppförsbacke. Det finns fortfarande inga tecken på att företagen skaffar Windows 8, trots att det enligt Clicky.com snart kommer att gå om Windows XP!

http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...

Windows XP och Windows 7 uppvisar ju typiskt företagsdominerat användande med dippar på helgerna, där Vista och Windows 8 har toppar.

Leksak mot verktyg.

Windows 8.1? Vad kan den göra under hösten 2013? Inget! Eventuella effekter kommer inte synas förrän sommaren 2014... Och då har supporten för XP redan försvunnit. Vill företagen då gå till Windows 7 eller 8.1?

Jag är övertygad om att vi kommer att få sen en release av Windows 8.2 eller Windows 9 inom snar framtid. Det har inte varit tillräckligt med jubel runt 8.1 för att dränka dålig karma.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Absolut.

Att fixa Windows 8 och lägga ner RT är lätt, och det utgår jag ifrån att näste chef kommer att göra per omgående. Det svåra blir att vinna marknadsandelar på mobiltelefoner, man måste nog återuppta projektet att få samma kodbas på Windows Phone och Windows Desktop. Jag tror nog man kan ta marknadandelar när Windows Phone kan köra allt som Desktop kan. Och jag hoppas verkligen man överger försöken att låsa Windows.

Jag hoppas också att näste boss kan återföra lite hjärta i Microsoft. Till skillnad från många uppfattade jag aldrig Microsoft som cyniska eller ondskefulla innan Ballmer tog över.

Nu ska jag fira denna lika oväntade som välkomna nyhet med en god whisky.

Jag väntar nog med att fira tills jag ser hur det går. Efterträdaren kan som sagt bestämma sig för att slå ihjäl desktop helt, men å andra sidan borde det faktum att en VD avgår betyda att de varit lite snabba med sitt "touch first", men vi får se.

Skrivet av strejf:

Jag tror inte att Microsoft ljuger om siffrorna. Man har säkert sålt 100 miljoner licenser i nästan samma takt som man sålde för Windows 7. Sen behöver man inte vara hjärnkirurg för att förstå statistiken på nätet där Windows 8 har en långt mindre installationsbas/användning i jämförelse med Windows 7 vid samma tidpunkt. Microsoft har inte heller presenterat några nya siffror på ett tag nu vilket de hade gjort om det fortsatt sälja bra.

Jag är hoppfull med Windows 8.1, men så är jag till skillnad från er en obotlig optimist också.

Optimist kan man vara, men det jag ifrågasatte var varför du nu säger att det inte har gått bra för Windows 8 försäljningsmässigt när du tidigare sagt att det gjort det.

Personligen tror jag inte att försäljning betyder någonting om man är ute efter att kolla hur "bra" det går för ett operativsystem, utan det man måste se til är hur det går hem hos företag och privatpersoner, och det görs ju via användarstatistiken.

Visst sitter Microsoft i en knepig sits när de måste göra ett operativsystem som överträffar det förra så pass att folk vill lägga pengar på att byta, men de gjorde det när XP ersatte ME och när 7 ersatte Vista, så de kan om de vill. De behöver bara rätt folk.

Jag såg en video med Ballmer igår... Minns inte vilken det är men han blir interjuvad och gör sig lustig över en killer macbook Air bland annat. I alla fall så sa han att "Ett företag måste utvecklas, annars blir det tillslut irrelevant," Och jag tror det är den filosofin som gör att han nu får gå. Jag tror snarare det fungerar såhär: "Ett företag måste göra produkter som dess kunder vill köpa, annars blir det irrellevant" Och om nu det är så att folk låter bli att köpa Windows 8 för att Modern UI ligger som en blöt filt över alltihop, så hade det kanske varit intelligentare att göra Modern UI valbart. Speciellt som de verkar övertygade om att en typisk användare alltid kör på standardinställningar. Ja. PC-marknaden är i nedförsbacke, men då är det bättre att göra något som håller emot, inte skjuter på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag är övertygad om att vi kommer att få sen en release av Windows 8.2 eller Windows 9 inom snar framtid. Det har inte varit tillräckligt med jubel runt 8.1 för att dränka dålig karma.

