Kass FPS i BF3 med GTX 670 SLI VS 660 SLI

Permalänk

Kass FPS i BF3 med GTX 670 SLI VS 660 SLI

Hejsan.

Jag har upptänt att jag får lite halv kass FPS i BF3 med mina 670. Kompisen har 660 SLI och får ut ca 20 % mer FPS än vad jag får i exakt samma scenario.. Vi har exakt samma video inställningar i BF3 när vi kör.
Där jag får 120 FPS får han ut 140-160 FPS utan problem.

Det som jag tycker är konstigast är att jag har grafikkort som är dubbelt så dyra som hans, men ändå presterar hans bättre.
Vi har båda en SSD för OS och en sepparat för BF3 som är helt självstående på denna disken.

Kan det ha med att göra:
Att han har en 8 kärnig Cpu och jag en med 4?
Att han har Windows 7 installerat och jag har Windows 8?

Den största skillnaden vad jag anser är CPU, OS, GPU och MOB emellan våra system.
Vad kan det vara tro?

Kollar man på Benchmarks så skall 3770K vara bättre än 8320 :/

Hans dator: Windows 7
AMD FX 8320 4.0GHZ | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600 MHZ | Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Gigabyte GeForce GTX660 OC 2GB X2 SLI | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | SanDisk Extreme SSD 128GB | OCZ Vertex 4 60GB | WD Barracuda 2 TB Lagringsdisk | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | CoolerMaster Storm Stryker White | Win7 | SideWinder X4 | Logitech G500 | Creative Tactic3D Rage Wireless

Min dator: Windows 8
MB: ASUS P8Z77-V PRO | CPU: 3770K 4,5GHz | Kylare: Thermalright Silver Arrow SB-E | GPU: Gigabyte GTX 670 OC SLI | RAM: Kingston Hyper X 16GB 2200MHz | PSU: Corsair Pro HX1050 | SSD: Intel 335 180GB x2 | Skärm: VG248QE 144Hz & Acer S271HLAbid

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Entusiast

Ett bra steg framåt vore ju att verkligen försäkra dig om att dina GTX 670'n presterar som de ska.
Gör det genom att köra en 3dmark11/3dmark 2013-run och jämför din grafikpoäng mot din polares och återkom.

Sen så är inte GTX 670 dubbelt så dyr som GTX 660 men ungefär 50% dyrare

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Tec_Nonsens:

Hejsan.

Jag har upptänt att jag får lite halv kass FPS i BF3 med mina 670. Kompisen har 660 SLI och får ut ca 20 % mer FPS än vad jag får i exakt samma scenario.. Vi har exakt samma video inställningar i BF3 när vi kör.
Där jag får 120 FPS får han ut 140-160 FPS utan problem.

Det som jag tycker är konstigast är att jag har grafikkort som är dubbelt så dyra som hans, men ändå presterar hans bättre.
Vi har båda en SSD för OS och en sepparat för BF3 som är helt självstående på denna disken.

Kan det ha med att göra:
Att han har en 8 kärnig Cpu och jag en med 4?
Att han har Windows 7 installerat och jag har Windows 8?

Den största skillnaden vad jag anser är CPU, OS, GPU och MOB emellan våra system.
Vad kan det vara tro?

Kollar man på Benchmarks så skall 3770K vara bättre än 8320 :/

Hans dator: Windows 7
AMD FX 8320 4.0GHZ | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600 MHZ | Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Gigabyte GeForce GTX660 OC 2GB X2 SLI | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | SanDisk Extreme SSD 128GB | OCZ Vertex 4 60GB | WD Barracuda 2 TB Lagringsdisk | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | CoolerMaster Storm Stryker White | Win7 | SideWinder X4 | Logitech G500 | Creative Tactic3D Rage Wireless

Min dator: Windows 8
MB: ASUS P8Z77-V PRO | CPU: 3770K 4,5GHz | Kylare: Thermalright Silver Arrow SB-E | GPU: Gigabyte GTX 670 OC SLI | RAM: Kingston Hyper X 16GB 2200MHz | PSU: Corsair Pro HX1050 | SSD: Intel 335 180GB x2 | Skärm: VG248QE 144Hz & Acer S271HLAbid

---

1. Kolla i fall drivrutinerna kan vara gamla och/eller ej optimala. Prova att installera exakt samma drivrutiner och sedan testa.
2. Kör du med hyper-threading på?
3. Överklockar din kompis sina 660? Överklockar du?
4. Kolla inställningarna i NVIDIA CONTROL PANEL så att det inte är några annorlunda / "dåliga" inställningar där.

