Tror du på evolutionsteorin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag köper inte de fysikers tal som menar att big bang uppstått ur ingenting. Jag är inte religös men att universum skulle uppstått ur absolut igenting låter inte vettigt.

Chocklad och chili? Dumheter! Funkar ju helt enkelt inte..

EDIT: För övrigt så förstår jag inte varför Big Bang ska komma upp varje gång man snackar om evolution. Vi talar om helt skilda saker i en tråd dedikerad till evolutionsteorin.

Här är detta ämne ---------------------------------------------------------------------------------------> där borta är Big Bang

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köper inte de fysikers tal som menar att big bang uppstått ur ingenting. Jag är inte religös men att universum skulle uppstått ur absolut igenting låter inte vettigt.

"Låter inte vettigt" är inget giltigt argument om man erkänt inte är insatt i vad det handlar om. Alla kan inte kunna allt, men samtidigt måste man inse att om man helt enkelt inte är beredd att lära sig något om kosmologi så har man valt att inte ha en bildad åsikt i frågan.

Krauss föredrag som länkades ovan är ett försök att på en timme (!) komprimera kunskap som kan täcka ett liv av forskning — det är en bra början om man vill få en ansats till att kunna förstå vad det handlar om. Är det något som är oklart så är det fritt fram att fråga, så kan alla hjälpas åt att komma vidare. Det är det som är grejen med hans valda typ av framställan: den håller för frågor, och är tydlig med vad den säger sig behandla och inte.

Och återigen (vilket repeterats fyra–fem gånger bara på den senaste forumsidan; här är min tappning, som svar riktat direkt till dig för mindre än en vecka sedan): om universum inte uppstod av sig själv — varifrån kom vad-nu-det-skulle-vara som skapade universum då? Uppstod det "bara av sig själv"? Är inte det en oändligt mycket mer komplicerad förklaring? Det löser ingenting att försöka skjuta över problemet på tredje part. Det gör bara saker mer komplicerade och bortom all rimlighet osannolika. Det finns ingenting i världen som någonsin har tytt på att det skulle finnas någon sådan extern entitet, men visst — vi vet ju faktiskt ej heller om det ligger en tekanna i omloppsbana runt jorden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Är inte det en oändligt mycket mer komplicerad förklaring?

Kort och gott, den bästa förklaring vi har så här långt är Big Bang. Precis som evolutionsteorin är den bästa förklaring vi har över evolutionens mekanismer och dess inverkan på livets utveckling.
Alla andra förklaringar, "I didn't do it, God did it!" och "Intelligent Design™", är visserligen förklaringar som täcker in delar av vår förstålse över livet, universum och allting men täcker långt ifrån in lika mycket som våra hittills bästa förklaringar vilka av någon märklig slump behandlas i vetenskapens värld.

EDIT: Vilket vi visserligen gått igenom fåtal gånger i tråden redan men heck, jag fick skriva lite och det är ju kul att få skriva lite.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte de fysikers tal som menar att big bang uppstått ur ingenting. Jag är inte religös men att universum skulle uppstått ur absolut ingenting låter inte vettigt.

Så vad fanns innan?
Och vad fanns innan det?
Och vad fanns innan det?
Och vad fanns innan det?

Den leken är precis lika mindbending oavsett om man pratar om big bang, gud eller någonting annat.

För den delen säger big bang-teorin ingenting om vad som fanns innan, den förklarar bara hur det observerbara universum vi känner till kom till

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ganska irrelevant vad vi som människor tror, för vi har antagligen fel. Jag tror inte på att det finns en gud, och även om det gjorde det så skulle jag inte tillbe honom pga sättet han behandlar sina barn på. Ytterligare har jag svårt att se att BB kom ur ingenting och det innan det inte fanns något alls, inte ens tid. Jag har däremot inget problem med att se evulotion, då vi faktiskt kan sätta bakterier under ett microskåp och se evulotion hända rakt framför näsan på oss.

Varför tror alla att människan är något speciellt? För att vi kan ifrågasätta våran existens? För att vi uppfinner fantastiska saker som bilar och datorer och knark och vapen? I min mening är människan precis som vilken bakterie som helst på den här planeten, vi är inte först och vi kommer inte vara sist. Och vad gudar anbelangar så kommer gudarna försvinna samma stund som den sista människan dör, men plastpåsar och pringlesrör kommer flyta omkring i några tusen år till.