Nej, det har ju inte det. Det man har att jämföra med är väl hur folk och marknaden reagerade när Windows 7 ersatte Vista. Om inte 8.1 får en liknande effekt gentemot 8.0 så måste de snabbt få huvudet ur arslet och börja fundera på vad som skulle få folk att byta från Windows 7.

Nu känns det som att de har sin "touch first" vision framför ögonen, och det enda de gör är att prova olika sätt att få folk att gå med på den. Men jag tror de måste släppa "touch first" visionen och gå tillbaka till "users first" för att lyckas igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Taft:

Det är ganska enkelt, gillar man den inte så köper man inte Windows 8. Varför håller på en massa trams, sen finns det folk som faktiskt tycker om den.

Problemet är att konsumenterna inte får välja då alla datorer kommer med förinstallerat win 8. De får aldrig valet mellan ett annat ui eller OS.

Om Windows 8 hade varit ett alternativ till win7 eller något liknande OS hade det varit en sak. Nu pressas det ut i butiker där främst äldre människor (vilka är en otroligt stor del av marknaden) får jättestora problem att använda sin nya dator som följd.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är inget man ens behöver vara övertygad om. Det kommer att ske, oavsett succé eller flopp för Windows 8.1. Det är årliga releaser som gäller för Windows från och med nu och troligtvis långt in i framtiden. Sen tycker jag nog att det nästan uteslutande (möjligtvis ett undantag med bing-söken) har varit positiva tongångar från alla håll med 8.1.

Nu får ni fortsätta era diskussioner om negativa nyheter för Microsoft och Windows 8 själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är inget man ens behöver vara övertygad om. Det kommer att ske, oavsett succé eller flopp för Windows 8.1. Det är årliga releaser som gäller för Windows från och med nu och troligtvis långt in i framtiden. Sen tycker jag nog att det nästan uteslutande (möjligtvis ett undantag med bing-söken) har varit positiva tongångar från alla håll med 8.1.

Nu får ni fortsätta era diskussioner om negativa nyheter för Microsoft och Windows 8 själva.

Här är en positiv reaktion om Modern UI, via Windows Phone 8 http://seekingalpha.com/article/1653252-windows-8-phones-are-...

Citat:

Microsoft (MSFT) Windows 8 for phones is a lot better than I imagined. I bought a Huawei Windows 8 phone from Wind Mobile to test it out. Without any plan and unlocked the phone cost $249. It is a delightful phone with a light but comfortable feel and a clear screen.

Fast artikeln kan inte låta bli att notera att marknadsandelarna inte är så ljusa, och visar bilden:

Ris och ros. Jo, 8.1 har fått bättre recensioner, vilket jag också försökte antyda. Men, det var ju knappast det jubel som 7:an fick.

Ja, Windows 8 ÄR bättre under skalet vilket du visat med all önskvärd tydlighet. Men det är under ett skal som är anpassat för mobila enheter och inte min tjugosjutummare.

Disclaimer: Jag har fortfarande inte haft tid att testa Windows 8.1.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag väntar nog med att fira tills jag ser hur det går. Efterträdaren kan som sagt bestämma sig för att slå ihjäl desktop helt, men å andra sidan borde det faktum att en VD avgår betyda att de varit lite snabba med sitt "touch first", men vi får se.

Mja, jag skulle nog sätta pengar på att Desktop är säker nu, och att nästa version av Windows kommer att ha en setting för att välja interface. På det sättet kan man börja sälja till företag igen, och använda samma OS till paddor och stationära. Om man INTE har en sån setting så 1) tappar microsoft minst en uppgraderingscykel för företag och 2) ska man köpa padda är inte en Windows padda det bästa valet.

Ett modifierat Win 8.2 med valbart interface (varav ett är likt Windows 7 och/eller XP), ute innan XPs support upphör, och ett kod-kompatibelt Windows Phone: där har du Microsofts räddning.

