Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig till synes random

Hej!

Har lite problem med min gamla häck till dator.

Till synes helt random så hänger den sig, kan vara vid kraftig load när jag renderar bilder, spelar spel eller när jag bara spelar spotify eller idlar.
Det blir ingen blåskärm eller omstart utan nuvarande bild fryser och de senaste tonerna som spelades upp hakar upp sig och låter som någon form av förvrängd robotslinga

Jag har ställt tillbaka till standardklock både på CPU och GFX. Men inget hjälper...

Kan det vara hårddiskrelaterat?

Datorn består av ett Abit QuadGT IX 38, q6600, 2x hd 4850 och en velociraptor som systemdisk.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om samma saker, men det var ett tag sen. Problemet var då att mina drivisar till ljudkortet var rejält gamla, samt att jag hade både Audigy2 kortet och det inbyggda igång samtidigt.

Om du inte redan gjort det, uppdatera alla drivisar. Om inte det hjälper, gör rent i hela datorn och prova att köra den med minimalt antal komponenter. Kan vara minnestickor, ljudkort, grafikkort etc. etc.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag provar att uppdarea drivarna först

Tack!

Permalänk
Medlem

Verkar inte kunna få hem några drivisar. Brutna länkar på Abits hemsida -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av phnom86:

Verkar inte kunna få hem några drivisar. Brutna länkar på Abits hemsida -.-

http://abit.ws/ftp@ftp.abit.com.tw/pub/download/driver2/realt... verkar ju hel i vart fall. Men det ser ut som den är från 2008, så du kanske skulle försöka avinstallera den och låta OS köra en standard drivrutin om det nu inte är OS-standard installerad alla redan förstås.

Men jo det kan även vara relaterat till en disk eller problem med OS.