EXEMPEL: Se till att ni har SINGLE DISPLAY PERFORMANCE och PREFER MAXIMUM PERFORMANCE påslaget. Om ni nu kör med endast en display.

5. Säker på att ni har exakt samma inställningar i OPTIONS? x4 MSAA? (ULTRA-preset)?
6. Kör din kompis med "user.cfg"-filen i BF 3 och har inställningar där?

INFO: http://forum.techinferno.com/pc-gaming/1370-battlefield-3-opt...

7. Vilken FOV kör ni båda på? Det är skillnad på 70 och 90, t.ex. Inte jättemycket, men ändå.

Tänk också på att det är svårt att jämföra när man kör BF 3 multiplayer.

Ett tips är att ställa in allting EXAKT likadant och gå in på en server (vilken bana som helst) och ställ er bredvid varandra och stirra på exakt samma punkt i horisonten. Släpp V-SYNC i Nvidia Control Panel och i spelets egna options. Då kan ni jämföra max FPS.

Bra banor att "benchmarka":

GULF OF OMAN: Stå vid HOTEL FLAG och kolla upp mot CONSTRUCTION FLAG (samma punkt).
SHARQI PENINSULA: Stå på taket vid TV STATION (där helikoptern spawnar) och titta ut mot SURVEILLANCE POINT FLAG.
CASPIAN BORDER: Ställ er vid FOREST FLAG och titta upp mod HILL FLAG.

- Glöm inte att joina en tom server utan förstörda byggnader, etc.
- Stå brevid varandra och titta mot samma punkt (genom siktet är bra för att få exakt mått).

Åter: BF 3 multiplayer är svårt att bencha. T.ex: Din kompis må ha "sämre" hårdvara, men om han hamnar i situationer, på samma bana som du lirar på, som inte är lika krävande så ser det mjukare ut för honom. Mycket explosioner, spelare, rök/eld, etc. kommer dra ner prestandan rejält.

Alla situationer ser inte likadana ut. 32 players vs. 64. players, t.ex.

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagmaDawg:

---

1. Kolla i fall drivrutinerna kan vara gamla och/eller ej optimala. Prova att installera exakt samma drivrutiner och sedan testa.
2. Kör du med hyper-threading på?
3. Överklockar din kompis sina 660? Överklockar du?
4. Kolla inställningarna i NVIDIA CONTROL PANEL så att det inte är några annorlunda / "dåliga" inställningar där.

EXEMPEL: Se till att ni har SINGLE DISPLAY PERFORMANCE och PREFER MAXIMUM PERFORMANCE påslaget. Om ni nu kör med endast en display.

5. Säker på att ni har exakt samma inställningar i OPTIONS? x4 MSAA? (ULTRA-preset)?
6. Kör din kompis med "user.cfg"-filen i BF 3 och har inställningar där?

INFO: http://forum.techinferno.com/pc-gaming/1370-battlefield-3-opt...

7. Vilken FOV kör ni båda på? Det är skillnad på 70 och 90, t.ex. Inte jättemycket, men ändå.

Tänk också på att det är svårt att jämföra när man kör BF 3 multiplayer.

Ett tips är att ställa in allting EXAKT likadant och gå in på en server (vilken bana som helst) och ställ er bredvid varandra och stirra på exakt samma punkt i horisonten. Släpp V-SYNC i Nvidia Control Panel och i spelets egna options. Då kan ni jämföra max FPS.

Bra banor att "benchmarka":

GULF OF OMAN: Stå vid HOTEL FLAG och kolla upp mot CONSTRUCTION FLAG (samma punkt).
SHARQI PENINSULA: Stå på taket vid TV STATION (där helikoptern spawnar) och titta ut mot SURVEILLANCE POINT FLAG.
CASPIAN BORDER: Ställ er vid FOREST FLAG och titta upp mod HILL FLAG.

- Glöm inte att joina en tom server utan förstörda byggnader, etc.
- Stå brevid varandra och titta mot samma punkt (genom siktet är bra för att få exakt mått).