Det jag brukar svara när folk frågar mig om min tro är att det är sköldpaddor, hela vägen ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

Jag tror att det är ganska irrelevant vad vi som människor tror, för vi har antagligen fel. Jag tror inte på att det finns en gud, och även om det gjorde det så skulle jag inte tillbe honom pga sättet han behandlar sina barn på. Ytterligare har jag svårt att se att BB kom ur ingenting och det innan det inte fanns något alls, inte ens tid. Jag har däremot inget problem med att se evulotion, då vi faktiskt kan sätta bakterier under ett microskåp och se evulotion hända rakt framför näsan på oss.

Varför tror alla att människan är något speciellt? För att vi kan ifrågasätta våran existens? För att vi uppfinner fantastiska saker som bilar och datorer och knark och vapen? I min mening är människan precis som vilken bakterie som helst på den här planeten, vi är inte först och vi kommer inte vara sist. Och vad gudar anbelangar så kommer gudarna försvinna samma stund som den sista människan dör, men plastpåsar och pringlesrör kommer flyta omkring i några tusen år till.

Det jag brukar svara när folk frågar mig om min tro är att det är sköldpaddor, hela vägen ner.

Vill du utveckla varför det är irrelevant vad vi tror? Menar du att ingen forskning ska pågå om universum och dess uppkomst? Jag finner Lawrence Krauss forskning om universums uppkomst väldigt intressant då det har lett till många diskussioner om vad ingenting är. Tar man bort allting, strålning, partiklar och vad annat som nu kan tänkas finnas i en volym så väger den volymen fortfarande något vilket är rätt fascinerande. Detta har kommit ur hans forskning om universums uppkomst.

Låter som du har en ganska tråkig inställning på vår existens. Människan är dock inte ensam om att vara speciell, djur överhuvudtaget är väldgt intressanta att studera. Människan är ju dock det mest utvecklade djuret på många vis. Personligen är jag rätt fascinerad över hur vi kommit till detta stadie ur en plats där det aldrig fanns liv, komplexiteten som nu finns jämfört för ett par miljarder år sedan. Det är coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vill du utveckla varför det är irrelevant vad vi tror? Menar du att ingen forskning ska pågå om universum och dess uppkomst? Jag finner Lawrence Krauss forskning om universums uppkomst väldigt intressant då det har lett till många diskussioner om vad ingenting är. Tar man bort allting, strålning, partiklar och vad annat som nu kan tänkas finnas i en volym så väger den volymen fortfarande något vilket är rätt fascinerande. Detta har kommit ur hans forskning om universums uppkomst.

Låter som du har en ganska tråkig inställning på vår existens. Människan är dock inte ensam om att vara speciell, djur överhuvudtaget är väldgt intressanta att studera. Människan är ju dock det mest utvecklade djuret på många vis. Personligen är jag rätt fascinerad över hur vi kommit till detta stadie ur en plats där det aldrig fanns liv, komplexiteten som nu finns jämfört för ett par miljarder år sedan. Det är coolt.

Säger inte att vi inte ska forska. Men snälla håll tro och vetenskap separerad.

Och det är inte det att jag inte tycker liv i allmänhet är fascinerande och underbart, men människor har en tendens till att lyfta människan till skyarna för att vi går på två ben och kan tämja eld. Det är fortfarande vi som utrotar massvis med andra raser och kör planeten i backen som om vi bara kunde skaffa en ny när den här tar slut. Och sen övertalar vi varandra att det är okej, pga pengar och annat löjligt. Om vi var skapade i Guds avbild, så var han en riktig doushebag.

Jag älskar Krauss, Tyson och Hawkings arbeten tillsammans med flera andra. Det är inte vetenskap och utveckling jag hackar på, det är idén att vi är någon sorts alphavarelse skapade av en högre makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Säger inte att vi inte ska forska. Men snälla håll tro och vetenskap separerad.

Och det är inte det att jag inte tycker liv i allmänhet är fascinerande och underbart, men människor har en tendens till att lyfta människan till skyarna för att vi går på två ben och kan tämja eld. Det är fortfarande vi som utrotar massvis med andra raser och kör planeten i backen som om vi bara kunde skaffa en ny när den här tar slut. Och sen övertalar vi varandra att det är okej, pga pengar och annat löjligt. Om vi var skapade i Guds avbild, så var han en riktig doushebag.

Jag älskar Krauss, Tyson och Hawkings arbeten tillsammans med flera andra. Det är inte vetenskap och utveckling jag hackar på, det är idén att vi är någon sorts alphavarelse skapade av en högre makt.