Skrivet av strejf:

Det är inget man ens behöver vara övertygad om. Det kommer att ske, oavsett succé eller flopp för Windows 8.1. Det är årliga releaser som gäller för Windows från och med nu och troligtvis långt in i framtiden.

Kanske det, men det är nog rätt stora förändringar i Microsofts strategi på gång, det är inte alls säkert vilka delar som blir kvar.

Citat:

Hahahaha!
Men du har fel, detta är inte negativa nyheter för Microsoft och Windows 8, det är väldigt positiva nyheter!
Att Ballmer, som är ytterst ansvarig för misstagen, avgår är ett tecken på att Microsoft äntligen har insett att de begått allvarliga (och ärligt talat väldigt dumma) misstag som skadar både företaget och oss kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men du har fel, detta är inte negativa nyheter för Microsoft och Windows 8, det är väldigt positiva nyheter!
Att Ballmer, som är ytterst ansvarig för misstagen, avgår är ett tecken på att Microsoft äntligen har insett att de begått allvarliga (och ärligt talat väldigt dumma) misstag som skadar både företaget och oss kunder.

Yttersta ansvaret ligger hos styrelsemedlemmarna som sätter Microsofts agenda och visioner. Ballmer är tillsatt för att verkställa deras vision.
Det är styrelsen med Bill Gates i spetsen som har förvandlat företaget från software till Devices & Services. Detta kommer inte att ändras för att Ballmer avgår.

Permalänk
Rekordmedlem

Ballmer är en rolig kille, kolla vad han skrattar åt och fundera på om han gjorde rätt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ballmer är en rolig kille, kolla vad han skrattar åt och fundera på om han gjorde rätt
https://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U

"iPhone passar inte till företag eftersom den inte har ett tangentbord"

Det är precis den här verklighetsfrämmande uppfattningen som gör att han nu får sparken.

Det bästa de kan göra är att ta in någon helt ny utifrån, som inte är förgiftad av Microsofts "Vi vet och kan allt bäst"-attityd. Då kan det kanske rätta till sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"iPhone passar inte till företag eftersom den inte har ett tangentbord"

Det är precis den här verklighetsfrämmande uppfattningen som gör att han nu får sparken.

Det bästa de kan göra är att ta in någon helt ny utifrån, som inte är förgiftad av Microsofts "Vi vet och kan allt bäst"-attityd. Då kan det kanske rätta till sig.

Så här i efterhand är ju uttalandet facepalmande pinsamt. Inte för att det är felaktigt (svårt att förutse framtiden) utan för deras attityd, precis som du säger. Som grädden på moset är han duktig på att baktala konkurrenter. Detta går sällan hem hos mig iaf. Det är bara arrogant... Ungefär som många av Microsofts senaste beslut...

Vi har alla dåliga dagar men detta är ett enormt dåligt framträdande (även vid tiden när det gjordes) utav Ballmer.

En sidfot är ju iofs att Steve Jobs hade liknande karaktär. Men han var alltid samtidigt en visionär också. Dvs, han insåg att det fanns fler än de etablerade sätten att göra något. Ballmer är ju i jämförelsen då snarare definitionen av att bära skygglappar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och framförallt skulle de behållit möjligheten till Startmenyn.

I varenda tidigare version av Windows har man, om man har velat, kunnat deaktivera nyheter. Jag kör Windows 7 med classic-tema och utan UAC då jag inte ser behovet av något av dem. I Windows 8 kan man inte stänga av UAC på riktigt utan registerhack, classictemat finns inte och startmenyn är väck. Inte direkt något som gör att jag njuter av att använda min dator.

Modern UI får gärna finnas där men det är under förutsättning att det ska gå att välja bort. Det har gått nästan ett år sedan Windows 8 släpptes, och diskutionerna om der rasar i slott och koja, på forum och i TV och tidningar. Det tar inte slut. Microsoft kan inte hålla på såhär. Antingen får de ta bort desktopdelen helt så att vi som inte gillar Modern UI verkligen får en anledning att byta, eller så får de göra Modern UI valbart.