Åter: BF 3 multiplayer är svårt att bencha. T.ex: Din kompis må ha "sämre" hårdvara, men om han hamnar i situationer, på samma bana som du lirar på, som inte är lika krävande så ser det mjukare ut för honom. Mycket explosioner, spelare, rök/eld, etc. kommer dra ner prestandan rejält.

Alla situationer ser inte likadana ut. 32 players vs. 64. players, t.ex.

Tjena! Vi gick in på våran egna klanserver och stod brevid varandra och kollade exakt samma ställen, jag har inte överklockat mina kort nånting och har inte grejat nåt med user.cfg filen heller och vi körde exakt samma grafik settings ingame. Vi kör båda med dubbla skärmar och jag har inte rört någonting på nvidia inställningarna heller, vet inte om "tec_nonsens" har gjort det. Båda körde på 90 i FOV. Btw jag är kompisen

Mvh MrWiberg!

Visa signatur

i7 7700K | MSI Z270 GAMING PRO CARBON | GTX 970 Strix | 16GB DDR4 2400MHz | Corsair HX 750W | Phanteks PH-TC14PE (3 Custom Fans) | WD Green SSD 240GB | 2x WD Green's 5TB HDD | Acer 24" Predator XF240H 144Hz | BenQ XL2411T 144Hz | Corsair K65 MX RED | SS Rival 310 | HyperX Cloud II | NZXT H440W White | Win 10 Pro

Permalänk

Drivrutinerna då?

SLI-configurationerna i SLI i Nvidia Control panel? Du kan kanske optimera där...

Hyper-threading på CPUn?

Upplösningarna på era dubbel-skärmar?

1. Öppna "console" medans ni är inne på servern (knappen precis under "ESC")

2. Skriv följande: "Render.PerfOverlayVisible 1" och "Render.DrawFPS 1"

3. Gör om "benchen".

Kolla här också:

http://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/2832654...

Så som jag har förstått det, så ska GRÖN och GUL linje vara jämna med varandra.

Också här: http://www.moongamers.com/forum/index.php?showtopic=58823

Kan vara bottleneck, eller något. Om inte, så är det ju ialla fall uteslutet...

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Skrivet av MagmaDawg:

Drivrutinerna då?

SLI-configurationerna i SLI i Nvidia Control panel? Du kan kanske optimera där...

Hyper-threading på CPUn?

Upplösningarna på era dubbel-skärmar?

1. Öppna "console" medans ni är inne på servern (knappen precis under "ESC")

2. Skriv följande: "Render.PerfOverlayVisible 1" och "Render.DrawFPS 1"

3. Gör om "benchen".

Kolla här också:

http://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/2832654...

Så som jag har förstått det, så ska GRÖN och GUL linje vara jämna med varandra.

Också här: http://www.moongamers.com/forum/index.php?showtopic=58823

Kan vara bottleneck, eller något. Om inte, så är det ju ialla fall uteslutet...

Drivisarna: 320.49 drtiv

Hur skall jag kunna optimera SLI- konfigen menar du?

Hyper-threading är på.

Skärmarna ligger i 1920x1080p och en står på högkant. spelar bara på den ena dock.

När jag körde den benchen på indikerade den att CPU:n bottlenecken i detta läge... men ganska mycket med.. Men förstår inte hur dne kan vara bottlenecken i detta läget...

Jag Länkar en inspelning av detta: http://www.youtube.com/watch?v=GTuLoMoJFQ0&feature=youtu.be

Videon kommer att vara uppe ca 01:30 ;D

Mellan rummet emellan den gula och gröna linjen är dubbelt så stor när man inte spelar in..

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

Permalänk

1. Du skulle kunna prova dom senaste BETA driversarna...
hreading ON eller OFF? Det finns argument för att köra HT "OFF". Jag kör med OFF nu.
http://www.overclohttp://www.guru3d.com/files_details/geforce...

2. Hyper-tck.net/t/1158113/bf3-hyperthreading-on-off

3. Dom gröna och gula linjerna ser jämna ut, och det ska se ut så. FRAPS tar ju lite CPU kraft också...

Du kan ju också kolla med hjälp utav Preciscion X eller Afterburner. Du kan ju ställa in på on-screen displayen att hela tiden visa hur GPUerna ligger i %.