Fetstilen:

Nu är du förbannat löjlig. Teorier som forskare kommit fram till har varit en tro på det någonstans. Ibland blir vad de tror en stark teori, ibland så blev resultatet ett helt annat. Så länge man klargör att man tror på en egen liten amatörnivå så är det helt OK i denna diskussion men man får också tåla mothugg av de som är pålästa i de teorier som anses har kommit längst. Jag själv är det inte men jag vet att bevisen är tillräckligt starka för att jag ska kunna avvisa både en och flera gudars existens.

En del kanske lyfter människan till skyarna, ja och? De ser det positiva och fantastiska vi har åstadkommit hittills. Vi har åstadkommit en hel del fruktansvärda saker också som utrotat andra djurarter (ja, vi är djur), krigar som fan hela tiden, förorenar en hel planet m.m. vi har t.o.m. lyckats skapa fattigdom trots att planet än så länge hade haft resurser till att låta varenda människa på denna planet ha tak över huvudet och mat på bordet. Det är tur att det finns människor som ser allt det positiva som människan åstadkommit för hade det bara funnits pessimister som mig så hade det inte varit en lycklig värld.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Varför hit-and-run-trollar du? Du får svar på svar, men behagar inte bemöta dessa. Ohederligt. Dessutom, är det för mycket begärt att du har någon susning om vad du talar om innan du vräker ur dig oneliners?

Du har t.ex. missat att det Krauss (m.fl) just kritiserar är vrångtanken på ett "filosofiskt rent" ingenting är ett meningsfullt begrepp. Din kritik (om man ens kan kalla det för så) är ungefär lika idiotisk som de som sa "gener kan inte tänka, därför kan de inte vara själviska" om Dawkins bok "Den själviska genen". Dawkin lär ha svarat ungefär "därför bemödade jag mig att skriva resten av boken".

Krauss hävdar faktiskt inte att universum uppstod ur ingenting. Iaf inte din bild av ingenting. Snarast tvärt om. Men varför läsa längre än titeln?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Nu vet jag inte hur pass off topic detta är... men då det ändå hör till evolution.

Tänkte på alla dessa skriverier om "utrotningshotade arter". Har många gånger funderat på hur det skulle sett ut om denna "utveckling" inte skedde på det sätt den gör?

Utan alla gamla arter var kvar samtidigt som det kom nya. Överbefolkning? Evolutionen sker ju genom att världen förändras och arterna utvecklas/anpassas till den.

Nu har ju dock människans senaste utveckling ökat på detta så vi inte hänger med i anpassningen.

Det är en knepig fråga och det är svårt att uppskatta i vilken takt arter dör ut. Givetvis är det naturligt och i "sin ordning" att arter dör ut hela tiden, kontinuerligt. Kruxet är hastigheten och derivatan. Klimatförändringar leder i allmänhet till accelererat utdöende och det är troligtvis vad vi ser idag. Det kan fortfarande gå "långsamt" ut mänsklig synvinkel, men geologiskt snabbt. Det blir dock inte överbefolkning ("överbekräkning"? "överflorering"?) bara för att arter inte dör ut. Det är givetvis ett individbegrepp och populationer evolverar oavsett om vi kallar det för "nya" arter eller inte. Vanligen kallar vi det ju för en och samma art om den inte delar på sig, oavsett hur den förändras över tid. Detta kallas på utrikiska för chronospecies, alltså arter som utvecklas normalt, dvs förändras över tid utan att något dramatiskt sker. Homo sapiens kan sägas vara en chronospecies, vi är knappast identiska med de tidigaste fossil som man rent anatomiskt kallar för H. sapiens. Vi kan vidare utsträcka detta till tidigare Homo, trots att vi då kallar det för en annan art. Det finns arter som är mycket gamla, hundratals miljoner år där de tidigaste individerna givetvis skiljer sig från de idag levande, men där de anatomiska skillnaderna är försumbara. Och detta utan att dessa arter "överbefolkat" något.

Så "överbekräkning" (får jag patent på det ordet, tack?) är liksom ingen effekt av avsaknad av utrotningar. Arter och populationer utrotas och eller förändras oavsett om de "överbekräkat" eller inte.

Men ja, troligtvis pågår en massutrotningshändelse i detta nu, men det är naturligtvis inte så dramatiskt som det verkar. Det finns dessutom alltid opportuna arter där populationen ökar när ekologiska nischer frigörs.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Så vad fanns innan?
Och vad fanns innan det?
Och vad fanns innan det?
Och vad fanns innan det?

Den leken är precis lika mindbending oavsett om man pratar om big bang, gud eller någonting annat.

För den delen säger big bang-teorin ingenting om vad som fanns innan, den förklarar bara hur det observerbara universum vi känner till kom till

Vi behöver inte fundera på vad som fanns innan universum kom till för vi får ändå aldrig ett svar på det. Det är bättre att fokusera på det vi kan observera och bekräfta eller förkasta.