Svarar på det understrukna
Där får en att tänka på ett annat problem med Windows som Microsoft skapar för användare, i deras vinstsyfte.

Vad är ett operativsystem? Inte en reklampelare i alla fall för diverse M$ tjänster och informations insamling.
Med WinXP fanns det direkta kopplingar till MS MSN (och reklamen där) och musikförsäljare genom Mediaplayer. Fast Windows har allt mer blivit en reklampelare för Microsofts betaltjänster, där det verkar som en av de större stegen tagits med Win8.

Intressant nog tillhör inte video kodekar för avspelning av populära filformat till det som ingår i Windows men en mediaspelare som kan koppla upp sig till en musikaffär på internet, tillhör det som ett OS behöver...

Även om de gör nästa Windows mer lättarbetat, så är Windows bloatware är noga genomtänkt och att man kan avaktivera en Windowskomponent som Media Player, betyder inte att den är borta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Svarar på det understrukna
Där får en att tänka på ett annat problem med Windows som Microsoft skapar för användare, i deras vinstsyfte.

Vad är ett operativsystem? Inte en reklampelare i alla fall för diverse M$ tjänster och informations insamling.
Med WinXP fanns det direkta kopplingar till MS MSN (och reklamen där) och musikförsäljare genom Mediaplayer. Fast Windows har allt mer blivit en reklampelare för Microsofts betaltjänster, där det verkar som en av de större stegen tagits med Win8.

Intressant nog tillhör inte video kodekar för avspelning av populära filformat till det som ingår i Windows men en mediaspelare som kan koppla upp sig till en musikaffär på internet, tillhör det som ett OS behöver...

Även om de gör nästa Windows mer lättarbetat, så är Windows bloatware är noga genomtänkt och att man kan avaktivera en Windowskomponent som Media Player, betyder inte att den är borta.

Nej, visserligen, men nu finns det ju bevisligen folk som trivs med Modern UI. Och jag tror inte att det ena är "bättre eller sämre" utan det är en smaksak, så därför måste det enligt mitt sätt att se det finnas ett val. Jag tror att anledningen till att det blivit så hetska diskussioner oftast har att göra med att folk inte ser möjligheten till en samexistens, och en del personer tycker ju att det ena gränssnittet ska bort helt, och då är det klart att man blir förbannad om man gillar det gränssnittet.

Microsoft har skapat en spricka i PC världen som hittils saknar motstycke. Man kan aldrig någonsin reparera den genom att köra på ett gränssnitt. Båda behövs numera. Det blir intressant att se hur de gör, men jag är rätt säker på att det är början till slutet för Windows som det dominerande PC-operativet om de fortsätter på samma spår som nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, visserligen, men nu finns det ju bevisligen folk som trivs med Modern UI. Och jag tror inte att det ena är "bättre eller sämre" utan det är en smaksak, så därför måste det enligt mitt sätt att se det finnas ett val. Jag tror att anledningen till att det blivit så hetska diskussioner oftast har att göra med att folk inte ser möjligheten till en samexistens, och en del personer tycker ju att det ena gränssnittet ska bort helt, och då är det klart att man blir förbannad om man gillar det gränssnittet.

Microsoft har skapat en spricka i PC världen som hittils saknar motstycke. Man kan aldrig någonsin reparera den genom att köra på ett gränssnitt. Båda behövs numera. Det blir intressant att se hur de gör, men jag är rätt säker på att det är början till slutet för Windows som det dominerande PC-operativet om de fortsätter på samma spår som nu.

Det behövs inte något Modern UI till PC och det är där felet är - det går till nöds i vissa fall använda en dator trots Modern UI, men det tillför inget på stationära datorer - det gör bara arbetet långsamera och ineffektivare. Till surfplattor och telefoner där man använder touch är inte heller Modern UI något att ha eftersom det finns andoid som är så mycket bättre. SLutsaten är enkel M$ försökte sno åt sig en förlorad del av marknaden och riskerar nu förlora dskotop kunderna också... Finns ett gammal ordsträv att den som gapar över mycket vinner ofta hela stycket...