Du skulle ju kunna prova att klocka CPUn till 4.7 GHz eller 4.8 GHz och kolla om det blir bättre. Med bra kylning så skulle du kunna hålla en sådan överklockning 24/7. Prova en "överdriven" överklockning på 4.8 GHz i typ 5 minuter, och jämför.

Jag ligger på 4.7 GHz @ 1.35 VOLT (går upp och ned lite beroende på moderkortsinställningarna, men där omkring). Med bra kylning så blir det inte varmare än 65 Celcius.

Bra tråd: http://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/2832654...

En bottlelneck, om det i ditt fall är det, betyder ju att CPUn ligger i full load och hindrar dina GPUer att ligga så högt som möjligt.

Visa signatur

Permalänk

http://www.guru3d.com/files_details/geforce_326_98_opengl_4_4...

2. Hyper-threading ON eller OFF? Det finns argument för att köra HT "OFF". Jag kör med OFF nu.
http://chipreviews.com/main-feature/main-news/battlefield-3-r...

3. Dom gröna och gula linjerna ser jämna ut, och det ska se ut så. FRAPS tar ju lite CPU kraft också... Du ser ju i alla fall inga "spikes" och det är bra.

Men... du kan ju också kolla med hjälp utav Preciscion X eller Afterburner. Du kan ju ställa in på on-screen displayen att hela tiden visa hur GPUerna ligger i %. Desto högre desto bättre.

Målet är ju att ha dina GPUer så högt som möjligt och att din CPU inte håller dom tillbaka.

Du skulle ju kunna prova att klocka CPUn till 4.7 GHz eller 4.8 GHz och kolla om det blir bättre. Med bra kylning så skulle du kunna hålla en sådan överklockning 24/7. Prova en "överdriven" överklockning på 4.8 GHz i typ 5 minuter, och jämför.

Jag ligger på 4.7 GHz @ 1.35 VOLT (går upp och ned lite beroende på moderkortsinställningarna, men där omkring). Med bra kylning så blir det inte varmare än 65 Celcius.

En bottlelneck (om det i ditt fall är det) betyder ju att CPUn ligger i full load och hindrar dina GPUer att ligga så högt som möjligt.

Din polare har ju ändå 8 fysiska kärnor mot dina 4. I ett SLI scenario kan det ju hjälpa.

Börja med att köra hyper-threading OFF. Sedan en överklockning (4.7 GHz / 4.8 GHz) utan hyper-threading.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ni inte testa att båda köra lite andra statiska benchmarks? 3dmark, spel med inbyggd benchmark och se om det är ett generellt fenomen eller om det bara är bf3 som lider utav detta?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ja testet må va gammalt men då verkar det inte vara dina 670 som är dåliga utan hans 660 Ti dom är bra.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av Obolla:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3202?k=5dea7483b7cd8...

Ja testet må va gammalt men då verkar det inte vara dina 670 som är dåliga utan hans 660 Ti dom är bra.

Enligt testet ovan så visar det ju att det är något fel. Hans 670's är ju långsammare än hans polares 660's. Enligt testet så bör det ju inte vara det.

Undrar vad det är som gör att hans 660's har ökat med 30-40 FPS jämfört med testet ovan?

Testet är ju i single-player, vilket inte är like CPU krävande som multi-player. Jag lutar åt att hans polares 8-kärniga processor jobbat bätttre än hans 4-kärniga.

Har ni provat att installera samma drivrutiner och sedan byta kort med varandra? Prova dina 670's i hans burk och vice versa.

Visa signatur

Permalänk

ALLT LÖSER SIG MED Hyper-threading AV!!!!

Skrivet av MagmaDawg:

http://www.guru3d.com/files_details/geforce_326_98_opengl_4_4...

2. Hyper-threading ON eller OFF? Det finns argument för att köra HT "OFF". Jag kör med OFF nu.
http://chipreviews.com/main-feature/main-news/battlefield-3-r...

3. Dom gröna och gula linjerna ser jämna ut, och det ska se ut så. FRAPS tar ju lite CPU kraft också... Du ser ju i alla fall inga "spikes" och det är bra.

Men... du kan ju också kolla med hjälp utav Preciscion X eller Afterburner. Du kan ju ställa in på on-screen displayen att hela tiden visa hur GPUerna ligger i %. Desto högre desto bättre.

Målet är ju att ha dina GPUer så högt som möjligt och att din CPU inte håller dom tillbaka.