Vi kan iaf bekräfta att det inte finns ett himmelrike, och vi kan utesluta alla gudar för det är lika.dumt att fundera över om gud finns eller ej som att fundera på vad som fanns innan big bang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vi behöver inte fundera på vad som fanns innan universum kom till för vi får ändå aldrig ett svar på det. Det är bättre att fokusera på det vi kan observera och bekräfta eller förkasta.

Fast vi kan observera och bekräfta på olika sätt vad som fanns innan det observerbara universum vi känner till på olika sätt.

Jag tycker det är ett självändamål att sträva efter att förstå världen. Det krävs att man tänker utanför den berömda lådan och tänker kreativt för att komma på nya infallsvinklar till det hela.
Strängteorin och tanken på 11 dimensioner osv kan ge oss en helt annan infallsvinkel på hur vi ser på tiden innan big bang, under big bang och precis efter big bang t.ex.
Sånt tycker jag är eftersträvansvärt.

Skrivet av Skuggan74:

Vi kan iaf bekräfta att det inte finns ett himmelrike, och vi kan utesluta alla gudar för det är lika dumt att fundera över om gud finns eller ej som att fundera på vad som fanns innan big bang.

Nej, vi kan inte bekräfta att himmelriket inte finns.

Jag tycker personligen det är helt ointressant att fundera över om gud finns eller ej men jag kan se mycket poänger i att fundera kring det och göra olika efterforskningar och modeller på många olika sätt kring det.
Oftast är det dock så att man försöker forma vetenskapen efter tron istället för tvärtom och då tycker jag det är meningslöst.

Och som sagt, jag tycker på intet vis det är dumt att fundera på vad som fanns innan big bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det är en knepig fråga och det är svårt att uppskatta i vilken takt arter dör ut. Givetvis är det naturligt och i "sin ordning" att arter dör ut hela tiden, kontinuerligt. Kruxet är hastigheten och derivatan. Klimatförändringar leder i allmänhet till accelererat utdöende och det är troligtvis vad vi ser idag. Det kan fortfarande gå "långsamt" ut mänsklig synvinkel, men geologiskt snabbt. Det blir dock inte överbefolkning ("överbekräkning"? "överflorering"?) bara för att arter inte dör ut. Det är givetvis ett individbegrepp och populationer evolverar oavsett om vi kallar det för "nya" arter eller inte. Vanligen kallar vi det ju för en och samma art om den inte delar på sig, oavsett hur den förändras över tid. Detta kallas på utrikiska för chronospecies, alltså arter som utvecklas normalt, dvs förändras över tid utan att något dramatiskt sker. Homo sapiens kan sägas vara en chronospecies, vi är knappast identiska med de tidigaste fossil som man rent anatomiskt kallar för H. sapiens. Vi kan vidare utsträcka detta till tidigare Homo, trots att vi då kallar det för en annan art. Det finns arter som är mycket gamla, hundratals miljoner år där de tidigaste individerna givetvis skiljer sig från de idag levande, men där de anatomiska skillnaderna är försumbara. Och detta utan att dessa arter "överbefolkat" något.

Så "överbekräkning" (får jag patent på det ordet, tack?) är liksom ingen effekt av avsaknad av utrotningar. Arter och populationer utrotas och eller förändras oavsett om de "överbekräkat" eller inte.

Men ja, troligtvis pågår en massutrotningshändelse i detta nu, men det är naturligtvis inte så dramatiskt som det verkar. Det finns dessutom alltid opportuna arter där populationen ökar när ekologiska nischer frigörs.

Är inte det största problemet med den typen av förökad art-död vi ser idag pga människans påverkan på olika sätt att vi får ett allt mer homogeniserat djurliv vilket är riskabelt då det gör hela vårat ekosystem mer och mer känsligt för förändringar?

Jag tycker debatten kring utrotningshatade djurarter ofta tar en mer emotionell aspekt att det helt enkelt är tråkigt att djurarter försvinner.
Som Pandor t.ex. Pandor är rätt meningslösa ur ett ekosystem perspektiv, ändå lägger vi mycket resurser för att hålla arten vid liv.
Jag ser inget fel i det, absolut inte.
Men jag tycker ofta det viktigare perspektivet med att vi får ett allt känsligare ekosystem t.ex. kommer i skuggan av dom emotionella argumenten vilket gör att personer som inte har det emotionella intresset inte ser dom mer praktiska hoten det innebär i vissa fall.