Permalänk
Medlem

Fattar inte det här. Det här skall vara antalet retweets på topsy.com

http://topsy.com/analytics?q1=microsoft&q2=windows%208&q3=win...

Citat:

windows+7 1,027,165
windows+8 466,353
windows+8.1 0

Noll?

http://topsy.com/analytics?q1=iphone%206&q2=ballmer&q3=window...

Citat:

microsoft 1,166,160
ballmer 149,278
windows+7 990,140

Ok, Ballmer var ju en nyhet.

http://topsy.com/analytics?q1=iphone%206&q2=iphone%205&q3=iph...

Citat:

iphone 6 305,836
iphone 5 1,795,608
iphone 4 613,229

Helt overkligt. Till och med "iphone 6" twittras det mer om än uttrycket windows 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Det behövs inte något Modern UI till PC

Det är riktigt, men Microsoft måste planera för en framtid där majoriteten av "datorer" är mobiltelefoner/paddor/mycket klena bärbara, och alla Windows är kod-kompatibla med varandra (dvs samma program går att köra på en Windows Phone som en Windows Desktop). På en maskin med touch-interface är Metro OK (sägs det i alla fall), medan Aero inte funkar särskilt bra på mycket klen hårdvara/små skärmar, så det logiska är att göra interfacet valbart. Om Microsoft var riktigt sluga skulle de ge användaren ett antal olika valbara interface (Metro, Aero, XP, och gärna fler).

Det som talar för att Microsoft ska göra detta är att det omedelbart skulle leda till att Windows 8 accepterades av PC-användare, det som talar emot är att hela poängen med Metro är att tvinga PC-utvecklare att skriva program som går att köra på Windows Phone/RT (som i praktiken bara kan använda Metro).

Skrivet av sAAb:

Fattar inte det här. Det här skall vara antalet retweets på topsy.com
...
Helt overkligt. Till och med "iphone 6" twittras det mer om än uttrycket windows 8.1.

Säkert ett fel. "." är ett wildcard-tecken i Linux/SQL, och sånt kan ofta leda till problem i loggar & sökningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det behövs inte något Modern UI till PC och det är där felet är - det går till nöds i vissa fall använda en dator trots Modern UI, men det tillför inget på stationära datorer - det gör bara arbetet långsamera och ineffektivare. Till surfplattor och telefoner där man använder touch är inte heller Modern UI något att ha eftersom det finns andoid som är så mycket bättre. SLutsaten är enkel M$ försökte sno åt sig en förlorad del av marknaden och riskerar nu förlora dskotop kunderna också... Finns ett gammal ordsträv att den som gapar över mycket vinner ofta hela stycket...

Jag tror mer på valbarhet isåfall. Sålänge det finns folk som blir lidande om Modern UI försvinner tycker jag det ska få vara kvar. Det är inte svårt att ha flera gränssnitt till samma plattform, och om Microsoft tycker att det är det borde de titta på hur det ser ut på Linux-sidan. Tusentals olika gränssnitt och inget bråk.

Personligen föredrar jag startmenyn, och har varken glädje eller användning av Modern UI. Men om det togs bort nu skulle det bli samma sak som när startmenyn försvann. Arga människor som snabbt tar till sandlådemetoder för att vinna billiga poäng. Det jag vill se är en stark PC-marknad som kan stå emot mobiltramset. Det får vi aldrig igen om vi håller på och bråkar om vilket gränssnitt som är bäst, men sålänge Microsoft inte låter oss välja lär det fortsätta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säkert ett fel. "." är ett wildcard-tecken i Linux/SQL, och sånt kan ofta leda till problem i loggar & sökningar.