En bottlelneck (om det i ditt fall är det) betyder ju att CPUn ligger i full load och hindrar dina GPUer att ligga så högt som möjligt.

Din polare har ju ändå 8 fysiska kärnor mot dina 4. I ett SLI scenario kan det ju hjälpa.

Börja med att köra hyper-threading OFF. Sedan en överklockning (4.7 GHz / 4.8 GHz) utan hyper-threading.

Hejsan!!

TACK så mycket för din hjälp!!!

Jag körde med drivers: 320.4** något, testade inte Beta varianten

Tester och resultat!

1: Jag gjorde så att jag klockade
CPUn till 4,7 GHz med Hyper-threading på, vilket resulterade i oerhört instabil FPS ( som innan fast värre )

Hyper-threading PÅ
Jag hade innan Minimal FPS på 40, genomsnitts FPS på 70 och maximal FPS på 120med Hyper-threading PÅ i 4,7 GHZ klockning.

Hyper-threading AV
Jag stängde sedan av Hyper-threading och körde samma BF3 runda igen, Och herre jävlar sicken skillnad!! Samma runda med Hyper-threading AV gav en minimal FPS på 120, genomsnitt FPS på 152 och en maximal på 201 FPS

Hyper-threading PÅ
Jag körde sedan en omgång på Operation Firestorm på en tom server med Hyper-threading PÅ och fick minimalt 40 fps, gemonsnitt 60 och max 99 FPS.

Hyper-threading AV
Jag körde sedan samma runda me Hyper-threading AV och fick en minimal FPS på 115, genomsnitt fps på 135 och maximal på 180

Hyper-threading PÅ
Jag körde sedan en omgång på Operation Firestorm på en full 64p server med Hyper-threading PÅ och fick minimalt 32 fps, gemonsnitt 55 och max 86 FPS.

Hyper-threading AV
Jag körde sedan samma runda me Hyper-threading AV och fick en minimal FPS på 111, genomsnitt fps på 130 och maximal på 180

Renderings tiderna för grafik och CPU

3: de gröna och gula linjerna ligger jämt med varandra nu med, men Hyper-threading AV!

CPU Användning

4: Min processor ligger på 100% Användning med Hyper-threading AV, så i mitt fall så är min CPU den svagaste delen i datorn och kan hålla grafikkorten tillbaka lite, men när jag får ut en minimal FPS på 115 på peration Firestorm med 64p inne så ser jag inte det som ett så stort problem egentligen Set är la i så fall ifall BF4 blir för tungt för den
Nu när jag spelar med HT AV, så ligger grafikkorten på 40-60 % användning och leverar minimal FPS på 111, genomsnitt fps på 130 och maximal på 180
Så i framtiden kanske man kommer att kolla närmare in på en AMD FX 8350 med 8 cores då 3770K:n ligger på 100% användning i nuläget

Skall försöka komma upp i 4,8 GHz med processorn under veckans gång Ligger nu på 4,7 med 1,35 V
Jag kan nu även köra mina minnen i 2400MHz vilket inte gick innan utan att datorn vägrade att starta

Mycket bra tråd nedan!

Denna tråd som du länkade http://chipreviews.com/main-feature/main-news/battlefield-3-revisited/ Både förklarade och hjälpte så ENORMT mycket så du förstår inte!!

Tack igen på all din hjälp!

Det är mycket trevligt att se att folk är här på Swecklockers är soppas varmhjärtade och verkligen vill hjälpa varandra ^^

Visa signatur

[CENTER]

Permalänk
Skrivet av Tec_Nonsens:

Hejsan!!

TACK så mycket för din hjälp!!!

Jag körde med drivers: 320.4** något, testade inte Beta varianten

Tester och resultat!

1: Jag gjorde så att jag klockade
CPUn till 4,7 GHz med Hyper-threading på, vilket resulterade i oerhört instabil FPS ( som innan fast värre )

Hyper-threading PÅ
Jag hade innan Minimal FPS på 40, genomsnitts FPS på 70 och maximal FPS på 120med Hyper-threading PÅ i 4,7 GHZ klockning.

Hyper-threading AV
Jag stängde sedan av Hyper-threading och körde samma BF3 runda igen, Och herre jävlar sicken skillnad!! Samma runda med Hyper-threading AV gav en minimal FPS på 120, genomsnitt FPS på 152 och en maximal på 201 FPS

Hyper-threading PÅ
Jag körde sedan en omgång på Operation Firestorm på en tom server med Hyper-threading PÅ och fick minimalt 40 fps, gemonsnitt 60 och max 99 FPS.

Hyper-threading AV
Jag körde sedan samma runda me Hyper-threading AV och fick en minimal FPS på 115, genomsnitt fps på 135 och maximal på 180

Hyper-threading PÅ
Jag körde sedan en omgång på Operation Firestorm på en full 64p server med Hyper-threading PÅ och fick minimalt 32 fps, gemonsnitt 55 och max 86 FPS.

Hyper-threading AV
Jag körde sedan samma runda me Hyper-threading AV och fick en minimal FPS på 111, genomsnitt fps på 130 och maximal på 180

Renderings tiderna för grafik och CPU

3: de gröna och gula linjerna ligger jämt med varandra nu med, men Hyper-threading AV!

CPU Användning

4: Min processor ligger på 100% Användning med Hyper-threading AV, så i mitt fall så är min CPU den svagaste delen i datorn och kan hålla grafikkorten tillbaka lite, men när jag får ut en minimal FPS på 115 på peration Firestorm med 64p inne så ser jag inte det som ett så stort problem egentligen Set är la i så fall ifall BF4 blir för tungt för den
Nu när jag spelar med HT AV, så ligger grafikkorten på 40-60 % användning och leverar minimal FPS på 111, genomsnitt fps på 130 och maximal på 180
Så i framtiden kanske man kommer att kolla närmare in på en AMD FX 8350 med 8 cores då 3770K:n ligger på 100% användning i nuläget

Skall försöka komma upp i 4,8 GHz med processorn under veckans gång Ligger nu på 4,7 med 1,35 V
Jag kan nu även köra mina minnen i 2400MHz vilket inte gick innan utan att datorn vägrade att starta

Mycket bra tråd nedan!

Denna tråd som du länkade http://chipreviews.com/main-feature/main-news/battlefield-3-revisited/ Både förklarade och hjälpte så ENORMT mycket så du förstår inte!!

Tack igen på all din hjälp!

Det är mycket trevligt att se att folk är här på Swecklockers är soppas varmhjärtade och verkligen vill hjälpa varandra ^^

---

Mycket smileys där! lol

- Det är väl något med Hyper-threading som gör att det laggar.
- HT ON blir knepigt med 4.6 GHz och uppåt. Jag kör OFF.
- 1.35 V är bra för 4.7 GHz / 4.8 GHz (kolla vad tempen är bara...). mellan 60-70 Celcius är hyfsat, medans du lirar BF 3. CPU:n jobbar lite hårdare med HT ON, så bäst att köra utan, som sagt tidigare...

- Du kan också kolla in i7-3930k. 6-kärning CPU. Bra som fan, men dyrare än AMD... Om 8350 ser attraktiv ut så kan du ju jämföra nedan:

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3930K-vs-AMD-FX-8350

AMD = bra prestanda för pengarna.

P.S: Jag tror att AMD har motsvarande hyper-threading också... Be din polare att prova utan HT på sin AMD CPU. Han kanske ser bättre resultat...

P.S. #2: SweClockers äger! Minimalt med trolls och bra... hehe

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MagmaDawg:

---

Mycket smileys där! lol

- Det är väl något med Hyper-threading som gör att det laggar.
- HT ON blir knepigt med 4.6 GHz och uppåt. Jag kör OFF.
- 1.35 V är bra för 4.7 GHz / 4.8 GHz (kolla vad tempen är bara...). mellan 60-70 Celcius är hyfsat, medans du lirar BF 3. CPU:n jobbar lite hårdare med HT ON, så bäst att köra utan, som sagt tidigare...

- Du kan också kolla in i7-3930k. 6-kärning CPU. Bra som fan, men dyrare än AMD... Om 8350 ser attraktiv ut så kan du ju jämföra nedan:

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3930K-vs-AMD-FX-8350

AMD = bra prestanda för pengarna.

P.S: Jag tror att AMD har motsvarande hyper-threading också... Be din polare att prova utan HT på sin AMD CPU. Han kanske ser bättre resultat...