Tack!

http://topsy.com/analytics?q1=Windows 81&q2=Windows 8&q3=Windows 311

Om man då ser på felstavningarna 81 och 311

"Windows 81" 5,981
"Windows 8" 464,719
"Windows 311" 210

så finns de ju, men rejält lägre än 8.

Hann testa Windows 8.1 i trekvartl igår. Det var ju en ruskig förbättring med att boota i desktopen. Ogillar fortfarande "avsluta"-knappen placering i höger "slide-fält" under "Inställningar". Har inte hunnit med så mycket mer än att köra en benchmark #13820413 Skall kolla mer i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Tack!

http://topsy.com/analytics?q1=Windows 81&q2=Windows 8&q3=Windows 311

Om man då ser på felstavningarna 81 och 311

"Windows 81" 5,981
"Windows 8" 464,719
"Windows 311" 210

så finns de ju, men rejält lägre än 8.

Hann testa Windows 8.1 i trekvartl igår. Det var ju en ruskig förbättring med att boota i desktopen. Ogillar fortfarande "avsluta"-knappen placering i höger "slide-fält" under "Inställningar". Har inte hunnit med så mycket mer än att köra en benchmark #13820413 Skall kolla mer i veckan.

Jag tycker att det är ganska naturligt att inte så många söker på Windows 81. Känns som en gammal version från 80-talet eller en kommande om 68 år

Du kan högerklicka nere i vänster hörn för att få tillgång till en avstägningsmeny enkelt i Windows 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan högerklicka nere i vänster hörn för att få tillgång till en avstägningsmeny enkelt i Windows 8.1.

Thanks!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ansåg Bill Gates att det var Steve Ballmers fel? Det verkar så.

http://allthingsd.com/20130825/ballmer-departure-from-microso...

Citat:

Those sources also insist that Gates never asked Ballmer to step down sooner, although they acknowledge that he also did not — as Gates had in the past — disagree that it was best that he move on.

“Did Gates instigate it? No,” said one source with knowledge of the situation. “But was he as supportive of Ballmer as he had been in the past? Maybe not.”

Gates kanske inte drev frågan om Ballmers avgång, men han stödde inte heller längre Ballmer, sannolikt för Microsofts bästa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Samma som Winkey+X, men i 8.0 finns inga avstängningsalternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm. Windows 8.x och appar?

Vem betalar för

Jag börjar förstå varför Ballmer fick gå.

Tänk om de fick Stephen Elop i stället!!!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Vem betalar för

404 nu, men namnet säger tillräckligt, det är sånt som ska lyfta win 8 plattor eftersom Apple har censurerat hårt och då får man hitta sin nisch för att locka in användare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Vem betalar för

Jag ser inte poängen med detta inlägg. Alla app-stores är mer eller mindre fyllda med en massa skitappar som ingen köper eller ens laddar ner gratis, det säger inget om plattformen. Apple har visserligen censurerat bort "snusk-appar" men fortfarande finns det tusentals fis-appar och mängder med annan skit.

Hade det varit som på Blackberry, att en leverantör stått för typ 40% av alla appar varav inga hade något egentligt värde, då hade MS haft problem, men så är det inte. Det finns ett brett utbud av appar från diverse typer av leverantörer i diverse kategorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ser inte poängen med detta inlägg. Alla app-stores är mer eller mindre fyllda med en massa skitappar som ingen köper eller ens laddar ner gratis, det säger inget om plattformen. Apple har visserligen censurerat bort "snusk-appar" men fortfarande finns det tusentals fis-appar och mängder med annan skit.

Hade det varit som på Blackberry, att en leverantör stått för typ 40% av alla appar varav inga hade något egentligt värde, då hade MS haft problem, men så är det inte. Det finns ett brett utbud av appar från diverse typer av leverantörer i diverse kategorier.

Poängen var att den ligger på Microsofts egen hemsida, med Microsofts namn inbyggt... FiXXa och XuX på ett börsnoterat företags hemsida? Oväntat. Hade legat på en skum domän i Vitryssland eller Bulgarien hade jag förstått det mer.

Visa signatur