P.S. #2: SweClockers äger! Minimalt med trolls och bra... hehe

Klar man blir glader när man löst ett problem

Dock tror jag att jag skapat ett annat problem?, då min cpu ligger maxad på 100% Användning med SLI på i alla spel.... och utan sli så ligger den på 70% i spel.. Samt så upplevs allt lite hackigt när man gör plötsliga ändringar som att skjuta en TV-missil eller att hastigt vänd sig om snabbt i vissa miljöer..

Det känns ju som att cpun inte riktigt pallar med längre.. Skall man dra ned klocken och köra med HT ist kanske för då ligger den i 60-70% användning med SLI (har jag för mig)

Om inte det skulle göra det så skall jag dra till kompisen och testa med mina 670 i hans dator och kolla CPU användningen där, och se om man kanske skall inhandla sig en 8350 då en i7-3930k för 4,5k känns väldigt dyrt, men måste man så

Visa signatur

[CENTER]

Permalänk
Skrivet av Tec_Nonsens:

Klar man blir glader när man löst ett problem

Dock tror jag att jag skapat ett annat problem?, då min cpu ligger maxad på 100% Användning med SLI på i alla spel.... och utan sli så ligger den på 70% i spel.. Samt så upplevs allt lite hackigt när man gör plötsliga ändringar som att skjuta en TV-missil eller att hastigt vänd sig om snabbt i vissa miljöer..

Det känns ju som att cpun inte riktigt pallar med längre.. Skall man dra ned klocken och köra med HT ist kanske för då ligger den i 60-70% användning med SLI (har jag för mig)

Om inte det skulle göra det så skall jag dra till kompisen och testa med mina 670 i hans dator och kolla CPU användningen där, och se om man kanske skall inhandla sig en 8350 då en i7-3930k för 4,5k känns väldigt dyrt, men måste man så

Det här har jag kört med också:

"Disable CPU Parking"

http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin... <<< Nedladdning hos denna länk!

http://www.youtube.com/watch?v=20v3lZuUi1s <<< Mer förklaring!

Jag såg lite förbättringar med detta. Värt att prova. Programmet är safe.

Prova dessa CONTROL PANEL inställningar också:

http://i.imgur.com/p6HNSGj.jpg

OBS! Du kanske redan har kollat dessa, men kör inställningarna för BF 3 under BF 3's egna profil. Viktigast för mig har varit:

MAXIMUM PRE-RENDERED FRAMES: Prova "2", här. Flertalet spelare har sagt att det har funkat. En del kör på "0" aller "4" och säger att det funkar. Det verkar vara random vad som funkar, men prova dig fram. Jag kör: "Use the 3D application setting" ("3", tror jag för BF 3.)

POWER MANAGMENT MODE: "Prefer maximum performance" och:

THREADED OPTIMIZATION "On" eller "AUTO".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MagmaDawg:

Det här har jag kört med också:

"Disable CPU Parking"

http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin... <<< Nedladdning hos denna länk!

http://www.youtube.com/watch?v=20v3lZuUi1s <<< Mer förklaring!

Jag såg lite förbättringar med detta. Värt att prova. Programmet är safe.

Prova dessa CONTROL PANEL inställningar också:

http://i.imgur.com/p6HNSGj.jpg

OBS! Du kanske redan har kollat dessa, men kör inställningarna för BF 3 under BF 3's egna profil. Viktigast för mig har varit:

MAXIMUM PRE-RENDERED FRAMES: Prova "2", här. Flertalet spelare har sagt att det har funkat. En del kör på "0" aller "4" och säger att det funkar. Det verkar vara random vad som funkar, men prova dig fram. Jag kör: "Use the 3D application setting" ("3", tror jag för BF 3.)

POWER MANAGMENT MODE: "Prefer maximum performance" och:

THREADED OPTIMIZATION "On" eller "AUTO".

Grymt att se så mycket engagemang!

Jag har genomfört Disable CPU Parking, och jag hade 2st som var parkt. Skall testa detta ikv, och se om jag får någon prestanda ökning av något slag

Jag har även lagt in alla inställningar i Nvidia C och skall testa lite olika lägen i MAXIMUM PRE-RENDERED FRAMES

Visa signatur

[CENTER]

Permalänk
Inaktiv

Ta dina grafikkort o testa i hans dator o vise versa, så får du se om korten presterar som dom ska.

I BF3 ska inte skillnaden mellan i7 3770k och FX-8320 märkas, då BF3 är väldigt gpu tungt.